Ik wil nog even een toelichting geven op mijn standpunt van gisteravond voor wat betreft het pitten. Dit heeft niks met Denvan persoonlijk te maken en als het in de regels staat dan zij het zo (maar ik kan er niks over vinden), maar ik zei het niet zomaar.
Ondanks dat ik nu zelf schakel is het verschil nog steeds erg groot. Mijn kracht ligt dan alleen in het feit dat ik probeer netjes en foutloos te rijden, om zo eventueel te profiteren van foutjes van anderen. Ik ben gister daarom bewust rustig van start gegaan om niet in het gedrang te komen.
Er is een pitwindow zodat je niet de hele wedstrijd mag pitten, maar bewust in een paar van tevoren bepaalde rondes. Echter heeft dit weinig invloed op de uitslag omdat iedereen moet pitten en dit per saldo weinig of geen tijdsverschil geeft.
Als iemand echt door schuld van een ander schade wordt toegebracht vind ik coulance uiteraard meer dan op zn plek.
Maar een deel van racen, zeker bij zo'n endurance, is ook gewoon dat je je kop erbij moet houden en je auto op de baan moet houden. Als je dan een foutje maakt en schade krijgt ga je natuurlijk de pit in. Gister ging dat op de verkeerde manier met een short cut en dat begrijp ik gezien de plek van de schade.
Maar ik snap niet waarom er dan niet alsnog gepit moet worden in de pitwindow. Dat is de manier waarop je kan profiteren van iemand anders die een foutje maakt. Die moet een keer noodgedwongen pitten en dat levert de rest tijdswinst op. Het is totaal niet realistisch dat je over de kop slaat, uiteindelijk ongeveer dezelfde rondetijden rijdt dan degene voor je en uiteindelijk toch voor hem eindigt.
Ik vind het logisch dat je bij een eigen racefout noodgedwongen een keer extra moet pitten om de schade door je foutje je verhelpen en daarnaast gewoon aan de raceregels (pitten in de pitwindow) moet voldoen. Dat hoort bij het racen. Als je schaatst moet je ook blijven staan.
Laatst bewerkt: 25 feb 2014