Als die hard PES fan maakte ik zo'n 7 jaar geleden de overstap naar Fifa omdat ik deze destijds realistischer vond spelen. Heb Fifa 08 t/m 14 heel veel gespeeld, maar toch heb ik bij een potje Fifa nooit echt dat pure voetbal gevoel gehad als bij PES 5-6. Het is lastig om uit te leggen, maar echte kenners snappen volgens mij wel wat ik bedoel. Nu ik de gameplay beelden van PES 2015 keer op keer heb bekeken en bestudeerd (en dan met name onderstaande filmpje), raak ik er steeds meer van overtuigd dat PES 2015 mij een veel realistischere voetbalbeleving gaat laten bezorgen dan Fifa 15. Hoe mooi Fifa er ook ziet, hoe compleet dat spel ook wordt, hoe goed de servers ook zijn, alles begint en eindigt voor mij bij de gameplay! En qua gameplay lijkt PES 2015 gewoon veel dichter tegen een echte wedstrijd aan te zitten dan Fifa. De opbouw van achteruit, de passing, het tempo, de tijd aan de bal, de strijd op het middenveld, het moeten blijven breien om een gaatje te vinden, de unieke manier van scoren, het dribbelen, de herkenbare identiteit van zowel spelers als teams, de tactische diepgang. Dat is wat PES vroeger was, en het nu weer lijkt te worden. Ook al heeft het spel een aantal verbeterpunten zoals keepers (op bepaalde momenten), gebrek aan licenties, sfeer, animaties die niet vloeiend in elkaar lopen, denk ik toch dat PES 2015 dit jaar een veel betere voetbal simulatie gaat zijn dan Fifa 15. Bij Fifa lijkt het gewoon nog steeds het bekende heen en weer counteren (d.m.v ping-pong passing) zonder enige strijd op het middenveld. Ook de übereffectieve hoge steekbal lijkt weer DE manier te worden om doelpunten te maken. Scoren is vrijwel altijd op dezelfde manier. In plaats van de gameplay eens goed aan te pakken gaan ze bij EA tijd besteden aan bewegende cornervlaggen, doellijntechnologie, etc.. Dit jaar sla ik Fifa 14,5 maar over en ga volledig voor PES! Kan niet wachten tot 17 september!!
Klik om te vergroten...