videokaart hulp (again)

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door The Arowana, 13 okt 2003.

1. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    omdat niemand op het oude topic wel reageren, paste ik hier even mijn vraag..

*plak*
    wij gaan binnenkort een ultramoderne, superdeflexe, megasnelle, extreempostmoderne kantoorpc kopen.. oftewel: grafische kaart ontbreekt nagenoeg..

Nou heb ik met m'n ouders afgesproken dat ik er voor sinterklaas een grafische kaart bij mag uitzoeken.. helemaal te gek, maar hij mocht niet TE duur zijn (dus geen 500/600 euro)..
    Is zo'n 3d prophet 9200 wat? hij koste maar 140 euri. 128mb ddr, net zoveel als de 9800 die ernaast staat.. maar wat zijn de verschillen in prestaties nou precies? en kan ik er nog een tijdje mee doorspelen of loopt volgend jaar geen enkele game ermeer op?

Of kan ik misschien beter voor iets meer geld proberen een 9600 eruit proberen te slaan of is dat qua prijs/kwaliteit verhouding ook niet zo heel interessant?

en what's the deal met Radeon en Hercules 3d Prophet? allebei van ATI, en allebei met dezelfde nummers (9200, 9600, 9700, 9800 etc).. welke is er beter? is er Überhaupt verschil?

2. MasterChief_007

MasterChief_007 Hellas Power ^_^

Leuk Bevonden:
    6
    Die jij wilt is heel oke hoor. Ik zou wat tests lezen over die kaarten op sites.

3. MasterChief_007

Leuk Bevonden:
    6
    OH ja... tuurlijk kan je er lang mee doen...
    Ik heb vorig jaar eind september nog een GeForce 4 Ti4200 kaart gekocht met 128 ddram erop enzo. Nu kan ik nog steeds alle games soepel draaien en zo gaat dat nog een tijd door. Veel nieuwe kaarten kan je softwarematig overclocken, bij MSI die ik heb dan... superhandig. En heb het nu nog lang niet op max. staan dus... :D

4. Bullet

Bullet What the hell...

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm, ik heb veel over dat overclocken gehoord.
    Ik heb ook die kaart alleen van ASUS.
    Hoe werkt dat overclocken en kan ik dat ook?

5. OCM3RZ

OCM3RZ Ik vereer Mezelf

Leuk Bevonden:
    0
    Daar heb je progjes voor, heb er wel eens van gehoord.

@TheArowana: Nee qua prestaties verschilt een ATI Radeon 9200 niet veel van een ATI Herucles Prophet 9200, alleen is de naam van die laatste veel stoerder :D

6. Mnementh

Mnementh gaming 24:7

Leuk Bevonden:
    0
    voor 140 zou ik 9800 nemen maar beter probeer je die 9600 pro eruit te slepen.
    het verschil tussen ati raedon en een hercules prophet is nihil het zijn gewoon verschillende kaart fabrikanten met bijna de zelfde kaarten met de zelfde chips. Over het algemeen zijn die van hercules al wat beter getweaked.

7. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Als je later Half-Life 2 (en Doom III etc.) in volle glorie wilt spelen dan moet je de 9800 Pro/XT nemen. De 9200 raad ik af, tenzij je de pc amper voor games gaat gebruiken. De 9600 ligt kwa prestatie tussen de 9800 en 9200.

Er zijn twee reeksen op de markt waarvan de eerste niet meer geproduceerd wordt (maar de overschot wordt nog verkocht).

eerste reeks: 9000 - 9500 - 9700
    tweede reeks: 9200 - 9600 - 9800

De 9200 en de 9800 zijn beter dan hun voorgangers, maar de 9500 is beter dan 9600 maar die vindt je bijna niet meer.

Laatst bewerkt: 14 okt 2003
  8. MasterChief_007

Leuk Bevonden:
    6
    Over dat overclocken...

Bij mijn MSI kaart zat cdrom met allerlei programma's. Met een programma "Monitor" ofzo... kan ik het aanzetten. Dan zie ik de snelheid van de ventilator van videokaart, de temperatuur ervan en de voltage op dat moment :D Verder nog de snelheden dat het is ingestuld. Het staat nu op 466 en 250 dacht ik. Ik kan het verschuiven naar 650 mhz en 400 mhz 8) . Heel wat verschil dus!!! Alleen moet ik dan nog een ventilator erbij zetten omdat het anders gelijk te heet wordt!
    Bij 65 graden ong. grijpt de beveiliging in, dus stopt een game als kaart te heet wordt, komt nooit voor hoor :)

Maar een keer had ik 'm voor lol op maximum gezet... ik toen battlefield 1942 op max. spelen, nou na halve minuut stopte het, kaart werd te heet dus nu maar op standaard laten staan lol :)

Tegen de tijd dat videokaart niet meer zo wilt... extra ventilator erbij en snelheid opschroeven :D

O ja... zorg dat je met gamen enzo genoeg RAM geheugen hebt. Ook wel belangrijk hoor!

9. Supercharged

Supercharged Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Check ook ff de videokaarten-sectie op tweakers.net, misschien helpt dat bij het kiezen van een kaart... :)

10. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    Jullie zijn geweldig.. _O_

Ik ga iig proberen 1024 mb ram eruit te slepen.. en als het kan een 9600.. anders een 9200.. zo super veel speel ik toch niet op m'n pc, maar tzou wel leuk zijn als het de komende paar jaar wel kan..

@ overklokken:
    wtf is een MSI kaart, of vraag ik nu iets heel doms? vallen de Radeons en/of Hercules 3d Prophets daaronder?

Ik wil het liefst wel kunnen overklokken zodat ik er langer mee doe..

11. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    ow, nog even iets:
    kan ik ergens een lijstje met adviesprijzen voor de kaarten zien?

12. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Als je binnen een paar jaar nog games wilt spelen, dan zou ik de 9200 links laten liggen. Dat is een kaart met 'goede' grafische euh... motor, maar niet echt geschikt voor (toekomtstige) games.

MSI is een merk dat alleen (dacht ik) Geforce kaarten produceert.
    Voor een Radeon kaart zou ik voor de Hercules gaan, maar de Sapphire is ook goed (en goedkoper). De Ati Radeon is een wit-product.

Zie hier, een bespreking van alle huidige kaarten (zowel Geforce als Radeon) en er staat ook de richtprijs bij.

13. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    en dat betekend?
    btw: ik zie net dat de Radeon 9600 pro goed te overklokken is.. maar is dit voor de n00b ook een beetje te doen? ik bedoel: ik neem aan dat het softwarematig is, maar is het programma waarmee je dit kunt doen ook een beetje begrijpelijk?

14. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    hmm dat overklokken moet je dus echt niet doen he, de levensduur van de kaart gaat er flink op achteruit, hij word veel heter en als je 'm net iets te ver hebt overgeklokt of net te lang een spelletje speelt heb je kans dat ie doorbrand...

Er zijn programma's voor en die zijn zeer makkelijk te begrijpen, je moet 'm steeds iets verhogen (de snelheid) totdat je 't resultaat heb wat je wilt hebben, maar je merkt er echt amper wat van en nogmaals, je hebt kans dat je kaart doorbrand...

15. MasterChief_007

Leuk Bevonden:
    6
    Tegen dat te heet worden zit een beveiliging in. Werkt perfect :D

Over MSI, is een merk ja, maken Geforce kaarten. Is een van de "topmerken". Ik ben er uiterst tevreden over en kreeg er 5 volle games bij 8) en nog wat demo's en wat software enzo en er zit video in en out op, dvi voor mijn tft schermpje en gewone aansluiting enzo O-)

Maar een Radeon is ook top van ATI. (Xbox 2 krijgt een ATI kaart erin)

Succes hoor! *)

16. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    Ja precies.. dat overklokken opzich ben ik niet zo bang voor.. laat er gelijk een andere fan voor aanmeten ook tegen oververhitting..

17. bl0kkie

bl0kkie pwn4tsj p0rk !

Leuk Bevonden:
    6
    Heb sinds vorige week een nieuwe pc, met een Radeon 9600 Pro, kreeg er de volledige versie van SOF:2 Double helix bij. Maar daarop staat een sticker van Sapphire, terwijl in de componenten lijst van de de winkel Ati Radeon stond 8).

Maar er zat ook een overclock programma bij (los op cd-rom), maar die ga ik (nog) niet gebruiken, ik draai alles soepel (P4 2,6 Ghz, 512 DDR, 80 gig, Asus P4PE-X). Dus hoop dat ik de games in de toekomst ook kan draaien.

Dus persoonlijk kan ik je deze wel aanraden.

p.s: Waarom wil je 1024 DDR, daar heb je helemaal niks aan, het kost je alleen maar geld (kan je in een beter videokaart zetten, da's veel belangrijker). 512 is zeker genoeg, je kan er later altijd nog 512 bij gooien. Maar is nu zeker nog niet nodig :)

18. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    nee, ik ga niet weer de fout maken te weinig RAM aan te schaffen, want als ik het met de pc meekoop betalen m'n ouders het! anders kan ik het later zelf gaan kopen!

Bovendien heb ik een trauma overgehouden aan het feit dat onze oude pc (dit jaar 5 jaar oud als ik me niet vergis) met 64 mb ram gekocht hebben, waar geen enkel spel mee draaide.. Op zich geen probleem omdat de videokaart dat ook niet toeliet. Maar omdat ik nu een fatsoenlijke grafische kaart heb moet de rest van m'n systeem daar ook beter op afgesteld zijn en daarom knal ik der gelijk maar genoeg ram in..

19. MasterChief_007

Leuk Bevonden:
    6
    Ik heb ook 512mb DDRAM en dat is echt wel voldoende hoor om de beste games te draaien.

Kan je beter het geld wat overblijft tussen 512 en 1024 gebruiken voor betere videokaart :D

20. Supercharged

Supercharged Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ja, plus het feit dat DDR geheugen momenteel erg goedkoop is en alleen nog maar in prijs daalt. Kun je beter nu een goede videokaart kopen en later nog wat extra ram erbij als het nog goedkoper is...

Deel Deze Pagina