Sticky [Algemeen] PlayStation 4 [Deel 2]

Discussie in 'PlayStation Hardware' gestart door DulleNL, 24 okt 2013.

  1. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.744
    Leuk Bevonden:
    1.944
    Geruchten waren al maanden dat hij nog dit jaar zou komen ivm VR. Lijkt mij niets paniekerigs aan

    Tja halfbakken poorts kan natuurlijk en daar ben ik ook een beetje bang voor maar dat probleem heb je bij MS straks ook omdat de X1 en Scorpio ook gewoon dezelfde games gaan krijgen
     
  2. Dr0kz

    Dr0kz Niet?

    Berichten:
    4.743
    Leuk Bevonden:
    66
    Het is ook maar de vraag hoe lang deze generatie meegaat, ik geef het nog maximaal 4 jaar en dan is het gewoon echt wel weer tijd voor wat minder knullige shit. Je kunt je beter afvragen of je dan echt nóg een PS4 wilt halen of dan toch maar zo'n nieuwe Xbonert met kerst 2017 om de exclusives en cross platform daar dan maar op te spelen. Lijkt mij eigenlijk veel logischer...

    Denk dat ik persoonlijk wel zwicht voor een PS4 NEO (veel toffere naam, voel mij net een kleuter met dat Pro gedoetje van Sony), gewoon omdat ik dus de TV al heb en mij gigantisch kan storen aan de gare framerates van zoveel games. Al is het natuurlijk maar afwachten welke developers hun games gaan updaten voor de Neo, zie dat namelijk voor veel titels nog niet zo heel snel gebeuren..$$$

    HDR is overigens wel echt wat om enthousiast over te worden , helaas moet je ook een 4K HDR TV hebben om de verschillen op de stream te kunnen zien 8) Om nog maar over de stream's compressie te zwijgen. Maar simpel gezegd ziet het er gewoon allemaal levendiger uit, meer kleuren en groter contrast ertussen.
    Duidelijke (korte) uitleg.

    Niemand nu, omdat de PS4 "Pro" het niet ondersteunt? :+ Fysieke media natuurlijk sowieso verleden tijd maar soms vind ik nog wel eens aantrekkelijke koopjes of een leuke box editie ofzo, dan wil je die ook graag af kunnen spelen op je 4k HDR TV. Maar het drukt de prijs ook wel weer natuurlijk.
     
  3. DiaLogical

    DiaLogical 3 red lights

    Berichten:
    2.175
    Leuk Bevonden:
    2
    http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-three-hours-with-playstation-4-pro

    stukje uit het artikel...

    The real question is the extent to which PlayStation 4 Pro actually delivers a palpable upgrade, and whether Sony's hardware really can deliver a worthwhile experience for 4K displays. At a base level, we've already taken a look at the Polaris GPU technology andstress-tested it at multiple resolutions, finding that it is clearly not a native 4K capable part. However, there will be full 3840x2160 resolution software. Speaking to Naughty Dog at the event, we were told that The Last of Us Remastered - just like its base PS4 version - will have a 30Hz mode that features enhanced image quality. The existing PS4 game features higher resolution shadows maps and those are joined by a full, native 4K pixel count on the PS4 Pro. This drops down to a lower resolution at 60fps, where we're told to expect improved performance compared to the original release on base hardware.

    And with Microsoft releasing press materials boasting about next year's Project Scorpio offering "true" 4K gaming, the question of upscaling must be addressed. In truth, the quality varies from one title to the next. Activision took to the stage talking of 4K and 60fps for Call of Duty: Infinite Warfare, then showed a section of gameplay that while impressive, was clearly neither. Stair-step edges are also evident in the new Mass Effect running on PS4 Pro, though the low contrast aesthetic of the level we saw hid most of the artefacts and the base resolution itself is still a big, big upgrade over standard 1080p.

    However, a trio of the Sony first party efforts looked seriously impressive: Horizon Zero Dawn, Days Gone and Infamous First Light. All use the same cutting-edge upscaling technique. Previously we've talked about the 4x4 checkerboard process, where a 2x2 pixel block is extrapolated out into a 4x4 equivalent - next-gen upscaling, if you like. It allows developers to construct a 2160p 4K framebuffer from half the pixels - a much closer fit for the Pro's GPU prowess.

    I first took a look at the results in Days Gone, the open world survival horror title from Sony Bend. I observed the pixel structure on a 65-inch Sony 4K display from just two feet away, and then I moved closer. It looked good, seriously good. There is a slight softness compared to the pin-sharp precision of a native 4K presentation, but even close-up, the effect works well - in a living room environment, it should work just fine. In common with the other titles using this technique, the demo code we saw can switch in real-time between 1080p and '4K' at the press of a button, with HDR on and off also selectable. There is a clear, unambiguous night and day difference between 1080p and the 4K mode, which is clearly resolving more than the basic 2x increase in pixel throughput being generated at the base level. In fact, the detail increase is almost revelatory - and that applies equally to both Days Gone and Horizon Zero Dawn.
     
  4. Gakkie

    Gakkie Black Queen

    Berichten:
    9.595
    Leuk Bevonden:
    689
    Wel veel gebabbel over 4k, tewrijl ik liever meer details etc zie bij Full HD. Heck, meeste mensen hebben geen 4k TV en 90% van de mensen ziet het verschil niet eens. Hopelijk gaan de devs ook gewoon meer details, draw distance , etc op 1080p leveren. Tijd zal het leren.

    Maar ik ga er sowieso wel een kopen :eek:
     
    Dr0kz en Yi-Long vinden dit leuk.
  5. Servantes

    Servantes Well-Known Member

    Berichten:
    9.035
    Leuk Bevonden:
    3.347
    Hij is nog nergens te bestellen he?
     
  6. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Zie hem bij Nedgame staan.
     
  7. RogierM

    RogierM Active Member

    Berichten:
    684
    Leuk Bevonden:
    31
    Als de prestaties met de PS VR echt veel beter zijn met de Pro dan met de gewone, dan komt hij er wel bij mij denk ik. Kan eerst zien hoe PS VR straks is met de huidige PS4 aangezien de Pro soweiso pas in November komt. Moet zeggen dat veel van die graphics dingen mij niet echt opvallen, als de framerate maar goed is met de PS VR (zeg maar 30), als dat bij de nieuwe bijvoorbeeld 2x zo goed is, dan ga ik hem wel halen. Ik wacht eerst rustig meer reviews af en dan speciaal over de verbeteringen voor de PS VR. Ze zeggen nu "more crisp graphics" (merk ik meestal toch niet echt, en betere fps (maar is dit dan 5 fps meer of bijvoorbeeld het dubbele, is nog onduidelijk?).

    Ik wacht nog even af met de aanschaf, twijfel of ik het verschil wel ga merken zeg maar. (ligt meer aan mij, ik weet het xD)
     
  8. MAD 1976

    MAD 1976 Useless info here...

    Berichten:
    9.044
    Leuk Bevonden:
    1.285
    Tja...ik wil eigenlijk dit jaar/begin volgend jaar een nieuwe TV kopen, en die ik nu op het oog heb is een 4k hdr tv....nu nog nét effe wat te duur, ik hoop op een mooie actie eind dit jaar/begin volgend jaar.......daarom twijfel ik mog een beetje om hem direct te halen of straks als ik mn tv heb....


    Verwacht trouwens ook wel een leuke inruilactie van Game Mania...doen ze eigenlijk altijd wel...
     
  9. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Interessante discussie bij Kinda Funny. Ben niet overal mee eens eigenlijk. Ze gaan soms wel een beetje te ver en vergeleken de Pro veel te veel met de Xbox One S. Alsof ze nog even sterk zijn.
    Maar altijd wel leuk om te kijken.

     
  10. Guilty 343

    Guilty 343 Active Member

    Berichten:
    782
    Leuk Bevonden:
    91
    Ik zit te denken om weer een ps4 aan te schaffen, pro hoeft voor mij niet dus ik denk aan de reguliere ps4 of de slim. Zit er grafisch eigenlijk verschil tussen de 2 of zijn ze echt exact hetzelfde behalve een ander hoesje? Ik zag iets van HDR staan heeft de slim dit alleen ten opzichte van de reguliere?
     
  11. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Normale PS4 krijgt ook HDR dmv een update. :)
    Maar ja moet je wel een tv hebben die dat ondersteund.
     
  12. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.744
    Leuk Bevonden:
    1.944
    Vraag mij eigenlijk wel af hoe ze dat gaan doen gezien HDR volgens mij HDMI 2.0 nodig heeft en de PS$ maar een HDMI 1.4 poort heeft
     
  13. Dr0kz

    Dr0kz Niet?

    Berichten:
    4.743
    Leuk Bevonden:
    66
    Dat is voor mij ook de reden, 4k is geweldig maar dit worden niet echt de consoles waarvoor je een 4k TV gaat kopen. Ik weet nu al dat ik hem niet op 4k ga zetten, tenzij het een grafisch simpele game is waarbij er niet in effecten en FPS gesneden word om maar die pixel count te halen. Iedereen speelt toch veel liever op 1080p met 60FPS dan 4K op 30FPS.

    En inderdaad veel mensen zien het niet eens, ik heb wel eens vergelijkings filmpjes gedraaid voor vrienden en familie die geïnteresseerd waren in een 4K tv en maar weinig die het verschil echt konden waarderen. Zeker als je ervan uitgaat dat veel mensen dusdanig ver van hun scherm afzitten/geen grote TV willen en ze dus net zo goed kunnen kijken naar een 1080p.


    Omdat 1.4 genoeg bandbreedte heeft om het te ondersteunen, we kunnen zelfs 4k draaien op de huidge PS4 maar maximaal 24fps.
     
    AnubisNefer vindt dit leuk.
  14. Olijke Poffer

    Olijke Poffer PC VR fan.

    Berichten:
    3.963
    Leuk Bevonden:
    2.613
  15. hully

    hully Active Member

    Berichten:
    766
    Leuk Bevonden:
    54
    hdr 10 over hdmi 1.4?? dacht het niet. de ps4 vanilla (de eerste) is een sleeping gigant, zie:

    In July 2015, a poster at the NeoGAF forums postulated something that sounded odd at the time: the PlayStation 4 has been 4K-compatible from the get-go. Even before 4K had arisen as a burgeoning standard, it was there, all along. User Jeff Rigby geeked out by analyzing things like motherboard schematics, exposed pins, and HDMI bandwidth ratings, and he concluded that everything on the hardware side was in place for a surprise 4K update. Sony just needed to push a necessary firmware update to comply with bandwidth and copy-protection standards.

    That's a pretty beefy feature to leave dormant within our game consoles for so long. Crazy, right?

    Apparently not: The PlayStation 4 is getting a firmware update "by next week," according to Sony Interactive Entertainment President Andrew House, to enable a brand-new visual standard on every single PlayStation 4 shipped since its 2013 launch. One that's been sleeping inside your PS4 all this time.

    There's a catch, however. That updated standard isn't 4K, but HDR. While Wednesday's press conference mostly revolved around the souped-up PlayStation 4 Pro console, it also included a cursory mention of high dynamic range (HDR) compatibility coming to a whopping 40 million-plus pieces of hardware.

    This could mean quite a bit for the future of PlayStation 4 as a media hub, so let's explore what's going on here and what technical roadblocks may remain.

    1.4 -> 2.0 -> 2.0a
    When both the PlayStation 4 and Xbox One launched in 2013, the systems' HDMI controllers were rated as HDMI 1.4. That was the primary HDMI standard at the time, and it determined how much data could be sent over HDMI cables at a given moment, which governs technical details like maximum frame rates at certain pixel resolutions.

    Displaying a "full 4K" signal—also known as UHD resolution, measured at 3840x2160 pixels—is impossible via the HDMI 1.4 spec, at least at the desired 60 frames-per-second sweet spot. (4K via a 1.4 interface will work, but it's limited to 24 frames per second.) Any media-playing and computing device that wants to connect to a 4K screen via HDMI will need an HDMI controller rated at least 2.0 for those settings. The aforementioned NeoGAF forum member, Jeff Rigby, alleged that the controller was capable of that spec, in spite of its release before 2.0 had been finalized.

    FURTHER READING
    PS4 Slim review: A smaller, sexier console with few compromises
    High dynamic range displays require just as much data throughput for so much color and luminosity data. The two leading HDR specs, HDR-10 and Dolby Vision, require no less than an "HDMI 2.0a" spec, which supplants the higher-bandwidth requirements of 2.0 with "additional metadata" required to enable the transmission/reception of such HDR content. There is no HDMI "1.4a" to offer the same boosts to HDR-ready 1080p displays. To ride the HDR train, your device better be rated HDMI 2.0a, or you're getting kicked off.

    (Update: Readers have pointed out that Dolby Vision's HDMI controller requirement is lower than I originally reported. As Yoeri Geutskens points out, "Knowing that previous versions of HDMI would not pass the Dolby Vision dynamic metadata, Dolby developed a way to carry this dynamic metadata across HDMI interfaces as far back as v1.4b." That would still require a firmware update for PS4 compatibility, though not a significant boost in bandwidth requirements. However, HDR-10 is tied to the HDMI 2.0a standard.)

    Rigby guessed last year that the PlayStation 4's HDMI controller is HDMI 2.0 compatible—meaning, it had been developed with higher bandwidth than the HDMI 1.4 spec required, and it just needed an official update via firmware to unlock and unleash that potential. Now, House has confirmed that it's coming, because anything rated for HDR specifications is technically also ready for 4K resolution.

    One big hurdle remains (if not more)
    So what's to stop the original PlayStation 4 from rendering anything at a whopping 3840x2160 pixel count? Sheer horsepower is the answer in some cases.

    Even with new hardware on his side, PlayStation's Mark Cerny still had to verbally dance around the struggle to render games in 4K resolution. While he never outright stated during the Wednesday conference that the new PlayStation 4 Pro console will not render games in true 4K, he employed phrases such as "efficient rendering on 4K displays" while summing up a mix of anti-aliasing and visual processing techniques to make games look, well, less blurry on 4K displays, as opposed to a direct up-convert from 1080p.

    Which is to say, if the PlayStation 4 Pro won't render games at pure 4K resolution, the weaker PlayStation 4 certainly isn't cut out for that kind of work.

    What about 4K video content? That question is harder to answer, because the industry standard 4K codec, H.265, has never been advertised as having PS4 support. The Xbox One S, on the other hand, now supports 4K playback, but we know that's due in part to a brand-new HEVC decoder on its primary chip. Unless Sony has another secret chip hiding in its 2013 consoles, PS4 would have to support H.265 decoding through a makeshift software-coded solution.
     
  16. Servantes

    Servantes Well-Known Member

    Berichten:
    9.035
    Leuk Bevonden:
    3.347
    Nou de pro staat besteld bij BOL ben benieuwd.
     
  17. hully

    hully Active Member

    Berichten:
    766
    Leuk Bevonden:
    54
    hier ook! ik heb net een nieuwe 4k hdr oled tv gekocht dus voor mij als old scool PS speler is het een no brainer... maar wat ik niet goed snap is dat Sony niet meer de nadruk legt op de framerate verhoging en mooiere beelden ook op 2k tv's... ik zou dat veel meer benadrukken want het ligt voor de hand dat op de ps4 pro op een 2k tv games soepeler gaan lopen en meer detail laat zien net als je een nieuwe videokaart in je pc stopt. dus ondanks geen upscaling naar 4k en hdr biedt de pro in 2k denk ik ook vast wel voordelen. voel je daar niets voor en heb je een 2k tv blijf je lekker bij je ps4 of als je er nog geen hebt koop je een slim
     
  18. Gakkie

    Gakkie Black Queen

    Berichten:
    9.595
    Leuk Bevonden:
    689
    Hier ook! :D

    Overigens heeft Eurogamer een prachtig artikel met alles wat je wil weten en wat er bekend is over de Pro tot nu toe: -klik-

    Ik hoop ook dat devs 1080p + meer details en fps gaan doen ipv slechts 4k. Denk het wel. Veel games gaan ook niet native 4k zijn maar upscaled en dan is er ook bij de 4k resoluties nog power zat voor visual enhancements!
     
  19. MAD 1976

    MAD 1976 Useless info here...

    Berichten:
    9.044
    Leuk Bevonden:
    1.285
    Heeft de Pro wel een optische out?

    De Slim niet, en als je net een (dure) headset hebt die daar gebruik van maakt..........
     
  20. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Echt giga marketing bullsh*t met 4K. Al had je dat toen ook wel waarbij men overal HD stickers op plakten.
    Console is niet sterk genoeg om echt goed 4K aan te kunnen qua games. Menig dure PC set-ups kunnen dat nog niet eens aan.
    Veel content is visueel gezien meer 'anders' (kleur bijv) maar niet direct beter of onmogelijk met fHD. HDR kan wel leuk zijn (geen eigen ervaring mee).
    Zal vast een prima console zijn verder. Had het interessant gevonden als ze er een UHD BR speler in hadden gezet.
    Wellicht koop ik ooit nog eens een PS4 voor de exclusives.
     

Deel Deze Pagina