Pc doet het slecht.

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Deazer, 26 mei 2004.

1. Deazer

Deazer Espionage

Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,
    Ik heb een splinternieuwe Dell, Pentium 4 met 3,2 Mgh, van een paar weken oud en ik heb heb nu ineens een raar probleem. Ik was gewoon een beetje bezig op m'n pc (ik was wat films aan het bewerken met pinnacle v9) en nu opeens werkt m'n pc heel erg traag. Hij happert heel erg veel en loopt veel vast. Op mijn harde schijf heb ik 190 Gigabyte over dus daar ligt het niet aan. Ik heb ook geen overbodige software of spyware. En ik voer altijd virusscans uit ,defragmeer en schoon mijn pc op. Ik weet niet wat ik moet doen. Iemand een idee? Alvast bedankt.

2. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    3.2 mhz? toe maar! :+ ff serieus, na een restart is het probleem er ook nog?

3. Deazer

Deazer Espionage

Leuk Bevonden:
    0
  4. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Zou eens proberen je pc te formateren en windows eropnieuw op te zetten. Zodat je met een schone pc weer verder gaat.
    Je hebt wel een windows cd nodig en eventueel een drivers cd.

5. Offtrack

Offtrack ForzaGT :)

Leuk Bevonden:
    6
    Bij een pc van een paar weken oud...:confused:?

Hoeveel werkgeheugen heb je? Misschien dat dat programma je hele geheugen vol cached en dat je systeem dan traag wordt?

6. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Kijk je temperaturen eens na met Speedfan.

7. Deazer

Deazer Espionage

Leuk Bevonden:
    0
    Ja dat is een idee. Maar dan wil ik wel eerst een aparte schijf maken waar ik dan mijn bestanden kan opslaan want die wil ik niet verliezen. Ik wil dan bijvoorbeeld een aparte schijf maken van ongeveer 80 gig waar ik dan alles op kan zetten maar ik heb geen idee hoe dat moet. Weet iemand dat?

8. Deazer

Deazer Espionage

Leuk Bevonden:
    0
    Werkgeheugen heb ik wel genoeg want ik gebruik maar +- 250 van de 2460.

Edit: En mijn temparatuur is ook goed.

Laatst bewerkt: 26 mei 2004
  9. Robbertus

Robbertus X B O X

Leuk Bevonden:
    11
    wow wat een super pc maar formatteren is niet cool je moet alles weer opnieuw doen updaten updaten etc.

10. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Hij kan wel gaan formatteren en opnieuw installeren, maar het zou wel handig zijn als hij weet wat de oorzaak is. Anders moet hij elke week opnieuw installeren...

Misschien kan je kijken met ctrl-alt-delete hoe zwaar je cpu belast wordt, en hoeveel geheugen hij standaard gebruikt. Je kunt ook zien welke processen er allemaal draaien. Het is dan wel handig als je weet wat elk proces precies betekent natuurlijk. Ook bij de hardwarelijst even controleren of er misschien apparaten zijn met problemen, dan staat er een uitroeptekentje voor.

Mocht je toch opnieuw gaan installeren, gebruik dan zoveel mogelijk de nieuwste drivers en het best kan je WHQL gecertificeerde drivers nemen, die zijn door MS goedgekeurd. Helaas zijn die niet voor elk apparaat beschikbaar.

Als je dan een nieuwe installatie hebt, gebruik dan drive image of norton ghost om een backup te maken op bv. DVD of een andere partitie. Als je dan weer problemen hebt, zet je in 15 minuten je werkende installatie weer terug.

Pinnacle 9 is overigens niet het meest stabiele programma. Veel mensen hebben er problemen mee.

Nog iets over een nieuwe installatie... Als je er net een verse windows op hebt staan, staat je pc open voor de meeste virussen. Service Pack 1 van Windows XP is dan niet genoeg. Er is ook een SP1 rollup package ofzoiets die je kan downloaden bij MS. Als je dat dan al klaar hebt op een cdtje bij het installeren en daarmee windows update voordat je verbinding maakt met internet, dan ben je net wat veiliger verbonden als je naar de windows update site gaat voor de rest van de updates.

Laatst bewerkt: 27 mei 2004
    1 persoon vindt dit leuk.
  11. Deazer

Deazer Espionage

Leuk Bevonden:
    0
    Opnieuw installeren is waarschijnlijk dan de beste oplossing maar ik wil niet al mijn bestanden verliezen. Weet iemand hoe je een nieuwe shijf kan maken. Bijvoorbeeld een schijf D:\ maken ofzo. Want nu staat alles op C:\ maar als ik dan mijn belangrijkste programma's naar D:\ verplaats, dan kan ik wel C;\ fotmatteren zonder dat ik m'n belangrijkste dingen verlies. Maar ik weet alleen niet hoe dit moet. Kan iemand mij dit uitleggen?

12. CylonNL

CylonNL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    alle drivers voor de video kaart geinstalleerd?(windows geeft het niet altijd aan als er geen driver op zit)of mischien kon je video kaart het niet aan (video editten is nogal zware aplicatie)

13. Deazer

Deazer Espionage

Leuk Bevonden:
    0
    Ja alles is goed geinstalleerd. Ik hoef alleen nog te weten hoe ik een aparte schijf kan maken zodat ik mijn pc kan formatteren.

14. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Partition Magic is een programma om achteraf extra partities aan te maken. Maar dan zou ik toch van tevoren een backup maken op cd of dvd voor de zekerheid.

Programma's kan je niet backuppen, die moet je na een herinstallatie van windows er weer opniew op gaan installeren. Statische bestanden zoals word documenten en plaatjes e.d. kan je wel gewoon kopieren. Email kan je exporteren naar een bestand, net als het adresboek.

Je hoeft niet te formatteren, als je opstart van de Windows XP cdrom kan je aangeven dat hij de schijf moet formatteren voordat je installeert.

Weet wel waar je aan begint, het is erg lastig om hier in het forum uit te leggen hoe alles precies werkt. Heb je geen handige kennissen of familieleden?

Op zich is videobewerken geen zware belasting voor je videokaart, die hoeft alleen maar het 2D filmpje op je scherm weer te geven. De rest van je PC (Geheugen, CPU, Harddisk, Moederbord) krijgt het wel zwaar te verduren bij het renderen. Misschien dat er een hardwarematige MPEG encoderkaart gebruikt wordt, maar dat zal wel niet.

Deel Deze Pagina