DVD brander hulp (again)

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door The Arowana, 20 okt 2003.

1. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    jahoor, nog zo'n topic van weer diezelfde pc n00b.. wat moet hij dit keer? hij wilt informatie over DVD branders zegt hij.. nou, vraag maar raak:

WTF is het verschil tussen + en -? welke merken ondersteunen wat? wat kan je met + en wat met -? welke zijn het goedkoopst?

kan ik niet meteen voor 130 euro een DVD +- brander kopen zodat ik dat gezeik niet heb?

en nu zie ik op tweakers.net dit staan:
    12x16x10x32x

waar de fack staan al die cijfertjes voor??

en ik neem aan dat je met een dvd brander ook gewoon cd's kan branden?

2. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    owja.. nog iets..
    als een brander dvd R op 4x kan branden, en dvd RW op 2.4x betekent dit dan dat als je een DVD RW voor de eerste keer brand, dat je hem dan wel op 4x kan branden, en wanneer je een dvd RW wilt 'overschrijven' je hem maar op 2.4x kan branden.

OF betekent het dat je iedere DVD RW maar op 2.4 keer kan branden, of het nou de eerste of de 20 keer is dat hij wordt gebruikt?

3. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Het enige verschil dat ik tot zover heb kunnen ontdekken is dat sommige oudere stand-alone dvd-spelers gevoelig kunnen zijn voor één van die twee formaten.

Bedoel je de dvd-brander of een speler? Neem ook eens een kijkje op www.dvdrhelp.com, veel info, guides en tutorials... en ook een handige zoekfunctie om te kijken welke formaten je standalone dvd-speler wel of niet kan afspelen.

Precies hetzelfde.... branden:)

Dat verschilt per winkel.... ik kocht vorige maand bij Media Markt DVD+R van het merk Verbatim 4x schrijven voor €1.99. Twee weken geleden waren ze daar €2.49, en nu zijn ze inmiddels al €3.49. Dus ze naaien je waar je bij staat.:mad:

Het prijsverschil tussen een Dual-drive (zowel + als - ) en een aparte + of - drive is nagenoeg niets meer. Ik gebruik zelf de Sony DRU510a (dual drive), maar ik heb goede reviews gelezen van de NEC ND-1300a, dit is ook een dual drive en is bij Alternate (computerzaak) €129,-.

Is dat van een dvd-brander?
    Volgens mij is dat zo'n combo-drive van een dvd-speler en cd-brander in één?
    In dat geval:

12x= dvd's lezen op 12x
    16x= cd-r's branden op 16x
    10x= cd-rw's branden op 10x
    32x= cd-r(w)'s lezen op 32x.

Dit zijn de theoretische snelheden, in de praktijk wijken ze altijd af, komt door het gebruikte schijfje (merk gevoeligheid denk ik).

Ja dat klopt,

Als voorbeeld even de eerder genoemde NEC brander:

Lezen cd-r(w) = 40x
    Lezen dvd-/+r(w) = 12x
    Schrijven cd-r = 16x
    Schrijven cd-rw = 10x
    Schrijven dvd-r = 4x
    Schrijven dvd-rw = 2x
    Schrijven dvd+r = 4x
    Schrijven dvd+rw = 2.4x

Succes!

4. Arjan

Leuk Bevonden:
    3

Het laatste,

Iedere dvd+r die geschikt is voor 4x, kan je tot max. op 4x schrijven.

Iedere dvd+rw die geschikt is voor 2.4 (tevens ook het max. voor sommige branders), kan je enkel op 2.4x of lager branden, zo vaak als je wilt, of todat het schijfje is op gebruikt dan hé8)

5. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    spelers. We hebben zelf een JVC dvd speler van een jaar oud en het zou wel lullig zijn als blijkt dat we onze dvd's daar niet op kunnen spelen omdat we niet de goede brander hebben natuurlijk :D.. maar kzal es op die site kijken..

DVD +- RW brander.. dus geen vage combidrive..

klinkt goed.. en ik moet niet het meeste state-of-the art spul.. zolang ik maar een beetje kwaliteit heb.. we hebben nu een CD rw brander met een maximumbrandsnelheid van 4x :D, dus zo heel veel ben ik toch niet gewend..

ik heb trouwens wel het idee dat + wat populairder is dan -.. maar je hebt dus per pool ook andere schijfjes nodig? aha, goed dak het weet..

thnx jongens.. ziet er naar uit dat ik voor die eerder genoemde NEC ga..

Laatst bewerkt: 20 okt 2003
  6. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Wel, dan ga je er in iedergeval op vooruit*)
    T'is toch erg makkelijk dat ze dat hebben gecombineerd, cd's en dvd's branden met één apparaat..... anders zou je heel je behuizing vol moeten proppen:eek:

Bij mij thuis in iedergeval wel ja....:9

Lees nog eens wat reviews of tests op het internet om je een beetje te orienteren, keuze zat..... zolang je maar bij de bekendere merken blijft zal je toch niet echt een miskoop in huis halen denk ik.....

brandse [​IMG] !!

7. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    ja, ok.. maar ik heb weinig tijd en aangezien de NEC ND-1300A niet duur is en overal positieve reviews krijgt EN de meest verkochte brander van het moment is denk ik niet dat ik veel verder moet zoeken.. Ik denk dat ik het hier gewoon bij ga laten, de kans dat ik een miskoop maak met deze brander is miniem!

8. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Klopt, de NEC ND-1300a komt zeer goed uit alle testen... en t'is een populair apparaat, gezien de prijs op dit moment is't zeker een aanrader, en nee ik werk niet voor NECO-)

9. NiX

NiX The G.O.A.T.

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb dus de Plextor PX-504A DVD/CD Recorder DVD+R(W), Zwart

is dus alleen '+' maar dat wordt toch de standaard. en die kwam ook als best koop en als beste product uit de test, bij een vooraanstaand pc magazine waar ik nu ff niet op kan komen.

Deel Deze Pagina