1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De HDTV, 3D en Digitale Televisie Thread [ Deel 26 ]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Melbuuln, 3 jul 2011.

  1. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    De input lag is hoofdzakelijk afhankelijk van hoeveel beeldverwerking de tv toepast op een inkomend signaal. Een aantal jaren geleden waren het ironisch genoeg de goedkopere tv's zonder toeters en bellen die qua input lag beter scoorden dan de dure vlaggenschepen. Later is dat sterk verbeterd doordat de gebruikte processors krachtiger werden. Het lijkt nu alsof het afhangt van de interesse die de fabrikant heeft in het verlagen van de input lag. ;)
    In 2013-2014 was Sony koploper met lage input lag. De komst van UHD/4K bracht de input lag weer omhoog en dit jaar zie ik veelal Samsung schermen met lage input lag voorbij komen.

    LCD is technisch mogelijk met 50Hz/100Hz/200Hz panels, dat is de maximale verversingssnelheid van de panels zelf. Het lagere segment is vaak 50Hz, midrange is 100Hz en de vlaggenschepen zijn
    200Hz. Al waren tot en met 2014 de UHD/4K modellen niet hoger dan 100Hz. Of dat nu nog zo is weet ik niet. Deze panels kunnen echter ook op andere frequenties werken in verband met andere werelddelen (Europa is 50Hz, maar Japan en VS zijn 60Hz bijvoorbeeld). Een 24Hz film wordt meestal voor een goede weergave op een veelvoud van 24Hz getoond, vaak 96Hz of 120Hz (4*24 of 5*24Hz resp.). Dat is om flikkeringen te voorkomen die je zou zien bij lage frequenties te voorkomen.

    Een tv die intern op 100 of 200Hz werkt heeft in de regel pixels die snel kunnen schakelen dus in die zin zal het ook bij 24Hz bronnen voordelig zijn. Zet je bepaalde 100Hz instellingen aan dan zal de tv frame interpolation toepassen (tussen elk opvolgend beeld wordt een extra tussenbeeld berekend om de subtiele stottering die eigen is aan 24Hz weg te nemen). Dan kijk je vermoedelijk niet meer naar een veelvoud van 24Hz maar naar de native 100Hz. Merk je dus of een tv een 100Hz panel heeft? Dat hangt af van de instellingen van de gebruiker. Veelal zijn het andere eigenschappen aan een tv zoals contrast, kijkhoek, local dimming, quantum dots, aansturing die ervoor zorgen dat die midrange of highend tv er alsnog een stuk beter uit ziet.
     
  2. PrutserNL

    PrutserNL a Cool Breez3

    Berichten:
    1.286
    Leuk Bevonden:
    129
    zo te lezen heb je er veel verstand van:)

    ik denk dat ik me op het moment te veel naar hz en input lag kijkt.

    volgens mij is 10ms of 30ms lag nauwelijks te merken.

    zou je deze tv adviseren? of zijn er betere in deze prijsklasse?
     
  3. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Ik ben inderdaad gek op kennis over tv's en kalibratie. Verkoop van o.m. tv's was ooit een bijbaantje en ik wilde graag alles weten dat er te weten valt. Kalibraties lezen ben ik blijven doen, zonder valide reden. 8)

    Om naar de input lag te kijken is heel verstandig als je er games op wilt gaan spelen, met name als het games zijn die veel van je reactiesnelheid vragen. Zoals op hdtvtest staat kun je alles tot 40ms als goed beschouwen. Sommige mensen hebben sowieso niet zoveel last van input lag en merken 65ms ook niet.
    Voor tv kijken, met name als het sport betreft, is 100Hz wel degelijk erg prettig. 200Hz zou ik echter niet als eis stellen. Daarnaast zijn de 100Hz toestellen om andere beeldeigenschappen alsnog vaak interessant.
    Avforums is zeker positief, op hun oordeel kun je meestal wel vertrouwen. Hdtvtest heb ik nog een stuk hoger zitten maar zij hebben het bewuste model niet gereviewd. Die website bekijken kan sowieso erg nuttig zijn.

    Hoe ver zit je gemiddeld van de tv? Vraag jezelf af of UHD/4K meerwaarde heeft en test dat dan ook in een winkel. Resolutie is leuk maar als je op een afstand zit dat het toegevoegde detail niet zichtbaar is kun je je afvragen of het niet een betere investering is om voor full HD te gaan. Het is een persoonlijke voorkeur, maar 40" is relatief klein is voor UHD/4K om alle extra details te zien.
    Een voorbeeldje: op 55" (139cm) is op 2,75m het verschil nog te zien tussen full HD en UHD/4K bronnen. Grafiek van afstand en formaat vs resolutie. Al wijst het testje van hdtvtest uit dat het wat minder strikt is.

    Andere modellen die misschien interessant zijn om te vergelijken zijn vaak Sony en Samsung. Qua prijs is er weinig dat kan concurreren met de JU6400 als het UHD en modeljaar 2015 betreft. Modellen van afgelopen jaar zijn echter het overwegen waard. Iets aanraden is lastig omdat er natuurlijk zowel full HD als UHD is, 2015 vs 2014 en ik niet weet wat je wensen op dit vlak zijn.
    Ik denk dat je het nuttig is om even op hdvtest rond te kijken. De tekst is vrij technisch maar ik denk dat de conclusie prima leesbaar moet zijn zonder enorme voorkennis.
     
    AnubisNefer vindt dit leuk.
  4. PrutserNL

    PrutserNL a Cool Breez3

    Berichten:
    1.286
    Leuk Bevonden:
    129
    Haha dat is te merken idd.

    Ik zit denk ik een kleine 2 meter van het scherm.
    Dan zou je dus in theorie het verschil kunnen zien?
    Zou best groter willen alleen gaat men vrouwtje dat niet grappig vinden en men bankrekening ook niet.
    Daarnaast wordt de game ervaring er ook niet beter van.

    TV wordt met name gebruik voor games en films, netflix e.d.
    Wordt geen tv op gekeken:+

    Die site van hdtvtest zal ik eens doornemen voor de vergelijking.
     
  5. PrutserNL

    PrutserNL a Cool Breez3

    Berichten:
    1.286
    Leuk Bevonden:
    129
    Andere vraag,

    Iemand hier ervaring met het volgende.

    Op het werk hebben we door het hele kantoor beeldschermen hangen.
    Daar kunnen we dan verbinding mee maken met de laptop of tablets.
    Nu gebruiken we WePresent kasjes, kosten z'n 350 euro per stuk.
    Werkt perfect.

    Wat ik me nu afvraagt,
    Heeft iemand hier ervaring met die kasjes van Google Chromecast en microsoft adapter?
    Hoe is dat qua vertraging en afspelen van beeld en geluid?

    Aangezien het prijs verschil enorm is, kan dat wellicht interessant zijn.

    Wat betreft de TV, vermoed dat het de samsung gaat worden
     
  6. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Iemand hier ervaring met Interactieve TV van Telfort of KPN ?

    De HD zenders zijn blijkbaar pas vanaf nummer 701. Dus NPO 1 HD is op 701, NPO 2 HD op 702 etc...etc..
    Is er een mogelijkheid om deze zenders te verplaatsen naar standaard nummer 1, 2 etc. ? Nu staan de analoge zenders vanaf 1.
    Dus kort gezegd als je op de cijfers op de afstandsbediening drukt, krijg je slechte kwaliteit (analoog).

    Vind het een beetje vreemd dat Telfort / KPN hier zelf niet aan denkt..
     
  7. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Heb KPN Glasvezel met interactieve tv en inderdaad gaan de HD zenders pas vanaf 701.

    Helaas voor zover ik weet kan het niet, maar ik heb een Harmony One en heb icoontjes voor de zenders die ik vaker bekijk. Het is even wennen, maar uiteindelijk wen je er wel aan. De zender indeling is omdat het overal bij KPN zo is ingesteld en je zult verbaasd zijn hoeveel mensen nog op de SD zenders kijken. Niet iedereen heeft er behoefte naar en het scheelt ook bandbreedte.

    Just deal with it. ;-)
     
  8. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    Iemand van jullie ervaring met Kodi/xbmc? Ik wil graag Kodi laten draaien op mijn smart tv van Panasonic. Iemand een idee of dat mogelijk is?

    Momenteel heb ik Kodi op mijn laptop. Maar dit is nogal een oud exemplaar die geen hdmi uitgang heeft. Dus een kabel van mijn laptop naar de tv gaat hem helaas niet worden.
     
  9. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Als er geen app is om te installeren binnen de smart-tv omgeving van jouw tv zal dat vermoedelijk niet gaan. Op oudere modellen is dat voor zover ik weet niet mogelijk. De 2015 modellen van bepaalde merken met Android kunnen het misschien wel, al dan niet officieel. Firefox OS dat op recente Panasonic tv's draait is nog relatief nieuw dus mogelijk dat het ooit geport gaat worden, maar dat is koffiedik kijken.

    Ik hoop dat dit niet te veel offtopic gaat in de thread voor tv's?

    De gemakkelijkste manier zal vermoedelijk een Raspberry Pi zijn met daarop Kodi. Het is een mini-PC ter grootte van een creditcard waarop je verscheidene Linux distributies kunt installeren. Er zijn 3 opties om Kodi te installeren: OpenELEC, OSMC of XBian. Wat de voor- of nadelen van elk zijn weet ik niet omdat ik erg tevreden ben over openELEC en niet verder heb gezocht naar de overige opties.
    Een Raspberry Pi 2B kost €36,95. Dat is alleen het moederbord. De 2B is wat sneller dan eerdere versies door een snellere processor en meer RAM geheugen.
    Wat je verder nodig hebt:
    Micro-SD kaartje (minimaal class 10 en 8GB, mijn ervaring is dat Sandisk aan te raden is, Transcend was wat instabiel bij mij).
    Micro-USB voeding van minstens 1A (al is 2-2,4A beter).
    Een behuizing
    Hdmi kabel

    Overigens hoef je niet terug te schrikken dat het op basis van Linux is, daar heb je namelijk erg weinig te maken. De installatie is doodeenvoudig en gewoon met een user interface, geen command lines etc.

    Ondersteunt jouw tv HDMI-CEC? (het zou me verbazen als het niet zo is, overigens) Dan bedien je Kodi namelijk gewoon met de afstandsbediening van de tv.

    Voor meer detail kunnen we de Raspberri Pi waarschijnlijk beter bespreken in het topic voor mediaplayers.
     
  10. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    Hey, dank voor je reactie!

    Het is een model dat nog geen android bezit, en kan dus geen apps via deze weg instaleren. Ik zag wel op internet dat mensen hun tv via een Andriod stick ombouwen tot een tv met Android en vervolgens Kodi instaleren. Maar Raspberry is volgens jouw een betere oplossing? Ik heb verder geen enkele ervaring met Raspberry.

    Geen idee trouwens of mijn tv HDMI-CEC ondersteund. Dat zal ik zo eens even gaan nakijken.
     
  11. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Het gebruik van een Android stick (zoals bijvoorbeeld Chromecast) werkt op een andere manier. De sticks zijn bedoeld om allerlei media naartoe te streamen, je stuurt dus een commando vanuit een laptop/tablet/telefoon naar de Android stick die het vervolgens uitvoert en zichtbaar maakt op de tv. Dat kan van youtube tot Netflix tot Kodi zijn maar de aansturing blijf je voor zover ik weet doen vanuit de laptop/tablet/telefoon. Effectief bedien je Kodi dus vanaf dat apparaat (met eventueel touchscreen en ontgrendelen voor elke handeling?). In mijn ogen is dat een stuk omslachtiger dan met de normale afstandsbediening van de tv.
    Daarnaast vraag ik me af hoe het qua snelheid zit omdat ik de hardware niet ken van dergelijke sticks.

    Het voordeel van een Raspberry Pi met bijvoorbeeld OpenELEC is dat het geoptimaliseerd is voor dat specifieke apparaatje en er voortdurend mensen bezig zijn verbeteringen door te voeren. Het is open source en lijkt een actieve community te hebben. Het gebruiksgemak is in mijn ogen groot doordat je geen extra afstandsbediening nodig hebt en het navigeren door menu's snel verloopt.
    Een nadeel van de Raspberry Pi is wel dat het geen Netflix ondersteunt. Het kan wel via een addon maar dan moet er ook een pc aan staan die ingelogd is op Netflix (effectief heb je dan hetzelfde verhaal als bij een Android stick dat de pc de bron is en de Raspberry Pi het signaal slechts doorgeeft).

    Mocht je daadwerkelijk een RPi willen kopen heb ik nog wel een paar tips om op te letten qua voeding en bekabeling, maar ik wil niet het tv topic vol spammen met info over een mediaplayer.:D
     
  12. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik denk dat ik voor een RPi ga. Je tips zijn zeer welkom!:) Inderdaad verstandiger als we daarvoor overschakelen naar het mediaplayer topic.
     
  13. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Twijfel ook nog erg aan wel/niet op 4k overgaan.
    Wil m'n huidige HDready TV vervangen (weet nog niet of dit zeer snel wordt of volgend jaar pas ofzo), om beter beeldkwaliteit te krijgen. Met name image posterization stoort me en zwart waarden kunnen ook beter.
    M'n ouders hebben een FullHD scherm die een stuk beter is (maar dat komt veelal omdat die gok 5 jaar nieuwer is).

    4k wordt er nu ingestampt, om de tv verkopen weer te stimmuleren. Of het nu wel of niet aanslaat, straks heb je enkel nog maar 4k tv's in de winkel.
    Ga ik het zien qua resolutie? Nee, dan moet het scherm zo groot zijn en je er zo dicht op zitten, dat het niet 'normaal' of aangenaam kijken is. Het zou wel kunnen helpen tegen artifacs / edges (de welbekende trappetjes bij schuine lijnen) en smoothness. HDR zou interessant kunnen zijn, maar om eerlijk te zijn heb ik nog niets in HDR gezien. Twijfel of een film in de bios in HDR was, maar zag in ieder geval niets speciaals, mocht dit wel zo geweest zijn.

    Zie ook niet snel 4k content aankomen. Langzaam komen de 4k spelers en UHD discs wel, maar die zijn in het begin ook wel aan de stevige prijs. 4k streaming zie ik niet snel gebeuren, of het is dusdanig gecompressed, dat het niet of nauwelijks beter is dan blu-ray.

    Dan lijkt een goede FullHD tv de betere optie voor mij en nu qua prijs ook nog interessanter. Mocht ik een jaar wachten, dan zijn 'goede' 4k tv's ook weer schappelijk geprijsd. Wel of niet voor 4k gaan heeft tevens invloed op de keuze voor mijn receiver die ik wil gaan kopen. Neem ik een model van afgelopen jaar (raakt uitverkocht of moeilijker leverbaar), dan ben ik stuk goedkoper uit dan nog een maand te wachten op nieuw model. Maar goed, wacht ik, dan ben ik zeker future-proof, aangezien ik er toch weer een tijd mee wil doen.

    En zo twijfel ik al een tijdje... :p
    Ook mede omdat ik over 2 weken verhuis en tot die tijd nog niets aan een receiver heb en dus wel even 'moet' wachten (en dus steeds weer in twijfel gebracht wordt wegens uiteenlopende ervaringen/meningen).
     
  14. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Misschien handig als je even een willekeurige vraag neer zet met betrekking tot RPi in het mediaplayer topic? Anders komt mijn post nogal uit de lucht vallen voor lezers die dit topic niet hebben gezien.

    Je geeft zelf eigenlijk al aan dat er nog de nodige haken en ogen zitten aan UHD/4K schermen en de bijbehorende content.
    Afhankelijk van de maat heeft het compleet geen toegevoegde waarde omdat details niet waarneembaar zijn op een kijkafstand die in Nederlandse woonkamers gebruikelijk is. De links naar de grafiek en test van de Britse review website, die ik eerder al heb gepost, geven al aan dat het pas interessant is als je voor een grote tv in de markt bent. Ik zou stellen dat 55" het absolute minimum is om enige meerwaarde te hebben (met een relatief kleine kijkafstand). Wil je niet zo groot of niet zo dicht bij de tv zitten om ook op een wat kleinere maat het extra detail te kunnen zien dan zou ik UHD/4K niet als eis stellen maar als een optie/extraatje zien als de andere eigenschappen van de tv het tot een kandidaat maken.

    Zoals je zegt zou de resolutie voor minder kartelranden kunnen zorgen. Dat hangt echter net zo goed als bij een FullHD model af van de kwaliteit van de deinterlacer en bij UHD/4K ook nog de upscale engine van de tv. Met andere woorden de software van de tv moet goed zijn in beide gevallen om deze randen te onderdrukken. Al is het wel aannemelijk dat een UHD/4K model 'weg komt' met een slechtere deinterlacer doordat deze details verborgen zijn op afstand.

    HDR wordt door review sites aanzienlijk meer geprezen dan de hogere resolutie omdat het meer dimensie geeft aan het beeld en, niet onbelangrijk, op afstand ook zichtbaar is. Ook een wat kleiner scherm heeft profijt van HDR. In de bioscoop is het meen ik alleen nog bij de JT bioscoop in Eindhoven waar de wereldwijd eerste Dolby Cinema zaal is geopend met HDR geschikte projectors. Ik weet echter niet of er ook al films uitgebracht zijn voor HDR projectoren. Verslagje door Tweakers
    Het probleem is, net als met UHD/4K, voorlopig de afwezigheid van content voor tv's met HDR. Het is namelijk een extra feature in de datastream die gelezen wordt door HDR geschikte tv's. Geen HDR label in de stream betekent dat de tv op dat moment hetzelfde beeld zal geven als een tv zonder deze functie.
    Amazon heeft geloof ik wel HDR materiaal in zijn streaming dienst maar die is (nog?) niet in Nederland verkrijgbaar. Netflix heeft eveneens HDR plannen. UHD/4K BluRay zal bij bepaalde films eveens HDR ondersteunen.

    4K content is nog erg schaars. Uitzendingen zijn er niet in Nederland. UHD/4K (+HDR) BluRay discs komen pas met de eerste spelers. Samsung heeft afgelopen week een speler aangekondigd op de IFA in Berlijn die naar verwachting begin volgend jaar zal verschijnen. De speler van Panasonic had nog geen verschijningsdatum.
    Wat is er dan wel? Netflix heeft een handjevol series, films en documentaires in UHD/4K. Ze maken gebruik van een nieuwe codec genaamd HEVC/h.265 die met grofweg de helft van de bitrate hetzelfde beeld moet kunnen tonen als de AVC/h.264 codec. Daardoor kan men met streaming een lagere bitrate realiseren maar wel meer nuttige data. Ik meen dat de bitrate ongeveer 15Mbit/s is wat gelijk zou zijn aan 30Mbit/s in h.264.
    Het lastige is dat het met name eigen producties zijn die in UHD/4K beschikbaar zijn en een vergelijking met een bestand met hogere bitrate dus niet zo gemakkelijk is (nog los van het feit dat UHD/4K BluRays niet beschikbaar zijn). Niemand kan dus een vergelijking maken tussen bijvoorbeeld Breaking Bad op disc en streaming. Ik verwacht wel dat het aanbod bij Netflix zal in de loop der tijd zal groeien, al zal het met name om de Netflix original productions gaan. Ik heb 4K van Netflix nog niet gezien en kan dus niet oordelen over de kwaliteit.

    Een goede FullHD tv is zonder meer prijstechnisch interessanter (en ik ben het met je eens dat het vooralsnog een betere investering is). Of je wilt wachten tot de prijzen van UHD/4K dalen en er meer content is (waaronder HDR) is een keuze die je zelf zult moeten maken.
    Als je kijkt naar de afgelopen 10 jaar en het trage tempo waarin HD uitzendingen gemeengoed zijn geworden gaat het nog lang duren voordat UHD/4K of HDR uitzendingen een feit zijn. Bovendien zal compressie net zo goed van toepassing zijn. Daar hoef je dus niet nu al een UHD/4K model voor te hebben.
    Als je nu een goede FullHD tv koopt zal tegen het einde van de levensduur daarvan uitgekristalliseerd zijn of HDR een blijvende eigenschap is (vermoedelijk wel, het lijkt geen gimmick zoals 3D) en het aanbod van zowel UHD/4K en HDR geen probleem meer zijn.

    Best een lastige keuze waarin je voor jezelf de prioriteiten op een rij moet zetten.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2015
  15. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Ja inderdaad. Zag gister een test tussen 2 65" schermen, soort blind test. Haast niemand kon het UHD panel identificeren. Ze vonden het Plasma panel beter, vanwege de kleuren / zwart weergave. Een goed FullHD panel is in dat opzicht beter dan een matig UHD panel.
    M'n receiver is in ieder geval HDMI 2.0a / HDCP 2.2, dus kan altijd nog kijken of ik wel/niet voor 4K ga (en dan eigenlijk meer voor HDR).
    Voor nu doe ik het nog even met m'n huidige tv en dan kijk ik vanzelf wel naar een goed en betaalbaar alternatief. Qua content, en dan echt goede content en niet low quali streams, duurt het nog een lange tijd voor een ruim aanbod.
     
  16. Ironstar

    Ironstar Active Member

    Berichten:
    345
    Leuk Bevonden:
    62
    Ik dacht wtf, 2K?, heb ik iets gemist :D anyway, ik volg het HD geweld niet zo meer, vindt het 1080p en een plat scherm al geweldig.
    Je blijft alleen zitten met een bult scart kabels en switchen :p Als ik dan lees dat 4K standaard gaat worden en er al over 8K en 16K (?)
    voorbereidingen zijn :eek: Dan wacht ik nog wel even met upgraden.
    Misschien is een VR bril nog wat in de toekomst (2016 het VR bril jaar?), schijnt dat je dan virtueel een behoorlijk groot scherm voor
    je neus hebt als je gewoon een film wilt kijken.
     
  17. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Tja, ze blijven pushen met nieuwe technologieën (ook bij andere apparatuur). Niet dat je het nodig hebt, maar om de verkopen op peil te houden.
     
  18. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Damn, Sony is niet meer zo into lage inputlag. Modellen van vorig jaar zitten nog onder de 20ms en 2015 modellen rond de 36ms. Lame!
     
  19. Rossi46

    Rossi46 XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

    Berichten:
    924
    Leuk Bevonden:
    1.159
    Viel mij ook al op, erg spijtig. Al is Samsung ook nog wel goed bezig op dat vlak geloof ik? De rest lijkt het weinig te kunnen schelen (of ze krijgen het niet voor elkaar).
     
  20. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Tja! Sony was altijd in strijd met Samsung hiermee, maar lijkt het te hebben opgegeven. Ze hadden zelfs een model met maar 6ms (705b?). Echt zonde! Ik wil zelf de 50 inch 756c nemen, maar die zit op 37ms. Lastig...
     

Deel Deze Pagina