Hulp bij netwerken

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door The Arowana, 7 dec 2003.

1. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zit weer met een probleem.

Ik wil een netwerk aanleggen tussen een wxp en een w98 pc.

Ze zijn allebei aangesloten op een router. De wxp pc met een kabel, en de w98 pc met een draadloze verbinding. De verbindingen op zich werken want ik kan met beiden op internet.

Hoe krijg ik het nu zover dat ik bestanden van de ene pc op de andere kan gebruiken en printers kan delen?
    Ik heb al heel veel geprobeerd maar niets lukt, en ik heb er ook niet zoveel verstand van.

De wxp pc noem ik 'Beneden', de w98 pc noem ik 'boven'.

Het stomme is dus dat Beneden op windows xp werkt, en Boven op windows 98. Wxp heeft een leuke netwerk wizard en w98 niet.

Kunnen jullie me aub helpen?

2. ChandleR

ChandleR jag älskar Göteborg

Leuk Bevonden:
    2
    Je krijgt bij die network wizzard toch de vraag of je een schijfje wilt maken die bedoeld is voor andere computers? Heb je dat gedaan? Die zou je dus namelijk in die w98 computer moeten draaien, en dan zou t moeten werken!

3. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Bij mij XP alle instellingen van het netwerk automatische van de Router , bij W98 moest ik die handmatig invoeren.

De waarders kan je opvragen bij Status netwerk van WXP.
    Jouw waarders kunnen iets afwijken !!
    Dan krijg je een aantal waarders.
    Subnetmasker: 255.255.255.0
    Standaard-Gateway: 192.168.1.1
    DHCP: 192.168.1.1
    ip-adres:192.168.1.???
    Deze waarden moet je handmatig invoeren in het netwerkscherm
    TCP/IP van W98

Zorg er ook voor dat werkgroep naam van beide pc gelijk zijn.

4. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    zit geen floppydrive in.. grr..

maruhm.. als ik die instellingen verander.. dan heb ik een netwerk.. en waar vind ik dan de mappen/hardeschijven van de andere pc? in welke 'folder' dus zegmaar?

Laatst bewerkt: 7 dec 2003
  5. DouNiu

DouNiu Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je moet mappen laten delen. Klik op de map die je voor de andere pc toegankelijk wilt maken met de rechter muisknop -> eigenschappen -> tabblad delen

6. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    aha.. thnx.. maar in welke folder komen die dan te staan?

ik bedoel, ik heb dan dus zegmaar 2 c:\ schijven in m'n netwerk, waar staat de ene, waar de andere?

btw: 2 systemen in een netwerk kunnen blijkbaar niet hetzelfde ip adres hebben.. hoe los ik dat op?

Laatst bewerkt: 7 dec 2003
  7. Kane

Kane Xcusses voor de post

Leuk Bevonden:
    2
    ha paul.. je heb het zelfde probleem als mij. .ikke heb nou ook draadloos inet...
    maarhum.. netwerk zelf.. dus tussen de 2 pcs heb ik ook nog niet voor elkaar gekregen..

8. DouNiu

DouNiu Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je moet het beestje een naam geven hoe het op de andere pc eruit komt te zien. Alleen de gehele schijf toegankelijk maken schijnt niet zo veilig te zijn. Dus wijs gewoon een aantal mappen toe...

9. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    ff omhoog halen..

Dat is nu wel gelukt.. als ik op op de wxp pc op 'volledig netwerk' klik, zie ik alle mappen die ik gedeeld heb.. maar als ik dat bij de w98 pc doe, geeft hij een fout en moet ik maar van de Help gebruikmaken.. dat helpt dus ook niet.. OOK kan ik vanaf de wxp pc niet van de gedeelde mappen van de w98 pc gebruikmaken..

DE PC'S ZIEN ELKAAR GEWOON NIET!

hoe krijg ik het nou voor mekaar, dat ik alle bestanden van de w98 pc op de wxp pc kan bekijken en omgekeerd..

Moet ik subnetmaskers of ip-adressen instellen? moet ik wizards draaien? moet ik clients instellen? zo ja? hoe!? aargh, ik word er zo verdomdes gek van..

[edit] ok, first things first..

Als ik op de wxp pc Netwerkomgeving open, en daarna Volledig Netwerk open, laat hij de gedeelde harde schijf van die pc zien, en alle andere gedeelde mappen van DIE pc, maar niet de gedeelde HD en bestanden van de w98 pc..

Als ik echter op de w98 pc Netwerkomgeving open, en daarna Volledig Netwerk open, krijg ik de volgende foutmelding:

"Kan het netwerk niet doorzoeken. Kan geen verbinding maken met het netwerk. Zie de help-index bij probleemoplosser Netwerk, voor meer informatie"

De help-index is zeer onoverzichtelijk en legt niks fatsoenlijk uit.. ik snap er niks van.. Maar hoe komt het nou dat (terwijl ik bij alle pc's alleen maar de HD gedeeld heb) ik op de ene pc wel Volledig Netwerk kan openen, en op de ander niet?

Laatst bewerkt: 23 dec 2003
  10. zerocool

zerocool Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    je moet bij die w98 pc rechterklik op netwerkvormgeving eigenschappen en dan bestanden en printers delen en allebij de vakjes aanvinken

verder moet je de pcs de zelfde werkgroepnaam geven en hetzelfde ip maar het nummer na de laatste punt moet verschillend zijn

11. Keano NL

Keano NL Keano

Leuk Bevonden:
    0
    Hey het probleem dat de pc´s elkaar niet zien heb ik ook gehad|:- ook met wXP met w98. Ik heb dit wel kunnen oplossen, maar met wat hulp van een expert.

Kun je wel pingen naar de andere pc?
    Heb je de werkgroep bij allebei de pc's hetzelfde genoemd?

Zorg eerst dat de pc's elkaar zien, daarna komt dat verhaal met bestanden en printers delen wel.

Laatst bewerkt: 23 dec 2003
  12. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Netwerken is een pain in the ass. Ik heb hier een XP netwerk maar de ene ziet sommige computers wel en andere niet, en de andere ziet andere computers wel en andere weer niet. Dan nog eentje die niks ziet en een computer die helemaal niet te zien is door niemand.. Ach zolang de printer het maar doet :p

13. Maas

Maas besjoh!

Leuk Bevonden:
    1
    ooo zooo herkenbaar. ik heb hier ook een netwerkje liggen tussen een winxp en een win98 pc. en dat zien-gedoe heb ik ook zo vaak gehad. de oplossing heb ik dan ook neit voor je, omdat ik op een gegeven moment niet meer weet welk gekloot welk resultaat oplevert:p. gister die win98 pc geformateerd en alles en nou zien ze elkaar na een maand of wat weer!!! is dat niet leuk voor ze zo voor de kerst. :):p

14. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    ok.. ik ga eerst ff proberen wat zerocool zei..

15. softrunner

softrunner Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    zorg er wel voor dat je win98 pc op microsoft aanmelding staat, niet op family aanmelding.

16. Keano NL

Keano NL Keano

Leuk Bevonden:
    0
    Ja bij mij dacht ik dat dit het probleem was, maar nu staat de w98 pc gewoon op Family aanmelding en alles werkt gewoon. Het is al lang bekend dat netwerken tussen 98 en XP problemen leveren, echt klote!|:-

Maar kun je nu pingen van en naar de pc´s?

17. Dark-C

Dark-C Darxhadow

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb je een PM gestuurd kijk maar ff..

Deel Deze Pagina