We hebben thuis 2 computers, op deze staat Windows 98 SE en op de andere XP. De computer waar XP op staat heeft het msblast virus. Hier is er ook een andere thread over ( iets van : help, mijn computer wordt steeds binnen 50 seconden afgesloten). Telkens als dat afsluitschermpje komt, typ ik 'shutdown -a' in bij uitvoeren om tijd te winnen. Dan wil ik het internet op om die patch te downloaden van Microsoft, via verschillene omwegen kan ik het internet net nog bereiken. Die patch kan ik niet openen omdat de computer mij ziet als gast en niet als Administrator . Nu vraag ik me af hoe het komt dat ik geen 'rechten' meer heb op deze computer. Er is alleen maar 1 account en dat is meteen de hoofdaccount. Het thuisnetwerk ligt ook plat, ik kan het ook niet aanpassen omdat ik geen 'rechten heb'. Hoe komt het dat ik geen rechten meer heb? En weet iemand hoe ik van het msblast virus af kan komen zonder de patch van MS te downloaden? Wie kan me helpen? P.S.: Ik heb een nieuwe thread geopend omdat het meer over het thuisnetwerk gaat dan over het virus.
raar dat je geen rechten meer hebt, ligt iig niet aan msblas virus, maar goed forget die patch... welk av programma heb je? er is ergens een progje dat "stinger" heet en die is geloof ik van mcaffee... probeer die ergens te downloaden (ik ga ook wel ff voor je zoeken) en draai die. hij verwijdert msblast en hoeft niet geinstalleerd te worden. als het virus verwijdert is kun je op je gemak gaan kijken wat er aan de hand is met je "rechten" voor windows 98: maakt niks uit: deze kan NIET worden besmet met dat virus!!! (HINT: start - configuratiescherm - gebruikers kijk daar eens ff rond. wat staat er?) EDIT: met ff zoeken kom je een heel eind: http://download.nai.com/products/mcafee-avert/stinger.exe dit is een stand alone .exe file...... good luck
Anders formateer je je pc toch gewoon....xp cd erin douwen instellen in bios boot frm cd en je installeerd de zooi opnieuw....de partitie verwijderen die je nu hebt. ( het deel van de hardeschijf die je ingeruimd hebt om dingen op te zetten) en een nieuwe aanmaken..nuj windows opnieuw installen en hopetee virus is pleite.
Is er van MS geen bootup versie die de virus eraf kan halen? Anders zouw je eens op www.symantec.nl moeten kijken voor een bootup file waar mee je voordat je in xp komt het virus er af kan halen. Suc6
als die zegt dat je geen rechten hebt moet je inloggen met de ingebouwde administrator account. als je niks bij de installatie heb ingevuld zit er geen wachtwoord op. dan moet je alle rechten hebben
Bedankt voor de reacties, Ik wil de computer (nog) niet formateren omdat er grote en belangrijke spullen op zitten, en die kan ik niet overzetten op cd (brander prog. is niet geinstalleerd want ik kan de cd niet vinden) e.d.. @Hit `em hard: bedankt voor de link, ik probeer het zo uit. @mvdstam: dat weet ik. Maar volgens mij zijn er van die patches die niet door MS zijn gemaakt en toch hetzelfde effect hebben. Hit `em hard heeft bijvoorbeeld zo een link gegeven. @Novofogu: ik heb een patch gedownload van www.symantec.com , alleen detecteert hij dat virus niet. Toch weet ik dat ik msblast heb want het zit in mijn registry en ik heb het verschillende malen gezien.
Weet je zeker dat het het msBlast virus is en niet dat nieuwe sasser virus? Die doet namelijk precies hetzelfde als msblast.
Hoe bereik ik de ingebouwde administrator account? Als ik mijn die pc start dan opent hij automatisch een account want dat is de enige. Bedoel je dat? Wat ik dus vreemd vind is dat ik vroeger met mijn (enige) account alles kon. Sinds ik dat msblast virus heb kan ik ineens veel minder.
Ik heb het even opgezocht en msblast heeft inderdaad dezelfde symptonen als sasser: If your computer keeps shutting down, print these instructions for yourself, or to help a friend: Instructions for Microsoft® Windows® XP Users Instructions for Windows 2000 Users Toch heb ik een bestand genaamd msblast.exe een paar keer gevonden op die computer. Ik zal het even opzoeken. Bedankt! /edit: ik heb dit gevonden onder processors : avserve.exe , dus ik heb ook het sasser virus. Vaag, ik download nooit op die computer.
even voor de zekerheid, heb je al geprobeerd te scannen in de veilige modus en heb je systeemherstel uitstaan ?
Nee, ik heb geen virusscanner op die computer. Ik gebruik die computer niet vaak voor het internet. Systeem hersel? hoe doe ik dat bij windows XP? Wat me wel opgevallen is dat ik de laatste tijd veel spam krijg in me mailbox (outlook). En dan staan er korte dingen in zoals: important. Niets meer, niets minder.
Voor sasser hoefde je toch niks te downloaden? ik dacht dat die via een lek in windows binnen kwam waar al een paar maanden geleden een patch voor is uitgekomen?
Avserve.exe is idd het Sasser virus. Ik heb 'm ook gehad en verwijderd met zo'n speciaal programmatje. Ik kan 'm wel naar je sturen of je moet 'm zelf willen zoeken. Je hoeft idd niks te downloaden om het te krijgen. Ik had avserve.exe afgesloten onder processen en dat programma gedraaid. Daarna winupdate gedaan en hij was weg.
Bedankt alders40! het is opgelost. Ik had beide virussen (msblast.e en sasser.c). Netwerk doet het weer en internet doet het weer vlot. Je hebt mijn computer gered. Ik wou hem bijna formateren. Thank you