Ok, gisteravond 3 potjes FIFA 14 gespeeld, en dit zijn mijn bevindingen als PES speler:
- Lekker snelle laadtijden. Ja dat ben ik niet gewend bij PES
- Mooie frisse en lichte menu's. Ga wel de game voortaan in Engels spelen want voor de Nederlandse taal in games word ik lichtelijk allergisch vrees ik
- Soundtrack op het eerste gezicht (gehoor) dikke prima
- Voor de wedstrijd heb je nu ipv doelloos rondrennen nu diverse challenges, beetje als in PES maar dan voor de game. Echt tof en naast de fun is het ook gewoon leerzaam.
- Ingame ziet er echt goed uit, maar komt mij als PES speler een beetje te klinisch over. Lastig te zeggen, maar de kleuren vind ik persoonlijk wat te vibrant en te helder. Ook een dingetje van smaak
- Snelheid van FIFA ligt hoog, maar ik zag dat dit met sliders wellicht kan worden aangepast, beetje zoals in NBA 2k. Goede toevoeging maar nog niet mee geëxperimenteerd
-Physics van de bal vind ik niet echt helemaal top: vooral met dribbelen op snelheid verlaat de bal de voet met redelijk hoge snelheid maar remt hard af… Een mislukte pass daarentegen lijkt soms 30m met dezelfde snelheid door te rollen
- Schieten voelt best goed, net als passen… Alleen mogen ze van mij de geluidseffecten wel wat harder doen hoor! Of desnoods een kleine controller vibratie, zodat je ook echt het idee hebt dat je een bal zelf passt/schiet. Maar ik moet zeggen, het schieten en de verschillende soorten schoten zijn echt heel tof en voelen ook als eigen goals
- Het scoren is dus tof, maar dat moment net ná de goal voelt niet echt alsof het hele stadion ontploft.. Meestal begint een stadion al te juichen paar tiende seconden voor de goal, maar bij FIFA mist dat wel een beetje. Had echt zo’n gevoel ‘are you not entertained?’
- Zelf juichen is irritant en gay. Vooral online.
- Slidings zijn goed geregeld vind ik. Alleen zijn deze niet overpowered in FIFA? Het lukte mij best vaak de bal te veroveren met een sliding terwijl dit in ‘het ecchie’ niet bijster veel voorkomt.
- Menu’s ingame zien er echt superslick uit, geweldig. Alleen het formatiesysteem in PES werkt wel beter hoor.
- Heb best veel de lat en de paal geraakt. Opvallend veel, en ook irritant dat je een controller enorm gaat trillen.
- Alle teams zijn wel echt goed. Elk team speelt een goede passing game en bv New York speelt geen lange ballen, nooit niet. Alleen de keepers. Dat mag van mij ook wel iets gebalanceerd. Elke wedstrijd die ik speel zijn puur schoonheden, want alle passjes lukken. Zelfs bij 0-0 stand
- Steekpassjes werken heerlijk, hopelijk niet te heerlijk. Dit was namelijk in PES het geval dat opeens iedereen hoge steekballen gaf. Hopelijk kijkt EA ook goed naar wat de fans van de concurrentie zeggen
Al met al: echt een hele toffe footie hoor. Heb vorige jaren ook wel eens FIFA gespeeld maar heel snel uitgezet. Deze demo was echt goed en als ik next-gen ga koop ik dus zeker FIFA. Misschien lijken de bovenstaande puntjes beetje negatief maar dat is altijd makkelijker lullen natuurlijk
.
Qua gevoel en sfeer zijn er nog wel dingetjes te winnen, maar zie nu wel in dat FIFA wellicht wel de beste footie is. Maar mijn hart ligt nog wel bij PES…
Klik om te vergroten...