harddisks vraag

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Socks, 19 mei 2004.

1. Socks

Socks a.k.a sokken

Leuk Bevonden:
    0
    hallo beste mensen,

zouden jullie mij kunnen vertellen wat het verschil is tussen:
    -een IDE harddisk
    -een S-ATA Harddisk
    - en een SCSI harddisk

en welke kan ik het beste gebruiken als ik alleen spellen speel op me pc?

bij voorbaat dank _O_

2. MisTicMac

MisTicMac Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Leuke vraag maar het antwoord hangt een beetje van je spullen af. Ik weet niet of je een oude of nieuwe pc hebt maar je zult als je een s ata schijf koopt ook een s ata aansluiting moeten heben op je moederboard omdat dit een andere kabel is als een ide. Het zelfde geld voor een scsi schijf daar heb je een scsi controler voor nodig.

Maar als je een s ata aansluiting heb zal ik voor dat gaan omdat de snelheid tussen scsi en s ata niet veel verschillen en het gewoon weg goedkoper is.

3. Socks

Socks a.k.a sokken

Leuk Bevonden:
    0
    tmoet dan in een nieuwe pc, maar als ik het goed begrijp ligt het verschil hem dus in de snelheid.

4. MisTicMac

MisTicMac Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Precies

5. TheGreatMo

TheGreatMo www.thegreatmo.tk

Leuk Bevonden:
    0
    het zijn verschillende formats, moet je ff op de beschrijving van je moederbord kijke welke jij nodig hebt, ik geloof meestal Serial ATA ;)

6. Kevin15

Kevin15 Xbox lover!!!

Leuk Bevonden:
    0
    Het ligt inderdaad aan het moederbord ja... SCSI is tegenwoordig redelijk verouderd.. Ik zou ook niet weten of je die nog kan krijgen in de winkel..
    IDE is bij veel mensen nu nog een standaard, waarschijnlijk heb je dat nu ook in pc zitten SATA is gewoon heel snel, echt een aanrader op dit moment... Ik dacht dat er een 2MB buffer in zat ofzo maar daar durf ik niks emt zekerheid van te zeggen.. Ikw eet wel dat een SATA schijf gewoon super snel is..

7. Socks

Socks a.k.a sokken

Leuk Bevonden:
    0
    oke, bedankt voor al jullie reacties _O_

8. Martijn

Martijn I have returned!

Leuk Bevonden:
    1
    Handige link

Wat Kevin15 zegt is, om het netjes te zeggen, niet helemaal waar :).
    SCSI is zeker nog de snelste standaard, met harde schijven tot 15000rpm. Wordt alleen niet echt tot helemaal niet gebruikt in de Desktopmarkt. Tegenwoordig is SATA inderdaad de upcoming guy in het desktopsegment. De snelheid tegenover gelijksoortige IDE schijven is niet zo geweldig groot (wel kun je een leuke 10000rpm Raport aanschaffen natuurlijk ;).
    De matige snelheidswinst zit em in het feit dat de meeste bedrijven hun huidige schijven slechts kwa aansluiting hebben aangepast aan SATA en de andere voordelen die deze techniek met zich meebrengt niet gebruiken. Een volgende generatie schijven zal daar vast verandering in brengen.

Ow btw, een beetje hd heeft tegenwoordig een 8mb buffer, ook de ide versies ;)

9. gerjan

gerjan Guest

wat about raid raport schijven dan? ;) 10000rpm

/edit had je al gezegd:D

10. Tha Mike

Tha Mike The Good Die Young

Leuk Bevonden:
    1
    ik denk dat je het beste een 7200rpm ata of sata schijf kopen (met 8mb buffer zoals eerder gezegt), deze hebben gewoon goede prestaties en zijn ook goed geprijst. Bij maxtor hebben ze "plus" schijven (liquid bearing) deze zijn lekker stil. Andere merken zullen ook wel liquid bearing hebben maar dat zul je zelf ff moeten gaan uitzoeken :)

Deel Deze Pagina