Games en religie?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Nosh, 1 dec 2003.

1. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    @ w@Rr!0r

Bijvoorbeeld:

Tao Te Tjing van Lao Tseu
    Het Tibetaanse Dodenboek
    De Vier Geschriften vd Gele Keizer (teksten uit 168 v Chr.)
    De Geheime Leer van H.P. Blavatsky
    Bhagavad Gita

en nog veel meer...

ik beperk me niet tot alleen christelijke literatuur, ik heb bijvoorbeeld de koran ook in mijn boekenkast staan. Maar dit wijsheid boek is voor mij moeilijk te lezen.

Ik probeer alles te onderzoeken, maar heb ondertussen wel een , zij het nog beperkte, visie op van alles en nog wat. Ik heb de wijsheid echter niet in pacht.

2. Stone

Stone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    @w@Rr!0r:
    Op pagina 5, de laatste, betrekking hebbende op de relevantie van context:D .

@ Cole Trickle:
    Dit probeerde ik nou precies al enige posts terug duidelijk te maken, toen ik sprak over een combinatie van factoren. Als geloofsovertuiging namelijk al invloed heeft op mijn gamekeuze dan is dat zo verweven met het algehele gevoel van 'goede' of 'slechte' game dat ik de afzonderlijke invloed daar in ieder geval nooit uit zou kunnen filteren. Het waarde-oordeel komt ook in mijn geval onbewust tot stand. Wij kunnen elkaar hier dus in vinden, denk ik _O_ .

Ik was abuis!! Termverwisseling, my bad! Desalniettemin versterk je met deze verbetering alleen maar mijn punt :D ; waar jij spreekt over de strikte scheiding van kerk en staat is het kenmerkende voor het calvinisme juist dat de staat een instelling is van God, die tot taak heeft de Kerk te beschermen en het recht te handhaven; het legt de nadruk op Gods volstrekte heerschappij op alle terreinen van het leven en op het gezag van de bijbel als Gods Woord.

Ik dank je dus voor de versteviging van mijn argumentatie ;) .

Met fantasy heb ik trouwens al helemaal geen moeite, maar dat was denk ik wel duidelijk uit mijn standpunten op te maken.

@ da -Z-
    Met godslasterende teksten heb ik wel problemen. Hoe goed ik de muziek ook vind, ik stoor me dan toch nog aan de tekst (terwijl ik wel, net als jij, meer oor heb voor de gitaar- en drumpartijen dan voor de teksten in veel gevallen). Dat soort muziek laat ik dus ook links liggen. Het omgekeerde kan in sommige gevallen echter ook waar zijn: zgn. extreme 'halleluja-muziek' trekt mij ook niet.

Laatst bewerkt: 9 dec 2003
  3. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    @w@Rr!0r

Je geeft aan dat je nadenkt over wat wel en niet kan. Maar je spreekt ook over "overtuigd worden". Dit komt op mij wat drammerig en dogmatisch over. Ik denk dat je je niet moet laten overtuigen, maar dat je vanuit jezelf tot een conclusie moet komen. Dan is het iets van jezelf.

Ik heb in mijn omgeving zo al heel wat dogma's ervaren. De christelijke zuilen zijn het niet met elkaar eens.

Zo is de één tegen iedere vorm van het aannemen van een rol. Dus een andere pesrsoon spelen. Toneel is uit den boze. En bij ons in het dorp kan magic the gathering helemaal niet. Tovenarij is een duistere kracht... en ga zomaar door.

Ik heb het naast me neergelegd en ben zelf op zoek gegaan. Er is zoveel meer dan alleen het christendom. Ik probeer ook niemand te overtuigen. Overtuiging zie ik als negatieve energie. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt.

4. w@Rr!0r

w@Rr!0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    @da -Z-
    Ik ben toevallig ook een metal freak, dus voor dat probleem heb ik regelmatig gestaan. De bijbel spreekt over een aantal zaken als zonde (overigens spreekt de bijbel zich ook heel vaak uit over dingen die goed zijn). Over een groot aantal dingen spreekt de bijbel zich echter niet zo expliciet uit (kan om verschillende redenen zijn) en dan is het zaak dat de christen dit samen met God communiceert. Dit zal voor een niet-christen die het christendom beschouwt als een menselijk systeem bestaande uit wetten en regels e.d., nooit helemaal te begrijpen zijn. Het gaat niet om het meedenderen in de kudde of om een eenheidsworst te zijn. Het gaat om een persoonlijke relatie met God. De bijbel zegt zelfs dat sommige zaken voor de ene persoon een zonde kunnen zijn, terwijl dat geen zonde voor een ander hoeft te zijn.

Voorbeeld: voor een ex-alcoholist die net afgekickt is van zijn verslaving kan een bezoek aan het café een grote verleiding tot zonde zijn, terwijl iemand die zijn mate kent daar zonder die verleiding een heerlijk pilsje kan drinken.

Gek genoeg, ervaar ik juist vaak dat niet-christenen, omdat ze weten dat ik een christen ben, mij in een systeem van wetten en regels willen drukken. Zo van: "Jij bent toch christen? Dan mag jij zeker X niet, want mijn vriend Y doet dat ook niet vanwege geloofsoverwegingen."

Luchtigere slotconclusie: Morbid Angel is een steengoede deathmetal band, maar ik heb besloten van andere metal bands te genieten ;)

5. w@Rr!0r

w@Rr!0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    @Cole Trickle
    De grote vraag is wie die contradictie in stand houdt ;)

Lees mijn post @da -Z- eens goed. Misschien snap je me dan beter. Toch blijf ik met het gevoel zitten dat je mij niet als individu benadert. Wat heb ik met die gevreesde oorlogsheren van doen? Ik generaliseer jou ook niet onder de vlag van wat alle 'heidenen' (grappig woord) van alle tijden zouden hebben gedaan? Ik spreek jou toch ook niet aan op alle slechte daden van alle tijden van alle mensen die zich onder de vlag 'atheïst' scharen?

6. w@Rr!0r

w@Rr!0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    @Outlander
    Ik kom ook vanuit mezelf tot die overtuiging, alleen is de grote
    input daarvoor de bijbel en God. Jij gebruikt andere input. Zeggen dat al jouw conclusies volledig uit jou zelf komen, komt op mij zo niet nog dogmatischer over als je daarvoor het aantal boeken opsomt waar je jouw wijsheid uit put. Je zegt dat er nog zo veel meer is dan het christendom. Volgens mij zou je volgens jouw redenering aan jezelf genoeg hebben ;)

Lees ook mijn post @da -Z- en @Cole Trickle eens goed.

7. w@Rr!0r

w@Rr!0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hopelijk ten overvloede: ik probeer ook niemand te overtuigen. Wat heeft het voor zin om hetgeen waarvan ik overtuigd ben bij anderen door de strot te duwen als het voor de ander geen hartszaak is. Dat is volkomen nutteloos. Ik vind de interessante discussie die we hier voeren wel heel nuttig en vind ik dat iedereen hier ook zijn mind mag speaken ;) Bovendien ben ik, zoals je inmiddels wel zou moeten begrijpen juist een overtuigd ;)voorstander van de eigen verantwoordelijkheid.

8. w@Rr!0r

w@Rr!0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het spijt me trouwens als ik tegen al jullie dogma's ten opzichte van christenen indruis :D

9. Stone

Stone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    @w@Rr!0r
    Je doet het er gewoon om...mij in spanning laten zitten om een reactie...:) Maar goed, ik ben geduldig...

10. w@Rr!0r

w@Rr!0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ok sorry, die had ik nog niet eerder gelezen 8)

Context vervult inderdaad wel degelijk een belangrijke functie, maar bepaalde contextaspecten worden door verschillende (groepen) mensen totaal anders geïnterpreteerd. Mijn inziens moet je dus voorzichtig zijn met er van uitgaan dat contextaspecten wel voor zich spreken wanneer het om een issue gaat dat gevoelig ligt. Snappie m'n punt?

11. Stone

Stone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ja! Uiteraard worden sommige situaties door mensen verschillend geinterpreteerd, dat geeft ook niet, daar moet de discussie voor eenduidendheid zorgen. En dan nog, geconfronteerd met dezelfde feiten kan men alsnog tot andere conclusies komen (passend vb: de bijbel). Als je het er maar mee eens bent dat wanneer iets uit zijn context gehaald wordt, interpretatie op zich eigenlijk bijna onmogelijk wordt en misverstanden de wereld in geholpen worden.

Thanx voor je reactie...beter laatdan nooit, toch:D :cool:

12. w@Rr!0r

w@Rr!0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Amen! (vert.: mee eens) :D

13. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    @w@Rr!0r

God zit in jezelf.. zit in alles en iedereen. Ik denk dat je daarom genoeg aan jezelf hebt en dat alles uit hetzelf (jezelf) kan komen.

14. w@Rr!0r

w@Rr!0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Jij gelooft dat God in jezelf zit. Interesting, want tot bepaalde hoogte geloof ik dat ook. Ik geloof ook dat God door Zijn Heilige Geest in mij woont, maar niet dat ik daardoor God ben. ;) Ik heb dus niet genoeg aan mezelf en aan hetgeen ik kan doen of bedenken. Maar zullen we weer 'on-topic' gaan? De link met games gaat zo een beetje verloren, waardoor er misschien een aantal luitjes afhaken en dat zou jammer zijn :)

15. RedPog

RedPog Rednas - Pogge

Leuk Bevonden:
    0
    Wat vinden moslims nou van die nieuwe game waarin onder andere dan Saddam Houssein en Osama moeten worden opgespoord.... America's 10 Most Wanted! De meeste Turkse jongens die ik spreek zijn van mening dat alles de schuld is van Bush!

Is natuurlijk ook zo (hij besloot de oorlog), maar daar kwam uiteraat veel meer bij kijken.

16. BFalcon

BFalcon Cupra power

Leuk Bevonden:
    4
    Ok, nu ga ik misschien iets zeggen wat mij minder popi hier gaat maken...

Ik ben het dus niet eens met jouw stelling! Ik ben van mening dat als iedereen zich aan de maatstaven van de bijbel zou houden, er inderdaad een hele hoop (zo niet alle) problemen in deze rotte maatschappij verdwenen zouden zijn.

Als jij per definitie al zegt dat deze stelling van mij per definitie al niet klopt, dan durf ik te beweren dat jij je nog niet echt verdiept hebt in de bijbel. Niet dat dit nodig is hoor, dat bepaal je helemaal zelf...

Dat is het mooie van een geloof, niemand dwingt je (tenminste dat is niet de bedoeling), het is altijd jouw beslissing wat je doet en of je echt de moeite wilt doen de bijbel beter te leren begrijpen en de diepere boodschap erin ook daadwerkelijk te willen ontdekken.

17. BFalcon

BFalcon Cupra power

Leuk Bevonden:
    4
    Ok, voorbeeldje:
    De bijbel bespreekt idd niet alle zaken in alle details. Ik neem het voorbeeldje roken (o o o, ik maak mij met deze 2 posts niet popi :)):

Het zou gek zijn als de bijbel al zou bespreken dat roken niet mag, de boeken zijn namelijk al een heel tijdje terug onder inspriratie geschreven, een tijd waarin natuurlijk nog geen sigaretjes te bespeuren waren... :)

MAAR de bijbel heeft het er wel over dat je je lichaam niet mag verontreinigen en/of onvoorzichtig mee mag omgaan. Dit omdat je leven/lichaam heilig is je het moet beschouwen als een gave die je van god gekregen hebt.

Het is algemeen bekend dat roken natuurlijk je gezondheid schaadt, dus daarom dien je dat dus ook niet te doen (als je ervoor kiest de raad uit de bijbel te volgen).

Om deze reden rook ik dus ook niet, ook gebruik ik geen drugs. Ben ik om deze reden zielig? Nee ik ben zeker van mening van niet, ik zie het namelijk in het positieve licht. Door deze geboden wordt je bespaart voor allerlei problemen. Zowel direct (ziektes)als indirect (geldproblemen).

Maar goed, nogmaals: het mooie van geloof is dat het iets van jezelf is en iedereen voor zichzelf bepaald wat hij of zij wil. Niemand dient te geloven omdat hij dit puur en alleen 'moet' door druk van anderen, het dient uit je hart te komen en je dient er achter te staan...

Laatst bewerkt: 10 dec 2003
  18. Badkiller

Badkiller Hardcore xbwer!

Leuk Bevonden:
    19
    ok dan heb ik een vraag, ik heb respect voor je, ik ben het er eigenlijk (wel qua ander standpunt;)) mee eens, maar ik heb een kleine vraag, zou jij wel roken als je wist dat het schadelijk is, máár niet als verboden word beschreven in de bijbel (bijv.)???

19. BFalcon

BFalcon Cupra power

Leuk Bevonden:
    4
    ... Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Zoals ik al uitlegde staat er niet in de preciese woorden in de bijbel: 'Gij zult niet roken' :)

Maar zoals ik al eerder zei staat er dus wel dat je je lichaam niet mag verontreinigen... Maar jij bedoeld dus of ik zou roken als ik niet in de bijbel geloofde?

20. Badkiller

Badkiller Hardcore xbwer!

Leuk Bevonden:
    19
    neeh, als jij niet zou (kunnen) afleiden, dat roken niet mag.

Deel Deze Pagina