Ok, tegenwoordig zijn er behoorlijk wat goeie spellen van Fifa en Konami met zijn ISS-reeks. Nu ben ik echt heel positief over International Superstar Soccer op de Super-Nintendo. Dit was namelijk het beste voetbalspel die ik ooit had gespeeld. Daarna komt fifa 1999. Nu speelde ik laatst fifa, maar sorry...ik word er niet warm van. Was dit nou, ik speel nu al pak 'm beet 4,5 jaar ongeveer geen voetbalspel meer. En is net alsof er gewoon maar gewerkt wordt aan een nieuw jasje. De volgende punten zijn me opgevallen, zijn echt focking klein, maar kan wel het spel behoorlijk realistischer maken:
- spelers die ECHT (met z'n 3 of 4'en) protesteren tegen een besluit. En nee niet elke kut vrijetrap dat ze dan scheids gaan aanvallen. Nee gewoon willekeurig, wanneer de A.I. van de spelers hun een seintje geven.
- spelers die op basis van een tip die jij als coach zijnde kan geven (je kan toch ook positie enzo wisselen) en dat ze dan tijd gaan rekken. Express de bal in bezit houden bij een inworp of zoiets, of bij een vrijetrap dat niet zeg maar de camera zich positioneerd achter de speler, maar normaal view haalt en dat 1 van jouw spelers zich voor de bal gaat werken om even een paar mensen terug te helpen.
- publiek!!! Daar moet flink aan gesleuteld worden, ok het heeft geen zin om 100.000'en mensen te filmen en op real-time erin te zetten, maar waarom is dat niet mogelijk. Ipv dat ze 1 keer per jaar zo'n kut fifa uitbrengen mogen ze dat van mij om de 2 jaar doen, hebben ze tijd om van alle internationale wedstrijden volledig te filmen, van het publiek dus, en dat dat wijzigen in animatie!! Geen slecht idee he?!?
- Er moeten meer mensen aan de zijlijn te zien zijn man. Is net een dooie kutboel. Waar blijft pers!!! Gvd!! Waar blijven een paar reservespelers (niet dat ze heeeeeeeeele tijd heen en weer hoeven te lopen) die warmlopen of stretchen, officials die langs de kant staan, iedere coach zijn willekeurige stijl de een zit rustig en de ander ijsbeert hele tijd bij de zijlijn, das ook gaaf. Waar blijven de ballejongens? Waar zijn de camera's? En het mag gvd wel 's een keer voorkomen dat er lege plekken zijn met de wedstrijd Azerbaidjan-Canada in het stadion, het is altijd hetzelfde liedje met die vlaggen enzo (zo fucking eentonig) en altijd vol!
- Bij een doelpunt moeten niet spelers voor hun zelf, dus in hun eentje, gaan springen en blij gaan worden. Was dat nou?!? Vaak zie je een paar randebielen die springen, die ene die juicht, die andere zwaait. Leuke animatie, maar ik zie liever dat de doelpuntenmaker flink in de knuffel wordt genomen. Das gaaf, hoeft wederom niet ieder doelpunt, maar wel zoveel mogelijk. Das namelijk het meest voorkomende manier van een doelpuntvieren.
- Publiek moet gewoon qua geluid levendiger! Er moet een verschil komen qua landen en teams. Niet ieder team zingt "We are the champions". Wederom, dat fifa-personeel moet maar 's 2 jaar ertussenuit en gaan lobbyen bij ieder land die ze in het spel willen hebben en ieder team die ze willen hebben, om dan genoeg geluid en beeldmateriaal van het publiek te verzamelen. Omgeving en spelers en GAMEPLAY (welk echt het belangrijkste is) mogen zo wel blijven, wijzigen mag ook alleen als het positief is.
Ik blijf constant zeggen "niet elke keer", waarom? Omdat footiegames heel vaak eentonig worden gemaakt. Als het idee leuk uitpakt wordt het helemaal uitgemolken, totdat het niet meer leuk is. Net zoals het protesteren bij een vrije trap, als het elke fucking keer voorkomt is het niet bijzonder. Dat ene ijshockey spel had je voor supernintendo, daar moest je echt je best voor doen om een gevecht tegen iemand uit te halen. Dat was cool!
Ok, dat was mijn mening.
Misschien dat een belangrijk figuur van een of ander groot gamesconcern dit leest
-edit-
Wat zo mooi zou zijn is als het spel gewoon 1 (!!!!) fucking lijn gaat. Ik bedoel daarmee dat ie dus niet telkens moet gaan laden, heel vaak is het namelijk zo dat bijvoorbeeld bij een doelpunt zie je een speler rennen (heb ik nog meer commentaar op even wachten) jeuj jeuj jeuj en dan op een gegeven ogenblik, wordt het beeld zwart en begint het bij de aftrap! Toch? Nou dat vind ik dus niet realistisch, het spel moet gewoon aan een fucking lijn. Laden? Ok dan moet daar dus een oplossing voor komen. Nu even nog 1 ding over die spelers die rennen, heel vaak zie je ook dus dat de camerapositie zich in het midden van het veld bevindt bijvoorbeeld. Filmen ze een speler op de middellijn, heeft net gescoord en staat de camera dus als het ware op het midden van het veld. Dit is niet realistisch! Zet die camera naar de zijkant van het veld, net zoals echt op TV! Dat is wat ik wil. Ok
Doei
Laatst bewerkt: 11 jun 2002