van 98 naar xp

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door godzilla123, 29 apr 2004.

  1. godzilla123

    godzilla123 expert

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nou een computer met windows 98 erop. Hoe kan ik het beste XP erop zetten

    1 er gewoon overheen (over windows 98, niet beste oplossing volgens mij)
    2 windows 98 verwijderen en dan XP erop(maar hoe verwijder je windows 98?)
     
  2. Dioga

    Dioga Piraat

    Berichten:
    3.143
    Leuk Bevonden:
    52
    Als je al je bestanden wil bewaren zou ik eerst ff een back-up maken. Daarna gewoon Windows XP cd erin, pc opnieuw opstarten en installeren. Kies ervoor dat je pc wil formatteren als NTFS partitie en de rest gaat vanzelf.
    Windows 98 kan je best bewaren en XP als upgrade draaien, alleen houd je dan je FAT32 systeempje wat een stukje instabieler is als NTFS :)
     
  3. McGreen

    McGreen The Iceman

    Berichten:
    119
    Leuk Bevonden:
    0
    Het beste is windows 98 verwijderen, de schijf formateren naar NTFS en dan windows XP eroverheen gooien
     
  4. godzilla123

    godzilla123 expert

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat is precies NTFS? en hoe verwijder ik windows98?
     
  5. suicidekiddie

    suicidekiddie Active Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    ik zou eerst kijken naar je configuratie .. windows xp draait lang niet op alle pcees ... wat zijn je specs ?
     
  6. Dioga

    Dioga Piraat

    Berichten:
    3.143
    Leuk Bevonden:
    52
    NTFS: New Technology File Systeem www.computerwoorden.nl:

    Een geavanceerd bestandssysteem dat speciaal is ontwikkeld voor gebruik met het besturingssysteem Windows NT. Het ondersteunt bestandssysteemherstel, extreem grote opslagmedia, lange bestandsnamen en verschillende functies voor het subsysteem POSIX. Het ondersteunt ook object-georiƫnteerde toepassingen door alle bestanden te behandelen als objecten met door gebruikers en systeem gedefinieerde kenmerken. Deze is geavanceerder dan HPFS, die ook door NT wordt ondersteund. Het heeft een 64-bits adressering, waardoor de haalbare schijfomvang zeer groot kan zijn. Het is een enigszins fouttolerant systeem, dat tevens spanning en striping ondersteunt.

    Windows 98 hoef je niet te verwijderen als je je pc opstart vanaf de Windows XP cd. PC aanzetten dus, cd meteen erin en ff op spatie drukken als de tekst verschijnt "Start computer op vanaf cd-rom" (kan ook zijn dat die tekst er niet komt te staan). Daarna ff de stappen op het scherm volgen :)
     
  7. balleknieper

    balleknieper .

    Berichten:
    546
    Leuk Bevonden:
    4
    Zou je het wel doen? Want ik had eerst ook 98 erop en nu dus XP. Maar hij is zo antiegelijk sloom geworden :{. Ligt er denk ik maar aan wat voor een pc je hebt. Ik bedoel: opstarten binnen een kwartier is toch een toptijd of niet? :cool: Haha.
     
  8. GiovanniG

    GiovanniG F*ck da Wannabe-MODS

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    0
    Lees dan gewoon wat Dioga zegt, je stopt gewoon je XP cd erin, dan start je je pc opnieuw op, setup van Xp begint automatisch en voordat je gaat installeren wil setup je schijf formatteren, dan kies je voor formatteren als NTFS en de rest wijst zichzelf.
     
  9. Dioga

    Dioga Piraat

    Berichten:
    3.143
    Leuk Bevonden:
    52
    Ja, precies.. Niet ouwehoeren en gewoon doen :cool:
    Opzich heeft Balleknieper wel een leuk punt, check eerst eens of je pc wel geschikt is voor XP. Heb je minimaal 256 MB RAM geheugen, beetje processor (1Ghz of sneller). Anders kan je beter 98 laten staan :)
     
  10. louis2

    louis2 Die Hard Xbox-Gamer

    Berichten:
    55
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb ook xp op mn pc gezet maar toen duurde het 5 minueten voordat de pc opgestart was, dit kwam natuurlijk doordat de pc al oud was.
    Ik heb toen xp geinstalleerd door de cd erin te stoppen en dan op installeren geklikt, kan ook.
     
  11. godzilla123

    godzilla123 expert

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb amd athlon 1600+
    512 md ddr ram
     
  12. GiovanniG

    GiovanniG F*ck da Wannabe-MODS

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan gaat het wel lukken met XP, stop nou maar gewoon die cd erin nadat je alles hebt gebackupped......
    Komt best goed dan!
     
  13. godzilla123

    godzilla123 expert

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nou perongeluk twee keer xp op de computer staan.
    bij opstarten kan ik kiezen welke windows en daar staat xp home edition twee keer.
    Hoe verwijder ik daar 1 van?
     
  14. GiovanniG

    GiovanniG F*ck da Wannabe-MODS

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    0
    Men neme 1 sloophamer..........
    Geintje, als je nou gewoon xp ga installeren kan je toch gewoon je c-schijf of welke schijf dan ook formatteren.
    Zorg gewoon dat je helemaal met een schone schijf begint, scheelt ook weer snelheid en werkt veel lekkerder.

    Je kan op je bureaublad, rechtermuis op deze computer iets instellen met opstarten van je besturingsprogramma's.
     
  15. RiFF

    RiFF Active Member

    Berichten:
    329
    Leuk Bevonden:
    0
    partition magic 8.0 downloaden op kazaa, C:\ formatteren, winxp installeren vanaf CD (als het goed is checkt je PC bij opstarten je CDrom drive op bootable disks, en ja de CD van Windows XP is bootable dus dan ken je m meteen installeren :))
     
  16. godzilla123

    godzilla123 expert

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    0
    hoe haal je in 1 keer je hele computer leeg, dus schoon maken.
    Dan cd XP erin en installeren op een schoon systeem
    Kan dit in dos?
     
  17. godzilla123

    godzilla123 expert

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe kun je de schijven in 1 keer formatteren?
    Dan op schoon systeem XP installeren.
    Kan dat in DOS?
     
  18. ICT-Boy

    ICT-Boy Vinc

    Berichten:
    366
    Leuk Bevonden:
    0
    je hoeft niet moeilijk te doen met partition magic. je doet de cd er in start de setup je gooit al je bestaande partities weg en je maakt nieuwe aan, dat is het makkelijkst.
     
  19. RiFF

    RiFF Active Member

    Berichten:
    329
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan formatteert hij hem inderdaad ook ICT-Boy, maar dan houdt hij de originele boot-sector van de vorige windows installatie intact! Je kunt het dus eigenlijk beter via Partition Magic doen...
     
  20. ICT-Boy

    ICT-Boy Vinc

    Berichten:
    366
    Leuk Bevonden:
    0
    windows xp overschrijft het MBR, anders zal die nooit van zijn leven opstarten
     

Deel Deze Pagina