Mag ik dan degene zijn die de Sony hype c.q. f*ck alle andere merken tendens die hier in dit topic heerst een beetje tegengeluid brengt?
Dit wordt weer een asociaal lange post, be prepared. Ik heb geprobeerd het begrijpelijk te houden, maar als ik alle technische termen moet vermijden wordt alles nóg langer dus je zult misschien hier en daar zelf even een term moeten opzoeken.
Doe alsjeblieft jezelf een plezier en verdiep je in de technieken en lees goede reviews (dus niet die flapdrollen van de consumentbond). Vul deze info aan door op de meer technische fora rond te neuzen (
AVforums,
AVSforum,
tweakers), uiteraard met een kritische/relativerende blik omdat negatieve ervaringen zich veelal verzamelen op desbetreffende fora en de tevreden gebruiker zich er niet laat zien.
Begin bij de site die AnubisNefer al aan haalt:
hdtvtest.co.uk veruit de beste bron voor tv reviews wat mij betreft. Andere geschikte sites zijn
flatpanelshd.com,
AVforums en
RTings.com. Allemaal behoorlijk technische sites die misschien lastige termen gebruiken, maar ik denk dat je met een klein beetje verdiepen de belangrijkste punten wel mee krijgt.
Over de bekende merken en hoe ik het zie, veelal op basis van reviews op eerdergenoemde sites aangevuld met eigen ervaringen met tv's van desbetreffende merken:
- Sony doet veel goed qua software die zich bezig houdt met het tonen van het plaatje op de tv. In het algemeen hebben Sony tv's een solide beeld, geen opvallende kartelrandjes, stotteringen of overdreven noise reduction. Als het op Android aankomt liggen er veel beloften die handig zijn maar naar mijn mening ook nog altijd een aantal zaken die niet goed genoeg zijn. Het heeft gewoon een jaar geduurd voordat de Android een beetje wilde lopen en nog altijd zijn er hier en daar wat kleine vertragingen te vinden dankzij een processor die het net niet helemaal kan bijbenen (dat geldt voor alle 2015 én 2016 modellen, ze hebben namelijk dezelfde processor in alle Android modellen gebruikt). De afstandsbediening reageert zo nu en dan even niet en mocht je de ingebouwde videospeler willen gebruiken; die houdt zich niet aan de beeldverhouding van de video (film in 21 : 9 wordt dus uitgerekt naar 16 : 9.) Dat is in een update van november fout gegaan in een update en kennelijk interesseert het Sony niet en wordt het maar niet opgelost. Of je die video speler überhaupt wilt gebruiken is een ander verhaal.
Disclaimer: ik heb de allerlaatste firmware die een week of 2/3 geleden uitgekomen is nog niet kunnen testen.
Android heeft natuurlijk ook voordelen. De kans is groot dat het besturingssysteem wordt doorontwikkeld omdat het een grote speler is (Android 6 komt naar de huidige line-up komen, dat is bevestigd). Of de huidige processor een volgende versie kan draaien is de vraag, ik zou er niet op rekenen (maar andere fabrikanten laten je na een jaar net zo goed in de steek). Android geeft natuurlijk veel apps, waaronder Kodi en Plex. Dat is prettig. Ingebouwde Google cast is eveneens erg handig en werkt prima. Veel tv's vorig jaar hebben te kampen met
backlight bleeding/clouding en
algehele homogeniteit van de panels. Als je een goede hebt helemaal top, maar veel mensen klaagden vorig jaar.
- Samsung wordt om een of andere reden door sommige mensen nog altijd gezien als budget, onnatuurlijk beeld, etc. In reviews wordt echter een totaal ander beeld geschetst, waar ik me veel beter in kan vinden. Veel mensen beoordelen een tv op hoe deze in de winkel staat te spelen, maar deze staat om marketing redenen op een winkel modus waarbij de kleurtemperatuur fout is, te veel verzadiging is, alle 'beeldverbeteraars' aan staat etc. In deze stand kun je een tv echt niet beoordelen op zijn kunnen (ironisch, ik weet het). Daarvoor moet je echt de movie mode als basis nemen en alle beeldverbeteraars uitschakelen. Een Samsung doet dan echt niet onder voor een Sony, sterker nog qua upscaling, black frame insertion en motion interpolation wordt Samsung in de regel hoger gewaardeerd dan Sony. Daarnaast is bieden Samsung tv's meer opties om de tv te kalibreren, waaronder een goed color management system (iets dat bij Sony nog altijd niet aanwezig is). Ook de motion interpolation/black frame insertion is meer te customizen dan bij bijvoorbeeld. Als laatste lees ik sinds met name vorig jaar veel positieve geluiden over de panels van Samsung als het over homogeniteit gaat, geen opvallende vlekken in donker of licht beeld. In de regel heeft Samsung het bovendien het beste voor elkaar qua input lag op 4K modellen (vertraging tussen iets drukken op de knop op je controller en dat je het werkelijk ziet op de tv).
Samsung werkt met een eigen besturingssysteem Tizen. Met de 2015 versie daarvan heb ik grotendeels positieve ervaringen (al had ik wel wat eigenaardigheden met het doorsturen van 5.1 geluid via de optischa aansluiting, bij voorkeur direct aansluiten op de audio set werkt dan gemakkelijker).
- Panasonic is de laatste jaren (sinds het einde van hun befaamde plasma tv's) een beetje onzichtbaar geworden. Dat is wel jammer want het merk heeft veel kennis op het gebied van beeldverwerking. Grofweg gelijk met Samsung, op bepaalde fronten iets erboven. Vorig jaar hadden ze een bescheiden succes met de CX700. Dit jaar is de DX902 een van de beste HDR tv's, maar wordt deze tegelijkertijd tegen gehouden door
black smearing. (let op de roeispanen) Over veel andere modellen wordt weinig geschreven dus daar kan ik niet veel over zeggen.
Ga je de interne media player gebruiken dan krijg je te maken met het feit dat er geen DTS licentie is. Heb je een bestand dan krijg je geen geluid, niet uit de tv luidsprekers, maar ook niet als je het geluid door stuurt naar een losse audio set die wel DTS zou kunnen afspelen. Heel stom, de tv zou het op zijn minst onaangetast moeten kunnen doorsturen zelfs dat werkt dus niet. Panasonic heeft gekozen
LG & Philips. LG scoort op dit moment goed met OLED. Een erg veelbelovende techniek die de voordelen van plasma (kijkhoek, snelle responstijden en black level) combineert met eigenschappen van lcd. Ironisch genoeg heeft Panasonic een tv gemaakt (schandalig duur, overigens) met een panel van LG en een betere tv gemaakt dan LG zelf voor elkaar weet te boksen. Op veel fronten is OLED prachtig en waarschijnlijk wat we in de toekomst graag allemaal willen hebben. LG is echter geen geweldige speler als het op beeldverwerking aan komt. Ben je liefhebben van interpolatie (zeg maar het beeld vloeiender maken) dan is er een kans dat je ruzie zult hebben met de huidige line-up. De interpolatie is niet goed en introduceert zelf behoorlijke stotteringen in het beeld, zonder interpolatie is er niets aan de hand voor zover ik begrijp.
Philips is niet geweldig, dat is al jaren zo en wordt in reviews ook bevestigd. De beeldverwerking doet vaak meer afbreuk dan goed werk.
------------------------------------------------
Nog wat technisch geneuzel dat ik ergens kwijt wil.
Je hebt gekeken naar de XD8505. nu is dat model uitgerust met een IPS panel, in tegenstelling tot veel andere tv's tegenwoordig met VA panel. Kort gezegd heeft IPS betere kijkhoeken, maar minder goede zwartwaarden en VA heeft het omgekeerde. Persoonlijk zou ik de voorkeur leggen bij VA omdat contrast ontzettend belangrijk is in een goed beeld, het geeft diepte. In de meeste reviews wordt wel aangestipt wat voor panel gebruikt is, hoe de zwartwaarden en de kijkhoeken zijn. Helaas is het in een winkel met felle verlichting erg moeilijk/ zo goed als onmogelijk om zwartwaarden goed te beoordelen. Dat zie je pas echt als je 's avonds tv kijkt (zeker als je niet veel lampen aan hebt bij het kijken van een film/game).
Heb je je al een beetje verdiept in HDR? Weet je welke content er is en hoe groot de meerwaarde is? Met name flatpanelsHD is vrij stellig dat HDR op dit moment pas echt de moeite waard is met OLED of de hele dure
full array local dimming lcd tv's. Lees
dit artikel eens door (het is een review van de Samsung UHD BLuRay speler maar gaat voor een groot deel over HDR implementatie in tv's, beschikbare content en omstandigheden waarin HDR wel of niet prettig kijkt).
In hoeverre zij het bij het juiste eind hebben of het een visie is omdat ze verwend zijn geraakt door voortdurend naar het beste van het beste te kijken weet ik niet.
Mogelijk gaat er nog wat veranderen doordat er
een andere implementatie zit aan te komen van HDR zodat er per scene voor een andere helderheid kan worden gekozen in plaats van per volledige video, dan ben je de problemen met de backlight ook kwijt. Samsung heeft al een dergelijke demo getoond en beloofd deze naar 2016 modellen te brengen. Of dat ook zo is, of voor andere fabrikanten ook geldt moet zich uitwijzen.
Hopelijk heb ik je niet al te veel afgeschrikt.
Edit: mocht je reviews gaan lezen van Samsung modellen; de naamgeving van US en EU modellen zijn verschillend van elkaar. Erg verwarrend.
KS9800 US = KS9500 EU; KS9500 US = KS9000 EU; KS9000 US = KS8000 EU; KS8000 US = KS7000 EU
Klik om te vergroten...