1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Router 5G verbinding

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Surreallistic, 29 dec 2013.

  1. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Ik heb mn One via 5Gnetwerk aangesloten. Op die manier ontlast ik mn 2,4ghz netwerk met de snelle verbinding die de One nodig heeft bij online gaming.
    Gisteravond zag ik in mn netwerk overzicht bij toeval dat de signaalsterkte maar 15% was. Wat zoekwerk op internet leverde op dat ik de zendsterkte kon instellen. Deze heb ik voor het 5g netwerk teruggeschroefd naar 50% en accuut was de signaalsterkte op de One 100%. Prima dus.

    Vanochtend wilde ik weer gaan gamen, en de One kon geen verbinding maken. Op het 2,4ghz netwerk wel. Op 1 of andere manier is het dus niet stabiel genoeg, het 5g netwerk. Dit was echter wel zo toen hij op 100% zendsterkte stond.

    Is er een bepaalde manier om toch het optimale uit het 5g netwerk te halen?
     
  2. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Wellicht is het gebruikte kanaal te vaak gebruikt in je omgeving (lijkt mij niet, daar niet iedereen op 5ghz broadcast)

    Maar het is mogelijk, je kan met diverse tools kijken wat de beste kanaal voor je is...

    InSSider is bijv. zo een programma. Heeft de One een optie om beide wifi's te gebruiken? Dus bijv. Surrealiste 2,4 en Surrealiste 5gz ?

    En hoe ver is je router van de One. 5ghz is sneller, maar de bereik is ook korter. 2ghz heeft een grotere (zend)bereik.
     
  3. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Volgens mij kan je ze niet tegelijk kiezen. Zit ca 3 meter tussen, geen muur of deur oud. Beiden in huiskamer.
     
  4. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Ik bedoel ook niet tegelijk, maar dat ie van beide netwerken de wachtwoord heeft.

    Daarom, als de 5ghz vervalt, pakt hij automatisch de 2,4 ghz aan.

    Maar ik denk toch dat het door de routerinstelling komt.... Geen mogelijkheid om het bedraad aan te sluiten> als er maar 3 meter tussen zit, is dat zo overbrugd.

    Dan heb je de ideale verbinding.
     
  5. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Kom jij effe de plinten loshalen, kabeltje wegwerken en plinten er weer op zetten? ;-)
     
  6. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Dude, dat is peanuts... ;-)

    Je legt het 1x aan, misschien zelfs 2 kabels mocht je ruimte hebben. Of je werkt met een switch en alles in de toekomst heb je bedraad aangesloten.

    Ideale situatie. Je verspilt heus wel wat uren aan zappen, doelloos surfen op het internet, social media en andere rijdxonsumerende bullshit.

    Binnen een uurtje is het geregeld.

    Mijn voorrijkosten zijn overigens 89,- euro incl een dubbele whopper
     
  7. EXCEDO

    EXCEDO :)

    Berichten:
    600
    Leuk Bevonden:
    0
    Zie geen andere thread over wifi, dan maar hierin.

    Ik heb op het moment een Thomson TWG870 van UPC. Ons huis bestaat uit 2 verdiepingen en deze router staat beneden in de meterkast. Op zich heb ik overal in het huis een acceptabele verbinding op 2.4 GHz (o.a iPad, oude laptop zonder wifi N, mobiele telefoons en sinds kort een Surface Pro 2.)

    Nou kan ik de router instellen op wifi N maar dan werken er bepaalde apparaten niet meer.
    Mijn vraag is dan ook of ik een tweede accespoint kan instellen die alleen op de 5 GHz uitzend maar wel dezelfde SSID heeft. Deze 5 GHz verbinding zal voornamelijk beneden worden gebruikt in combinatie met de iPad en Surface Pro 2.

    Welke router is hier het best voor geschikt? Of is het beter om de wifi op de Thomson uit te schakelen en een router te nemen die beiden uitzend? Zou graag een wat snellere verbinding willen hebben op de Surface. Hopelijk kan iemand mij helpen.
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2014
  8. xboxlol

    xboxlol Active Member

    Berichten:
    1.651
    Leuk Bevonden:
    40
    Je kunt gewoon een tweede access point nemen die dezelfde SSID heeft. Besef je dat een thuisrouter wel meer is dan alleen een accesspoint. Vaak zijn thuisrouters een switch, network router, NAT router, accesspoint, DHCP server etc. allemaal in een apparaat.

    Je kunt dus twee dingen doen:

    1. Je koopt geen router, maar puur en enkel alleen een access point. Kabeltje erin vanuit de router, instellen, en het WI-FI van je router uitschakelen.

    2. Je koopt een nieuwe router en gebruikt dat ding ook als router. Besef je wel dat je dan de router functionaliteiten van de Thompson moet uitschakelen anders krijg je allerlei verbindingsproblemen. Veel routers hebben een zogenaamde bridge mode optie die hiervoor zorgt. Volgens mij heeft die Thompson dat niet en in dat geval moet je het volgende doen op de router die je gekocht hebt:
    - Het LAN netwerk IP-adres moet anders zijn als die van de Thompson. Bijvoorbeeld jouw router heeft 192.168.2.1 en de Thompson heeft als adres 192.168.1.1.
    - Een vast WAN IP-adres geven. Daarbij moet dat IP-adres in hetzelfde netwerk zitten als de Thompson (bijv. Thompson heeft 192.168.1.1 dus jouw nieuwe router krijgt 192.168.1.2 als WAN adres)

    Op de Thompson moet je het volgende doen:
    - WIFI uit
    - Alle apparaten loskoppelen en aansluiten op de nieuwe router
    - DHCP server uit
    - DMZ aanzetten, IP-adres instellen dat je als WAN IP-adres hebt ingesteld op de nieuwe router.

    Je kunt aan het bovenstaande al zien dat optie 1 makkelijker is en waarschijnlijk ook nog eens goedkoper. Of het moet echt zo zijn dat alle andere functies van de Thompson ook bagger zijn, dan kun optie twee nog overwegen. ;)
     
  9. EXCEDO

    EXCEDO :)

    Berichten:
    600
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zat dus ook richting de eerste optie te denken maar kan ik de wifi op de Thomson aanlaten? Die zend namelijk alleen op 2.4 GHz en de nieuwe accespoint dan op 5 GHz. Deze configuratie zou dan niet met elkaar mogen conflicteren?
     
  10. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    2,4Ghz en 5Ghz hebben kanalen die behoorlijk uit elkaar liggen.
    Heb hier nu 3 draadloze netwerken.

    2,4Ghz = Kanaal 1 ( standaard Ziggo ).
    2,4Ghz = Kanaal 8.
    5Ghz = Kanaal 60.

    Draadloos internetten via de kabelmodem van Ziggo geeft regelmatig problemen omdat hier nu 7 draadloze netwerken in de buurt actief zijn en ze gebruiken alleen kanaal 1.
     
  11. Stephan123

    Stephan123 Active Member

    Berichten:
    2.780
    Leuk Bevonden:
    1
    5g werkt alleen goed op korte afstanden, als je bijvoorbeeld streaming video wilt kijken op je tv moet je hem naast je tv zetten.

    Send with Tapatalk HD for Android
     
  12. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Dat ligt ook aan het merk.
    Ik stream perfect via 5Ghz door het hele huis met mijn Apple Airport.

    Als ik de 5GHz in mijn kabelmodem inschakel dan valt het signaal weg als ik de kamer verlaat.
     
  13. Stephan123

    Stephan123 Active Member

    Berichten:
    2.780
    Leuk Bevonden:
    1
    De huawei router in de meterkast heeff beter bereik dan de sitecom 5ghz router een verdieping boven, router staat precies een verdieping naar boven.

    Send with Tapatalk HD for Android
     
  14. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik begrijp niet waarom de aansluiting voor internet tegenwoordig in de meterkast moet zitten.
    Hier komen de kabels telefoon (KPN) , kabel (Ziggo) en glasvezel (Reggefiber) gewoon in de woonkamer het huis binnen.

    Mijn Airport Extreme staat op de 1e verdieping en heb door het hele huis en tuin perfect 5Ghz ontvangst.
     
  15. xboxlol

    xboxlol Active Member

    Berichten:
    1.651
    Leuk Bevonden:
    40
    Ligt eraan waar de eindpunt zit. Bij oude huizen zit die direct op de woonkamer aansluiting, maar tegenwoordig wordt die meestal in de meterkast geplaatst om zo meerdere aansluiting in huis te hebben.

    De reden dat providers willen dat jij je modem in de meterkast plaatst is omdat ze alleen maar garant staan voor goede signaalkwaliteit tot aan het eindpunt. De rest maakt deel uit van jouw eigen installatie in huis en daar ben je dus zelf verantwoordelijk voor.

    In de praktijk maakt het vaak niet zoveel uit, tenzij het netwerk daar al zwaar overbelast is door veel te veel aansluitingen op een wijkkast, waardoor je bij het eindpunt nog net voldoende signaal haalt.

    Wel doen ze nog steeds moeilijk als er bijvoorbeeld een monteur langskomt. Het ligt dan meteen aan jou. Zelf ook meegemaakt. Bij ons staat dat ding gewoon boven bij de rest van de apparatuur en de signaalwaardes en stabiliteit zijn hier prima. Toch als de monteur dan langs moet komen, o wee als dat ding bovenstaat, zelfs al is het overduidelijk dat het modem bijvoorbeeld niet eens meer aanspringt. :emo:
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2014
  16. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Omdat je vanuit de meterkast alle kanten op kan, dus kan je zelf makkelijk bepalen waar je wat wilt gaan neerzetten ;)
     
  17. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Waar ligt eigenlijk de limiet voor het aantal verbindingen naar je router toe! Ik doel dan niet het aantal ipadressen, maar op het datagebruik? Als ik bijv. online game, mn vrouw streaming tv kijkt, iemand een spelletje speelt op de tablet en de pc staat te downloaden.... Past dat allemaal nog wel zodat iedereen tevreden kan gamen/kijken/etc? Zou het helpen als ik dan de xbox bedraad maak?
     
  18. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Bedraad is altijd beter dan draadloos als het komt op gaming.

    Gewoon doen.
     
  19. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Ik moet dan zon 15 meter overbruggen. Cat5 voldoende?
     
  20. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb zelf een paar weken geleden nieuwe Cat6e naar boven getrokken.

    Boven meteen een nieuwe 1Gps Switch neergezet en vanaf daar lopen de kabels naar de verschillende apparaten.

    Wilde eerst een Cat5 gebruiken maar de Cat6e was van veel betere kwaliteit en uiteindelijk maar een paar Euro duurder.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2014

Deel Deze Pagina