Ex-Medewerker #1
Piñata wordt een game die je gratis krijgt op de harde schijf van de Xbox 2. Je stopt zaadjes in een virtuele tuin, geeft ze water en ziet ze groeien. Des te meer games je koopt, des te groter je tuin zal worden. Leuk idee, volgens mij was het Shigeru Miyamoto die het bedacht had voor de GameCube, maar omdat hij dacht dat het tijdverspilling zou zijn heeft hij het nooit ingevoerd.
Laat iemand van Microsoft alsjeblieft Rareware ingaan en alle producers ontslaan. Ze zijn allemaal nutteloos en schatrijk, het is niet eerlijk tegenover de artists, waarvan sommigen tot de beste van de wereld behoren. De meeste van hun hebben zelf ontslag genomen en zijn naar een ander bedrijf gegaan omdat ze het vertrouwen en hoop in hun teamleiders zijn verloren.
Iemand die ik ken heeft laatst werk dat eerder door vijf personen werd gedaan als opdracht gekregen, terwijl de vier anderen die eraan werkte van het project werden gehaald om vervolgens kleine taakjes te gaan doen. Deze taakjes werden elke maand bekeken, totdat de leiders besloten dat er iets niet in orde was, en gronden hadden om de werknemers te ontslaan.
Denk je dat Microsoft het kan oplossen? Wat denk je?
Ex-Medewerker #2
Ik zou erom lachen als ik niet wist dat elk woord waar was. Ik was ook ooit een Rare fanboy, totdat ik Rare verliet. Ik hield echt onwijs veel van het bedrijf voordat ik er ging werken. Ik zag het echt als een bedrijf van wereldklasse.
Maar dat is het niet. Het betaald slecht. Het wordt slecht geleid. Mensen besteden hier veel tijd aan het kreunen en zeiken over kleine dingen. Mensen kijken alleen uit voor zichzelf, werken alleen voor hun eigen beterworden. Deze manier van werken springt niet zomaar op, het is het resultaat van jaren voorzicht geplande activiteiten zoals het negeren van je werknemers.
Het bevriezen van de loonstijgingen, het afschaffen van de Kerstmis bonus (6 maanden voordat Rare verkocht werd aan Microsoft), het belonen van werknemers gebaseerd op hoe lang je al werkt bij Rare, of hoe goed je bevriend bent met de hoge piefen, het hebben van een half uur durende lunch. Het kantoor ligt in een afgelegen gebied, dus je hebt geen tijd voor andere dingen tijdens een werkweek (zoals het bezoeken van de bank of de stad).
Geen external mailadres om je mailtjes van het werk thuis te bekijken. Geen external internet toegang, behalve een ''internet machine'', die je moet delen met de rest van het team.
Ik heb ook vrienden bij Rare. Ik weet dat een paar daarvan al plannen maken om weg te gaan. De manier van Rare is om, heel simpel, de medewerkers te vervangen met net van de universiteit komende 21 jarigen die denken, netals ik deed, dat het maken van uren bij Rare een waargeworden droom is. De droom eraan is zo vergeten.
Rare: het klassieke voorbeeld van macht, het maakt slecht. Een laatste tip; als je, op watvoor manier dan ook, de leiding hebt over een andere werknemer...neem dan alsjeblieft een management training cursus...echt, doe het, want je mist de skills om leider te zijn. Dit geen Rare-iets, veel mensen in deze industrie denken dat, omdat ze een goede artist of programmer zijn, ze meteen een goede manager zullen zijn.
Ach ja...
Zo is het leven...
Klik om te vergroten...