Sterke winstdaling Sony Uitgegeven: 23 oktober 2003 12:19 TOKIO - Het Japanse elektronicaconcern Sony heeft in het afgelopen kwartaal zijn winst sterk zien terugvallen. De daling werd vooral veroorzaakt door een mindere verkoop van de Playstation 2, de spelcomputer die bij Sony de afgelopen jaren juist de neergang in de consumentenelektronica heeft opgevangen. Sony behaalde in het tweede kwartaal van zijn op 1 april begonnen boekjaar een nettowinst van 32,9 miljard yen (257 miljoen euro). Dat was 25 procent minder dan de 44,1 miljard yen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Sony presteert daarmee veel minder dan concurrenten als Samsung en LG Electronics, die hun winsten zagen stijgen. Positief voor Sony was wel dat de concernomzet voor het eerst in drie kwartalen iets toenam, met 0,4 procent tot 1797 miljard yen (14 miljard euro). De omzet van de spelcomputerdivisie zakte met 36 procent. De problemen zijn het grootst in de Verenigde Staten, waar de Playstation het nu zwaar heeft in de concurrentiestrijd met de Xbox van Microsoft en in minder mate de GameCube van Nintendo. Dus gaat het nu goed met de Xbox of staat de gamesindustry op het punt van instorten?
ik denk dat met gemak iedereen die een een ps2 wilt er wel 1 heeft verkocht..ik bedoel, je kunt niet oneindig lang door blijven verkopen..
als het met sony slecht gaat hoeft t niet automatisch beter te gaan met de xbox. tis wel zo dat de GC met de prijsverlaging veel meer verkoopt als voorheen en ook meer als xbox. maar k denk niet dat op zo'n lange tijd zoveel invloed heeft gehad dat er meteen 25% minder omzet word gedraaid bij sony.
Bwhahaha, het zit juist nog lang niet aan zijn top. Het probleem is nu gewoon dat de verkopen sowieso omlaag gaan. De consoles bestaan al een tijd dus veel mensen hebben al zo'n console gekocht. Maar de games worden nog zat verkocht. Maar Sony heeft natuurlijk ook een grote kluif aan de Xbox zelf. Veel nieuwe exclusive toppers op de Xbox, uitmuntende service, zacht prijsje, xbox live, etcetc. En dat begint de consument nu ook door te krijgen.
Iedereen heeft zowat tegenwoordig al wel de Playstation 2, dus logisch dat ze niet constant door blijven verkopen, na een aantal jaar gaat het natuurlijk omlaag. Denk dat dit wel een leuke opsteker is voor Microsoft en Nintendo om dit nieuws zo over Sony te lezen.
Tot er een berg ps2's kapot gaan, dan kopen die mensen weer een andere omdat ze er dan al een berg spellen voor hebben
ja en bij de volgende generatie consoles ( PS3 ) denkt iedereen dan; ja halloo hij gaat vet snel kapot en dan kopen ze allemaal een xbox2 wishful thinking
Jammer alleen dat de Xbox wat dat betreft een slechtere reputatie heeft, als je vele topics en reacties hier mag geloven.
Nee en Nee. De dalende winst heeft vooral met investeringen in de PS3 te maken. De dalende omzet (in $) is een gevolg van lagere prijzen voor de PS2 en voor games. Sony heeft afgelopen kwartaal juist meer PS2's en games verkocht dan 't jaar daarvoor (omzet in aantallen dus). Hoewel je de terugvallende resultaten in de US kunt verklaren door de Xbox, is het natuurlijk wel zo dat Sony wereldwijd in drie maanden bijna evenveel PS2's verkocht (8.8 miljoen) als Microsoft Xboxen verkocht in 2 jaar (ca. 11 miljoen). bron: http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=2255 " The company’s games division saw rising research and development costs, for both the PlayStation 3 and the portable PSP, force operating income down by 91% to 2.2 billion ($20m). Falling US sales of the PlayStation 2 and a decline in software sales across the world saw the division’s sales drop by 35.6% to 161 billion yen ($1.5 billion). In spite of these falls the company shipped 8.78 million PlayStation 2 units world-wide during the quarter, a rise of 490,000 on the same period last year. Software shipments totaled 44 million, up 2 million. "
Dalende winst is nog steeds winst. Je moet ook kijken naar het marktaandeel wat Sony heeft. Daarin zit de potentie voor de verkoop van de PS3. Overigens denk ik dat met de consoleprijzen we als het zo door gaat de Xbox2 en de Ps3 in een bundle kunnen kopen. De winst zit in de toekomst in de games en niet in de console!!!
ehm - SONY - je weet wel, die meer doet dan alleen de playstation De ps levert ze wel winst op (alsof microsoft niet investeerd in onderzoek naar de xbox 2/xenon) Sony's andere producten lopen gewoon minder.
Van wat 't nieuws zei () is 't juist door de teruglopende verkoop van de PS2 dat ze nu "verlies" hebben (verlies in de winst dus...altijd zo leuk die economie, doomdenkers zijn 't ). Weet niet zeker of de PS2 verlies draaid. Kan ik me ook niet voorstellen, maar dat is wel de plek waar de klap gevallen is. Vorig jaar konden ze de teruglopende elektronica markt nog opvangen met de goede cijfers van de PS2. Maar Sony is net als MS te "groot" (ok, misschien niet net als MS, maar iig wel een behoorlijk bedrijf) om zomaar te verdwijnen (heck, ze maken gewoon nog winst hoor mensen!). En dat hoeft ook niet.... je komt trouwens wel enorm over alsof je zelf aangevallen wordt...dat hoeft niet hoor 't staat hier zelfs letterlijk....de spelcomputerdivisie maakt minder winst. Edit: heel je post maakt 't (terug lezen gezien) moeilijk om te reageren, omdat je post alsof Sony verlies heeft gemaakt en dat mensen zeggen dat 't door de PS2 komt....maar dat is er niet aan de hand....ze maken minder winst mede door de PS2....ach...tis allemaal niet zo moeilijk als 't lijkt.....(ik neem maar geen bier meer, volgens mij snapt niemand deze post)
lol, Idd Sony heeft wel genoeg geboerd met de PS2 om de komende jaren nog genoeg consoles te maken. Bovendien wordt de console markt steeds belangrijker. En ik vind het interessant om te volgen al die perikelen, reclames, taktieken cijfertjes. 1 brok marketing kan ik vast weleens een goed werkstuk over schrijven. (zou mn eerste zijn)