1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Ja en nee, zat mensen uit west (zeker buiten het weekend), alleen zijn dit wel over het algemeen de hoger opgeleide, veelal import-Amsterdammers met een overpriced appartement in de baarsjes en bos en lommer. Kan je wat van vinden, maar zijn onderdeel van de buurt.
     
  2. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Mjah dan bevestigt het dus dat de club (niet per se op eigen initiatief) onderdeel was van een gentrificatie strategie, waarmee de oorspronkelijke textuur van de buurt wordt afgebroken om plaats te maken voor mensen met meer money. Maakt het er niet beter op.
     
  3. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
  4. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    - Een club als de School is geen lokaal iets als in een wijkje, maar gezien de kleine afstanden in Nederland kan dat makkelijk de hele stad dienen. Het zou vrij unfair zijn als je vind dat alle techno clubs zich in de dure Pijp moeten gaan vestigen want daar zit de doelgroep voornamelijk.

    - Is Amsterdam Nieuw West een niet witte buurt? Wanneer is iets een niet witte buurt? Volgens mij is in dat stadsdeel ongeveer 50% westers. De grootste groep: Nederlanders. Betekent dat dat er gentrificatie optreedt als je een er een nachtclub neerzet? Lijkt mij heel sterk, volgens mij is het prima ok om een vergunning te geven voor die groep mensen. In dit artikel wordt gedaan alsof er een club in een Turkse gemeenschap is geplaatst om ze te verjagen. Vind ik vergezocht.

    - Het 'bleaching of techno' standpunt heb ik wel wat moeite mee hoor. Het bronartikel waar deze auteur naar verwijst heeft een paar trieste voorbeeldjes (waarvan ik er geen 1 ken), maar om nou te zeggen dat techno artiesten een black identity aan het aannemen om de scene te whitewashen: neuh. Ik vind het eerder beetje schadelijk dat de Black Queer gemeenschap nu juist een complete muziekstroming probeert te claimen 'omdat Larry Levan en Frankie Knuckles uit de NY queerscene komen'. Maar zo simpel is het niet, van een Kraftwerk tot een Hawtin die een 2e wave ook hebben gestuwd. Maar dan is het opeens cultural appropriation? De roots van techno liggen in Detroit en veel zwarte artiesten horen bij het ontstaan. Is het eerlijk om daar boos over te worden? Mag ik ook roepen dat ik het stom vind dat er zoveel zwarten mensen voetballen want het is toch echt ontstaan in een witte gemeenschap?

    - Een groot deel van het gentrificatie argument komt voort uit de bewering: "Aangezien het vooral danceclubs met een witte achterban is gelukt een 24-uursvergunning te krijgen, kan dit worden gezien als onderdeel van gentrificatie, waarin de komst van hoogopgeleide, creatieve, witte mensen, arme, niet-witte buurten ‘opwaardeert’." Waaruit blijkt dit? Zijn er ook danceclubs met een zwarte achterban die een vergunning hebben aangevraagd? Wanneer is je achterban zwart of wit? Hier gaat ie wel heel makkelijk overheen. Of is elke club die techno draait een voorbeeld van gentrificatie? Is het publiek van de Nederlandse techno scene uberhaupt aan het veranderen? Zelfs dat lijkt mij niet: hier is de eerste Detroit wave nooit echt aangekomen. De auteur kan nergens aantonen dat de Nederlandse techno scene een zwart publiek had. Laat staan dat dat dankzij het fucking deurbeleid is veranderd wat ik helemaal ver vind gaan. Ook de programmering is schuldig: maar vinden zwarten bezoekers de witte djs niet cool? En als dat zo is, moet je zulke vooroordelende mensen in je inclusive club willen?


    De afsluiter is ook mooi: de auteur ziet een mooi punt in de cancel culture dat de School hun eigen positie ter discussie stelde. Terwijl de mensen achter de schermen al lekker de stekker er aan het uittrekken waren :lol:

    En als nachtclubs nu opeens de voorvechters zijn van heteronormativeit: moeten we dan vergunningen in gaan trekken van voetbalclubs?
     
    B Tender en Jimmy J. vinden dit leuk.
  5. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ja soms wel wat vergezochte verbanden, maar punten die ik noemde laten imo wel iets zien van waar dit zo kon escaleren.
     
  6. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Maar je bent er geweest: als we met z'n allen al een club als de School gaan aanvallen dan word ik vrij somber over de strijd die dan nooit over zal zijn. De School was alleszins perfect maar wel een voorbeeld van mensen die het probeerden.
     
  7. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    De enige reden waarom dit zo kon escaleren was een slecht Instagram-beleid. En het ontbreken van een ruggengraad.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  8. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    [​IMG]

    ;)
     
    BigSyke vindt dit leuk.
  9. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ja ik bedoel die escalatie ook zeker niet te verdedigen.
     
  10. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303


    Mijn zoontje gaat komend schooljaar naar groep 3. Ben heel benieuwd wat wij in Nederland de kinderen op school leren over ons verleden.
     
  11. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Gewoon hetzelfde wat jij leerde. Paar extra hoofdstukken door Corona en het winnen van Songfestival.
     
  12. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Is er niks veranderd in 30 jaar?
     
  13. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Dat hele VOC-gebeuren is weinig meer in veranderd de laatste jaren in ieder geval.
     
  14. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    De manier van lesgeven. Minder opdreunen van leraren en meer ruimte voor discussie.

    Daarnaast werken ze niet meer met krijt op het bord. Leraren hoeven niet steeds hun lesmateriaal en sommen opnieuw op het bord te tekenen.
    Ze openen gewoon lesmateriaal op jet smartboard en hebben daardoor meer tijd voor les in plaats van rijtjes opschrijven.

    Heb ook het idee dat andere culturen en politieke stromingen van buiten Nederland meer worden belicht.
     
  15. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Hoezo post je in het racisme topic dat je zoon naar groep 3 gaat exact...?

    Daar ga je woorden leren schrijven met 3 letters man. Dat filmpje over Amerika kan ik ook niet echt aan je zoon koppelen?

    Maw waar ben je op uit.
     
  16. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Haha, in dat filmpje wordt er gesproken over dat de opleidingen in Amerika seriously lacking zijn en dat dat direct invloed heeft op racisme. Vond ik wel interessant. Daarna vroeg ik me af hoe het hier is. Het is al langer dan 30 jaar geleden dat ik op een basisschool ben geweest. Dus ik heb geen idee of wij het veel beter doen. Ik ga er wel vanuit. Volgend jaar begin ik daar achter te komen. That's all.
     
  17. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.427
    Leuk Bevonden:
    4.947
    Sowieso de eerste jaren natuurlijk niet. Ik denk ook niet dat je de Holocaust gaat bespreken met 5 jarigen.
     
  18. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Schoolsysteem in Nederland zit bij de top van de wereld. Dus maak me daar niet veel zorgen om. Kolonialisme kreeg ik al veel dus zal nu niet heel veel anders zijn.
     
  19. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Ik heb onlangs pas geleerd dat joods zijn net zo zeer een ras zou zijn als een religie.

    Nobody tells me nothing.

    Vond het altijd al gek dat men zich tijdens ww2 niet (op papier) bekeerde toy een andere religie.
     
  20. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Als buitenstaander is het erg moeilijk te weten hoe objectief er op de basisscholen les wordt gegeven. Het enige moment dat je ermee in aanraking komt is als je zelf op school zit en dan ben je te jong om daar kritisch naar te kijken. Of als ouder en dan kun je zien hoe alles is ontwikkeld in de afgelopen jaren. Maar je bent zelf ook beïnvloed door wat je op school hebt geleerd. Vriend van mij is leraar geweest, maar dit onderwerp heb ik met hem nooit besproken.

    Daarnaast kun je zeggen dat we bij de top van de wereld horen, en dat is prima, geloof ik meteen, maar als maatschappij zijn we er ook nog niet helemaal. Dus hoe bepaal je top van de wereld en is dat goed genoeg? Ik ben wel nieuwsgierig hoe ons schoolsysteem bijdraagt aan het racisme thema, of niet. Ik heb gewoon geen idee. Ik kan me niet herinneren dat we lang stil hebben gestaan bij het feit dat wij in de VOC tijd een grote rol hebben gespeeld in de slavenhandel of zo. Misschien is dat wel gebeurd, maar ik kan het me niet echt herinneren. De Gouden Eeuw was volgens mij wel een thema van een groep 7 of 8 of zo, maar weet er weinig meer vanaf. Kan me voorstellen dat de heldenverering van de grote mensen uit die eeuw op school ook gewoon plaats vindt, zonder de relativering dat ze ook verkeerde dingen hebben gedaan.
     

Deel Deze Pagina