[Computer] pc stiller maken

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door SjonKanon, 12 apr 2004.

1. SjonKanon

SjonKanon Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb een Asus A7N8X-X moederbord met een AMD Athlon XP 2500+ met standaard koeler en een Club 3D Radeon 9600 Pro videokaart. Mijn pc maakt best wel veel herrie, maar nou heb ik het idee dat die standaard koeler van AMD de grootste herrie veroorzaakt. Welke koeler (socket A) van 10-15 euro kan ik het beste nemen die heel stil is? En zou mijn videokaart ook een herriebron kunnen zijn, maw staat de radeon 9600 pro koeler erom bekend dat ie lawaai veroorzaakt? Zo ja wat kan ik er aan doen?

ps: Ik weet dat mijn voeding ook niet de stilste is, maar een stille voeding is een duur grapje en ik denk niet dat het de grootste herriebron is.

2. WiXX

WiXX Kijk uit maloot...

Leuk Bevonden:
    5
    Die van zalman is een van de stilste, kijk ff op de website van hun. Het gaat dan om de CNPS7000A-Cu

3. SjonKanon

SjonKanon Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    kost 49,-

4. Supercharged

Supercharged Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Denk niet dat je voor die prijsklasse en stillere koeler kan vinden... Als je echt een stille wilt, kom je toch al snel bij een duurdere uit.
    Besluit je toch om een duurdere te kopen, dan zijn de 'ball-bearing' koelers denk ik het stilst (koelers met kogellagers). Kijk op www.freezinghardware.nl of www.tweakers.net voor meer info. (TIP: Waarschijnlijk kunnen ze je op het forum van tweakers.net wel beter helpen, neem daar ook eens een kijkje zou ik zeggen!)

5. ewout

ewout Addicted 17-05-02

Leuk Bevonden:
    1
    Wel een handige tip:

Hou eventjes met een klein stokje je CPU koeler tegen, als het geluid dan een stuk minder is, vervang deze dan..
    Hoewel ik denk dat je voor 10-15 euro niet echt een betere krijgt, de AMD stock koelers zijn best goed!

Herhaal voor de GFX koeler :)
    Daarvoor maakt zalman trouwens uitstekende pasieve koelers! € 30

Groeten Ewout

6. SjonKanon

SjonKanon Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ja heb al gekeken op tweakers, maar daar wordt je niet veel wijzer zonder je er echt in te gaan verdiepen en eindeloze threads door te lezen. Ik las er wel even vluchtig over goede koelers rond de 10-15 euro bijv een Spire of een Coolermaster.

Over dat stokje, ik heb hem wel eens met mijn vinger tegen gehouden, maar durf het niet te lang te doen :p. Hoe lang kan ik em tegenhouden zonder dat mn cpu kaduuk gaat?

7. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Zelf heb ik een AMD2600+ en hierop zit een Igloo koeler van €10 , en ik vind de pc behoorlijk stil.

8. SirMarco

SirMarco SMW

Leuk Bevonden:
    0
    ik denk dat de cooling van je voeding veel meer geluid maakt misschien ff checken wat er precies zoveel geluid maakt

9. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Er zijn AMD koelers die echt veel herrie maken, het hang er vanaf welke je hebt.
    Zalman zijn echt de stilste, maar die zijn wel duurder, dat komt omdat ze meestal een groter koellichaam hebben en een grote stille fan.

Een klein fannetje zal altijd harder moeten draaien dan een grote voor dezelfde luchtverplaatsing.

Coolermaster maakt ook een silent cooler, maar dan wordt je cpu wel veel warmer. Een Casefan is dan echt vereist, en dat maakt ook weer iets lawaai.

Zit er op je videokaart een fan? Die zijn ook wel lawaaierig en moeilijk te vervangen omdat er vaak geen alternatieven zijn.

Zet in ieder geval je kast eens open om te kijken wat precies het lawaai maakt. Ook de voeding, harddisk en soms het moederbord fannetje kunnen veel lawaai maken.

Deel Deze Pagina