Gerucht: Nintendo en Microsoft bundellen hun krachten

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Fardo, 18 nov 2003.

1. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    theregister

Nintendo signs IBM for next-gen console
    By Tony Smith
    Posted: 17/11/2003 at 13:50 GMT

IBM has its finger in every next-generation home console pie: Sony, Microsoft and now Nintendo.

Sony earlier this year confirmed that IBM-developed product will make it into Sony's Playstation 3, when it said that the 'Cell' processor being co-developed by the two firms, along with Toshiba, will be used as the basis for the next Playstation.

This month Microsoft signed IBM to produce the chip that will be used to power Xbox 2.

And now we have Nintendo. IBM developed the chip for the GameCube, a PowerPC 400 series based processor codenamed 'Gekko', so it was always a logical choice for future Nintendo consoles.

But speaking last week at the unveiling of a TV-sized supercomputer based on 1000 specially designed PowerPC chips, IBM vice president of technology and strategy Irving Wladawsky-Berger said the platform will be the foundation for next-generation consoles from Nintendo and Sony, according to a throwaway line in a Reuters report at the weekend.

So there you have it: IBM will be involved in the development and/or production of processors for future consoles from all three of the major market players.

Of course, the possibility exists that Wladawsky-Berger inadvertently mentioned Nintendo when he should have referred to Microsoft, or that Reuters got it wrong.

Nintendo is working on future successors to the GameCube and the GameBoy Advance. It is expected to announce the former next May at the E3 show. Curiously, with GameCube development partners IBM and ATI now confirmed as Xbox 2 developers, speculation is mounting that the new Nintendo and Xbox 2 may be one and the same thing, with the two firms essentially offering two, individual products both derived from a common platform.

Indeed, ATI has already been named by Nintendo as its future graphics partner - despite being signed by Microsoft, nominally Nintendo's rival. It's hard to imagine to competitors being happy to share one key component supplier, let alone two, such is the risk that commercially sensitive information might be exposed to a rival. No, the only way they would happily allow this situation to exist is if they are working on the same console platform.

That the two might co-operate against Sony has been the subject of rumour for some time. It may even herald an attempt to create a licensable platform on which both companies build a high-margin software business while others commoditise the hardware. ®

2. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    Interessant, als ze echt samen 1 console gaan bouwen dan zou dit een win-win situatie zijn voor beide partijen. Het zou beide partijen een sterkere positie in de markt geven en Microsoft helpen in Japan. Maar ook al willen ze dit echt, dan is het nog maar afwachten of de mededingingsautoriteiten akkoord gaan.

3. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Ik denk dat dit niet gaat gebeurem, maar met Microsoft weet je het nooit.

4. Zilverpijl

Leuk Bevonden:
    11
    Ik betwijfel het ook eerlijk gezegd, al is het alleen maar om die mededingingsautoriteiten. Maar ja feit blijft wel dat de nieuwe xbox en nintendo qua hardware erg op elkaar gaan lijken, dus het zou ook niet geheel onlogisch zijn.

5. starboard

starboard gameslover

Leuk Bevonden:
    0
  6. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Zou op zich wel cool zijn hoewel ik erg betwijfel dat het daadwerkelijk zou gaan gebeuren.
    hey maar mocht het gebeuren dan kan je in ieder geval met MC, mario's ass kicken in de volgende smash brothers melee.

Wat jij zegt Zilverpijl is zeker waar, het is voor beide een win-win situatie.. Microsoft krijgt voet in japan en nintendo krijgt hierdoor weer een veel sterkere positie in de console wereld.. Want laten we eerlijk wezen zo'n groot succes is de cube ook weer niet.. En wat dat betreft is het een beetje een voortzetting van de N64. En 2 relatief minder verkopende consoles is geen goede uitgangspositie voor een 3e natuurlijk.

Persoonlijk zou ik het wel toejuichen.. Van mij mag het. Nintendo heeft toch een paar hele leuke titels die dan ook op de "xbox" verschijnen.
    Alleen hoe gaat dat ding dan heten? ;)

7. Stone

Stone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Aan de mededingingsautoriteiten zal het in ieder geval niet liggen. Als het een gezamenlijk product wordt, wordt het hoogstwaarschijnlijk in de vorm van een joint venture gegoten (vb: zoals Mercedes en Swatch dat deden voor de Smart). Iedere eventuele monopoliepositie is dan een natuurlijk monopolie en dus niet strafbaar. Kijk, wanneer Microsoft en Nintendo onderling prijsafspraken gaan maken over hun onafhankelijke consoles, dan wordt het een ander verhaal.

8. Zilverpijl

Leuk Bevonden:
    11
    Ik weet niet of dat wel zo is. Als door dit soort samenwerkingen/fusies de concentratie binnen de markt, volgens hen, negatief wordt beinvloed, dan zullen ze wel degelijk ingrijpen.

9. Stone

Stone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Toch niet. De consolemarkt staat geheel open voor nieuwe toetreders en er is een gezonde concurrentie. Geen van de spelers op de markt heeft de macht om misbruik van haar positie te maken; te hoge prijzen worden genadeloos afgestraft door de concurrentie.
    Trouwens, let op je samentrekking van "samenwerkingen/fusies"; dit zijn namelijk 2 totaal verschillende termen, waarbij de eerste zelfs in meerdere vormen uiteenvalt.

10. Zilverpijl

Leuk Bevonden:
    11
    Tja, daar zit ook wel weer wat in. Nou ja we zullen wel zien of er wat gaat gebeuren.

11. Stone

Stone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik vind het trouwens sowiezo een vaag verhaal. Ik bedoel, op Japan na gaat het toch prima met de xbox. En met de volgende generatie verwacht ik alleen maar betere resultaten...maar goed, we'll see!:p

12. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
  13. ancientsunlight

ancientsunlight XBOX to the MAX

Leuk Bevonden:
    0
    XBOX maakt meer omzet en tegelijkertijd meer verlies. Economisch gezien is XBOX een debacle. Door de moneypower van MS kunnen ze dit makkelijk blijven volhouden zonder pijn.

Laat je niet bedriegen door de installed base. Het gaat om het saldo van het eind van het jaar en voor XBOX slaat dit negatief uit naar +/- 245 miljoen dollar.

Er is er maar een die echt winst maakt en dat is sony op dit moment...En dit is ook niet het armste bedrijf. Development PS3 2 miljard Dollar.

Playstation is een zeer sterk merk geworden. XBOX moet daar tegen opboxen. EN MS heeft nou ook niet echt zijn naam mee. Allemaal factoren die bij de massa meespelen. Hoe hardcore wij ook zijn. Uiteindelijk bepaald de massa wie als overwinnaar uit de bus komt. Of we het nou leuk vinden of niet. Dat is nog steeds Sony. En de concurentie zal veel werk moeten verzetten. Tel daar bij op als PS3 op de markt komt bestaat Playstation 10 Jaar. Dit feestje zouden ze wel s handig kunnen uitspelen. Sony wint het op marketing. Het zijn de onbetwiste meesters erin. Het wordt tijd voor MS om ervan te leren en...vooral toe te passen!!!

14. Nesem

Nesem the realest NESEM

Leuk Bevonden:
    0
    Dit is echt wel beter, moet wel gebeuren denk ik nintendo gaat anders failliet volgens mij. Ik wordt er wel blij van eigenlijk dan krijgen we topgames van nintendo ook eens te spelen en sega zal waarschijnlijk ook mee gaan. Hummm maar tja dan heeft sony ook ni echt lang meer te leven denk ik dus die zullen het wel aan vechten en klagen over monopoly de naam MS is al kwaad spraak in dit geval met Windows

15. Dodgie

Dodgie Beat me up Scotty

Leuk Bevonden:
    10
    Bwaha.. De CubeBox! :cool:

16. Wasabi

Wasabi Forza Utreg

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk niet dat het gebeurd maar zou wel dik zijn...
    Met Mario Halo uitspele ofzo 8)
    Of F-Zero Gx meats PGR 2 hehe 8)...

17. Defanatic

Defanatic blauw beest

Leuk Bevonden:
    26
    Het ligt wel in de lijn dat Microsoft de absolute nummer 1 wil worden.
    Alleen dan moeten ze wel met het imago van Nintendo afrekenen, ik ben nog steeds van mening dat die N-gasten de slechtste marketing afdeling ooit hebben gebruikt.
    Een produkt als nintendo moet toch wel te verkopen zijn?

18. Stone

Stone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Je hoort mij niet zeggen dat MS met de xbox vette winst heeft gemaakt. Ik weet ook wel dat ze er per verkochte console $ x00,- toe moesten leggen (ondertussen zijn de ontwikkelkosten trouwens wel terugverdiend en wordt er per console geen verlies meer gedraaid).

Laat jij je echter niet bedriegen door het verlies dat MS op de xbox geleden heeft en de geringe marketingactiviteiten. MS heeft op voorhand zelf aangegeven dat dit een leerproces voor haar is en dat zij een blijvende speler is in deze markt. M.a.w. tot nu toe verloopt alles wel enigszins zoals ze zich had voorgesteld.
    En ondanks/dankzij de geringe marketingactiviteiten worden de geprognostiseerde aantallen verkochte xboxen gewoon behaald. MS had ook wel door dat ze de voorsprong van de PS2 niet meer ongedaan zou kunnen maken en ze heeft dat dan ook niet geprobeerd. De hiermee bespaarde kosten marketingactiviteiten zijn daarom gestoken in de volgende generatie console, waarmee zij zelf een voorsprong op de concurrentie wil nemen. Wanneer die uitkomt zul je kunnen zien dat MS op marketinggebied zeker niet onder doet voor Sony (ik weet zeker dat er meer mensen zijn die het merk Microsoft in huis hebben dan mensen die het merk Sony in huis hebben...hoe bedoel je marketinggoden!!)

Laatst bewerkt: 18 nov 2003
  19. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    Bill Gates schijnt nogal wat te schenken aan goede doelen.

Misschien is de Xbox slechts een gift aan de totale "mensheid". *)

Dat geloven we toch niet echt?

M$ is bewust in de console markt gestapt. En als de kans er is om samen met Nintendo de markt te veroveren en Sony een hak te zetten.. dan doen ze dat. Ik denk echter dat men er in Japan geen vrienden mee maakt. Maar kijk naar de Japanse geschiedenis... niemand is te vertrouwen in het gevecht!!

20. ancientsunlight

ancientsunlight XBOX to the MAX

Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad heel veel mensen hebben MS in huis. Bijna allemaal in een achterafkamertje. Sony staat in de huiskamer. En het is algemeen bekend dat de PC nooit de huiskamer zal veroveren. DUS Bill zag het licht en kwam met een console.

Deel Deze Pagina