[XOne] 1080P of toch niet ??

Discussie in 'Games' gestart door Durk68, 24 feb 2012.

1. Durk68

Durk68 Member

Leuk Bevonden:
    0
    Gisteren heb ik een nieuwe Full HD TV gekocht merk Samsung type LE40D503. Hiervoor had ik een 26" HD ready TV. Ik heb het beeld bij de Samsung LE40D503op op 1080P resolutie gezet. Echter viel de beeldkwaliteit (Forza :cool:
    ietwat tegen. (kartelranden) Toen ik de resolutie op 720P had gezet werd de beeldkwaliteit er zeker niet slechter op. Dat is toch vreemd? Op een 40" TV zou het verschil in resolutie zichtbaar moeten zijn? Ook het Xbox Dashboard zag er met 720P hetzelfde (of misschien wel scherper) uit dan in 1080P.
    Wanneer de TV op 1080P resolutie draait, en ik druk op de infoknop op de afstandbediening, geeft hij wel aan: 1920x1080 60 Hertz. Forza 3 zou 1080P moeten ondersteunen. Ligt dit aan de TV of de Xbox?

2. xboxlol

xboxlol Active Member

Leuk Bevonden:
    40
    Kartelranden houdt je altijd omdat pixels nou eenmaal vierkant zijn. ;) Dit fenomeen heet aliasing en wordt meestal weggewerkt met anti-aliasing.

Als je sharpness instelling op je TV te hoog staat kan dit de randen teveel benadrukken waardoor aliasing makkelijk zichtbaar word. Probeer je sharpness dus wat lager in te stellen. Je sharpness moet zo staan zodat je geen witte randen om objecten heen ziet.

Houdt er ook rekening mee dat veel console games tegenwoordig bezuinigen op anti-aliasing om toch de nodige grafische kwaliteit te halen.

Verder rendered de xbox 360 niet op 1080P maar op 720p en schaalt dit omhoog naar 1080P. Dit verklaard waarom jij weinig verschil ziet tussen de twee resoluties. Het is wel aangeraden om je xbox 360 toch op 1080P te laten staan omdat je 360 veel beter kan schalen dan je TV. Wanneer je hem op 720p instelt schaalt jouw TV het omhoog wat kan leiden tot vertraging in je beeld ten opzichte van je controller.

3. Durk68

Durk68 Member

Leuk Bevonden:
    0
    Xboxlol, bedankt voor je verhelderende antwoord, ik was even bang dat dit aan de TV lag. Maar wat ik wel vreemd vind, is dat de text op het Xbox Dashboard (bijvoorbeeld tijdens het veranderen van de resolutie krijg je een bepaalde vraag of opmerking in witte letters) met de 1080P resolutie niet scherper of duidelijker is dan met de 720P resolutie. Of wordt het dashboard misschien niet in 1080P weergegeven?

4. Ferry34

Ferry34 games/gadgets addict

Leuk Bevonden:
    66
    Forza 3 is redelijk hopeloos met kartelranden. Als je er op gaat letten, begin je je er aan te irriteren. Er zijn veel titels met dit probleem.
    Ik zal blij zijn als er een nieuwe xbox uitkomt.

5. Durk68

Durk68 Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb vanavond nog Dirt 3 gespeeld op m'n nieuwe TV, en ik moet zeggen dat ziet er grafisch wel goed uit! Overigens moet je bij een 40" TV er ook niet te dichtbij zitten, minstens 2 meter ervan af heb ik nu ervaren. Ik was nog gewend aan m'n vorige 26" TV waar ik redelijk dicht ervan af zat.
    Overigens heeft deze TV geen last van vertraging (input lag), in gamemode zetten is dan ook niet nodig. Ik heb dit wel geprobeerd, maar ik zag dat de beeldkwaliteit hierbij achteruit ging.

Deel Deze Pagina