Hoe processor overclocken?

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Pimmy, 9 mrt 2004.

1. Pimmy

Pimmy Take it easy

Leuk Bevonden:
    2
    Hey,

Ik wil graag mn amd 2600+ zoveel mogelijk overclocken. Met zoveelmogelijk bedoel ik snel maar hij moet t nog wel goed blijven doen.

Wat is de beste manier om dit te doen?

2. Tco

Tco The Chosen One

Leuk Bevonden:
    1
    kweet niet hoe het precies moet, maar reken er op om wat ping ping voor neer te leggen voor mogelijke extra koeling.
    en ik raad eigelijk aan koop dan een totaal nieuwe processor.

just a tip.:)

3. Novo

Novo Nozz

Leuk Bevonden:
    0
    Met water cooling kan je hem volgens mij een stuk sneller maken. Maar dit kost wel wat $$ khoop dat je dat hebt, suc6

4. Pimmy

Pimmy Take it easy

Leuk Bevonden:
    2
    Mja geld voor een nieuwe proc heb ik helaas niet omdat het dan een 64 bitje zou worden en dan moet ik weer een heel nieuw moederbord...

Is er geen programmaatje om m wat sneller te maken? Ik kan de temperatuur in de gaten houden dus als t te heet daar binnen wordt dan zet ik t weer terug ofzo...?

5. ITNL3

ITNL3 Jedi Knight

Leuk Bevonden:
    5
    waarom houd je je 2600 niet gewoon, snel zat, nergens meer voor nodig. Alleen voor te patsen

6. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Lol, nu al 3 posts en 0 beantwoordden jouw vraag 8)

Ok, volgensmij moet je overclocken met een of ander programma.. Moet je ff kijken op download.com Zorg idd dat je goede koeling hebt ;)

Succes!

7. dan1701

dan1701 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Overklokken ligt verschillend per processor en moederbord sommige gwn in de bios bij andere de jumpers veranderen en het kan ook met programma's.
    De levensduur van de processor wordt er meestal wel door verkort. Ik zal ook als ik jou was de tips van boven gebruiken in verband met betere koeling hoe ut met jou processor zit moet je gwn ff op het internet zoeken.

www.tweakers.net is een goeie site om te beginnen success.

8. WiXX

WiXX Kijk uit maloot...

Leuk Bevonden:
    5
    Als je al wilt weten hoe het moet en er geen verstand van hebt doe het dan niet, anders verneuk je alleen maar je hardware.

Het heeft namelijk niet allemaal met de temperatuur te maken.

9. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Dude, hij heeft nu pas 1 normaal antwoord gehad, tja je medeleven is fijn maar hoe kan deze jongen nou het ooit leren als niemand em wil helpen, en so what als ie z`n computer verneukt, van fouten leer je toch?;)

ja sorry, vind jammer dat ik geen mod meer ben maar dit is onzin...:mad:

10. Eastmaster

Eastmaster .nl

Leuk Bevonden:
    2
    Waarom reageer jij dan?:{

Sommige biossen bieden de mogelijkheid om de multiplier en systembus snelheid, handmatig te verhogen...

je kan beter je moederboard type + processor + overclock intypen in google, dan vind je vast wel wat

11. Dioga

Dioga Piraat

Leuk Bevonden:
    52
  12. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    De snelheid wordt bepaald door een vermenigvuldiging van de bussnelheid en een multiplier (vermenigvuldigingsfactor).

De multiplier is vastgezet op de processor en kan je niet zomaar veranderen. Daar is een heel precies en lastig truukje voor nodig, en dat kan je processor slopen. De andere manier is je bussnelheid, ook wel front side bus of FSB genaamd. Deze zal nu op 266 of 333 staan. Sommige BIOSsen kunnen die FSB per MHz verhogen.

Het lastige is alleen dat niet alleen je processor daarvan afhankelijk is, maar ook je moederbord, geheugen en alle insteekkaarten, zoals geluidskaarten en videokaart.

Wanneer je dus je FSB hoger zet, gaat ALLES sneller draaien, en niet alles is daar even blij mee. Er zal op een gegeven moment iets zijn wat over z'n nek gaat en dan is je systeem instabiel.

Er kan ook blijvende schade optreden. Meestal zetten ze de spanning op de CPU en het geheugen iets hoger omdat je dan net iets verder over kunt klokken, en dat gaat wel eens fout, vooral door de warmte.. Je verkort hiermee ook de levensduur.

Probleem is dat op hogere snelheid alles meer warmte produceert, en te veel warmte is iets waar electronica niet zo oud mee wordt. Je moet dus beter gaan koelen.

Zowiezo de CPU koeler zal wel groter moeten en dus ook vaak meer lawaai gaan maken, maar ook de systeemkast moet je goed koelen.

Ik heb al bij een aantal pc's geprobeerd over te klokken, daar ook heel veel geld aan uitgegeven. Koelers, extra koelprofielen op het geheugen etc. etc. Mijn conclusie is dat je de snelheidswinst amper merkt, de kosten erg hoog zijn en dat een instabiel systeem wat iets sneller is in de benchmark niet opweegt tegen een gewoon stabiel en goed lopend systeem.

Ik heb nu dus helemaal niks overgeklokt, en het loopt heerlijk stabiel, zo tevreden ben ik nog nooit geweest.

Wil je tot het maximum gaan, neem dan een goede en stabiele voeding, die zijn duur. Neem dan waterkoeling of een hele heftige luchtkoeler. Je kunt ook koelen met peltier elementen, maar dan moet je oppassen voor condens. Verder high performance geheugen en een moederbord wat voor overklokken geschikt is.

Meestal is een gewone upgrade goedkoper en stabieler. Ik weet dat overklokken heel erg leuk is, net als het opvoeren van een brommer, maar het resultaat is niet altijd wat je zou willen. Vooral in het hogere gigahertz gebied zijn de marges klein en de performancewinst bijna niet te merken, behalve aan een score in een benchmark. Vroeger kon je een 1GHz cpu met veel moeite op 1,5GHz laten draaien, dan had je 50% winst (in de praktijk is dat minder hoor). Als je die 2600+ als 3000+ kan laten draaien heb je een goede overclock gedaan, maar de winst is maar 15%, en in de praktijk is dat dan nog minder dan die eerste overclock van 50%. Hoe hoger je gaat hoe minder de performancewinst per MHz.

Ik zou uiteindelijk dus toch adviseren om het zo te laten, vooral als dit je enige pc is. Wil je sneller voor bv. games, kijk dan eens naar je videokaart, misschien kun je die upgraden. Verder zou je met 512Mb of meer prima moeten kunnen gamen denk ik.

Ik hoop dat je het allemaal een beetje begrijpot en je voor jezelf kunt bepalen wat je doet. Informeer wel eerst heel goed voordat je begint. Een AMD CPU sloop je nogal snel namelijk.

Laatst bewerkt: 10 mrt 2004
  13. Pimmy

Pimmy Take it easy

Leuk Bevonden:
    2
    Bedankt voor de informatie jongens, en leuke reacties van wixx enzo maar daar heb ik dus niks aan omdat ik dat zelf ook wel kan verzinnen.

Ik ga zo even kijken in de bios of ik daar wat kan doen... maar echt aan de processor kloten ga ik niet doen.

Ik heb een radeon 9800 pro met 512 ddr dus dat zit wel goed maar bij bf moet ie altijd ff op gang komen op 1 of andere manier. Dat lijkt aan de proc te liggen omdat als ik de graphics lager zet het nog steeds even lang duurt.

Als het in de bios niet lukt dan laat ik t maar zitten en wacht ik tot volgend jaar als het weer tijd is voor een nieuw pctje :)

14. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    bf = battlefront?

Dat laden zal dan met de harddisk te maken hebben. Die moet je natuurlijk af en toe defragmenteren. Als je online speelt, wacht hij vaak op info uitwisseling met de server.

Als je windows XP hebt, en je op ctrl+alt+del drukt, kun je op het tabblad performance realtime zien hoe zwaar je cpu belast wordt.

15. FreeShooter

FreeShooter No pain, no gain!

Leuk Bevonden:
    1
    Je kan met een programma'tje - volgens mij powerstrip oid - overclocken dit is heel gemakkelijk.Je kan hier zonder koeling tot 10% halen.Met extra koeling tot 30 %

Ik doe dit zelf niet , omdat het bij mijn pc toch geen nut heeft , 500 MHZ > 550 MHZ zonder koeling,is niet de moeite maar met bv. 3000 zou je de 3300 kunnen halen en dat is de moeite waard;)

Je moet dit zelf nog even beter uitzoeken als er iets kapot gaat/doorbrandt is het niet mijn schuld :p

16. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Powerstrip is voor je videokaart toch?

17. Pimmy

Pimmy Take it easy

Leuk Bevonden:
    2
    Nee, Battlefield 1942. Daar laad ie m gewoon vrij snel maar dan ff 5 mins in t begin hapert ie zwaar.

18. WiXX

WiXX Kijk uit maloot...

Leuk Bevonden:
    5
    Ken nog geen videokaart wat zijn core op 3000 mhz heeft lopen.

Powerstrip is namelijk voor de videokaart en komt niet eens aan de processor.

19. Pimmy

Pimmy Take it easy

Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb besloten mn pctje ff met rust te laten. Vriend van me had t er wel over dat ik van mn 9800 pro een xt kan maken, iemand ervaring mee?

Wow wixx, heeft ie gewoon een alienware pc :D Bevalt dat ding je een beetje? Mn volgende pc wordt er ook één denk ik :D

20. Ak-47(P)

Ak-47(P) I love myself

Leuk Bevonden:
    8
    hmm.. je kan inderdaad je hardware verneuken kijk inderdaad ff op tweakers.net

Deel Deze Pagina