Take-Two Interactive en Rockstar Games zijn aangeklaagd

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Bitchslap, 23 okt 2003.

1. Bitchslap

Bitchslap _O_Rolling Stones_O_

Leuk Bevonden:
    0
  2. Koen14

Koen14 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat ze dan eens die wapenwet gaan veranderen, stelletje naïvelingen.

3. Defanatic

Defanatic blauw beest

Leuk Bevonden:
    26
    wat een gelul, typisch amerikaans weer.
    Als iemand daar jammerlijk gefaald heeft in de opvoeding gaan ze niet denken van: goh, zou ik soms mn zoontje wat beter opgevoed moeten hebben?
    Welnee klaag de maatschappij maar aan die zn spelletjes levert.

4. Chief Bram

Chief Bram *Xbox-Addict*

Leuk Bevonden:
    0
    Het is de ouders hun fout!!!

Hij heeft hun geweer genomen en ze daarmee afgeschoten, maar de man zelf is ook schuldig.

5. HeAvY-GeAR

HeAvY-GeAR Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    je wordt er gewoon ziek van.
    ze hebben niks beters te doen in de VS,
    dan mensen aanklagen. ik denk dat de
    mensen daar vaker naar een rechtzaak gaan
    dan naar een arts.

6. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Die jongens zouden best beinvloed kunnen zijn geweest door GTA. Dus waarom zou je als ouder dan niet aanklagen?

Jullie zijn allemaal gamers, dus logisch dat jullie dan Rockstar verdedigen.

7. LeoGeo

LeoGeo Commodore

Leuk Bevonden:
    1
    Je hebt wel een beetje gelijk, en het is logisch dat die ouders aanklagen omdat het praktisch gratis geld is. Wat kan hun het schelen dat het triest is? ZIj zijn strax 245 miljoen rijker.

Maar je bedankt je niet, dat het niet ALLEEN maar aan GTA kan liggen. ZOu dat wel zo zijn dan zou iedereen die het spel speelde klaarblijkelijk moordenaar worden. Er zit dus ook wel degelijk iets ernstig fout bij hun zelf, als opvoeders. Maar ja, boeiend, blame it on the game, en het geld strommt binnen. Ik weet het, het is onterecht en triest, maar ik zou ook zeker weten hetzelfde doen; BOEIEND, het is 245 miljoen!

8. Flamingo

Flamingo ********************

Leuk Bevonden:
    1
    Bullshit.....Die ouders horen hun kinderen een degelijke opvoeding te geven, als hun er nooit zijn voor hun kinderen is dat hun probleem. Dus de ouders zouden moeten worden aangeklaagd en niet de makers van de games....

Maar buiten dat, elk kind met een greintje verstand weet dat dat niet normaal is.

Ik met mijn kameraden zijn gek op battlefield ik zie ons al met een aantal tanks Zwolle centrum inrijden 8).

9. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Dus wat als die ouders hen helemaal verkeerd hebben opgevoed of ze zijn in een 'vreemde' wijk opgegroeid. Dan kunnen die ouders denken dat dat spel de laatste druppel was, net dat stootje dat ze nodig hadden om door het lint te gaan.

En misschien was dat ook echt zo, ja natuurlijk lag het niet alleen aan het spel, maar het is best goed mogelijk dat ze daar door werden geinspireerd of op het verkeerde been zijn gebracht.

Dus als ouder klaag je de zaak aan, ik vind het hartstikke logisch. Jullie weten vrijwel niks van de zaak af, maar toch weten jullie zeker dat het niks met GTA te maken had.

Om een lang verhaal kort te maken, het had best zo kunnen zijn dat GTA hier een deel uit maakte. Dus hebben ze het recht om ze aan te klagen.

Ik zou het zelfde doen, het hoeft echt niet zo belachelijk te zijn. Maar ik weet natuurlijk het hele verhaal niet hè.

10. Tronky

Tronky Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Er is een verschil tussen ''beïnvloed'' en schuldig. Natuurlijk zie je op zo'n spel wel wat je kan doen maar geen enkel normale person zal dit ook effectief doen. Wie dit wel doet is niet helemaal normaal & die zou vroeg of laat toch iets vreemd doen.(:)) Ik vind het dus ABSOLUUT niet de schuld van gta.
    Maar moest ik later een zoon hebben & hij doet hetzelfde zou ik toch ook rockstar aanklagen. Geld is geld...

11. bl0kkie

bl0kkie pwn4tsj p0rk !

Leuk Bevonden:
    6
    Hoezo kinderen voor Vice City (pc) moet je 18 zijn! Dus niks kinderen, en voor de andere gta 16

12. Flamingo

Flamingo ********************

Leuk Bevonden:
    1
    Ja ok puur om 't geld zou iedereen het doen, wie niet.

Maar gewoon om de schuld mij de makers van het spel te leggen is pure onzin....

13. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Het is niet alleen de schuld van GTA, maar het kan makkelijk minstens gedeetelijk de schuld ervan zijn.

En wij weten niet het fijne van de zaak, dus hoe kunnen wij beoordelen in hoeverre hij was beinvloed door het spel?

14. Tronky

Tronky Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Tja zo kun je ook de schuld steken op actie-films op tv.
    Als je zoon iemand in elkaar slaat dan kan je misschien de makers van een of andere vechtfilm aanklagen omdat zij hem ''aangespoord'' hebben...
    Normale mensen doen nu eenmaal geen zulke dingen!
    Het ligt volgens mij NIET aan gta! Het kan misschien een kleine rol gespeeld hebben maar volgens mij was die jongen niet echt normaal in zijn hoofd.

15. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Zo kan de discussie eindeloos doorgaan hè, maar goed. Idd, bij actie-films zou je hetzelfde kunnen doen, maar in GTA doe je al de dingen die je anderen aan doet ZELF.

Maarja, jullie hebben wel gelijk, maar ik vind dat je Rockstar zeker in bepaalde gevallen toch mag aanklagen van aansporing van iets dergelijks. Die mensen hebben ook wel door dat het heus niet alleen kan komen door GTA, ze zijn in zekere zin medeplichtig.

Ik probeer een goed voorbeeld te verzinnen, maar tot dusver lukt het nog niet echt. :)

16. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Dit verhaal op IGN is trouwens nog niet eens compleet. Zij hebben het namelijk over de tweede aanklacht. De eerste werd gedaan door de familie van de schutters en zij klaagden Rockstar Games aan voor 100 miljoen dollar. IGN's artikel gaat over de familie van de slachtoffers. Zij klaagden overigens niet alleen Rockstar Games, Sony en Take Two aan, maar ook de winkelketen Wall Mart waar de game was gekocht.

Het spijt me zeer, maar hier wordt ik dus gewoon echt ziek van. Deze families cashen gewoon in over de ruggen van de slachtoffers in dit drama. Het is gewoon gore zelfverrijking meer niet. Echt walgelijk en dat mensen hier daar ook nog begrip voor kunnen hebben ook is gewoon triest.

Als iemand er echt van overtuigd zou zijn dat een bedrijf iets verkeerd zou hebben gedaan, dan moet je ze via een rechtszaak dwingen hiermee te stoppen of iig te veranderen. Maar als het je alleen maar om het geld is te doen ben je echt verkeerd bezig.

Laatst bewerkt: 24 okt 2003
  17. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Ik heb alleen het artikel op Gamer.nl gelezen, maar daar heb ik niet uit kunnen leiden dat het zelfverrijking was.

Als dit echt oprecht is kan ik het makkelijk zat begrijpen, alleen het bedrag vind ik nogal absurd hoog. Maar zoals ik zei, ik weet het fijne niet van deze zaak, maar ik bedoel eigenlijk ook meer in het algemeen dat ik het kan begrijpen dat in een dergelijke zaak een developer mede verantwoord word gehouden.

18. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Ik weet natuurlijk ook niet de fijne details van de rechtzaak, dus in principe kunnen we beiden gelijk hebben. De reden dat ik dus met zelfverrijking aan kom zetten is dat er nergens wordt vermeld dat het ze ook te doen is om de huidige situatie te willen veranderen. Hiermee bedoel ik dus dat ze in feite een compleet verbod zouden willen hebben op geweldadige games of dat winkels nu op een werkende manier verplicht zouden worden om geen games meer te verkopen aan gasten die er te jong voor zijn of iets dergelijks. Als men echt zoiets zou willen dan zou dat volgens mij echt geen klein detailtje zijn dat het niet te vernoemen waard is om in artikelen te zetten lijkt mij.

19. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Ja, maar ik denk dat ze zelf ook wel inzien dat dat niet gaat lukken. Deze mensen willen alleen een tegemoet koming hebben voor de schade die zou aangericht zijn door het spel.

Het kan absoluut dat ze het alleen voor het geld doen, maar zoals eerder gezegd heb ik het eerder over het algemeen.

En ik vind het zielig om te doen alsof games geen invloed hebben op bepaalde personen, dan komt het altijd door de opvoeding. Maar door het spel kan het natuurlijk niet. Dit vind ik eerlijk gezegd nogal naiëf.

Maar waar het op neer komt is dat er bepaalde situaties kunnen zijn waarin het gewoon normaal zou zijn om een tegemoetkoming te vragen van een developer en het naiëf zou zijn om te ontkennen dat games geen enkele invloed hebben op personen. En ook al is het een kleine invloed, het heeft uiteindelijk toch bijgedragen aan bijv. een moord.

20. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Ik ben het met je eens dat games een bepaalde invloed zouden kunnen uitoefenen op labiele personen. Ik neem maar even aan dat je het met me eens bent dat gewone normale mensen een onderscheid kunnen maken tussen iets echts en iets fictiefs als bijv. een videogame. Maar waarom alleen dan de mensen aanklagen die met die game hebben te maken? Klaag dan ook de wapenfabrikanten aan. Er is immers geschoten met wapens en zij zouden dus ook indirect verbonden zijn aan de zaak. En waarom klagen de families elkaar niet aan? Hadden de ouders van daders immers niet moeten zien dat hun kinderen zich vreemd zijn gaan verdragen na het spelen van geweldadige games? Games die zij eigenlijk niet eens hun bezit mochten hebben gezien hun leeftijd. Ik neem aan dat de ouders wisten dat ze deze games speelden en het ook gewoon toelieten. Uiteraard lijkt het me ook echt sterk dat een game hier verantwoordelijk zou kunnen zijn. Klaag dan de gehele gamesindustrie aan voor het uitbrengen van geweldadige videogames of wat te denken van de gehele entertainment industrie? Films, tv, geweldadige strips, boeken e.d. zouden toch ook hebben moeten bijgedragen in de ontsporing van die kinderen lijkt me dan.

Nee ze pakken alleen die paar bedrijven aan voor een gezamelijk bedrag van 346 miljoen dollar. Een bedrag dat ze trouwens toch nooit zouden krijgen als ze zouden winnen, aangezien rechters in dit soort zaken altijd een veel lager bedrag bepalen. En zelfs al zouden ze het volledige bedrag krijgen dan liggen ze daar niet echt wakker van ben ik bang. GTA 3 alleen al bracht een meervoud van dat bedrag op. Iets wat de advocaten ook weten dus als je zo'n bedrag eist om bedrijven ergens toe te dwingen dan hebben ze het al verkeerd aangepakt. Daarom blijf ik bij zelfverrijking.

Deel Deze Pagina