wat is RPG?

Discussie in 'Algemeen' gestart door mike-olist, 20 nov 2003.

1. mike-olist

mike-olist Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet het, het is een domme vraag, maar wat is in vredesnaam een RPG game?

2. The killerbee

The killerbee RoyT NL

Leuk Bevonden:
    0
    Role Playing Game....het is een genre....spellen zoals fable zijn rpg.

3. majidamarus

majidamarus »Sovjet Red Army«

Leuk Bevonden:
    0
    idd, rpg houdt meestal in dat gaandeweg je karakter waar je in t spel mee speel steeds beter wordt omdat je meer ervaringspunten enzo krijgt. veel spullen verzamelen die je ook weer helpen beter te worden, spreuken leren etc.

4. Netrab

Netrab Active Member

Leuk Bevonden:
    0
  5. Alex V

Alex V V RACING

Leuk Bevonden:
    1
    haha.. nou ja vragen kan altijd toch?

6. Netrab

Netrab Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Vind het eerder vervuiling van het forum als mensen te lui zijn om maar ook iets zelf op te zoeken. ;)

7. Fusion

Fusion Someone unfreeze me!

Leuk Bevonden:
    0
    Misschien zijn sommige mensen wel te lui om te antwoorden? :p

8. Shadow89

Shadow89 Shadow

Leuk Bevonden:
    0
    RPG betekent Role Playing Game.
    In dit genre gaat het om de ontwikkeling van je persoon.
    Een voorbeeld is Sudeki of Fable. Bij bijv. Fable hebben de dingen die je doet, gevolgen voor je uiterlijk.

9. Tha Thomas

Tha Thomas ...............

Leuk Bevonden:
    0
    RPG betekent in het Nederlands eigenlijk "rollen spel". Je bent een bepaalde persoon die je aan de hand van keuzes verder in het spel brengt, je kan dan spullen en wapens verzamelen en steeds beter worden in bijvoorbeeld Magie. Tijdens het spel wordt je steeds sterker.
    Voor echte RPG's moet je denken aan fable, sudeki, morrowind, KOTOR, final fantasy, Balbadur's Gate, Dungeons and Dragons heroes
    enz..

Maar bij sommige spellen is het moeilijk te zeggen of iets een RPG is. Bij bijvoorbeeld morrowind of Fable is het heel duidelijk.

10. DaNoS

DaNoS Geboren Held

Leuk Bevonden:
    0
    ff Googlen! (google) 8) is volgens mij nog wel in de search van dit forum te zoeken...

:p

11. sneaky

sneaky Guest

Diablo is de moeder der RPG`s

12. boo-shem-ee

boo-shem-ee Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Eerder het bastaard-zoontje waar niemand mee wil spelen, der RPG's :{ (figuurlijk bedoeld)
    Er waren al jaren eerder RPG's hoor. Mensen schijnen ze zelfs ooit met pen & papier gespeeld te hebben :eek:

Laatst bewerkt: 21 nov 2003
  13. captain vimes

captain vimes upholding the law

Leuk Bevonden:
    40
    hahaha, ja idd
    Ik heb op een blauwe maandag de pen en papier versie zelfs gespeeld!
    Zoals al gezegd werd is rpg een vertaling van rollenspel, wat weer uit de drama-hoek komt. Zo leren conducteurs bijvoorbeeld omgaan met situaties op hun werk via rollenspellen. Een acteur neemt dan een rol aan en zet een sfeer neer, en de leerlingen moeten daar op reageren. Zonder interactie is iets geen rollenspel maar een toneelstuk.
    Dit idee zat ook sterk in de pen en papier variant: je nam een personage, compleet met statistieken, en gaf hem ook een vorm qua karakter. De interactie ontstond door je medespelers en de spelleider. De sfeer en omgeving moest je er maar bij fantaseren.

Dit gegeven werd vroeger omgezet naar de pc, vaak gebaseerd op de regels van de pen en papier spellen (vaak Dungeons and dragons). Door die link met het pen en papier spel werden deze games rpg's genoemd, hoewel je nauwelijks zo creatief met je personage om kon gaan als bij de pen en papier versie.

Tegenwoordig is het genre dusdanig ontwikkeld dat een spel een rpg genoemd wordt wanneer, zoals majidamarus al zei, je een karakter (of meerdere) speelt die gedurende het spel groeit en meer vaardigheden krijgt. Rpg's hebben ook de neiging meer op een verhaal te leunen.

Echt helemaal duidelijk is de benoeming niet altijd.
    Zo vind ik Diablo en Heroes of Dungeons and Dragons eerder action adventures dan een rpg... De fantasy setting kan soms nogal misleidend werken.

Op de computers hebben rpg's meestal 3 vormen:
    Birds eye view (van bovenaf, zoals Baldur's Gate)
    3d person (zoals final fantasy)
    First Person (zoals vroeger Eye of the Beholder en recentelijk Morrowind)

Daarnaast heb je nog verschil tussen:
    Turnbased (strategisch vechten in beurten, komt het dichtst bij de oorspronkelijke pen/papier variant)
    Realtime action (zoals Zelda)

Laatst bewerkt: 21 nov 2003
  14. shumi

shumi Guest

altijd dat gezeik over zoeken in het forum. Dat is echt irri. Als hij nou gewoon een vraag heeft, dan stelt hij die toch. En mijn vriend stelde een keer in hele oude topics vragen en kreeg toen een waarschuwing omdat hij oude topics omhoog haalde dus dat vind ik allemaal zo'n gezeik! En jaja, ga nou ook maar weer lekker zeiken dat ik off topic praat.

Deel Deze Pagina