1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mediaplayers

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door SyKeS1, 28 dec 2010.

  1. PBateman

    PBateman From the Shadows

    Berichten:
    4.215
    Leuk Bevonden:
    233
    Ik zit te denken aan een Raspberry Pi 2, die ik dan naast als mediaplayer ook als retrogaming apparaat kan gebruiken.
     
  2. Davey666

    Davey666 Dislocated Boy

    Berichten:
    4.611
    Leuk Bevonden:
    80
    Ik heb besloten toch nog maar even mijn Boxee Box te gebruiken en de Raspberry Pi, voorlopig iig, niet aan te schaffen.

    Nu is het alleen zo dat de afstandsbediening van mijn Boxee zojuist het leven heeft gelaten. Nu kan ik dus niet eens meer door het menu navigeren. Zijn er universele afstandsbedieningen die ik werken op de Boxee?
     
  3. Corona

    Corona Active Member

    Berichten:
    372
    Leuk Bevonden:
    82
    Ze hadden volgens mij altijd een app die als afstandsbediening kon werken.
     
  4. Kapitein_Merijn

    Kapitein_Merijn PSN: Kapitein_Merijn

    Berichten:
    1.115
    Leuk Bevonden:
    240
    @Davey666 Volgens mij heb ik nog ergens een ab van een boxee in een doos liggen.
    Stuur me ff een Pm mocht je interesse hebben.
     
  5. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    @Gyrrack

    Naar aanleiding van ons gesprek in het HDTV thread deze post :+

    Ik ben dus van plan een Raspberry Pi 2 te kopen. Kun je me wat tips geven m.b.t. de voeding/ kabels en dergelijke? Ik heb hier bijvoorbeeld nog een usb kabel van Canon liggen (foto camera). Kan ik die gewoon gebruiken als voeding voor de RPi of raad je me wat anders aan?

    Edit://

    Ik wil dus de RPi van stroom voorzien via de TV zelf.

    En welk micro SD kaartje zou ik het beste kunnen pakken. (Ik ga het gebruiken voor Kodi). Micro SD kaartje van 4 GB zal dan toch wel genoeg zijn?
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2015
  6. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    http://forum.kodi.tv/forumdisplay.php?fid=166
     
  7. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Ik heb zelf de RPi 2B aan een netstroom stekker met 2 usb poorten gekoppeld omdat ik regelmatig verhalen tegen kwam dat voedingen die voor de RPi model B en B+ (twee oudere modellen met lichtere processor en minder RAM) wel werkten niet voldoende spanning leverden voor het 2B model (de nieuwe, deze heb ik dus). De twee oudere varianten kunnen in elk geval wel gevoed worden door een usb aansluiting van de tv.

    Omdat ik eigenlijk wel benieuwd was of het met de 2B ook mogelijk is heb ik het zojuist even getest met wisselende resultaten:
    • Eerst heb ik de RPi 2B gekoppeld aan de usb 3.0 aansluiting van mijn pc met de gedachte dat die stabieler zou zijn dan van een tv maar die bleek onvoldoende spanning te leveren. Tijdens het opstarten is dan rechts boven in beeld een vierkantje met een regenboog te zien, dat is een teken van te lage spanning. De RPi startte weliswaar gewoon op en kwam netjes in Kodi terecht maar ik vermoed dat video's afspelen niet goed zal gaan.
    • Vervolgens heb ik hem getest op mijn tv, gekoppeld aan de usb 3.0 aansluiting [5.0V 900mA max.] wat opvallend genoeg zonder waarschuwingen verliep. Even snel afspelen van een video gaf eveneens geen problemen.
    • De usb 2.0 poort [5.0V 500mA max] van dezelfde tv leek in eerste instantie te werken omdat ik geen waarschuwingen zag tijdens het opstarten maar dat bleek toch niet het geval. Zodra het Kodi menu in beeld kwam gaf mijn tv een waarschuwing van overspanning en waarna ik het usb apparaat moest verwijderen en de tv opnieuw opstarten.
    Ik heb de RPi 2B getest met 2 aangesloten usb sticks en een wifi dongle om de stroomvraag te verhogen. Zonder randapparatuur is namelijk niet representatief voor het gemiddelde gebruik. De RPi werkt overigens het beste met een ethernet kabel, wifi dongle moet je even zoeken naar een exemplaar die direct werkt zonder configuraties maar is vervolgens minder stabiel dan ethernet.
    Mogelijk lukt het met een Y-cable wel om met enkel usb 2.0 poorten de RPi te voeden, maar ik heb er geen dus kan dat niet testen. Uiteraard verlies je dan 2 usb poorten op de tv.

    Of de kabel die je hebt van Canon goed werkt of niet hangt af van de dikte van de interne kabels (de dikte van de kabel met mantel zegt weinig). Ik heb geluk dat een kabel van een smartphone die ik had liggen goed werkt. De RPi 2B is in tegenstelling tot model B en B+ aardig veeleisend m.b.t voeding en voedingskabel. Een goede voeding die stabiel 5.0V levert maar een kabel die dat niet goed doorgeeft zal het regenboogicoon opleveren en instabiliteit. Ik ben er niet in gedoken omdat ik zoals gezegd een geluk had met de kabel.
    Soms staat er een indicatie van de kabeldikte op de mantel. Normale kabels zijn 28AWG welke mogelijk niet voldoende zijn, 24 AWG is meer geschikt. Een kabel die voor tablets en smartphones met snelladers geschikt is maakt een goede kans te werken. Of ik een 24AWG kabel heb weet ik niet omdat het er niet op staat. Mocht jouw kabel niet goed te werken ga dan op zoek naar een 24AWG kabel (zoeken op 2.0A helpt ook), veel winkels voor smartphones zullen wel zoiets hebben door de komst van snelladers. Voorbeeld

    Meestal wordt een 8GB micro-SD kaart gebruikt waar je NOOBS op zet (volgens mij is dan 8GB nodig). Dan krijg je voor de installatie een menu te zien waar je simpelweg aan klikt welk besturingsyteem je wlt (ik zou OpenELEC aanraden dat is Kodi zonder dat je als gebruiker met Linux wordt geconfronteerd) Zorg ervoor dat je een ethernet kabel aangesloten hebt anders is OpenELEC niet zichtbaar in het installatiemenu!
    Je kunt ook OpenELEC installeren zonder van NOOBS gebruik te maken door direct een image op de micro-SD kaart te zetten (Raspberry Pi builds, second generation quad core models) Ik vermoed dat je dan met bijvoorbeeld win32diskimager het gedownloade image op de micro-SD kaart kunt zetten. Zelf heb ik gewoon NOOBS gebruikt omdat ik totaal niet thuis ben in Linux. Mogelijk is het image van OpenELEC kleiner dan via NOOBS zodat een 4GB kaart voldoende is, ik heb geen idee.
    Qua merk is de RPi soms wat eigenwijs. Ik had een Transcend 16GB kaartje die op zich goed werkte maar met enige regelmaat tijdens het opstarten vastliep. De RPi kent geen aan/uit schakelaar zodat je de stroom er dan af moet halen. Doe je dat vaak achter elkaar dan raakt het micro-SD kaartje corrupted en moet je deze via de pc formatteren en opnieuw OpenELEC met alle instelllingen en addons (en eventuele andere distributies) op de kaart zetten. Niet relaxed uiteraard, daarom heb ik sinds twee maanden een kaart van Sandisk die nog maar 2 keer weigerde op te starten (het apparaat wordt dagelijks gebruikt). Mijn advies: neem een Sandisk. Transcend, Samsung en PNY zag ik vaker voorbij komen als merken die niet goed werken.

    Zorg dat je OpenELEC netjes afsluit voordat je de stroom er af haalt, anders maak je eveneens kans op een corrupted kaart. Wat ik heb gedaan is via win32diskimager een kopie van de micro-SD kaart op de pc gezet. Mocht de kaart corrupted raken dan zet je in een paar minuten dat image terug en heb je alle instellingen weer. Maak je daar niet al te veel zorgen over met een goede kaart en voeding is de RPi stabiel.
    Veel mensen zetten het apparaat zelfs nooit uit omdat het stroomverbruik ontzettend laag is (2-3W zelfs bij afspelen van 1080p video met hoge bitrate). Dan moet je het apparaat uiteraard wel een eigen voeding geven. Ik zet hem dus wel altijd uit en heb sinds de Sandisk kaart geen problemen meer.

    Weet je inmiddels of jouw tv HDMI-CEC ondersteunt? De RPi heeft namelijk zelf geen infrarood ontvanger. Dan zou je een draadloos toetsenbord of afstandsbediening voor de RPi of met usb dongle kunnen gebruiken. Of een Kodi remote control app maar dan heb je hetzelfde effect als de Chromecast en is dat een goedkopere oplossing.

    Tl;dr:+:
    Kaartje van Sandisk, goede 2.0A kabel (24AWG) gebruiken op usb 3.0 testen of het werkt en anders een voeding van 2-2.4W. Netjes afzetten of via losse voeding en altijd aan laten staan.:)

    Overigens heb ik hem gekocht bij SOS Solutions, zoals ongeveer de helft van de RPI bezitters in NL zo lijkt het. Ze staan goed bekend en mijn ervaringen zijn eveneens goed.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2015
    AnubisNefer vindt dit leuk.
  8. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Ja precies, daar had ik dus even geen zin in om te typen he..... ;-)
     
  9. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    Dankjewel voor je reactie!;)

    Ik heb zojuist een Raspberry Pi + behuizing besteld bij SOS Solutions. Qua voeding ga ik het eens proberen met een Y-calbe. Die heb ik hier toevallig nog liggen. Ik heb trouwens ook een micro SD kaart van Sos Solutions eigen merk gekocht. Ze geven op hun site aan dat ze hun eigen micro SD kaarten hebben laten maken en ook alleen nog maar deze verkopen. Dit omdat veel mensen (zoals jij ook al aangaf) zoveel problemen ondervind met andere micro SD kaarten. Voor die paar euro wil ik hun kaartje best wel eens even proberen. Een Sandisk kaartje heb ik nog snel gehaald.

    En ja, mijn TV ondersteund HDMI CEC :)

    Ik verwacht dat ik zaterdag alles thuisbezorgd krijg. Ik houd je op de hoogte!
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2015
  10. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    De Raspberry Pi 2 is gister aangekomen:)

    Ik was dus van plan om de Y-cable te gebruiken als voeding, echter nu ik die erbij pak blijkt deze geen micro USB uitgang te hebben. Heb bij SOS Solutions wel nog een USB kabel erbij besteld. Maar dat blijkt een 28AWG kabel. Heb die even gebruikt om kodi te instaleren maar kreeg meteen het regenboogicoontje. Nu twijfel ik een beetje of ik voor een USB kabel ga van 24 AWG of toch maar voor een aansluiting via netstroom. Vrees een beetje dat ik problemen ga krijgen bij het afspelen van 1080P films wanneer ik een USB kabel gebruik. Raspberry raad namelijk aan om minimaal 1,8A aan voeding te hebben. Dat red ik met mijn 900mA USB poort natuurlijk bij lange na niet.

    Edit://

    Ik zie trouwens dat SoS Solutions een 5,2V/2A voeding aanbied voor de Raspberry Pi 2. Maar volgens het boekje van de Raspberry heb je een voeding van 5V nodig. Kan het geen kwaad dat ze een voeding van 5,2V gebruiken i.p.v. een 5V voeding? Ik heb hier nog een 5,3V/ 2A voeding liggen, maar die durfde ik gister niet aan te sluiten omdat ik bang was dat ik de Raspberry daarmee kapot zou maken. Maar misschien slaat het helemaal nergens op wat ik zeg. Heb daar totaal geen verstand van....
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  11. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Mooi dat 'ie binnen is.

    Wel een beetje jammer dat SOS solutions bekend is met de problemen met voedingen en micro-SD kaartjes maar vervolgens een kabeltje toestuurt dat juist voor problemen zou kunnen zorgen. Heb je tijdens de installatie de usb aansluiting van de tv gebruikt in combinatie met de kabel van SOS solutions? Het is dan moeilijk te zeggen of de kabel of de usb aansluiting de oorzaak is (of beide) van de te lage spanning en het regenboog icoon. Op mijn tv werkte de usb aansluiting [usb3.0, 5.0V, 900mA] namelijk wel zonder dat ik een regenboog icoon zag, terwijl ik wel problemen verwachtte.

    Ik ben ook niet zo vreselijk thuis in de elektronicacomponenten maar ik las dat usb 5.0V met een bereik van 5% in beide richtingen gespecificeerd is, d.w.z. 4.75-5.25V. Een kabel zal dankzij de weerstand het voltage eveneens een fractie verlagen. Je kunt de vraag stellen in het RPi topic op tweakers daar zijn genoeg mensen met meer kennis van de materie.

    Een aantal andere mensen die dezelfde vraag hebben:
    https://ardamis.com/2012/06/06/finding-a-power-supply-for-the-raspberry-pi/
    https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=2&t=5955
    En een lijstje met voedingen die goed werken met de RPi model B/B+: http://donsdeals.blogspot.nl/2013/08/in-search-of-best-power-supply-for.html
     
  12. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    Tijdens de installatie heb ik inderdaad het kabeltje van SOS Solutions gebruikt. Maar ik kreeg direct het regenboog icoontje. Maargoed, voor de installatie leverde het voldoende stroom. Ik heb zojuist de adapter van mijn mobiel eens aangesloten. Dat is een 5V--1A adapter. Dit verliep zonder regenboogicoontje en merkte direct dat het menu wat sneller reageerde.

    Ik denk dat ik voor een adapter ga die wordt aangeraden voor de Raspberry. Dan weet ik in ieder geval dat hij altijd van genoeg stroom wordt voorzien. Het enige wat ik nadelig vind is dat ik de raspberry dan continu aan moet laten staan. (En ik zal een verdeeldoos moeten fixen wegens gebrek aan stopcontacten:+)
     
  13. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    Meer mensen hier die ondertussen kodi i.c.m. de Raspberry Pi gebruiken? Ik heb nog geen film fatsoenlijk kunnen kijken omdat ik altijd last heb van haperend beeld. Geluid loopt overigens prima. Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn? In eerste instantie dacht ik dat het bufferen voor de problemen zorgde. Maar dat blijkt niet het geval. Bufferen doet hij voldoende...
     
  14. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Hdmi kabel?
    Welke pi heb je en wat probeer je te kijken?

    720p... 1080p?
     
  15. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    De HDMI kabel heb ik al eens verwisseld. Maar dat gaf helaas geen verbetering. Ik gebruik de Raspberry Pi 2 waar ik OpenElec op heb lopen. Het probleem dat films haperen heb ik zowel bij 1080p als bij 720p=(
     
  16. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Toevallig al op een andere forum gevraagd?

    Bijv. De kodi forum of tweakers? Zij vragen meestal om een log en aan de hand daarvan kunnen ze je mogelijk helpen.

    Welke versie draai je? Openelec 5.0.8.? Toevallig een clean install geprobeerd?
     
  17. Bram87

    Bram87 Active Member

    Berichten:
    393
    Leuk Bevonden:
    2
    Nee ik heb dit nog niet op andere forums nagevraagd.

    Ik draai inderdaad versie 5.0.8 Ik heb deze via 'win32 Disk Imager' op een micro sd kaartje gezet. Vervolgens deze in de Raspberry gestoken en de installatie afgerond. Is dat wat je bedoeld met een clean install?

    Ik zie trouwens wel dat er een nieuwe versie van OpenElec beschikbaar is. Versie 6.0.0. Misschien dat ik met micro SD eens helemaal moet formateren en versie 6.0.0 erop moet zetten...
     
    AnubisNefer vindt dit leuk.
  18. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
  19. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Wat voor bestanden gaat het specifiek om? (Je kunt deze info zien in bijvoorbeeld VLC.)
    Welke container, mp4/mkv/mov/...?
    Wat voor video codec zit daar vervolgens in, h.264/mpeg2/m2ts...?
    Welke resolutie, frame rate en bitrate?

    Speel je de bestanden af vanaf een usb stick of een NAS? Indien usb misschien een andere stick proberen? Indien vanaf een NAS dan zal de RPi standaard niet bufferen (alleen internet materiaal wordt gebufferd meen ik), tenzij je een xml bestand aanmaakt waarin de RPi de opdracht krijgt om ook content via een lokaal netwerk te bufferen. Daarin kan de grootte van de buffer eveneens worden vergroot.
    Ik neem aan dat je naar de buffer hebt gekeken in de codecinfo overlay (de statistieken die je tijdens het afspelen kunt oproepen)?

    De cpu load is niet erg hoog bij deze bestanden?

    Geen idee hoe intens de haperingen zijn, kan het aan een frame rate mismatch liggen tussen output van de RPi en je tv? In de settings (zorg dat je onderaan display settings op Advanced staat)>video>playback>"Adjust display refresh rate to match video">"on start/stop". Dan is het wel handig om "Pause during refresh rate change" ook een waarde van 0.4s o.i.d. te geven (deze waarde hangt af van de tijd die jouw tv nodig heeft om over te schakelen van 60Hz -de refresh rate van het menu- naar 24/25/50Hz van de content die je afspeelt.
     
    AnubisNefer vindt dit leuk.
  20. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Ik heb iig nergens last van. Ik draai Kodi/laatste OpenElec op de pi2. Alles werkt tot nu toe perfect.
     

Deel Deze Pagina