De snelheid wordt bepaald door een vermenigvuldiging van de bussnelheid en een multiplier (vermenigvuldigingsfactor).
De multiplier is vastgezet op de processor en kan je niet zomaar veranderen. Daar is een heel precies en lastig truukje voor nodig, en dat kan je processor slopen. De andere manier is je bussnelheid, ook wel front side bus of FSB genaamd. Deze zal nu op 266 of 333 staan. Sommige BIOSsen kunnen die FSB per MHz verhogen.
Het lastige is alleen dat niet alleen je processor daarvan afhankelijk is, maar ook je moederbord, geheugen en alle insteekkaarten, zoals geluidskaarten en videokaart.
Wanneer je dus je FSB hoger zet, gaat ALLES sneller draaien, en niet alles is daar even blij mee. Er zal op een gegeven moment iets zijn wat over z'n nek gaat en dan is je systeem instabiel.
Er kan ook blijvende schade optreden. Meestal zetten ze de spanning op de CPU en het geheugen iets hoger omdat je dan net iets verder over kunt klokken, en dat gaat wel eens fout, vooral door de warmte.. Je verkort hiermee ook de levensduur.
Probleem is dat op hogere snelheid alles meer warmte produceert, en te veel warmte is iets waar electronica niet zo oud mee wordt. Je moet dus beter gaan koelen.
Zowiezo de CPU koeler zal wel groter moeten en dus ook vaak meer lawaai gaan maken, maar ook de systeemkast moet je goed koelen.
Ik heb al bij een aantal pc's geprobeerd over te klokken, daar ook heel veel geld aan uitgegeven. Koelers, extra koelprofielen op het geheugen etc. etc. Mijn conclusie is dat je de snelheidswinst amper merkt, de kosten erg hoog zijn en dat een instabiel systeem wat iets sneller is in de benchmark niet opweegt tegen een gewoon stabiel en goed lopend systeem.
Ik heb nu dus helemaal niks overgeklokt, en het loopt heerlijk stabiel, zo tevreden ben ik nog nooit geweest.
Wil je tot het maximum gaan, neem dan een goede en stabiele voeding, die zijn duur. Neem dan waterkoeling of een hele heftige luchtkoeler. Je kunt ook koelen met peltier elementen, maar dan moet je oppassen voor condens. Verder high performance geheugen en een moederbord wat voor overklokken geschikt is.
Meestal is een gewone upgrade goedkoper en stabieler. Ik weet dat overklokken heel erg leuk is, net als het opvoeren van een brommer, maar het resultaat is niet altijd wat je zou willen. Vooral in het hogere gigahertz gebied zijn de marges klein en de performancewinst bijna niet te merken, behalve aan een score in een benchmark. Vroeger kon je een 1GHz cpu met veel moeite op 1,5GHz laten draaien, dan had je 50% winst (in de praktijk is dat minder hoor). Als je die 2600+ als 3000+ kan laten draaien heb je een goede overclock gedaan, maar de winst is maar 15%, en in de praktijk is dat dan nog minder dan die eerste overclock van 50%. Hoe hoger je gaat hoe minder de performancewinst per MHz.
Ik zou uiteindelijk dus toch adviseren om het zo te laten, vooral als dit je enige pc is. Wil je sneller voor bv. games, kijk dan eens naar je videokaart, misschien kun je die upgraden. Verder zou je met 512Mb of meer prima moeten kunnen gamen denk ik.
Ik hoop dat je het allemaal een beetje begrijpot en je voor jezelf kunt bepalen wat je doet. Informeer wel eerst heel goed voordat je begint. Een AMD CPU sloop je nogal snel namelijk.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2004