Op de pc zijn er mensen die een een kaart van Nvidia of van Ati hebben. Iedereen die een Xbox heeft, heeft er een Nvidia GPU insteken. En bij een Xbox moeten de developers niet opletten voor codes die alleen worden gebruikt bij Nvidia/Ati kaarten, dus kunnen ze zich volledig concentreren op die kaart.
Dat is waar. Maar op de PC wordt een videokaart ontworpen naar de minimale eisen van DirectX, het hart achter dat wat je op je beeld krijgt. Toen de DirectX 8.0 kaarten in de winkels lagen, had Microsoft al een dikke beta van DirectX 9.0 klaar (deze is natuurlijk veeeels te vroeg gelekt ). Zo'n beta gaat naar een nVidia en Ati toe. Zo kunnen hun een programma schrijven voor hun chipset. uiteraard optimaliseren beide zich in verschillende regels van zo'n programma, en voegen ze er iets extra's aan toe om het net iets sneller te laten gaan. Zo komen al die dure namen altijd op de doos te staan waar werkelijk niemand wat van begrijpt, behalve de tech/specs junks dan. De XGPU in de Xbox is ook geprogrammeerd naar een bepaalde code van Microsoft, namelijk DirectX. De XGPU is een variant van de GeForce3 chip van nVidia. Dus ook DirectX voor de Xbox is een variant van die van de PC (DirectX 8.0 op dat moment). Er zullen hoogstens wat effecten c.q. onderdelen zijn toegevoegd of verwijderd, maar is geen nieuwe code geschreven (waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan).
klopt de kaarten bijde van ATi en nVidia zijn op Direct-X Gebaseerd van Microsoft dis denk ik dat zolang er een kaart in de Xbox 2 komt die Direct-X compatible is (wat eingenlijk well zeker is) zal het ook backwards compatible wezen ik denk well dat de GPU in de Xbox 2 betere Spec's zall hebben als de GameCube2 Microsoft heeft nog even gewacht met het laten developen met de Xbox 2 GPU en understussen is ATi al weer veel verder met haar technologie maar we zullen zien...
offtopic: Dus de XGPU is een directx8 kaart? Als dit zo is zullen doom3 en halflife2 er niet perfect uitzien omdat de XGPU geen directx9 kaart is toch? ontopic: Het maakt mij niet zoveel uit wie de GPU maakt als die maar een tijdje mee gaat en graphics heeft die de andere consoles overtreffen.
Ik denk dat ze ongeveer niks gaan verschillen (de spec's heb ik het nu over he) maar wat moeten we nu van de ps3 denken. . ? Zou die betere of slechtere spec's hebben, of een keer op hetzelfde pad zitten als nintendo en microsoft?