Laat ik dan maar met mijn Xbox pomotie en algemene PC kennis wat helderheid op de zaak proberen te verschaffen
.
Dat de Xbox 2 niet backwards compatible zou zijn doordat er een andere type videokaart in zit is natuurlijk bullshit. Een spel is dusdanig geprogrammeerd dat het bepaalde verzoeken doet aan het besturings systeem en de videodrivers zodat je op het scherm het een en ander te zien krijgt. De videodrivers van Nvidia of Ati zijn weliswaar verschillend, maar ze handelen wel dezelfde aanvragen af. Je kan namelijk Unreal Tournament zowel op een Ati systeem als op een Nvidia systeem spelen.
Omdat het besturingssysteem van de Xbox gebaseerd is op een uitgeklede Windows versie zal dat waarschijnlijk bij Xbox 2 ook zo zijn. Het is immers een Microsoft product. De Xbox 2 zal dus de zelfde functies hebben als de Xbox 1, maar met meer geheugen, een snellere processor, meer HD ruimte, en eventueel een hoop andere extra's. Het resultaat is dus bijvoorbeeld dat je Xbox 1 spellen sneller zullen laden.
Ik zie dus geen reden waarom de Xbox2 niet backwards compatible zou zijn. Het is in ieder geval niet moeilijk om te maken. En die IBM chip maakt ook niet veel uit, het blijft namelijk een PC architectuur waar alles op draait. Zolang de hardware en de drivers de opdrachten, die tegen die tijd een peule schil zijn voor Xbox 2 om te berekenen, kunen afhandelen is er niks aan de hand. En reken er maar op dat ze daar rekening mee houden.
De enige reden dat ze het niet doen is als de Xbox 2 gebaseerd is op een totaal ander platform en technologie dan de Xbox 1, maar aangezien het huidige concept al succes heeft en er ook kenbaar is gemaakt dat IBM en ATI onderdeel van Xbox 2 zullen zijn lijkt me dat uitgesloten.
Ik zie net in deze thread dat MS blijkbaar de strategie gaat veranderen en dat het dus wel een ander soort platform gaat worden.
Stukje uit de tekst:
Dit betekend dus dat er nog wel wat twijfels zijn.
Laatst bewerkt: 15 nov 2003