Mooi gezegt sorry dat ik het wat kort hield.
Met "X" bedoelde ik gewoon speciaal voor xbox (de grafische kaart van de huidige xbox word ook wel XGPU genoemt).
PS and VS Zijn ZEER belangrijk aangezien zij zorgen voor de meeste coole grafische effecten in de beste xbox games.
(zoals de dynamische shaduws,kleding effecten,water effecten,geavanceerde animaties,etc..)
In de playstation worden bijna alle effecten in software gedaan.
Voordeel is dat je hierdoor veel flexiebeler bezig bent.
Probleem is dat het in software doen veel meer power vraagt en ook veel meer kennis waardoor je maar weinig van die effecten die xbox doet ziet op de ps2 (zoals die zon die door de bomen schijnt in halo).
Vroeger had je vaste effecten als je iets anders wou deed je dat maar in software (de DX 7 kaarten,PS 2 princiepe en waarschijnlijk ook PS3 ),bij de DX 8 kaarten (waar de xbox bij hoort) is het mogelijk kleine programma's te schrijven voor het maken van je eigen effecten.Tegenwoordig zitten we met DX 9 kaarten deze zijn al in staat uitgebreide versies van die programma's te schrijven,maar het word pas echt interresant bij toekomstige versies.
pixel shader > laat je toe elke pixel van het beeld te beinvloeden.
vertex shader> laat je toe om op vertexen in te werken.
*een vertex is een hoekpunt van een polygoon.
*een polygoon is een driehoek en de basis bouwsteen van een 3D model.
Laatst bewerkt: 10 sep 2003