Speel je nog op de baseline Ps4? Dan is de stap naar Ps5pro best aanzienlijk. Betreft games: ik zit ook maar wat te zeuren. Spellen maken kost tegenwoordig eenmaal veel geld en is tijdsintensief. Al kan AI in de toekomst op beide vlakken meer en betere hulp bieden. Vooralsnog is er een aanzienlijk investeringsrisico. Dat leidt in de triple-A sector tot stagnatie, waarbij er vaak voor het veilige terugval scenario wordt gekozen van de typische blockbuster formule: mooier, groter, harder, maar relatief weinig innovatie. Of live services natuurlijk, maar daar ben jij niet zo van dacht ik. Met die blockbusters is trouwens ook weinig mis, vooropgesteld dat je zo'n game zoekt. Of om gelijk een voorbeeld te geven uit andere media: ik zou een Marvel film kunnen bekritiseren omdat de karakter ontwikkeling flinterdun en ongenuanceerd is, maar een Marvel film kijk je hoogstwaarschijnlijk voor de actie en bombastisch drama (badguy wil de aarde weer opblazen etc). Dat is ook het doel van die film. Puur vermaak, meestal niet teveel over nadenken. Dus weet wat je speelt en je hebt net zoveel plezier in de huidige generatie als in de vorige.
Desondanks heb ik eerder ook al het gevoel geuit dat we nog niet alles hebben gezien van de huidige generatie en één van de redenen is mogelijk het compatible bouwen van games met de oude generatie. Dit gooit mogelijk de rem op games in de huidige generatie. Dus dan zou je zeggen: trek die stekker van de oude generatie er lekker uit. Maar god weet hoeveel Ps4 gebruikers er dagelijks nog actief spelen op die console (en dus ook software/hardware aankopen doen). Dus ik begrijp dondersgoed waarom de grote bazen nog geen afscheid van de vorige generatie willen nemen.
Neemt niet weg dat je nu ook al veel plezier van de huidige generatie kunt hebben. Zolang je weet wat je koopt. En wanneer je over een uitgebreid gaming palette bezit maakt het ook minder uit. Dan speel je denk ik net zo gemakkelijk een GTA6 naast een Backpack Hero (Indie game). Sony's online shop met keuzes tussen A/AA/AAA games (ook oudere titels) wordt ook steeds uitgebreider. En elk jaar komen er natuurlijk meer nieuwe games uit; in 2025 bijvoorbeeld GTA6. Daarbij zal de PS4 steeds vaker het achter geschoven kindje worden en tegelijkertijd wordt de ondersteuning op de oude generatie langzaam maar zeker afgebouwd. Klinkt eigenlijk heel logisch, toch? Dus er zijn tegen die tijd steeds meer redenen om over te stappen naar de huidige generatie. 2025 Zou zomaar eens het kantelpunt kunnen zijn, maar die uitspraak doe ik puur op onderbuikgevoel.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2024