Ik wil zelf een idee gaan uit werken, maar ik heb nog geen goed voorbeeld/tutorial van een spel-ontwerp-document kunnen vinden, als het kan in het Nederlands. Verder zijn tips ook welkom..
er bestaan vele boeken voor, je zou eens op bol.com of iets anders moeten kijken. Ik wens je in ieder geval success. Makkelijk zal t niet zijn (ligt natuurlijk aan t soort game).
The Anatomy of a Design Document, Part 1: Documentation Guidelines for the Game Concept and Proposal http://www.gamasutra.com/features/19991019/ryan_01.htm The Anatomy of a Design Document, Part 2: Documentation Guidelines for the Functional and Technical Specifications http://www.gamasutra.com/features/19991217/ryan_01.htm Creating a Great Design Document http://www.gamasutra.com/features/19970912/design_doc.htm Game Design: Secrets of the Sages Creating Characters, Storyboarding, and Design Documents http://www.gamasutra.com/features/20020308/saltzman_01.htm Nagenoeg alle game development boeken zijn engels; wellicht dat wat game programming boeken nog naar 't nederlands vertaald worden, maar game design zeker niet. De doelgroep daarvoor is te klein, met slechts een handvol nederlandse game designers werkzaam in de nederlandse (en vlaamse) game industrie. Succes, William
Ik ben nu nog in de orientatie fase, ik heb zelfs nog geen storyline. Ik probeer in iedergeval reeel te blijven, dus het moet binnen nu en 10 jaar wel haalbaar zijn. Ik wil het spel in iedergeval niet de vrijheid geven zoals in GTA of TC. Het spel zal zich in een fantasie wereld afspelen, zo heb ik geen last van aardse beperkingen, maar het moet wel een beetje menselijk blijven, je kan bijvoorbeeld niet onzichtbaar worden ofzo. Ik wil wel grote levels zoals in Halo, met tussen de levels door filmpjes. Ik ga me concentreren op de Xbox 2 controller en de Duel Shock 3. Een PC spel kan het denk ik niet worden, want ik wil er wel een beat'm up element instoppen. De hoofdpersoon moet vrijheid hebben, maar moet zich wel op zijn doel richten. RPG wil ik er ook in hebben naarmate het spel vorderd, word je sterker beter meer wapens tot je beschikking etc. Hopelijk kan ik ook een vernieuwende multiplayer er aan toevoegen. Dit is wel heel moeilijk, maar ik ga het in iedergeval proberen. Het verhaal zal ik zelf bedenken, de gameplay zal waarschijnlijk al het goede van verschillende spellen worden, maar ik ga proberen om er iets vernieuwendsin te stoppen. Ik vind het gewoon leuk om een spel zelf te bedenken. De kans dat hij ooit speelbaar wordt acht ik zeer klein. Ik zal het in het Nederlands schrijven, maar aan wie kan ik het dan laten inzien Davilex, Playlogic of een vestiging van Ubisoft in Nederland? Ik weet zeker dat ik het volgende week nog niet af heb, dat zal nog wel een jaar of langer duren. Ik ga eerst maar eens de How to's lezen. William, bedankt voor de informatie die je me hebt gegeven.
Ik wil niet bot zijn, maar game developers (bedrijven) zijn totaal niet geinteresseerd in 't zien van game designs, om twee redenen: - game designs zijn er dertien in een dozijn; iedereen kan een spel bedenken (en met zeg 30 ontwikkelaars binnen een bedrijf, en een "design idee" per week per ontwikkelaar zijn er zo'n 1200 game design voorstellen per jaar, allen van ervaren mensen) - 't laten presenteren van een game design door een buitenstaander kan enorme juridische consequenties hebben. Bijvoorbeeld, je bent Rockstar en bent al 3 maanden bezig met de ontwikkeling van GTA3, een open 3D car & shoot based spel gebaseerd in een criminele stad. En dan ben je zo dom om iemand binnen te laten die toevallig een soortgelijk idee presenteert. Wat er vervolgens kan gebeuren is: GTA3 wordt een groot success, en die buitenstaander spant een rechtzaak aan omdat hij vindt dat "zijn" idee gejat is en nu een paar miljoen euro wil zien. De beste bescherming tegen dit soort misverstanden is 't niet in willen zien van game designs van derden. Wanneer is er wel interesse in een game design: wanneer je een playable demo kunt demonstreren van jouw idee en je kwaliteiten om fun en mooie content en hoogstaande effecten en bedieningsgemak te combineren. William
Ik denk dat je gelijk hebt. Volgens mij kan ik me beter richten op het uitschrijven van een demo level. Een vriend van mij wilde ook al een demo maken en zei dat hij wel wat gasten kende die dat kunnen. Zijn de graphics belangrijk in een demo? Het lijkt me beter om op de gameplay en AI te letten. Ik zou dus een demo moeten maken voor de PC terwijl ik meer aan een console spel zat te denken. Dat tweede punt geld dat alleen als je je zelfbedachte spel gecopyright hebt? Anders zet ik gewoon geen copyright op mijn idee, misschien willen ze het dan wel inzien. Stel ze vinden het goed en willen er een spel van maken, dan heb ik in iedergeval het spel. Wie weet mag ik dan nog wel wat bedenken of meehelpen aan deel2.
Zelf kan ik geen demo's maken. Zijn er mensen die dit hier kunnen doen? Misschien is het wel leuk om een "Demo Idea Contest" te starten. De beste en haalbare ideeen stoppen we in een poll, het winnende Demo Idea zal dan misschien nog verbeteringen ondergaan. Als het Demo Idea helemaal af is, zou er een demo gemaakt kunnen worden. Het lijkt me dan het beste om die op 1 oktober te beginnen. Dan heeft iedereen in de zomer vakantie ruim de tijd, ik heb de komende tijd nog tentamens en examens.