pal-60 schadelijk voor tv?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door starboard, 8 aug 2003.

1. starboard

starboard gameslover

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb mijn xbox met een avanced scart kabel aangesloten op mijn philips tv (een al wat ouder model). Op mijn xbox heb ik de pal-60 optie ingeschakeld en dit zonder problemen, het beeld was goed. Nu heb ik deze configuratie reeds 10 maanden actief, maar de laaste tijd begint mijn tv raar te doen. Als je in een spel (bv rtcw of halo) met je personage rondkijkt, dan flikkert het beeld van donker naar lichter en omgekeerd op bepaalde plaatsen. En felle kleuren (zoals witte lampen of hel geel) lopen op mijn beeldscherm uit vanaf het object naar rechts tot de rand van mijn beeldscherm. (net als een gekeurde streep op mijn beeldscherm) Ik heb mijn tv laten herstellen met geen resultaat.
    Zijn er nog mensen die dat probleem kennen? Waar dient de pal-60 optie eigenlijk voor? Kan deze optie schadelijk zijn voor je beeldscherm? Ik heb nu de pal-60 optie uitgeschakeld en het probleem van het donker en lichter worden is verdwenen, maar de strepen zijn gebleven. En dit zowel bij het spelen van games, als het bekijken van dvd's, als bij het bekijken van tv uitzendingen. Als ik mijn beeldscherm duisterder maak is het probleem minder, maar dan wordt het te donker om games te kunnen spelen. Kan mij iemand helpen met dit probleem, of moet ik mijn tv buiten gooien?

2. ICT-Boy

ICT-Boy Vinc

Leuk Bevonden:
    0
    als je tv het niet aankan kan ie kapot gaan maar het kan ook gewoon aan je tv liggen. k heb verder geen problemen met 60 hz mode maar ik heb dan wel een nieuwe tv

3. BFalcon

BFalcon Cupra power

Leuk Bevonden:
    4
    KAn het schadelijk zijn dan? Ik heb de optie ook al een tijdje gewoon aanstaan. Ik heb een philips breedbeeld 100hz. Wat de topicstarter meld daar herken ik wel iets in, ook in mijn beeld zijn de laatste tijd lichte flikkeringen te zien...

De tv is nog maar een jaartje oud, ik gebruik trouwens ook advanced scart.

4. ICT-Boy

ICT-Boy Vinc

Leuk Bevonden:
    0
    k gebruik geen advanced scart kabel dus daar kan het ook aan leggen

5. Broes

Broes x-user

Leuk Bevonden:
    0
    Dat had ik ook op mijn 100hz tv, maar nu niet meer :)

Wat bleek, dat de frequentie op automatisch stond. In de praktijk betekent dat meestal 100hz. Maar als je dus kiest op de xbox voor 60hz, gaat de tv ook over op 60 hz. Nu heb ik in het menu van de tv het aantal hertz vast op 100 gezet en nu geen geflikker meer :)

Edit: Voor de topicstarter denk ik dat je tv aan vervanging toe is, of gewoon nog een keer laten repareren, desnoods bij een ander bedrijf

Laatst bewerkt: 8 aug 2003
  6. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Hoe weet ik of mijn tv die 60hz aankan? Kan ik dat ergens opzoeken?

7. Mauriz

Mauriz Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Over getypt uit Xbox Magazine

Vraag:
    Niemand kan mij vertellen of het slecht voor je tv is als je games-dvd's op 60 Hz afspeelt terwijl je nog een 50 Hz-tv hebt. De tv begint niet te flikkeren als ik voor deze optie kies, maar iets in mij zegt dat het niet gezond is voor de tv. Wat denken jullie ervan?

Antwoord:
    Voor de eerste vraag hebben we even de hulp in moeten roepen van onze technische expert en schrijver van het verhaal, Eric van Ballegoie: "De 60 Hz-mode werkt alleen goed als je tv het ondersteunt. Als je tv er niet mee overweg kan, zal jouw beeld er niet goed uitzien, of je krijgt zelfs helemaal geen beeld. Werkt alles wel in 60-Hz mode? dan kan je ervan uitgaan dat je tv dit gewoon ondersteunt en dat er niets aan de hand is....".

Hopelijk heb je hier iets aan... En naar mij mening is er iets mis met je tv en het ligt volgens mij niet aan de 60-Hz mode..
    Alle credit gaat natuurlijk uit naar Xbox Magazine!

8. stefsybo

stefsybo Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Als je je Xbox op 60 Hz zet terwijl je tv dit niet ondersteunt krijg je raar beeld, maar als je je Xbox dan weer op 50 Hz zet is het beeld weer normaal, daar kan het dus niet aan liggen.

9. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Kan ik ergens opzoeken hoeveel hz. mijn tv heeft? Staat dat in de handleiding ofzo? Ik heb nou niet echt de meest luxe tv (gewoon 4:3, niet echt nieuw) en hij geeft geen problemen met 60hz. Nou heb ik die functie wel uitgezet omdat ik niet zeker wist of mijn tv dat aankon (en dus misschien schade zou oplopen).

10. Dead Angel

Dead Angel DOOM III

Leuk Bevonden:
    0
    als je tv 100hz is kan hij uiteraard ook 60 hz :)

als je tv het niet aankan, kan je niet eens spelen omdat anders je beeld flikker,stoort verschuift etc etc

11. starboard

starboard gameslover

Leuk Bevonden:
    0
    dan kan je ervan uitgaan dat je tv dit gewoon ondersteunt en dat er niets aan de hand is....".

'dan kan je ervan uitgaan' dus hij weet het ook niet echt, is er iemand die nu eens een duidelijk antwoord kan geven??
    De pal-60 functie gaf bij mijn tv (een 4:3 tv) in het begin ook geen problemen, de problemen zijn pas na een tijdje ontstaan.

12. stefsybo

stefsybo Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Als je goed beeld krijgt met de 60 Hz mode aan, dan ondersteunt je tv het. Als je tv het niet ondersteunt krijg je raar beeld.

13. Alex V

Alex V V RACING

Leuk Bevonden:
    1
    Ik moet em op pal 60 zetten. ik heb een vrij nieuwe tv en als ik pal 60 uitzet dan krijg ik soms framedrops vreemd genoeg bij moto gp 2.

14. BFalcon

BFalcon Cupra power

Leuk Bevonden:
    4
    Ja inderdaad. Als je bij sommige spellen pal-60 niet aanzet dan krijg ik ook te maken af en toe mte een framedrop... Vreemd!

15. starboard

starboard gameslover

Leuk Bevonden:
    0
    Als ik de standaard kabel aansluit op mijn tv is het probleem van het donker en lichter worden van het beeld verdwenen (pal-60) is dan ingeschakeld. Kan het zijn dat een ouder tv toestel het rbg signaal van de advanced scart niet ondersteund? Is het signaal van de kabel schadelijk voor je tv? Kan iemand eens een woordje uitleg geven over de pal-60 optie en de advanced scart kabel?

16. Eagle_1

Eagle_1 yippiekayee

Leuk Bevonden:
    0
    Achterop je tv zit als het goed is (vaak in het midden) een label... daarop staan alle gegevens... ook tot hoeveel Hz hij gaat... dus daaraan kun je zien of hij het aankan of niet...:D

17. TheWalrus

TheWalrus Guest

Over de 60 hz mode op gewone TV's. De meeste TV's ondersteunen Pal 60hz.

-Onderzteunt jouw TV 60hz mode, dan krijg je gewoon beeld als je de Xbox 60hz zet. Flikkering en dergelijke ligt aan je kabels of je TV, dat heeft NIETS met de 60hz mode te maken.Als Pal 60hz het een kwartiet goed doet, doet diemode het altijd goed, en kan er niks, maar dan ook niks mis gaan.
    -Ondersteunt je TV geen 60hz mode dan krijg je in Pal60 mode geen beeld, verschuicen en zwart wit beeld. Dus niet een beetje storing maar werkelijk niet kijkbaar.

Op 100hz televisies is het anders. 100hz is een verdubbeling van het aantal frames, door alles twee keer in beeld te brengen, de standaard is immers 50hz. Een 100hz televiesie, lijkt mij dan over te gaan op 120hz, het aantal beeldjes wordt immers verdubbelt.

18. Herman

Herman The guardian ©

Leuk Bevonden:
    0
    Dit is niet helemaal waar. Ik heb een oude TV van 7 jaar (of nog ouder) Ik weet zeker dat hij PAL 60 NIET ondersteunt.. Ik had dus ook eens een keertje PAL 60 aangezet. Ik ging Halo spelen, en mijn beeld was 'normaal', ik merkte er niks aan (geen geflikker, kleurverschil enz.) MAAR bij mij is de lijn (die je hebt bij split screen) ingebrand.. nu heb ik twee vlakken beeld, de onderkant is grijzer dan de bovenkant.. Bij het co-op spelen (split screen) merk je er niks van, maar als je alleen speelt, TV kijkt heb je er "last" van. Maar mijn tv doet het nog steeds goed (op dat kleinigheidje na). Denk dat het niet aan PAL 60 zelf heeft gelegen maar dat je tv. ergens anders aan lijdt.

19. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Ben geen expert op dit gebied, maar misschien dat deze link helpt
    http://www.techtronics.com/uk/shop/87-00-video-standards-ntsc-pal.html

Ik denk alleen wel dat als je het probleem niet heb met een normale aansluiting het niet de pal 60 ondersteuning van je tv is. Misschien is gewoon jouw kabel naar de knoppe (probeer op een andere tv.) of je rgb ingang is een beetje verrot. Zeker als je maar 1 ingang heb en dus misschien scarts wisselt kan die kuren gaan vertonen.

20. TheWalrus

TheWalrus Guest

Halo is niet pal 60 compatible, zet je hem op pal 60 hapert hij.
    Ondersteunt een Tv ouder dan 7 jaar geen NTSC ? Want als een Tv NTSC ondersteunt is hij Pal 60 compatible. De meeste TV's met scart aansluiting ondersteunen pal 60.

Wel vaag dat de lijn ingebrand is. Dat gebeurd doorgaans alleen met projectietelevisietoestellen. Hoe lang heb je er mee gespeeld ?

Deel Deze Pagina