Juridische vraag copyright dvd's/tv series

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Tco, 29 jun 2004.

1. Tco

Tco The Chosen One

Leuk Bevonden:
    1
    Oke, ik en een andere forum member hadden ff een msn discussie.
    (The Chosen One ( _O_ me _O_ ), en soolmaan ;) )

Het gaat dan om het voorbeeld de Dvd's/Serie van _O_ Buffy/Angel _O_ , maar dat kan natuurlijk ook een andere serie zijn.

De Dvd's zijn natuurlijk copyrighted en mogen niet worden verspreid naar andere mensen etc.

Maar nou zegt Soolmaan dat als deze/een serie op tv is geweest hij daarna wel verspreid mag worden, hij heeft ook een link waarop je de series kunt downloaden maar dan beelden direct van de tv af.

(die link word hier natuurlijk niet wordt genoemd en PM mij en hem er ook niet voor, dit is een strikt juridisch informatieve gestelde vraag, we hebben beide zelf de volledige buffy reeks legaal en hij de angel reeks ook mijn 1e angel season komt er zelf ook aan :9 ) :cool:

Nou is dus mijn vraag; is dat dan wel legaal, volgens mij dan niet want het is en blijft copyrighted maar soolmaan zegt dus van wel omdat alleen de dvd's copyrighted zijn.

So enlighten us please. _0/

ps. ik heb deze topic in Overige console's + PC / Internet geplaatst maar misschien past ie beter in actualiteiten..... en mag de mod heb dan daarheen verplaatsen.

2. soolmaan

soolmaan Lonely Together

Leuk Bevonden:
    2
    First of all, you can be the Chosen one, want ik heb het meer op Willow _O_ begrepen, as you know _0/

Op het moment dat we met deze discussie bezig zijn, ga ik wel ergens over twijfelen, maar a la... ik kijk er op zich als volgt tegen aan:
    2 mensen nemen beiden hetzelfde tv-programma op... resultaat, beiden hebben het programma op video...
    1 persoon neemt het tv-programma op, en laat deze kopieren door een ander... resultaat is hetzelfde, en volgens mij legaal...
    Het wordt pas illegaal als 1 persoon een dvd-tje koopt, en deze door een tweede laat kopieren...
    Op dezelfde wijze is mijn logica, dat as je van tv iets opneemt en dit verspreidt via het net (zonder commerciele doeleinden) dan moet dat legaal zijn? Am I right or...?

Overigens krijg je bij een TV-uitzending ook nooit Warnings vooraf, dat het programma enkel in huiselijke kring bekeken mag worden, of het materiaal verspreiden zonder toestemming, blablabla, if ya know what I mean?

Trouwens ikzelf HEB geen link met de hele buffy en angel reeks (maar weet um wel te vinden :))

Laatst bewerkt: 29 jun 2004
  3. PureDigitalTV

PureDigitalTV Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    deze discussie is ook al zeer lang gaande in het anime circuit. Hierbij nemen ze als maatstaaf de licentie. Zodra de anime nog niet is gelicenseerd mag het worden verspreid. Maar zodra de rechten door een bedrijf word gekocht word het niet meer verspreid. Aangezien Buffie en Angel beide al op dvd zijn uitgekomen, is het dus illegaal. En men moet onthouden dat men voor de kabel betaalt. En als je het dus kopieert en vervolgens spreid naar mensen die niet de kabel exploitant betalen loopt zowel de kabel exploitant als ook het bedrijf dat de rechten heeft uitgegeven geld mis.

4. soolmaan

soolmaan Lonely Together

Leuk Bevonden:
    2
    mjah, dat makes sense! maar wat impliceert dan of iets een licentie heeft of niet? alleen dat het te koop is in de winkel?!?

5. Tco

Tco The Chosen One

Leuk Bevonden:
    1
    Een licentie koop je natuurlijk officeel aan, dus dat zou je ook kunnen navragen dan lijkt mij.
    Maaruh soolmaan, exucses geaccepteerd hoor ;).

6. gerjan

gerjan Guest

Is illegaal, de zenders betalen om het uit te mogen zenden, je mag die serie wel voor eigen gebruik opnemen op video ofzo, maar je mag die opnames niet verkopen/verspreiden.

De zender hebben een soort van licentie gekocht om het uit te mogen zenden.

7. Tco

Tco The Chosen One

Leuk Bevonden:
    1
    Dat was ook precies mijn idee wat ik had.

ps. gerjan me sig :).

8. soolmaan

soolmaan Lonely Together

Leuk Bevonden:
    2
    uiteraard niet overtuigd, omdat ik het verschil niet zie tussen 2 mensen die iets van tv opnemen, of dat de ene het overneemt van een ander, maar vooruit!

excuus Tco! |:-

9. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Nee dat is gewoon onzin, dat een serie op tv is geweest wil niet zeggen dat je ongestraft kan gaan verspreiden.
    Uit de FAQ van stichting BREIN:

"Mag ik voor iemand anders kopieën maken van cd's, MP3-bestanden of van andere muziek en films?"
    "Nee. Beeld en geluid mag u uitsluitend voor uzelf 'thuiskopiëren'. Volgens de Auteurswet van 1912 mag iedereen, zonder voorafgaande toestemming van de auteur "voor eigen oefening, studie of gebruik" zelf een kopie maken van bv. een cd of een MP3-muziekfile. Daar betaalt u ook een kleine heffing voor wanneer u een blanco drager koopt. Meerdere kopieën maken, uitlenen, verhuren of verkopen is niet toegestaan zonder toestemming van de rechthebbenden. Deze uitzondering geldt niet voor computersoftware, waaronder ook computerspellen. Die mogen dus helemaal niet gekopiëerd worden."

Lijkt mij vrij duidelijk :)

10. Tco

Tco The Chosen One

Leuk Bevonden:
    1
    Ja ok maar wel ff voor de duidelijk heid dat was mijn punt ook niet, dat zei soolmaan dus juist he ff om het duidelijk te houden ;).

11. soolmaan

soolmaan Lonely Together

Leuk Bevonden:
    2
    arjan84, het stukje faq dat je beschrijft, verslaat volgens mij producten die je origineel hebt aangeschaft!

but anyways, zelf ff lopen zoeken op www.auteursrecht.nl, en het volgende gevonden:

Eigen rechten!
    De eigen programma’s die een omroep uitzendt, zijn op hun beurt ook beschermd door naburige rechten. Dat houdt in dat iemand een programma niet zonder toestemming mag opnemen om deze vervolgens te verspreiden. Natuurlijk mag iedereen wel een radio- of tv-programma voor zichzelf opnemen en dat naar willekeur bekijken of beluisteren.

ben overtuigd van mijn ongelijk!

Laatst bewerkt: 30 jun 2004
  12. Tco

Tco The Chosen One

Leuk Bevonden:
    1
    Woehoe, maar je klonk op zich wel overtuigend in het begin hoor :)
    En dan doel ik dus ook naar het gedeelte van het gesprek dat we bij msn hadden ten aanleiding van deze topic.

Laatst bewerkt: 30 jun 2004
  13. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Aah okee, dus geldt hetzelfde als voor aangeschaft materiaal :).
    Zijn omroepen dan niet verplicht om hier enige melding van te geven? Ik bedoel met de doorbraak van dvd-recorders en digitale tv-uitzendingen neem je gewoon op dvd kwaliteit op :eek:. Zouden al die omroepen daarom juist van die oude bagger films uitzenden O-)

14. Tco

Tco The Chosen One

Leuk Bevonden:
    1
    Mja dat zou je zelf dan verplicht zijn om op te zoeken in het wetboek neem ik aan....
    Maar ja wie doet dat :).

Enne..ouwe films zijn cool hoor, misschien doel je op herhalingen van 5 jaar ouwde films en zo maar die films van de jaren 50 en 60 zijn soms best vet :), the court jester ruleert _O_.

15. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Inderdaad ;), Rambo First Blood ofzo voor de 60e keer |:-

16. Eastmaster

Eastmaster .nl

Leuk Bevonden:
    2
    Aan het einde van een programma of film zie je altijd een (C) logo....

Dan is het toch duidelijk dat je het niet mag opnemen en verspreiden zonder toestemming van de auteur of rechthebbende

17. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Ja dat ben ik met je eens, maar ik zou dan zoiets aan het begin en het einde doen. Is eigenlijk een beetje hetzelfde als de politie je op een stuk asfalt laat rijden van 10km, zonder de max. snelheid aan te geven aan het begin of halverwege, om dan vervolgens na 9,99km te kunnen innen, omdat ze daar laten zien hoe hard je mag.

Maargoed, met een beetje gezond verstand weet iedereen (hoop ik :cool: ) dat je voor eigengebruik mag opnemen, maar niet voor lokale videotheek mag spelen.

18. M_Master

M_Master Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Dat (C) tekentje hoeft er geeneens op te staan. In principe zit op alles auteursrecht zolang het maar origineel en creatief genoeg is. Als jij bijvoorbeeld een tekening maakt en je buurman kopieert die tekening zit hij fout, ook al staat er geen (C) op. Alleen in sommige landen is dit weer wel verplicht.

19. Tco

Tco The Chosen One

Leuk Bevonden:
    1
    Das waar, in sommige/meeste/alle amerikaanse programma's en films/series laten ze ervoor i.e.g zo'n stukkie zien van mag niet dit en dat en zo.. :)

Deel Deze Pagina