Xbox 2 wordt 64-bit monster Datum: dinsdag 17 februari, 2004 Informeel is Microsoft begonnen met het vrijgeven van de specificaties van Xbox Next, de opvolger van de Xbox-console. Duidelijk is alvast dat het bedrijf deze keer beter gewapend wil zijn tegenover grote concurrent Sony. Mogelijk zal Microsoft proberen zijn rivaal de loef af te steken door de Xbox Next al volgend jaar uit te brengen, stelt een artikel in de krant The Mercury News. Zo vermijdt Microsoft dat het opnieuw moeten opboksen tegen een gevestigde waarde, zoals dat met de Xbox het geval was. De MS-console verscheen bijna anderhalf jaar na de PlayStation2 en eigenlijk was dat te laat. Veel gamers hadden hun keuze al gemaakt. De Xbox Next zou fundamenteel anders zijn dan de huidige Xbox, die eigenlijk een aangepaste pc is. De namen van IBM en ATI als leveranciers van hardware waren al bekend. Het hart van de nieuwe console worden niet minder dan drie 64-bit processors op basis van IBM's PowerPC-technologie. Een afkooksel daarvan, de G5-processors, drijft de laatste generatie PowerMacs van Apple aan. Daarnaast levert ATI een grafische chip die sneller zal zijn dat de R400, de codenaam van de volgende generatie Radeon-chips voor de pc-markt, en HDTV ondersteunt. De console zou verder uitgerust worden met 256 of 512 MB RAM, afhankelijk van hoeveel geheugen Sony in zijn PlayStation3 zal stoppen. De Xbox Next komt met een optische lezer, maar het is nog niet beslist of er ondersteuning zal zijn voor een nieuwe generatie DVD-technologie, zoals Blu-Ray. Het is trouwens ook niet gezegd dat de volgende Xbox een harde schijf meekrijgt, stelt The Mercury News. Dat er gekozen wordt voor een chiparchitectuur op basis van PowerPC heeft mogelijk verstrekkende gevolgen. Zo zou de Xbox Next misschien games van de huidige Xbox niet kunnen afspelen. Xbox-games zijn namelijk gebouwd op aangepaste x86-code - en die werkt niet op PowerPC-processors. Technisch zijn nog kunstgrepen mogelijk - bijvoorbeeld door te werken met een emulator - maar misschien heeft Microsoft daar geen zin in. Zo'n stukje simulatiesoftware zou Microsoft wellicht een smak geld kosten aan licenties. Aan de specificaties van de Xbox Next kan er nog veel veranderen. Toch wordt er al gewerkt aan de eerste prototypesoftware voor de console. Veelzeggend is dat de programmeurs van Microsoft daarvoor Apple G5-machines gebruiken, aldus de krant. bron: tiscali ------------------------------------------------------------------------------------ Aldus de bron Tiscali. Stel je eens voor dat Microsoft super hard terug slaat op de PS3 en deze misschien ver achter zich laat. Wat zou er dan denk je in de game toekomst gebeuren? Komen er dan misschien nog meer developers naar Microsoft en gaan exclusieve games hiervoor uitbrengen? Vertel wat jullie denken/hopen/willen/weten !!!!! Mazzels van Zexy
Mmmm.. ik zou het toch leuk vinden als er een hardeschijf in blijft en ondersteuning van Xbox 1 spellen.....
3x 64 bit lijkt me nogal weinig, aangezien de Xbox 128 bit is, dus lijkt me logischer als de Xbox Next 256 bit wordt en geen 192
Xbox is geen 128 bit. Helaas maar waar. Het is "slechts" 32 bit. Xbox is als een pc opgebouwd en werkt dus met dezelfde structuur. Maar de hoeveelheid bits processor hoeft niet meteen te zeggen hoe goed een pc/xbox is. Heeft ook te maken met de clocksnelheid en bijv. de hoeveelheid werkgeheugen en daar heeft de xbox dus weer meer van dan de PS2. In de pc wereld maken ze nu dus ook de overstap van 32 bit naar 64 bit. Dus logsich dat de Xbox Next met deze nieuwe techniek meegaat.
nee joh, ik weet dat de Meag Drive en de SNES nog 8 en 16 bit waren, de PSX was 32 bit en de JAguar en Nintendo 64 waren 64 bit en ik wete ook nog zeker dat de Dreamcast 128 bit was en de andere next-gen consoles waren dat volgens mij ook
mjep, had het ook al gevonden, maar Nintendo 64 en Atari Jaguar waren 64 bit en PSX 32 bit, dus dat zou dan toch niet kloppen? Vond wel dit, snap niks van wat er staat, maar toch: Xbox has 64 MB of 200 MHz DDR SDRAM with 128-bit access.
Laat ze het zo maken dat je je xbox kan aansluiten op je xboxnext, heb je en al een hardeschijf en kun je ook je oude spellen af draaien op je oude xbox via je nieuwe xboxnext met wellicht daardoor beter beeld/geluid.Of lul ik nou uit me nek?
De processor is 64 bit De geheugeninterface werkt op 128 bit en wordt waarschijnlijk 256 bit. Maar over de prestaties van de processor valt nog weinig te zeggen en zijn niet af te leiden uit al de hoeveelheid bits. Ik denk dat de beste indicatie nu is dat waarschijnlijk een variant van de Ati R500 zal worden gebruikt. Koop begin 2005 een top pc en ik denk dat je aardig in de buurt gaat komen van wat de xbox2 kan produceren.