Computer specs

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Badkiller, 27 feb 2004.

1. Badkiller

Badkiller Hardcore xbwer!

Leuk Bevonden:
    19
    Ik heb het over termen/aanduidingen zoals:
    DDR SDRAM
    enz.

Nu ben ik heel vaak computers aan het bekijken (dus in o.a. reclames) en dan kom ik heel vaak dingen tegen waarvan ik helemaal niets snap...

Nu weet ik dat er hier een soort 'afkortingentopic' was
    met de meest gebruikte afkortingen etc. (zoals OMG en ROFL)
    en bedenk ik me dat dit soort dingen weer nergens in een topic staan uitgelegd..

Dus weet iemand iig wat ze bijvoorbeeld bij het onderdeel 'geheugen' van een computer bedoelen met DDR SDRAM

En Athlon/Duron (type?)
    Wat je het beste kan kiezen uit een vid. kaart, Atlantis Radeon 9600:confused:
    wat is het verschil tussen TFT en LCD (ik weet het wel ongeveer trouwens)

Dus kortom, wie kan helpen?

2. Xmaster

Xmaster XBW ELITE LID

Leuk Bevonden:
    9
    DDR = Double Data Rate, geheugen met dubbele snelhied tenopzichte van SDRAM

Wat een Atlantis 9700 Radeon ken ik niet, wat dacht je van ATI Radeon 9700, ja, da's een hele aardige videokaart

En wat die processors betreft, een Duron is de uitgeklede versie van de Athlon. De duron is vooral geschikt voor 2d rekenwerk en de Athlon voor 3D rekenwerk.....

3. Badkiller

Leuk Bevonden:
    19
    geheugen met dubbele snelheid tenopzichte van SDRAM?
    Wat is SDRAM dan?

En waar baseer je het op dat een Radeon 9700 een goede vid. kaart is?

Dus het ligt eraan wat je het meest gaat doen met je computer waarop je gaat bepalen of je een Duron of een Athlon gaat kopen..?

Bedankt voor je reply..;)

4. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Een Atlantis Radeon 9700 ik vooral bekend onder de naar Sapphire Radeon 9700.

Single Data Rate natuurlijk.

Laatst bewerkt: 27 feb 2004
  5. Xmaster

Xmaster XBW ELITE LID

Leuk Bevonden:
    9
    SDRAM=Synchronous Dynamic Random Acces Memory

Ik baseer mijn oordeel op het feit dat ik het computernieuws redelijk goed volg en er aardig wat van af weet, 9700 is niet top of the bill, da's de Ati Radeon 9800 (XT) maar als je niet alles max wil draaien erg goed

AMD Athlon heeft meer cache en een modernere architectuur dan de Duron chip, en games vergen veel rekenwerk en daar is een Athlon beter in staat....

Laatst bewerkt: 27 feb 2004
  6. Xmaster

Xmaster XBW ELITE LID

Leuk Bevonden:
    9
    Nee dus :p
    SDRAM was er eerder dan DDR ram dus toendertijd wisten ze niet eens van DDR ram, dus ook niet dat DDR ram het dubbele van SDRAM zou zijn....

7. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Moet het weer moeilijk.

Tja, zolang zit ik nog niet in de computer wereld.

De 9700 is moet je niet onderschatten. Het is nog altijd een goede DX9.0 kaart, die zelfs in sommige tests beter scoort dan de Geforce FX 5950 Ultra. Maar ik zou eerder voor de 9800 Pro en binnekort de R400 of de NV40 kopen.

8. Xmaster

Xmaster XBW ELITE LID

Leuk Bevonden:
    9
    Zekers niet, maar als je spellen zoals Battlefield en Far Cry echt alles op max laten lopen dan moet je toch echt aan de 9800.... maar da's echt voor de harcore gamer, the casualgamer heeft aan een 9700 ruim voldoende....

9. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Hmm, ik dacht de de 9700 juist genoeg was om de game (Far Cry) op high te spelen. Maar zelfs voor de casaul gamer raad ik de 9800 aan, de Sapphire Atlantis Radeon 9800 Pro kan je normaal al krijgen aan €235.

10. Xmaster

Xmaster XBW ELITE LID

Leuk Bevonden:
    9
    Nou ja, battlefield wordt nog zwaarder dan Far Cry......

Maar voordat dit in een videokaarten topic verandert... wie heeft er nog meer afko's of vraagjes over specs?

11. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Ik, maar dan over laptop's.

Wat wordt er bedoelt met XGA enzo?

12. Badkiller

Leuk Bevonden:
    19
    dus hoe hoger het getal bij een vid. kaart, hoe krachtiger?

En ook heb ik nooit gesnapt waar dat geheugen bij een vid kaart voor dient (512 mb bijvoorbeeld)

13. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
  14. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Normaal gezien wel, maar een tijdje geleden werd de Radeon 9500 vervangen door de Radeon 9600. Desondanks het hoger getal is de 9500 beter dan de 9600 (de 9600 XT is bijna, misschien zelfs even goed als de 9500).

15. Badkiller

Leuk Bevonden:
    19
    Bedankt, maar:
    -Het is in het engels (al kan ik redelijk engels:cool:)
    -Staat te veel uitgelegd (bijvoorbeeld bmp, zoveel hoef ik niet te weten, het gaat me meer om de gegevens die meestal zijn gegeven bij een reclame van een computer...)

-------
    Processor AMD Athlon™ XP 3000+

Die 3000+
    wat bepaalt dat?
    waar is dat een gegeven van?

16. Xmaster

Xmaster XBW ELITE LID

Leuk Bevonden:
    9
    Oei, da's een lastige....

Voor zover ik weet geeft het bij een laptop het aantal 'native pixels' aan bij een LCD/TFT monitor. In tegenstelling tot een gewone beelbuis (CRT) bestaat een LCD scherm uit een vast aantal pixels (beeldpunten) die een kleur aanemen. Vergroten og verkleine van de beeldschermresolutie levert dan ook beeldvervorming op omdat het niet de resolutie heeft waarvoor het is gemaakt.....

SVGA=vaste resolutie van 800*600
    XGA= ,, van 1024*768 enz.

17. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Zo simpel ligt het helaas niet.
    Het gaat om de snelheid van de core. Met core bedoelt met de GPU van de videokaart ofwel het hart.
    Ook van belang de snelheid van het geheugen.
    En het aantal bewerkingen de GPU in 1 klokslag kan doen (1 seconde).
    In de core zitten een bepaalde hoeveelheid "pipelines". Dit zijn als het ware buisjes die data doorgeven. Dus hoe meer pipelines er in een core zitten des te meer data ie kan doorvoeren.

Het geheugen van een videokaart is niets meer maar ook niet minder als een soort tijdelijk map voor het berekende beeld van de GPU.
    Dus omdat de toekomstige games steeds complexer en groter worden, is een grotere hoeveelheid geheugen op de videokaart vereist om dit tijdelijk vast te houden, voordat het beeld op't scherm komt.

18. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    heb hier een 9700 (Club3d) en ik kon iig de demo van battlefield op full spelen...

NFSU op full ging echter weer niet.....maar ja, ik heb dan ook maar een P4 1,5 GHz

19. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Noemen ze zo iets niet een native resolutie?

Arjan84, bedankt voor die link.

20. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    De 3000+ is een soort maateenheid vergeleken met Intel's 3.0GHz. Een soort schaal zeg maar. In principe zou een 3000+ ongeveer gelijk moeten zijn aan een Intel Pentium 4 3.0GHz.

Deel Deze Pagina