Bovenstaande sluit aan , wat ik in een andere draad reeds meldde:
Ik ben van mening dat juist de mentaliteit van de japanners en het uitbrengen van te weinig en de verkeerde spellen met daarbij een te grote console ( in afmetingen) de redenen zijn van de 'downfall'van de xbox in Jpan.
Ook de hoge prijs bij de launch heeft niet meegeholpen. MS is er echter achter gekomen, dat het constant verlagen van de prijs, niet altijd leidt tot meer verkopen.
De oplossing voor Japan: - typisch japanse spellen met typisch japanse reclame en wel zo snel mogelijk!, misschien een "relaunch" met een kleinere cq compactere xbox voor een mooie prijs.
Maar laten wij allemaal niet vergeten dat de xbox een nieuwkomer op de markt is, wat MS in het westen heeft gedaan , daar neem ik mijn petje voor af.
MS heeft een lange adem en leert hopelijk van zijn fouten, welke duidelijk in Japan gemaakt zijn, en mocht het nu niet lukken dan lukt het ze wel met de xbox 2 ( een paar goede rpg's erbij ( final fantasy , dragon quest etc.) zou wonderen doen)
En om het gezeur van wie staat er wereldwijd tweede qua verkopen! nu eens eindelijk te stoppen:
op één staat de ps2
op twee de gamecube
en op drie de xbox
Dit is wereldwijd !!
Uit de jaarcijfers waren er op 31 maart 9,55 miljoen gamecubes verkocht tegen op 30 juni 9,4 miljoen xboxen.( het verschil is dus ongekend klein)
Dit zijn harde feiten, want dit zijn door Nintendo en MS verkoopcijfers gehaald uit de respectieve jaarcijfers. Als gamer moet je genieten van de games en niet constant discusieren wie nou het meeste verkoopt. Ik heb zo'n beetje alle games-hardware van de afgelopen 20 jaar gehad. En ja ik kan mij de commodore vs zxspectrum en de Sega vs. Nintendo battles nog prima herinneren.
Mijn verwachting is dat eind juni 2004 ( eind fiscaal jaar MS) de xbox wereldwijd op de tweede plaats staat.
Maar als dit zo is zal het verschil niet hemelsbreed zijn.
En als ik eerlijk ben denk ik dat Nintendo een sterkere line-up heeft voor de kerst dan MS voor zijn xbox.
Neemt niet weg dat er volgend jaar wel een heleboel goede titels voor de xbox verschijnen en Halo2 zal de verkopen van de xbox tot ongekende hoogten doen stimuleren. ( Halo2 verwacht april 2004 dus nog even voor het einde van het fiscale jaar van MS)
En laten we niet vergeten dat MS een nieuwkomer op de consolemarkt is.
Laatst bewerkt: 6 sep 2003