Mijn oplossing voor DD 5.1

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door picht, 5 dec 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. picht

picht XBW ADDICT

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb volledig DD 5.1 en ja ik kan kiezen voor dts en dolby digital in het dashboard.
    Maar ik snap eigenlijk waarom er zo moeilijk wordt gedaan over dit onderwerp.

Het is gewoon 1 draag waar het "5.1 geluid" doorheen gaat en deze moet gedecodeerd worden met een 5.1 reciever.

Duidelijk toch.

2. slicer

slicer iech bin de beste

Leuk Bevonden:
    0
    we doen niet moeilijk
    we zijn aan het er niet allemaal mee eens

maar dat kastje heeft een rode witte en gele ingang

wat staat er boven die gele ingang
    kan het namelijk niet goed zien op de foto

lijkt me toch dat geel video is

op mijn set is de coax zwart

3. picht

picht XBW ADDICT

Leuk Bevonden:
    0
    Ten eerste zijn het geen ingangen maar gewoon uitgangen.

Gewoon links en recht audio (rood/wit) en ja de gele is de spdif digital out uitgang.
    En dit werkt echt prima.

4. Masster Chief

Masster Chief Eat my bullets!

Leuk Bevonden:
    0
    De logitech Z-640 heeft dezelfde ingangen!

5. Quack

Quack That's my stapler.

Leuk Bevonden:
    0
    De Z-640 heeft geen decoder, en zal daarom nooit dolby digital kunnen weergeven in combinatie met de Xbox, tenzij je er een losse decoder tussen zet.

6. TheWalrus

TheWalrus Guest

Je hebt voor Dolby Digital een coaxkabel of een een optische kabel nodig. Als je de tulpstekkers gebruikt, oftewel rood en wit heb je gene dolby digital.

Ik kan die optie altijd instellen op mijn xbox, maakt niet uit wat ik aangesloten heb. Toen ik nog een prologic setje had kon ik dolby digital ook aanzetten.

Tulpstekkers geven een sterogeluid weer, dus twee kanaals. Een coax of optische kabel geven het aantal kanalen weer dat de gebruikkte media aangeeft. Kortom, bij de meeste DVD's Dolby Digital 5.1

7. picht

picht XBW ADDICT

Leuk Bevonden:
    0
    ja ok maar lees het nou eerst ff duidelijk door,

Ik heb vanaf de spdif (digital out) aansluiting een kabel naar mijn reciever lopen dus ik gebruik die witte en rode niet.

Duidelijk toch.

8. beuker(sr)

beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

Leuk Bevonden:
    3
    ik ken de kabel niet.......dus kan je niet vertellen of dit een digitale coax uit is.
    in mijn ogen ziet het er gewoon uit als een losse componentuitgang voor alleen het beeld.
    er wordt wel doodleuk vermeld en geschreeuw over digitale in/uitgangen,maar doorgaans weet de fabrikant van deze efteling spullen niet eens waar hij over lult.
    sinds jaar en dag wordt er voor de logitech 640 reclame gemaakt dat deze 5,1 zou leveren voor xbox en ps2........en de waarheid kennen we allemaal.....ook zon mooi voorbeeld van een hoop gelul.

6 kanaals discreet geluid......echt dolby 5,1 dus.....gaat niet door een tulpstekkertje.
    dit signaal vraagt om een speciaal afgeschermde 75 ohms coaxkabel om van a naar b te reizen.
    lukt dit jouw met een gewoon tulpie dan ben jij in mijn ogen de granddaddy of grenadine geworden hier.

in andere woorden...godsonmogenlijk dit.

9. picht

picht XBW ADDICT

Leuk Bevonden:
    0
    ok slotje maar op dit topic.

Wanneer er een hoop ongeloof en beterweterij is hoeft het van mij niet zo.

Ok beuker als 5.1 of 6 kanaals geluid door een glasvezelkabel kan kan het ook door een coax kabel heen.

En waarom zit er dan coax in op mijn versterker.

En op die advanced scart pack zit een optische aansluiting aan,
    maar het signaal moet worden toch worden omgezet van digitaal naar optisch hoe wou je dat verklaren dan, en die kabel is ook geen 75 ohm coax kabel dus...

Maar laat maar.

10. beuker(sr)

beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

Leuk Bevonden:
    3
    beter leren lezen vriend.
    als je een coax gebruikt kan het wel.....maar jij heb het elke keer over een tulpsnoertje.

optisch en coax hebben niks met elkaar te maken en een tulpstekker hoort er al helemaal niet tussen.
    optisch en coax dragen beiden toe aan digitale geluids overdracht maar werken met 2 totaal verschillende systemen.
    't zijn 2 verschillende formaten.

lees je opstartverhaal nog maar eens goed door.......hangt wat los aan elkaar met de tulpstekkers.

11. Tom Clancy

Tom Clancy Karpatenlonghond

Leuk Bevonden:
    1
  12. picht

picht XBW ADDICT

Leuk Bevonden:
    0
    Voor beukers,

hmmzz ik begrijp het wel maar dit was bedoelt als een begrijpelijk verhaal voor mensen die niet jou'n 400 paginas dikke topic willen lezen maar gewoon iets snels.

En trouwens op mijn reciever op de COAX in moet toch wel degelijk een mannelijk tulp stekkertje in.

En of daar nou een coax kabel tussen moet zitten of nie maakt
    mij nie uit want bij mij werkt het prima.

Misschien moet je soms ook niet te diep nadenken over bepaalde dingen.

En hoezo denk je dat er aan die kabel die bebruik een composite uitgang aan zit.

Er zit toch ook een scart kabel aan waar die doorheen zit en lees het verhaal maar een keer door van de fabrikant.
    Maarja is is jou'n ogen een goedkope kabel dus zal wel nie deugen want hij kost 13 euro nee als ie 40 euro kostte was ie wel goed.

Bij mij werkt en daarmee uit, ik weet heus wel wat dd 5.1 is of pro logic of surround.

13. Barbatruuk

Barbatruuk huub huub huub

Leuk Bevonden:
    2
    Die tulpstekkertjes zijn helemaal niet bedoeld voor een digitaal signaal. Daar gaat gewoonlijk een gewoon audiosignaal doorheen zoals de draadjes die naar je boxen lopen. Maar het is toch gewoon een koperdraad dus er kan vast wel zo'n digitaal coax signaal doorheen. Maar ik raad je toch aan om een coax kabel aan te schaffen want die is daar echt beter voor bedoeld!

Maar nu even een ander probleem
    Ik krijg binnenkort mijn logitech z-680 binnen en ik moet die ook gaan aansluiten. Voor diegenen die het niet weten heeft die 4 verschillende inputs. Digitaal optisch, digitaal coaxiaal, direct (3 tulpstekkertjes voor 5.1 geluid) en stereo-mini.
    Ik sluit natuurlijk mijn xbox op de digitaal optisch aan, daar heb ik de kabeltjes al voor. Maar ik wil mijn radio ook aansluiten. Op die radio zit geen normale stereo output aan (rood-wit) maar wel een input. Daar heb ik niks aan in dit geval. Eerst dacht ik dus dat ik maar een beetje ging klooien met draadjes die ik dan in de box uitgangen zou proppen en dan in de stereo-mini pluggen van de 680. Maar dan krijg je het probleem dat als je de radio zelf harder zet dat dan ook het geluid harder gaat dat je hoort via de 680. Beetje onhandig allemaal.
    Toch kwam ik er tot mijn blijdschap gister achter dat er een optische out zit op mijn radio! Alleen voor de cd speler natuurlijk. Nu is het probleem dat ik dus al een optisch draadje in de 680 heb zitten van de xbox, dus mijn radio kan daar niet meer bij. Nu moet ik dus een optisch naar coaxiaal adaptertje kopen. Dit is wel vrij prijzig (volgens mij betaal je voor dat adaptertje al 25 euro en dan komen de draden er nog bij) dus mijn vraag: Is er een alternatief? Een goedkoper maar toch even goede oplossing. Misschien kan ik het optische draadje splitsen ofzo. Wel een lulverhaal maar ik heb een van die dagen...

Laatst bewerkt: 8 dec 2003
  14. picht

picht XBW ADDICT

Leuk Bevonden:
    0
    Hehe deze begrijpt het, het werkt echt wel maar met coax kabel heb je dus gewoon betere kwaliteit.

Thnx

15. Quack

Quack That's my stapler.

Leuk Bevonden:
    0
    Errr.... Huub, wtf ben je allemaal van plan? Radio met digitale out? Me no think so! Vertel nu eerst maar eens wat dat voor 'radio' is.

Ennuh, waarom hebben we nu 2 dolby threads? Zijn er geen moderatoren meer die hier iets aan doen?

16. Barbatruuk

Leuk Bevonden:
    2
    Radio, ik noem t altijd een radio. Stereo toren ligt je misschien beter in de oren. Eentje van sharp. Tuner, aux, cd en tape. The usual stuff dus. En ja, met een optische out. Toslink. Mijn optische draadje past erin. In de handleiding is hij bedoeld om de radio aan te sluiten op een md speler en dan op die manier muziek erop te zetten van je cd in de radio. Dus niet met de computer. Maar ik kan net zo goed de 680 erop aansluiten. Het signaal is hetzelfde.

17. Quack

Quack That's my stapler.

Leuk Bevonden:
    0
    Noem het dan geen radio als het dat niet is. :mad:

Maar dan kun je 'm inderdaad op de 680 aansluiten. Om meerdere optische apparaten op een optische ingang aan te sluiten kun je een optische switch kopen. Conrad heeft bijvoorbeeld deze:

Artikelnr.: 350653 - 8A
    29,95 EUR

18. slicer

slicer iech bin de beste

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb die switch ook voor mijn ps2 en xbox aan mijn z680 te koppelen

werkt perfect beter dan elke keer de draad te moeten omwisselen

19. Quack

Quack That's my stapler.

Leuk Bevonden:
    0
    Mijn versterker heeft gewoon 5 optische ingangen, dus ik heb het voorlopig niet nodig :D

20. Barbatruuk

Leuk Bevonden:
    2
    maar zo te zien moet je wel altijd die knop omdraaien in de stand van het bronsignaal. Is mijn oplossing dan niet praktischer? Ik heb wel eens van die simpele splittertjes gezien. Er stond bij dat het van één signaal naar 2 signalen was maar ik weet niet of dat het dan ook andersom werkt. Waarschijnlijk niet want wie weet wat er dan gebeurd als je de stereo toren en de xbox tegelijk hebt aanstaan. Wat kost eigenlijke een simpel optisch draadje en een simpel coax draadje. De goedkoopste dus.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina