1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Algemeen XBWRacing klets topic

Discussie in 'XBW Racing' gestart door Flavourlicious, 7 mrt 2013.

  1. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    @Jimmy J. Succes! Ziet er goed uit allemaal.
     
    Jimmy J. vindt dit leuk.
  2. noriCeramic

    noriCeramic XBW Racing

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    55
    Heb plaats gemaakt in huis voor een rig en ben nu dan toch echt bijna toe aan bestellen van gear. (los van dat Fanatec het e.e.a. niet op voorraad heeft)

    Vraagje aan de PC racers hier: triples of VR? De eeuwige discussie. Maar het lijkt echt een soort 50/50 als ik comments op reddit en YouTube mag geloven.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  3. Flavourlicious

    Flavourlicious Game Developer Moderator Redacteur

    Berichten:
    8.014
    Leuk Bevonden:
    1.409
    Voor pace maakt het 0,0 uit tussen de twee. Wat mij betreft is het 100% een afweging tussen comfort en immersion. Voor mij persoonlijk is comfort belangrijker dan de immersion die VR kan brengen. Ik kan veel makkelijker ff opstaan om wat te pakken en in lange races heb ik geen last van een melkpak vol aan zweet op m'n hoofd.

    En qua pace maakt het dus precies 0,0 uit. Als je beginner bent dan zou VR nog kunnen helpen met het inschatten van rempunten en de apex etc, maar als je de snelheid al hebt dat is het puur immersion.

    Tot slot vind ik de resolutie en framerate met VR gewoon nog steeds veel te laag, maar dat is echt iets wat van persoon tot persoon ontzettend kan verschillen.

    Een derde optie is een ultra wide screen. Ik ben zelf van triples 60 fps naar zo'n enkele widescreen 144 fps gegaan. Vooral zodat ik geen bezels had en ik merkte dat ik de buitenste helften van de buiten schermen nooit gebruikte. Ik heb dus ongeveer 25% minder zicht om me heen (waar ik niks van merk) maar de hogere framerate is iets wat ik never lager kan hebben. Ziet er bij mij zo uit (ff naar 1:20:30 gaan voor een start van een race):



    (ja dat is dezelfde rim als stuur, maar letterlijk alles er achter is anders tegenwoordig :D)
     
    B Tender vindt dit leuk.
  4. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Eigenlijk weinig toe te voegen aan wat Flavour zegt. Ik heb zelf gekozen voor 3x27" 144hz, bevalt uitstekend. De echte randen van je buitenste schermen bekijk je niet heel vaak, eigenlijk met name als je echt zij aan zij aan het racen bent (al is dan ook 't devies om eigenlijk gewoon vooruit te kijken) of wanneer je spotter roept dat er verderop een crash is, dan biedt Triplescreen echt enorme meerwaarde tov een standaard single screen omdat je veel eerder de ellende voor je op de baan ziet en kunt anticiperen, maar vr biedt die voordelen natuurlijk ook.

    De bezels 'zie' ik persoonlijk al snel niet meer tijdens het racen over het algemeen, tenzij je er echt naar gaat kijken, een beetje als bij de randen van mijn bril. Moet bekennen dat ik zelf nog nooit een VR bril heb gehad dus kan daar geen eerste hand ervaring van meegeven.

    Klein extra aandachtspuntje bij VR: je loopt een klein risicootje dat je zonder dat je het misschien weet hoort bij de mensen die goed misselijk kunnen worden van racen in VR (al zou dat ook kunnen liggen aan matige hardware/afstelling heb ik begrepen).

    @Jimmy J. Zit tegenwoordig trouwens (ook) in de simrighardwarehandel :)
    https://www.treq-sim.com/
     
  5. noriCeramic

    noriCeramic XBW Racing

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    55
    Kijk, inzichten van vertrouwde gezichten :thumbs:

    Ik heb wel eens GT Sport op een VR gespeeld. Was heel vet, maar inderdaad minder comfortabel. Heb niet last van de motion sickness, maar was wel elke keer na een stint redelijk gaar. Ergens vind ik het idee om 2 uur lang (of meer) niet te weten wat er om me heen gebeurd in huis ook niet echt een prettig idee. Of even snel je telefoon checken, iets te drinken pakken etc. Genoeg redenen eigenlijk al om voor monitors te gaan.

    Een normale single screen is eigenlijk niet echt een optie voor mij, ultra wide echter wel (bijv zoiets als dit: klik). Eventueel nog met TrackIR. @Flavourlicious; ziet er heel goed uit op dat filmpje! Zeker niet te weinig zicht voor zover ik dat kan beoordelen in een spectate rondje. Qua setup van de rig denk ik ook dat een ultra wide makkelijker gaat zijn. Scheelt natuurlijk ook in kosten. 3x 144hz 27" vs 1x ultra wide 144hz 34" is natuurlijk al goedkoper, en een single monitor stand is ook nog een stukje goedkoper. Dan komt daarna weer de vraag: losse of integrated monitor mount? :+

    Heb ik het goed dat triples ook meer van je pc vragen? Die moet ik namelijk ook nog samenstellen. Ik gok dat ik met een pc budget (excl rig etc) van 1000-1200 wel klaar kan zijn als ik previous builds zie op Tweakers, maar je weet maar nooit.

    Vooralsnog wordt het:
    • Fanatec ClubSport Base + Pedals + Alcantara GT wheel + Universal Hub
    • Vooralsnog geen shifter, komt op den duur wel.
    • Custom PC (dat wordt nog wat met bouwen, gelukkig heeft m'n pa er wel ervaring mee :+)
    • Ultrawide of triples
    • Treq Rig + een nader te bepalen seat
     
    Jimmy J. vindt dit leuk.
  6. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Een monitor mount die aan je rig vast zit kan een beetje trillen bij heftige Force Feedback momenten. Merk je over het algemeen weinig van (ik rijd met triples en ik zie ze nooit trillen, maar bij lompe crashes hoor ik het soms wel). Ik vind het vaak wat mooier staan dan zo'n losse stand, maar als je allergisch bent voor kleine trillingen dan is zo'n laatste ding wel aan te raden.

    Om de keuze nog moeilijker te maken trouwens: Je hebt nog wijder dan ultra wide. Zoiets bijvoorbeeld.
    Ben zelf voor triples gegaan ipv VR omdat het voor mij neer kwam op:

    - Drinken kunnen pakken
    - Knoppen en shift lights op het stuur kunnen zien
    - Met m'n vriendin kunnen praten
    - Betere/scherpere graphics
    - Andere kunnen meekijken
    - Relaxt voor de ogen
    - Niet zo warm

    versus

    - immersie

    Triples vragen zeker meer van je PC! Zowel je videokaart als je processor krijgt er aardig van op z'n flikker. Maar VR is ook niet bepaald licht te noemen :)
     
  7. Flavourlicious

    Flavourlicious Game Developer Moderator Redacteur

    Berichten:
    8.014
    Leuk Bevonden:
    1.409
    Ja wat Jimmy zegt is wat ik heb inderdaad. Echt een mega mega ultra wide. Bij mij hang hij aan een losse TV stand zodat ik hem precies ter hoogte van de rand van mijn wheel base kan hangen, zo dichtbij mogelijk dus. Qua formaat zijn het in principe twee 27 inch 1080p monitoren aan elkaar geplakt en kost zo’n 700-800 euro (deze). Daar heb je ook wel een set 1440p 144hz triples voor.

    [​IMG]

    Wat betreft performance, dat komt ook nog eens neer op de resolutie die je kiest per monitor. Elke pixel meer kost meer performance. Als je snel een berekening doet:

    Mijn ultrawide is 3840 bij 1080 pixels = 4.147.200 pixels in totaal
    Triples 1080p is dan 6.220.800 pixels in totaal
    Ga je echter naar 1440p triples dan krijg je een gigantische 11.059.200 pixels in totaal. Dan lever je ongeveer 50% van je framerate in ten opzichte van 1080p triples.

    Met een Nvidia 2080 super (de op een na snelste "betaalbare" GPU) op high graphics in rF2 trek ik 120 fps op die ultrawide. Als ik wat dingen lager zet haal ik dat ook wel op 1080p triples. 1440p triples betwijfel ik echter. Wellicht als je echt alles op low zet, maar daar kan ik dan weer slecht tegen.

    Als ik je een goede tip mag geven. 1 september onthuld Nvidia hun nieuwe GPU’s met een release een paar weken erna. Deze gaan zo’n 40% sneller worden dan de huidige gen GPU’s dus ik zou dat zeker even afwachten. De huidige serie loop van 2060 > 2070 > 2080 > 2080ti met prijzen van 500 > 600 > 800 > 1200. De nieuwe 3070 (600 euro) gaat dan sneller zijn als de huidige 2080ti (1200 euro).

    Daarnaast komt AMD ook met een nieuwe reeks CPU's, maar daar is de datum nog erg onduidelijk over.
     
    B Tender en Reckuuza vinden dit leuk.
  8. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Ik weet niet hoe dat in rF2 zit, maar in iRacing is het vaak de processor die de bottleneck is. Ik run wel 1440p triples, ook met een 2080 Super, en heb vrijwel overal 144 capped fps met high settings. Maarrrrr, zodra er andere auto's op de baan verschijnen, en de processor moet ook die physics berekenen, kan dit inkakken tot wel 70 fps.

    Alles boven de 60 vind ik zelf overigens prima, zolang er maar geen drops zijn. Ik zie zelf geen verschil tussen bijvoorbeeld 90 of 144.
     
  9. noriCeramic

    noriCeramic XBW Racing

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    55
    Hele goede tip! Dat is het wachten wel waard. Kan ik in de tussentijd mooi andere dingen bestellen / in elkaar zetten.


    Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat het menselijk brein / oog niet eens het verschil kan zien vanaf een bepaald aantal fps. Volgens mij lag dat punt ook ergens rond de 70/80.

    Thanks ook voor je insights over integrated / los. Ga ik even goed overwegen.
     
  10. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Misschien moet ik toch maar weer gaan simracen..

    Dat echte racen is namelijk een stukje minder leuk als het misgaat :p
    [​IMG]

    [​IMG]


    Gekheid hoor, viel (pun intended) allemaal wel mee.
    Geen persoonlijke schade en al het dure materieel is nog heel. :p
     
  11. Flavourlicious

    Flavourlicious Game Developer Moderator Redacteur

    Berichten:
    8.014
    Leuk Bevonden:
    1.409
    Zolang je niet zo hard door je motoren slijt als dat LoyallRonin door zijn stuurtjes ging zal je het wel overleven :+

    Framerate is een dubbele factor eigenlijk.

    Ten eerste de vloeiendere visuals. Dat is voor mij echt mega duidelijk als ik schakel tussen 60 fps en 120 fps. 60 is wel acceptabel verder hoor, maar ik kan het verschil wel goed zien.

    Ten tweede, iets waar je eigenlijk niet bij stil zou staan, is de tijd tussen elke frame en het effect wat dat heeft op je reactievermogen. Als er bijvoorbeeld een auto crasht vlak voor je dan wil je daar zo snel mogelijk op kunnen reageren. Hoe hoger de framerate is, hoe eerder jij dat ziet. Tegen de tijd dat je op 60hz wat ziet gebeuren was dat op 144hz al 0,01 seconde eerder zichtbaar. En het gaat dan "maar" over milliseconden, maar soms maakt dat wel het verschil tussen iets ontwijken of er vol in knallen.
     
  12. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    #laatonsbidden :p
     
  13. noriCeramic

    noriCeramic XBW Racing

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    55
    Thanks allen voor het advies nog! Zo langzamerhand ben ik alles aan het bestellen en ik wacht op 1 september (nvidia launch event). Mocht er daar uitkomen dat het echt nog lang duurt voordat de betaalbare GPU's uitkomen, dan ga ik voor een EVGA GPU die je binnen 90 dagen om kan ruilen (+ bijbetaling) op het moment dat er een nieuwe generatie uit is.

    Eerste deel van de set-up is binnen. Stoel van Lynx Car Design :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    ageQned, lwn, hillss en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. noriCeramic

    noriCeramic XBW Racing

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    55
    Nog reclame nodig? @Jimmy J. :+

    Ben momenteel aan het wachten op de nieuwe videokaarten van nvidia. Zodra die besteld kunnen worden dan komt er ook een scherm (100% op schaal met karton). Ook komt het scherm dan wat dichter naar het stuur toe uiteraard!

    [​IMG]
     
    Kimi NL en Jimmy J. vinden dit leuk.
  15. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Vet man! Ziet er goed uit :cool:
     
  16. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Vanavond doen @Bobst27, @B Tender, @Beltoni en ik mee met de GoT Demolition Derby in iRacing. Een race met teams van 3 man, 50+ deelnemers en maar 1 regel: je mag niet tegen het verkeer inrijden. Verder is alles geoorloofd en de winnaar is het team wat na 45 minuten rijden als eerste over de streep komt.

    Harde crashes, mooie ontwijkende acties en een shitload aan pitstops/repairs gegarandeerd! Live te volgen vanaf 20:25 met commentaar:

     
    B Tender, GoldPwnageNL en noriCeramic vinden dit leuk.
  17. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
  18. noriCeramic

    noriCeramic XBW Racing

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    55
    Geen slecht resultaat als ik dat zo zie, toch?

    Wat een chaos haha! Ziet er wel fun uit
     
  19. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    P2 geëindigd als team. Zaten er eigenlijk, wonder boven wonder, de hele tijd lekker tussen.
    Was echt ontzettend leuk om te te doen!
     
  20. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Ik vond het ook wel leuk om terug te zien. Vooral dat gaandeweg de wedstrijd het team element steeds belangrijker werd.
     

Deel Deze Pagina