prijsopbouw van die IT dingen is meestal in de beginfase bij de'innovators' zo veel mogelijk van je R&D kosten terugverdienen. Als je het heel reeel bekijkt kost zon stukje sileconezooi en plastic niet veel. Speciale machines en jaren ondewrzoek zijn de ware kosten die over de jaren terugverdiend worden.
Vaak zijn deze duur vanwege het risico tot falen van het product. De echte techno hippies betaalde zich scheel voor de eerste DVD spelers...bedrijven verdiende zo met enige zekerheid veel terug. De vraag was immers of dvd zou aanslaan.
In het geval van XBOX kun je met enige zekerheid zeggen dat er luttele 1000den over de toonbanken gaan. Wanneer er zo'n flashdisc in zit kun je een heel andere manier van 'terugverdienen' afsprekken met microsoft. Wanneer dus een contract wordt opgesteld an een grootafnemer is de zekerheid er dat er omzet gemaakt gaat worden. de prijzen zakken dus in de beginfase van de PLC GIGANTISCH. Prijzen van 14000 kunnen veel dichter tegen de commerciele kostprijs gesteld worden.
Bekijk het dus niet op productniveau maar puur op bedrijfseconomische factoren. (zullen nog wel meer meespelen)Wat deze is blijft de vraag maar je snapt wat ik ff kwijt wou! *)
Laatst bewerkt: 10 mrt 2004