5.1 setje overbodig ?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door kapik, 10 okt 2003.

1. kapik

kapik Banana

Leuk Bevonden:
    0
    Hoi mensen. Ik wou eff weten of zo'n 5.1 setje ( bijv. creative inspire ) overbodig is bij een breedbeeld TV met 3D Cinema sound. Want het geluid dat er uitkomt is geweldig. Dus mijn vraag is of zo'n setje nou ovebodig is om te kopen.

2. Majin

Majin Bye bye~~

Leuk Bevonden:
    0
    moet je zelf weten je zegt dat er geweldig geluid uit komt dan hoef je die 5.1 set niet te kopen bespaar geld maar als je toch surround sound wilt met subwoofer zou ik er voor gaan maar zo te horen vind ik het wel overbodig

3. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Nee hoor, heb thuis ook 3d geluid op tv en dat is echt niet te vergelijken met 5.1 set. Klinkt ontzettend mooi zo een tv, maar zodra je een 5.1 set heb kan je niet meer zonder. Het surround effect krijg je dan pas echt, en creative is niet al te duur en ik hoor er goede verhalen over. Ik heb zelf een sony surround set van 250 euro en ik kan en wil niet meer zonder, het bevalt me prima! Zeker nu 5.1 geluid belangrijker gaat worden in games.

Laatst bewerkt: 10 okt 2003
  4. ewout

ewout Addicted 17-05-02

Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb hier ook een tv staan met 3d sound, aardig nieuw apparaat en ook niet de goedkoopste, maar het geluid wat uit een 5.1 setje komt kan je daar echt niet mee vergelijken.. 3d sound is aardig.. kan zeker mooi geluid uit komen, maar het zal het niet halen bij de 'ervaring' van echt surround sound.

Overbodig is zo'n setje iig niet! vooral als je ook nog eens zo nu en dan een dvd'tje in je xbox stopt. ( en afspeelt :) )

5. TheGreatMo

TheGreatMo www.thegreatmo.tk

Leuk Bevonden:
    0
    ik ga ook zo'n Dolby setje halen :D

6. Eagle4

Eagle4 trigger happy madman

Leuk Bevonden:
    0
    Zo'n set is overbodig, ik zelf heb het gewoon aan onze dvd-speler aangesloten(met Dolby digital) Zonder advanced scart cable dus het licht er maar net aan of je al de juiste spullen hebt maar als je het niet hebt is eht wel aan te raden om een DD setr te kopen want het geluid is echt super!!!!

Eagle4

7. De Maki

De Maki Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    |:-

Als je geen gebruik maakt van de een Advanced SCART kabel dan heb je dus geen Dolby Digital! In jouw geval zal de DVD-speler er zelf een soort van Dolby van proberen te maken.

8. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ik vind ze overbodig omdat goedkope setjes niet kunnen concureren met volwaardige boekenplankspeakers. Het ligt er net aan wat je verwacht. Veel satelietsetjes zijn eerst verrassend maar als je een stel goede boekenplank speakers gehoord hebt blijkt al snel dat de kwaliteit van de satelietspeakers te wensen over laat. Dat geldt zelfs voor Bose Acoustimass speakers.

Dit omdat een kleine speaker gewoonweg een beperkt bereik heeft. Hij geeft alleen midden en hoge tonen weeer, en dan vaak vooral hoge tonen. Er ontbreekt een groot deel van het geluidsspectrum. Je moet het zo zien, een gitaar heeft een heel wat grotere klankkast dan zo´n klein speakertje.

Als je echt goed klinkende speakers wil hebben die je ook gebruikt voor het luisteren van muziek zou ik gaan sparen en me orienteren op speakers die jij echt mooi vind klinken. Tot je de juiste speakers hebt gevonden zou ik genieten van het 3D effect op mijn TV.

Laatst bewerkt door een moderator: 10 okt 2003
  9. NL Apex

NL Apex iPod, therefore I am

Leuk Bevonden:
    1
    Of je bent een jongeman van rond de 15 en je wilt gewoon lekker 5.1 geluid en verder geen poespas.. like me:) dan moet je gewoon creative 5500 kopen..

10. Quack

Quack That's my stapler.

Leuk Bevonden:
    0
    Boekenplank? Wat dacht je van een paar goede floorstanders... 8)

Sja, het is maar helemaal wat je er voor kwijt wilt zijn, en wat je er van verwacht.

Voor muziek ben ik het daar helemaal mee eens. Maar een beetje knallen op je xboxje is toch best wel heel erg vet met een beetje 5.1 geluid, ook al is het dan geen top geluid.

11. TheWalrus

TheWalrus Guest

Haha, ja okay, pinguinboxen ownen ;) Floorstanders top.

Ik heb zelf een stel Engelse Mordaunt Short Speakers in combinatie met een Onkyo versterker.

Uiteindelijk kun je speakers zo groot en zo duur kopen als je wilt maar echt goede kwaliteit begint veelal bij de boekenplank speakers. Welke speaker jij het mooist vind klinken kun je alleen met de oogjes dicht, luisterend naar jouw favoriete muziek, uitvinden.

Voor een leuk surround effect dat leuk klinkt heb je aan een satelietset genoeg. De meeste mensen hebben ook voor muziek waarschijnlijk genoeg aan dergelijke speakers. Het ligt natuurlijk ook aan de muziek die je draait. Klassiek en Jazz vragen natuurlijk om goede speakers.

Laatst bewerkt door een moderator: 11 okt 2003
  12. StephaN

StephaN Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ok even over die boekenplankspeakers ik had tannoy 632 speakers (toch niet de goedkoopste). Maar ik heb veel meer plezier met games/dvd's met mijn simpele creative 5500d setje.

13. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ik bedoel ook 5.1 in combinatie met op zichzelf staande speakers voor games en films in plaats van een geintegreerde set.

Kleine 5.1 setjes klinken leuk, zijn makkelijk te plaatsen en geven een goed surround effect. Qua geluid zijn ze echter heel beperkt en dan kun je in mijn ogen beter voor goede speakers gaan. Wat je koopt ligt vooral aan het budget dat je hebt en wat je belangrijk vind.

Ik ken heel veel mensen die met veel plezier naar een sony 5.1 set luisteren en mensen die dol zijn op hun PC speakersetjes. En het is ook natuurlijk niet zo dat het verschikkelijk klinkt.

Dat je een groot deel van het oorspronkelijke geluid mist zal veel mensen een zorg zijn. Vaak beoordeelt de gemiddelde koper zijn setje op het trillen van de kamer dankzij de subwoofer. Liever een basbrij dan een strakke bas. Ook het hoog en midden wordt vaak compleet genegeerd, schel wordt vaak als helder bestempeld.

Er is trouwens ook nog een geweldig verschil tussen de verschillende satelietsetjes. Dat varieert, net als gewone speakers, enorm.

Als iemand eerst zelf een prachtig stel gewone boxen had en overgaat op een satelietsetje zal het geluid snel tegen gaan vallen. De meeste mensen krijgen vooral wat betreft muziek spijt. Daarom vind ik twee boekenplank speakers in combinatie met bijpassende surroundspeakers, of beter nog, een vijftal gelijke speakers de beste oplossing.

14. nielsracing

nielsracing My vinyl

Leuk Bevonden:
    1
    _O_ _O_ _O_

Helemaal mee eens.
    Die satelliet speakertjes is echt helemaal niks bij een een paar goede boekenplankspeakers. Veel mensen zijn helemaal gek van Bose etc, nou ik vind het niks.
    Spaar dan door (of 2e hands) naar een Onkyo / Yamaha receiver met een paar goede boxen (B&W bijv.) Dit is gewoon veel beter geluid dan al die rotzooi die op de markt is.
    Geloof nou zelf, een home cinema set voor 300 Euro........... nee klopt dat kan niet.

15. Hanry X

Hanry X Diehard Wannabee

Leuk Bevonden:
    0
    Dus wat zou nou beste surround oplossing zijn voor iemand die veel gamed en af en toe dvdtje speelt zijn?
    Moet niet te duur zijn en niet al te moeilijk aan te sluiten te zijn!
    misschien als er een merk bij hebt: graag!

(Ben 100% noob met surround:confused:)

16. TheWalrus

TheWalrus Guest

Nou ja, dat ligt helemaal aan jezelf.

-Vind je surround effecten op zichzelf heel belangrijk, koop dan een kleine surroundset en je bent voorzien.
    -Geef je heel veel om geluidskwaliteit en luister je veel naar , wacht dan en begin met twee speakers en breid uit als dat een mogelijkheid is.

Voor de gemiddelde luisteraar is een miniset goed genoeg, hell dat beviel mij ook een hele tijd goed. Gewoon op een aantal zaken letten:

-Wat is je budget ?
    -Waar ligt je prioriteit ?
    -Hecht je ook veel waarde aan muziek ?
    -Wat heb je op dit moment ?

17. ewout

ewout Addicted 17-05-02

Leuk Bevonden:
    1
    Heb je een beperkt budget dan kan ik je de Creative Inspire 5500 digital aanraden. Voor zo'n 170 euro heb je dan een leuk setje met Dolby Digital.

Erg makkelijk aan te sluiten met alle kabels bijgeleverd.

TheWalrus heeft wel gelijk wat muziek luisteren betreft.. daar is zo'n setje niet echt een uitblinker in.

Maar is het puur voor dvd's en games dan heb je met de 5500 een leuk setje ( is in die prijs klasse eigenlijk ook weinig concurrentie met dolby digital decoder )

Groeten Ewout

18. Hanry X

Hanry X Diehard Wannabee

Leuk Bevonden:
    0
    Neej muziek hoeft er niet op! bedankt!

19. wallage

wallage Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het helemaal eens met de mensen die zeggen dat zo'n inspire zetje niks is. Ik heb hem zelf een paar weken gehad toen ben ik toch maar over gestapt naar een fatsoenlijke losse onderdelen set. Het geluid wat daar uit komt wordt je echt g*il van. Mocht je toch wat minder geld uit willen geven doe dat dan aan de Logitech Z-680, is wel een stuk duurder dan de 5500 van creative maar er komt nog een beetje geluid uit. En de vraag die hier gesteld wordt of een 5.1 overbodig is: zeker niet. Mijn tv heeft ook dat 3d geluid, maar dat is nog slechter dan dolby prologic. Als je kamer niet helemaal geluid technisch optimaal is ingericht klopt er niks meer van en kaatst het geluid alle kanten op.

philips 32pw9588

Laatst bewerkt: 31 okt 2003
  20. Quack

Quack That's my stapler.

Leuk Bevonden:
    0
    Oooh... Dali! :)

Ik heb 606jes als fronts en 505's als back.. heb ook nog een paar R1000's die ik nog als surround backs wil aansluiten.. maar daarvoor moet ik nog eens een fijn eindversterkertje scoren..

Deel Deze Pagina