Heb jij het ook zo gehad om door kerkers en rioolen te dwalen. En wat dacht je van die luchtschachten (airco kanalen) Man daar hebben we toch al tientallen keren ingezeten toch... Wij als ervaren gamers eisen nieuwe gameplay met orginele gebieden. en /of sfeer . Wie weet er voor mij zo,n game dat je zegt van ja...dat hebben we nog nie eerder gezien!!
Probeer maar eens wat origineels te bedenken, dat is nog niet zo makkelijk. Iets origineels vind ik leuk, als de game maar goed is. Niet origineel vind ik ook niet erg, als de game maar wel goed is. Wat jij leuk vind, kunnen wij niet weten... Lees (p)reviews zou ik zeggen.
Aangezien dit een discussieonderwerp is verplaats ik deze thread naar Xbox Algemeen / Discussie, waar ie thuishoort
Vaak zijn originele games gebaseerd op te wilde (of vreemde) ideeën. Origineel zijn ze wel, maar daardoor zijn ze niet meteen leuker. Ik vind het niet erg om al die standaard dingen te doen, als het maar goed gedaan word. Full Spectrum Warrior word trouwens vrij origineel en ziet er cool uit.
Wat de boer niet kent dat vreet ie niet. En waarom zou je tenslotte iets nieuws bedenken als ontwikkelaar, wanneer de massa toch altijd hetzelfde wil? "Keeeeeeeeeeewl, Tony Hawk Undergrond Pro Skater 4 komt eraan!" Triest maar waar...
Een goed verkopend concept wordt natuurlijk zo lang mogelijk uitgemolken. Als ontwikkelaars een nieuw concept op de markt proberen brengen bevinden ze zich op glad ijs, de game moet zo met kop en schouders er boven uitsteken wil het aanslaan bij de meerderheid dat ze liever terugvallen op een oud werkend concept. Idd jammer, maar er schiet er afentoe wel eentje door, Steel Battallion b.v. dat vind ik toch een zeer origineel spel (niet mijn soort spel maar zeker wel origineel). De multiplayer ervaring in Splinter Cell is uniek, geen enkel ander spel combineert 2 verschillende speelstijlen online. Dit zijn toch uitschieters die imho origineel zijn en ook aanslaan bij het gros van de gamers. Qua leveldesign is het misschien wat meer van hetzelfde soms maar belangrijker vind ik (hoe logisch) het fun-gehalte. Al loop ik in 10 spellen over een vliegveld en ik vind het bij het 11e spel leuk dan hoor je mij niet klagen hoor. Originaliteit is tegenwoordig moeilijk te volbrengen als je kijkt naar het ruime aanbod van spellen. Al een tijdje worden ze ingedeeld per genre, net als bij films, en net als bij films komen nou eenmaal sommige cliche's terug die bij dat genre horen. De een soms beter uitgewerkt als de ander, daar is geen ontkomen aan.
Precies zoals dioga al zegt blijft het de kunst om in een bestaand genre originele gameplay elementen te introduceren en die perfect uit te werken, zodat er een unique selling point ontstaat. Hierdoor zal de game zich onderscheiden van de gemiddelde game uit het genre, en zal zowel de 'massa' als de wat meer ervaren gamer zich aangetrokken voelen tot de game. Clichés zijn hierbij onvermijdelijk, het gaat er maar net om hoe de totale ervaring zich van de rest kan onderscheiden. Nieuwe genres uitvinden is natuurlijk niet zomaar gedaan, maar het kan nog steeds (wacht met smart op BC). Punt is wel dat het ontzettend hoge kosten met zich meebrengt als het spel zich zo op onbewandelde paden begeeft, en toch van sublieme kwaliteit moet zijn (anders waagt de kritische gamer zich er ook niet aan). Om deze kosten rendabel te maken is het maar net de vraag of de casual gamer op deze vooruitstrevende ontwikkelingen zit te wachten. Meestal zullen die vernieuwende games pas een aantal spellen later het volle potentieel bereiken, en meestal strijkt dan iemand anders met de eer op. Een zekere originaliteit is wat mij betreft dus wel een must, maar clichés storen mij niet erg. Ik blijf toch wel lekker 1st person shooteren, maar dan moet het wel een top game zijn die een zekere vernieuwing brengt Anders koop ik wel een van de andere toppertje (waar tegenwoordig gelukkig geen gebrek meer aan is op de xbox).
GetzPaid2Play heeft wel gelijk. Ontwikkelaars spelen liever op trefzeker en hoewel er soms kleine, zogenaamde revolutionaire, ontwikkelingen zijn, blijft het eigelijk allemaal een pot nat. Is vernieuwing nodig? Nee, hoewel ik dan doel op grote vernieuwingen. Ik vermaak me wel met shooters of nog een Mario game. Maar goed, dat ben ik dan...
Wat dacht je van een vorstendom van pratende paddenstoelen, waar een prinses ontvoert is door kwaadaardige schildpadden en jij haar moet redden? Dat is zo'n vreemd idee, dat kan NIEMAND anders hebben bedacht? Toch? Toch...?
Het gaat niet zozeer waar het zich afspeelt, het gaat om de gameplay... De gameplay is het aspect dat voor een gamer de game leuk maakt.. Al heb je de mooiste en origineelste omgevingen, zonder een stevige gameplay is de game niks waard.. Toch heb ik de laatste 4 jaar maar erg weinig games gezien met een goede gameplay. Wat ik altijd heb bij Blizzard games is geweldig. Toen Starcraft uitkwam heb ik het iedere dag een paar uur gespeelt.. Voor een jaar lang.. Echt verslaafd was ik eraan. Nu speel ik het nog steeds wel een uurtje in de week.. Diablo II was wel iets minder, maar dat heb ik ongeveer 2 keer een half jaar iedere dag gespeelt. Zo horen games te zijn. Echter ik heb dat niet kunnen ervaren met andere games. Zeker niet op de consoles.
Misschien is een Motorcross spel wel leuk. Ik speel MTX Mototrax al een tijdje en ik moet zeggen dat ik me er best mee vermaak...
Als ik kijk naar de spellen die ik het meest heb gespeeld afgelopen jaar, dan waren het allemaal sequels. MotoGP II. Ongeevenaarde gameplay. Echt heerlijk; ontzettend moeilijk maar o zo bevredigend voor de echte cracks. Project Gotham Racing 2. Ook weer zoiets, de gameplay en handling van de auto's beviel me 3x beter dan die in het origineel. De balans in het spel is subliem. Pro Evolution Soccer 3. Tja, what's left to say? Footie der footies, koning van de digitale voetbalvelden. De graphics zijn niet eens zo geweldig, maar door de briljante animaties en gameplay denk je regelmatig een echte voetbalwedstrijd te kijken. en sinds kort DTM Race Driver 2, wat ook een diepgaand spel is met heerlijk gebalanceerde gameplay. Ik bedoel dus aan te geven, dat ik het echt geen ramp vind om spellen te spelen met een concept wat allang bekend is. En zich allang bewezen heeft. De poppetjes worden op de juiste plaats gezet, puzzelstukjes vallen steeds beter op hun plek en details worden nog gedetailleerder. Ik kom elke keer dezelfde grassprietjes en lappen asfalt tegen, maar elke keer wordt het toch weer beter en leuker om te spelen. Natuurlijk sta ik open voor vernieuwende en originele concepten (multiplayer Pandora Tomorrow, geniaal!), maar in 'mijn genres' is het juist ontzettend belangrijk dat de gameplay / handling / balans echt helemaal spot-on is. Daarom kies ik voor PES en niet voor Fifa. Daarom kies ik voor DTM en niet voor NFS:Underground. Halo 2, I want you
Ik wacht ook met smart op een originele game. Tuurlijk, het is voor de gamedevelopers "makkelijker" om voor te borduren op een bestaand concept. Dat is immers vertrouwd, en je hebt daardoor al een grote groep fans gekregen (PGR2, MotoGP 2) De meest vernieuwende game word dan in mijn ogen Full Spectrum Warrior, en heb eerlijk gezegd ook hooggespannen verwachtingen. Let's wait and see...
Ik vind het jammer dat wanneer gamers aangeven te snakken naar een origineel spel, dat er dan meteen wordt geroepen: "Ja, maar waarom zou een spel origineel moeten zijn? Als het maar lekker speelt." Alsof er een einde komt aan alle stealth-, race- en shootergames wanneer men zich ook gaat richten op originaliteit. Het gaat toch om verbreding van het aanbod? Onafhankelijke films kunnen toch ook gewoon buiten het Hollywood-systeem gemaakt worden? En vernieuwende muzikanten kunnen toch ook hun werk uitbrengen onafhankelijk van de Top 40-crap? Waarom zijn games nog niet zo ver? Op deze manier blijven games een commercieel product in plaats van een artistiek medium. En ja, ook dat kan naast elkaar blijven bestaan. In mijn vergelijkbare thread 'het wordt tijd dat het spellenmedium volwassen wordt' (in de Soapbox), constateerde ik al dat de spellen technisch wel blijven evolueren, maar inhoudelijk lijken stil te staan. Ik maakte de vergelijking met film, en ik stelde dat films ook niet ophielden met zich te ontwikkelen toen slapstick op zijn populairst was. Ik bedoel daarmee te zeggen dat technische en inhoudelijke vooruitgang twee verschillende dingen zijn. En de inhoudelijke vooruitgang mis ik nog een beetje bij games. Als ik je een spel mag aanraden dat wel te moeite waard is voor een nieuwe spelervaring, zou ik Deus Ex: Invisible War aanraden. Het spel combineert op vertrouwde wijze een adventure met een (half geslaagde) first person shooter, maar het spel onderscheidt zich door het ontbreken van een duidelijke scheidslijn tussen Goed en Kwaad. Overigens Meneer de Moderator, dit is wel een interessante discussie voor de Soapbox of zie ik dat verkeerd? Jammer als deze discussie geen kans maakt geplaatst te worden in de nieuwe XBM.
Originaliteit is natuurlijk geweldig, maar ik ben toch eerder voor een goed uitgewerkt spel dan voor een goed uitgewerkte originaliteit. Waarom moet een spel origineel zijn? Tuurlijk, gamers willen nieuwe dingen zien, willen revolutionaire spellen? Het probleem is dat originele spellen nooit revolutionair zijn. Een aantal jaar geleden kwam Black & White uit, een spel dat erg origineel was. Het idee werd al voor het uitkwam geroemd en iedereen was laaiend enthousiast. Ik denk dat de meeste het met mij eens zullen zijn dat Black & White geen goed spel was. Originaliteit was goed, maar de uitwerking? Mijn mening over originaliteit is dat een spel eindelijk is origineel is als het gewoon goed uitgewerkt is. Goede gameplay, goed verhaal, goede originaliteit en goede graphics. Dát is origineel, dat maken we niet vaak mee! Een origineel idee maakt nog geen origineel spel...
geen zin meer in het leven ofzo? of solliciteer je naar een wereldbaan als moderator? zo kom je wel over iig..
Oke ben ik dus zeer blij mee ,dat het leeft onder de wat ik noem ervaren gamers . bedankt voor alle reakties en adviesen. Deus ex 2 zoals iemand noemde lijkt me inderdaad het spelen waard . toppie
Als je van horrorgames en originaliteit houdt, dan raad ik je ten zeerste " Project Zero" of "Fatal Frame" aan (fatal frame = japanse/VS-benaming voor het spel). In dit, imo engste spel ooit, ben je een personage die met behulp van een camera geesten moet verslaan. Camera? Ja, met een camera inderdaad. Het spel vertoont jouw personage continu vanuit 3e perspectief, zoals Resident Evil en Silent Hill dus. Maar als je controller begint te vibreren, dan weet je dat er een geest in de kamer zit. Je moet dan naar 1e persoon overschakelen en de geest zichtbaar maken door door de camera te kijken. Alleen, het nare is dat je niet weet waar de geest zich bevindt én dat je beweguingen wat trager zijn. Continu dikke stress dus. Het wisselen tussen 3e persoon en eerste persoon is errug sterk gedaan. Ook gegeven het sterke verhaal én de uitmuntende graphics kan ik je deze van harte aanraden (man man man, heb geloof ik te lang op de markt gestaan vandaag )
(bijna) Alle games worden tegenwoordig gebaseerd op vroeger. Echt originele spellen zul je waarschijnlijk niet meer tegenkomen, maar je hebt natuurlijk ook verfrissende spellen. Maar met spellen draait het eigenlijk altijd om het zelfde doel. Een racespel blijft immers een racespel, ookal doe je het met motors, futuristische voertuigen, karts of ufo's, het is en blijft een racespel...