Moederbord

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door SjonKanon, 18 sep 2003.

  1. SjonKanon

    SjonKanon Active Member

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    1
    Ok ik heb jullie hulp nodig. Ik zit erover te denken om een AMD Athlon XP 2400+ te kopen met een moederbord en geheugen erbij. Een upgrade setje dus. Maar welk moederbord kan ik nou het beste nemen want ik heb er weinig verstand van. Door alle verschillende fabrikanten en modellen van moederborden en chipsets zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik wil een goed moederbord hebben van rond de 80 euro. Owja en wat is het verschil met PC2700 en PC3200 enzo bij het geheugen?
     
  2. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Zelf heb ik vooor mijn 2600+ een Chaintech 7VJL Apogee moederbord. Chaintech
    De chipset een VIA KT333.
    Het moedebord heeft een 5.1 geluidskaart onboard , 6x USB 2.0 , 4x AGP , LAN.
    Standaard worden er ronde ide-kabels meegeleverd.
    In de manual staat PC1600/PC2100/PC2700 , maar de laaste
    BIOS versie gaat t/m PC3200.

    Bij het moederbord hoort ook een Cbox.
    3½ inch uitbreiding met hierin 4 x USB 2.0 , Mic- en koptelefoon.

    PC2700 = 333 Mhz PC3200= 400 Mhz.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2003
  3. XBOXLIVE!

    XBOXLIVE! Guest

    Voor de Athlon XP 2400+ kun je het beste een: ASUS A7N8X-X nemen, dit is goed en solide bord.

    De speceficaties:

    Merk ASUS
    Type A7N8X-X
    Platform Socket A
    Max. FSB 400 MHz
    Chipset nVidia nForce2
    Geheugen sloten DDR PC3200 / 400 MHz
    AGP AGP 8X
    PCI 5x PCI
    IDE 2x UltraDMA 133
    Serial ATA -
    RAID -
    Audio 6 kanaals
    LAN (netwerk) 10/100 Mbps
    USB 4 x USB 2.0
    Firewire 1394 -
    VGA -
    Formaat ATX

    Persoonlijk heb ik een MSI KT6 Delta-FIS2R, maar die is dan ook wel wat duurder!!(Zie processor in mijn sig)

    Je hebt btw een goede keuze gemaakt om voor AMD te gaan! Deze processors zijn het betere werk, wat gaming betreft!*)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 sep 2003
  4. Xtinction

    Xtinction Uitsterving ja :D

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    2
    Nforce mobo's (zoals bovengenoemde) zijn wel aan te raden, iig een met een 400 mhz FSB, ikzelf draai nu een epox 8RDA+ en die is echt prima, digitale uitgang voor je 5.1 setje (moet je wel zelf maken of los kopen, bij de asus deluxe krijg je em erbij)

    Nforce dus :)

    Ps qua processor kan je misschien beter een 2500+ barton nemen, deze is heerlijk over te klokken (loopt echt zonder enig probleem op 3000+ snelheid en doet et errug goed :)
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2003
  5. SjonKanon

    SjonKanon Active Member

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    1
    Mja ik heb geen verstand van overklokken dus het lijkt me niet zo handig als ik daar aan ga beginnen. Ik kan wat kaarten in een moederbord steken en een cd-rom/harddisk aansluiten maar daar houd het ook wel bij op. Daarnaast is de barton weer wat duurder dan de Athlon XP 2400+ en ik wil het eigenlijk zo goedkoop mogelijk houden. Daarom ga ik voor de ASUS A7N8X-X denk ik. Maar wat houdt die FSB 400 nou precies in? Dan is het zeker aan te raden om ook PC3200 geheugen te nemen en geen PC2700 ofzo? Maar de XP 2400+ heeft een FSB van een 266. Dus dan zou ik beter geheugen kunnen kopen van PC2100/FSB266. Want in de nabije toekomst zal alles overschakelen naar FSB800 en hoger of niet? Dus tegen de tijd dat ik meer geheugen nodig heb zullen mijn moederbord en CPU alweer zodanig verouderd zijn dat ik beter weer een upgradesetje kan nemen. Of niet? :)
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2003
  6. xboxmaniaxx

    xboxmaniaxx Loyal to the game

    Berichten:
    764
    Leuk Bevonden:
    0
    Je kan beter een 2500+ kopen, dit is nog met 333MHZ FSB, die 2400+ loopt op 266 MHZ.
     
  7. Brother Bear

    Brother Bear Xbox Live addict!

    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat een bull :{ Je claimt een kenner te zijn, uit je taalgebruik op te maken. Maar je lult echt uit je nek. AMD is allerminst geschikt voor games, minder dan Intel iig. Games zijn namelijk erg gevoelig voor een hoge FSB. En laat het nou net zijn dat het verschil tussen de FSB van Intel en AMD gemiddeld 400 Mhz is... De Intel Pentium 3.2 Ghz is zeker de meest geschikte desktopprocessor van dit moment voor games, en voor andere applicaties trouwens ook.

    En wat het moederbord betreft, ga kijken naar een Socket A, spreekt voorzich natuurlijk :) Een paar geschikte kaarten voor de XP2400+ zijn bijv. de Asus A7N8X-X, niet te veel fratsen, maar wel kwaliteit. Toch kan ik je aanraden niet te veel op je centjes te letten bij de aanschaf van een moederbord. Kijk niet op een 50 euro meer, want het is een zeer belangrijk onderdeel van de computer. Daarom raadt ik je ook aan de A7N8X Deluxe te kiezen. Je betaalt er een keer een 100 - 110 euro voor, maar dan heb je veel profijt van. Onder meer door de firewire poorten en onder andere LAN en sound onboard. Hoef je dit niet, en wil je hoe dan ook in je prijsklasse blijven, kies dan het moederbord wat XBOXLIVE! je ook al aanbeviel; de A7N8X-X. Kijk naar wat jij het belangrijkst vindt, veel succes!

    Ga kijken naar een goede kaart, kwalitatief goed bedoel ik dan. Kijk niet te veel naar de beloftes van de kaarten, liever iets minder, maar goed werkend spul. Een paar dingen die je moederbord (moeten) bevatten, nou moeten wil ik nog niet zo zeer zeggen, zijn natuurlijk Firewire en een aantal USB(2) poorten.
     
  8. SjonKanon

    SjonKanon Active Member

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    1
    Misschien een hele domme vraag maar wat is Firewire? Enne ik heb al een netwerkkaart dus die LAN onboard is dan overbodig, of niet? En ik heb ook al een soundcard. Verder ben ik niet van plan om een Radeon 9800 oid erin te gaan proppen, dus ik hoeft niet een extreem goed moederbord. Mijn plan is om een nieuwe CPU, moederbord, geheugen (helaas is mijn huidige 512 pc13:cool:, videokaart en behuizing te kopen, voor zo weinig mogelijk geld. Ik wil uiterlijk op 400 euro uitkomen. Als videokaart neem ik de Asus V9180SE Geforce4 MX440-8X, 64Mb, TVout, eigenlijk voornamelijk omdat ie 50 euro kost en TVout heeft. Ik ben niet van plan om de nieuwste spellen erop te gaan spelen, het zou leuk zijn, maar ik heb het geld er niet voor (over) voor een dure videokaart en shit. Daarom viel mijn oog voor CPU en moederbord op de Athlon XP 2400+ en Asus A7N8X-X. Dat samen kost 200, 512 DDR SD-ram PC3200 kost 100 en videokaart + kast kost 100.

    Is er echt zoveel verschil dan tussen 333 en 266? En stel ik neem de XP 2400+ met FSB 266, is het dan wel handig om 512 DDR SD-ram PC3200/FSB 400 te kopen? Of kan ik dan net zo goed voor minder geld PC2100/FSB 266 kopen?
     
  9. Xtinction

    Xtinction Uitsterving ja :D

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    2
    mr bear dan mag je mij uitleggen waarom een Athlon 3000+ beter presteert dan een Intel 3,06ghz in Ut2k3.... ook jij moet niet lullen of je er verstand van hebt volgens mij :p .Intel en AMD zitten elkaar aardig in de buurt tegenwoordig met intel op een kleine performancevoorsprong in games en een hele grote in dingen als encoding en rippen enzo.... intel is echter ook duurder en daarom, in mijn ogen, minder aantrekkelijk.


    Bij je geheugen zit het zo: ben je van plan nog up te graden binnen een jaar oid, dan moet je nu pc3200 geheugen kopen en een moederbord dat 400 mhz FSB aankan, daar passen de nieuwste processors (oa de 3200+ ) op, aan de andere kant zal AMD deze serie bartons niet lang meer voortzetten en hierna met de athlon 64 op de proppen komen, deze vereist weer een ander moederbord dus echt zinvol is het niet...

    Overklokken is btw nog makkelijker dan een ide harddisk erinzetten, maar door bangmaakverhalen door mensen die er geen verstand van hebben doen veel mensen het niet... ik kan het me verder wel voorstellen hoor, maak je geen zorgen :)

    nog even ter antwoord op je laatste vragen: als je ECHT niks gaat klooien aan je pc, en je zelf vind dat je geluidskaart prima is en je een degelijke netwerkkaart hebt kan je ook kijken naar de ECS moederborden, deze dingen kosten echt geen drol en krijgen toch overal (mede door de grote stabiliteit en de lage prijs) goede reviews....
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2003
  10. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1834&p=7
    http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1834&p=8

    AMD doet inderdaad niet onder voor Intel. Intel is vaak wel de snelste CPU, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan. Voor mijn gebruik is Intel de beste keuze (3ds Max, Auto-CAD, Videobewerking enz....).

    Maar voordat er nu een AMD/Intel flame ontstaat, AMD is niet slechter dan een Intel CPU. AMD biedt CPU's aan die ongeveer op het nivo van de Intel CPU's kunnen presteren, en deze zo nu en dan ook overtreffen, alleen voor een lagere prijs. Dit zorgt er dan ook voor dat AMD CPU's aantrekkelijker zijn om te kopen. Wanneer je een beperkt budget hebt voor een processor, en toch een snel systeem wilt, is AMD zeker een goede keuze kwalitatief en prijstechnisch gezien t.o.v. Intel.

    @Sjonkanon,

    Misschien is dit mainboard wel wat voor je: MSI K7N2 Delta-L
    http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=436
    Voor €86,- volgens de Pricewatch van Tweakers.net.
    Ik heb zelf altijd goede ervaringen met MSI mainboards gehad.

    Succes met je keuze;)
     
  11. SjonKanon

    SjonKanon Active Member

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    1
    Ok ik heb weer het hele internet afgezocht en dit is op dit moment mijn keuze:

    Moederbord Asus A7N8X-X,SockA,nForce2,3xDDR,Audio,USB2.0,LAN € 84.00
    CPU AMD Athlon XP 2500+, 333Mhz, 512Kb, SocketA, Box € 113.00
    Geheugen Dane-Elec Dimm 512Mb DDR SDram PC2700 € 102.00
    Videokaart Club3D Radeon 9200,Retail,DVI,TV-Out,256 MB DDR-SDRAM,ATI Radeon 9200,AGP 8x,400 MHz € 99.00

    Klopt het dat de kloksnelheid van de 2500+ lager ligt dan de 2400+? En ga waarschijnlijk voor PC2700 DDR geheugen omdat ik reviews had gelezen waar ze zeiden dat dit beter zou lopen.

    Is wel een mooi systeempje toch? Alles samen komt het neer op zo'n 400 euro. En dan nog een kastje van 50 euro erbij en ik ben klaar.
     
  12. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    De kloksnelheid van de 2500+ is 1826 Mhz.
     
  13. SjonKanon

    SjonKanon Active Member

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    1
    Athlon XP PR2400+ (OPGA, boxed) 2000 MHz 128/256 KB socket A 266 MHz

    Athlon XP PR2500+ (boxed, "Barton") 1833 MHz 128/512 KB socket A 333 MHz

    Klopt dit? Is de 2400+ dan niet sneller?
     

Deel Deze Pagina