1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De HDTV, 3D en Digitale Televisie Thread [ Deel 26 ]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Melbuuln, 3 jul 2011.

  1. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    CCFL LCD (soort tl verlichting) is voor zover ik weet niet meer te koop inderdaad, alles is LED LCD geworden. Die zijn er in 2 soorten, namelijk edgelit (LEDs aan de rand van het frame en via guide plate wordt het licht verdeeld over het paneel) en backlit (LEDs achter het paneel). Edgelit staat erom bekend dat het eerder tot clouding leidt dan backlit. In duurdere tv's wordt er soms FALD (full array local dimming) toegepast waarbij de LED's in zones verdeeld zijn die afzonderlijk van elkaar kunnen dimmen om dieper zwart te realiseren zonder daarbij alle lichte delen minder helder te maken. Dat levert een beter contrast op.

    Op dit moment zijn IPS en VA panelen veelgebruikt in LCD tv's.
    IPS heeft een grotere kijkhoek dan VA. VA heeft daarentegen dieper zwart en daarmee een beter contrast.
    IPS is te vinden bij LG (alles), Sony (bepaalde series, ik ken alleen 4K voorbeelden), Panasonic (bepaalde series, idem enkel 4K vb)
    VA is te vinden bij Samsung (op enkele modellen na bijna alles, 1* 4K vb), Sony, Panasonic.

    Ik zou aanraden wel een model te kiezen met een native 100Hz panel.

    LCD is over de hele linie sinds 2006 behoorlijk verbeterd. Contrast, kijkhoeken, upscaling, de-interlacing, homogeniteit zijn allemaal beter geworden met in de regel minder ghosting.
    Met alle opmerkingen over 4K, 3D, HDR kan ik mee gaan. In mijn ogen is een goede 1080p tv voor de meeste mensen de betere keuze, tenzij je voor een erg grote uitvoering gaat misschien. Met 50-55" is de meerwaarde op normale kijkafstand er simpelweg niet.

    Wat ik Sony dit jaar het meest verwijt is de keuze voor Android tv in een groot deel van hun lineup, er zitten naar mijn mening nog te veel kinderziekten in die de beleving schaden. Het beeld van veel 2015 Sony modellen is goed maar het gebruik van de tv wordt enigszins onbetrouwbaar. Mijn ouders hebben onlangs een Sony met Android tv gekocht (tegen mijn advies in |:-) die in eerste instantie regelmatig vastliep en apps afsloot. Na een update is gelukkig een groot deel opgelost maar bleef het voor komen dat de tv tot 10s niet reageerde op de afstandsbediening, beeld en geluid niet synchroon liepen en Kodi sinds die update geen DD/DTS meer doorgaf. Digitale tv met een CI+ module was volgens veel gebruikers op tweakers ook wisselvallig. Maar dat heb je al gelezen, toch VincentG?:+
    Deze week is er wederom een update beschikbaar gekomen die zich met name op de CI+ problemen richt. Of deze nog andere problemen oplost weet ik niet, ik heb er nog niet echt mee gerommeld. DD/DTS in Kodi werken nog altijd niet.
    Nu zullen die problemen wel opgelost worden, maar het is wel erg jammer dat de staat van de tv's nog steeds zo is terwijl ze al sinds mei te koop zijn. USB HDD recording komt bijvoorbeeld pas op 24-12. Ik vind dat matig als je het wel in de specificaties opneemt dat het een ondersteunde functie is (met een klikbare superscript 2).
    Misschien ervaren andere members hier met 2015 Sony modellen het anders, maar op tweakers en andere fora staan veel soortgelijke ervaringen.
    Sony heeft overigens nog een aantal modellen die op het OS van afgelopen jaar draaien.

    Mogelijk interessante modellen van Samsung: J6200 (vlak) of J6300 (curved, mocht je daarvan gecharmeerd zijn) Overigens ook een nieuw OS, maar ik kom er minder problemen van tegen. Vorige week een model geïnstalleerd bij een kennis en geen rare zaken tegen gekomen.
    Panasonic 1080p modellen heb ik weinig reviews van gezien. Firefox OS is eveneens nieuw, maar lijkt wederom betrekkelijk stabiel. Een mogelijk struikelblok is wel dat DTS niet ondersteund wordt door de tv's (ook geen passthrough)

    Input lag databases en reviews vind je bij hdtvtest en rtings. RTings heeft ook een methode om pixel response te tonen.
     
  2. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Ja, las de wisselvallige ervaringen. Echter gaat bij mij alles via receiver en is tv puur beeld tonen. Kabel tv via horizon box, media via media player, blu ray speler, console etc. In dat geval heb ik niet zo veel te maken met het OS.
    Sony zou voor mij vooral vanwege de input lag zijn, maar dat ligt volgens mij met 2015 modellen gelijkwaardig aan de Samsung modellen (rond de 37ms). VA panel lijkt me fijner (liever dieper zwart wat ik nu beetje mis, aangezien ik er toch recht voor zit).
    Ook eens even naar de Samsung reeks kijken dan.
     
  3. PePzi NL

    PePzi NL Ōkami! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.997
    Leuk Bevonden:
    203
    Guys, ik zit er sterk over te twijfelen om deze tv aan te gaan schaffen. Ik zie vooralsnog geen grote nadelen (ja geen 3D, maar dat kan me niet minder boeien), maar ik ben ook niet zo'n grote techie wat tv's betreft. Mensen hier die me nog een beetje advies kunnen geven of ik hier een goede keuze maak qua prijskwaliteitverhouding / herz / functionaliteiten etc? Ik zal er voornamelijk op gamen en films / series kijken, tv abo heb ik toch niet.

    Ik heb nu een 32" LCD'tje uit 2006, dus erop vooruit gaan doe ik sowieso :+ Wil alleen wel zeker weten dat ik een goede keus maak voor ik zo'n investering doe natuurlijk.
     
  4. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Waarom LG?
     
  5. PePzi NL

    PePzi NL Ōkami! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.997
    Leuk Bevonden:
    203
    Goeie vraag. Waarom niet? :+
     
  6. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Het zijn niet de meest betrouwbare toestellen. Vaak last van banding, clouding, dse (vlekken) en de zwartwaardes zijn niet al te best.
     
  7. Rossi46

    Rossi46 XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

    Berichten:
    924
    Leuk Bevonden:
    1.159
    Heb je er haast mee? Anders dan kan ik me dit weekend wel even in dit toestel en de alternatieven verdiepen. Daarvoor geen tijd helaas.
     
    AnubisNefer vindt dit leuk.
  8. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Sony KDL tv's zijn mijns inziens qua prijs/kwaliteit niet te overtreffen.
     
    Garrett en Lethal AK47 vinden dit leuk.
  9. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Precies, al zijn de 2014 modellen beter dan de huidige.
     
    Killamonkey en Garrett vinden dit leuk.
  10. PePzi NL

    PePzi NL Ōkami! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.997
    Leuk Bevonden:
    203
    Heb toch besloten 'm te bestellen, ik kon online zo snel geen slechte verhalen vinden en heb zelf nog nooit problemen gehad met LG :) Toch bedankt voor de hulp guys!
     
  11. Chrizzle

    Chrizzle Active Member

    Berichten:
    1.150
    Leuk Bevonden:
    756
    Mijn TV uit 2009 begint helaas wat kuren te vertonen en omdat de (hopelijk) BTW vrije dagen van de MM eraan komen zit ik er toch heel erg aan te denken voor een nieuwe TV!

    Helaas heb ik er weinig verstand van, alleen dat UHD 4x zo scherp is als Fhd :+ Nou weet ik ook dat er een bepaalde kijkafstand moet zijn om echt van UHD te genieten. Ik zit dan op 3,2 meter van de TV. Als ik ga gamen zet ik de stoel voor de TV. Is het dan de moeite waard om voor UHD te gaan of zal ik gewoon voor een hele goede Fhd gaan?
     
  12. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Welke maat had je in gedachte? UHD heeft naar mijn mening enkel toegevoegde waarde als je een erg grote maat neemt (bij 3,20m moet je dan denken aan 60" of meer) of op hele kleine kijkafstand gaat zitten. Dichter bij gaan zitten zorgt ervoor dat je meer detail waarneemt, maar dan moet de bron dus wel zoveel detail bevatten. Als de game in UHD resolutie is heb je er baat bij, op 1080p natuurlijk een stuk minder. De tv zal 1080p upscalen naar 2160p maar niet plotseling voor hogere resolutie textures zorgen.:+

    Een voorbeeldje: op 55" (139cm) is op 2,75m het verschil nog te zien tussen full HD en UHD/4K bronnen. Grafiek van afstand en formaat vs resolutie. Al wijst het testje van hdtvtest uit dat het wat minder strikt is.

    Voor UHD televisies kom je verder al snel uit bij het vraagstuk m.b.t. content. Uitzendingen in UHD zijn er niet en gezien de benodigde bandbreedte zie ik dat niet snel veranderen (er wordt hooguit in 1080i uitgezonden, niet eens progressive dus). Alleen via de schotel zijn buitenlandse zenders plannen aan het maken voor UHD uitzendingen.
    BluRay wordt pas komend jaar in UHD resolutie op de markt gebracht met bijbehorende nieuwe spelers. Dat zal de beste kwaliteit bieden, maar niet de goedkoopste manier om films of series te kijken. Bovendien moeten de releases nog op gang gaan komen.
    Blijft over de streaming markt met Netflix, Amazon, Hulu etc. Daarvan is alleen Netflix in NL actief. Op dit moment is streaming 2160p (bitrate 17Mbps) niet beduidend beter dan dezelfde content op een standaard 1080p BLuRay. Streaming 2160p vs 1080p is natuurlijk wel duidelijk in het voordeel van eerstgenoemde.

    Een mogelijk voordeel van UHD modellen is wel dat ze h.265/HEVC ondersteunen, de opvolger van h.264/AVC welke voor dezelfde kwaliteit de helft van de bandbreedte nodig heeft. Netflix 4K werkt enkel in h.265/HEVC. Al is het alleen een voordeel als er grootschalig gebruik gemaakt gaat worden van de nieuwe codec (ten koste van AVC). Soms wordt ook de VP9 codec van youtube ondersteunt waarbij dat wederom van Google afhangt in hoeverre dat extra's voordelen oplevert.

    HDR wordt door veel reviewers als een welkome toevoeging gezien die meer invloed heeft op de beleving dan de hogere resolutie en is voorbehouden aan UHD modellen. Echter, er zijn zoals vaker in tv landschap meerdere standaarden en tv's ondersteunen natuurlijk nog niet alle varianten. Op dit moment is er teveel onzekerheid om daarom een bepaalde tv te kopen.

    Al met al zou ik aanraden naar een goed 100Hz 1080p model te kijken. Spreekt een UHD model je erg aan dan is de resolutie slechts een bonus maar ik zou het niet als prioriteit zien. Let wel op dat veel instap UHD modellen 50Hz panels hebben en daarmee minder geschikt zijn voor sport.
     
    Chrizzle en AnubisNefer vinden dit leuk.
  13. Chrizzle

    Chrizzle Active Member

    Berichten:
    1.150
    Leuk Bevonden:
    756
    Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik zit wel te kijken naar 50/55" modellen. Het liefst geen 60", heb zo'n gevoel dat m'n volgende woonkamer er anders uit komt te zien waardoor ik wel heel dichtbij de TV kan komen te zitten.

    Zijn er dan nog merken waar ik extra moet bij kijken en waar ik weg van moet blijven?
     
  14. Olijke Poffer

    Olijke Poffer PC VR fan.

    Berichten:
    3.963
    Leuk Bevonden:
    2.613
    Ik heb zelf een 55inch Samsung en ik moet zeggen, dat is echt wel groot zat. Voor sommige films zelfs te groot. Bv band of Brothers kijken op deze tv,en de afstand waarop wij zitten (250cm) , is het beeld echt te groot. Veel te veel bewegingen van het beeld. Al het rennen door de ogen van de soldaat(cameraman) is zo enorm vervelend voor de ogen dat wij zijn gestopt met kijken. In ieder geval op deze tv, boven in de slaapkamer hebben we een kleiner formaat en daar is het prima te doen..
     
  15. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Sinds vorige week in het bezit van de Samsung UE55JU6650 (4K, Curved) icm een curved soundbar. Ik ben best wel ff bezig geweest met zoeken, ik wilde er niet meer dan € 2.000,00 aan uitgeven. Op een gegeven moment weet je het gewoon niet meer, het aanbod is gewoon zo groot. Ik wilde per se een 55inch 4K televisie, curved (ja, ik weet, kijkhoek en shit maar ik vind het vet kijken en ik ben toch vaker bij mijn vriendin dan zij bij mij, dus als ik thuis game of tv kijk is dat vaak alleen) en hij moest wel snel werken.

    Ik kwam dus bij deze uit en ik had nog wat over om een soundbar aan te schaffen. Prima deal zo, en de tv is helemaal prima voor mij. Ik weet dat de 6 serie van Samsung niet hun beste is hoor, maar ik wilde perse een 55 inch hebben. Het gamen gaat ook wel lekker op dat scherm, nice!
     
    AnubisNefer vindt dit leuk.
  16. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Disclaimer: adviezen, waaronder die van mij, zijn mogelijk een beetje gekleurd door ervaringen (soms niet eens actueel).
    Komt weer een lang antwoord aan.:D

    De afgelopen jaren zijn tv's van met name Samsung en Sony populair door het gebruik van vaak goede VA panelen en lage input lag (vertraging tussen binnenkomst van signaal en het daadwerkelijk zichtbaar zijn op de tv).
    Er worden in de tv markt grofweg 2 soorten panelen gebruikt: VA en IPS. IPS heeft grotere kijkhoeken maar een minder goed contrast, waardoor in een weinig verlichte ruimte te zien is dat zwart meer donkergrijs is. VA panelen daarentegen hebben een beter contrast maar moeten qua kijkhoek inleveren.
    Contrast is wat mij betreft een van de belangrijkste eigenschappen van het beeld en zorgt diepte en 'pop' in het beeld. Daarom zou ik de voorkeur geven aan een VA panel.

    Wat ik niet zou aanraden:
    • LG gebruikt enkel IPS panelen -> matig contrast
    • Philips (=sinds enkele jaren TP vision, een Chinese fabrikant), ik ben er geen fan van..maar dat was ik ook al niet toen ze nog wel hun eigen tv's maakten. Software laat vaak erg te wensen over.
    Betere opties:
    • Samsung gebruikt bijna altijd VA panelen (ik ken slechts 1 uitzondering in een UHD model). Mogelijk interessant model J6200/J6300 waarvan de laatste curved is, mocht je daarvan gecharmeerd zijn. Ter info: FullHD: 5xxx series zijn 50Hz. 6xxx is 100Hz. UHD: JU6xxx is eveneens 50Hz, pas vanaf de JU7xxx serie zijn het weer 100Hz modellen.
    • Sony gebruikt zowel IPS als VA panelen. Interessante modellen: W755 & W805 (beide VA, non-3D vs 3D) Ter info: UHD modellen zijn zowel IPS als VA modellen in te vinden. UHD X83, X90, zijn IPS. X85 is het eerste UHD model met VA panel. Android tv heeft flinke aanloopproblemen gehad tot een kleine maand geleden, afhankelijk van je gebruik loop je daar wel of niet tegen aan.
    • Panasonic gebruikt zowel VA als IPS panelen. Dit jaar heb ik zelf weinig reviews gezien over 1080p schermen, maar wel over UHD modellen. CS630 lijkt een interessant model te kunnen zijn. Review 1 en 2. Ter info: UHD CX700 is VA, CX750 is IPS en curved. Een behoorlijke flater van Panasonic dit jaar is dat de mediaplayer van de tv geen DTS ondersteunt. Bestanden hebben dan geen geluid, ook niet als de tv aan een receiver gekoppeld is omdat het geluid ook niet wordt doorgestuurd. Als je een losse mediaplayer gebruikt is dat natuurlijk geen probleem.
    Algemene noot m.b.t. besturingssystemen. Dit jaar hebben Sony, Panasonic, Samsung (en Philips) allemaal een nieuw OS gekozen, met elk hun sterke en zwakke punten.
    • Samsung: Tizen heeft goed naar LG met WebOS gekeken. In het algemeen is het OS goed ontvangen, maar mogelijk zijn nog niet alle apps beschikbaar doordat het nog relatief nieuw is. Denk aan PLEX o.i.d. Goede mediaondersteuning, speelt vrijwel alles af. Zelf een model geïnstalleerd en mee gespeeld, zonder problemen tegen te komen.
    • Panasonic: Firefox OS. Een overzichtelijke UI die zich eenvoudig laat bedienen. Eveneens goed ontvangen, maar mist wel de nodige apps. Door het kleine marktaandeel van Panasonic is de kans groot dat bepaalde apps afwezig zullen blijven. Afwezige DTS ondersteuning. Niet zelf mee gespeeld.
    • Sony: Android tv. Het heeft nogal wat opstartproblemen gehad, waarover veel te lezen is. Uit eigen ervaring kan ik dat beamen, maar inmiddels is er veel verbeterd. Afhankelijk van je gebruik merk je er niets van of kom je hier en daar nog wat eigenaardigheden tegen (bijv. CI+ gebruikers ervaren meer problemen). Mediaondersteuning is goed. CI+ opname functie komt, na 2 maal uitstel, vermoedelijk op 29-02-2016 beschikbaar middels een update (voor veel mensen niet belangrijk, maar ik vermeld het voor de volledigheid). Mijn ouders hebben een Sony met Android tv dus ik rommel er af en toe aan.
    Voor goede reviews kun je bijvoorbeeld hdtvtest.co.uk en rtings.com lezen.
     
    AnubisNefer vindt dit leuk.
  17. Chrizzle

    Chrizzle Active Member

    Berichten:
    1.150
    Leuk Bevonden:
    756
    Wauw top man! Hier ben ik aardig door geholpen :) Als ik m eenmaal heb laat ik het hier weten!
     
  18. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Ga denk (begin) volgend jaar kijken voor een nieuwe / grotere tv.
    OS boeit me niet, aangezien ik TV enkel aan of uitzet. Media bekijk ik via media player / blu-ray player / horizon box en dat gaat via receiver naar m'n tv. Android TV ben ik beetje wantrouwig over, op een of andere manier vertrouw ik het niet zo. Anderzijds denk ik dat dat OS de enige is die regelmatig updates krijg en na een jaar niet 'dood' is.
    FullHD moet voldoende zijn, maar voor de prijs hoef je het al bijna niet meer te laten om voor UHD te gaan, volgend jaar zal die drempel helemaal laag zijn. Enig nadeel is dat je dan (zeker in de bescheiden prijsklassen) nog steeds geen HDR hebt en nog niet de volledige UHD capaciteit zal benutten, mocht je er dan content voor hebben. Maar goed, je kan ook 3x zo veel neerleggen of nog een paar jaar wachten en dan blijf je bezig. :)
    Zat zelf te denken aan een Sony 755/W805 of Panasonic CX700. Beiden goed beoordeeld en 100Hz panel.
    Bij Sony lees je echter nog wel eens wat over banding, waar ik beetje sceptisch over ben. M'n huidige tv heeft dat en dat vind ik behoorlijk storend.
     
  19. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Ik heb zelf weinig problemen met m'n 50'' Sony Android TV. Alle functies van Chromecast zijn ingebouwd en werkt allemaal vloeiend. Op wat lichte clouding na, zeer fijn toestel met bizar mooi beeld. Ik ben zelf van Samsung naar Sony overgestapt en dit is m'n tweede Bravia nu. Ik vind persoonlijk dat Samsung TV's een "nep" beeld hebben, totaal niet natuurlijk. Maar goed, ieder z'n ding.
     
    Killamonkey vindt dit leuk.
  20. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook heb gekeken naar een Bravia 55 inch curved van Sony. Mooi toestel ook, beeld en prijs vergelijkbaar met die van Samsung. Ik zag eigenlijk weinig tot geen verschil tussen die ik nu heb en de Bravia. Maar goed, daarvoor zou je eigenlijk in alle rust thuis moet zitten, je eigen instellingen toepassen en dan kan je het pas echt zien. Maar goed, ik vond het ook zo wat om twee toestellen te kopen om ze even rustig te kunnen vergelijken.

    Persoonlijk heb ik de Samsung toestellen nooit als onnatuurlijk gezien, ook bij dit toestel heb ik dat niet (ik heb alles wel ingesteld naar eigen smaak), ik vind het best een aardig beeldje. Stiekem had ik misschien wel liever voor de LG Oled gegaan, daar heb ik misschien wel een klein beetje spijt van, maar goed, ik wilde ook een soundbar en die LG zat alleen al aan wat ik er max aan wilde uitgeven.
     

Deel Deze Pagina