Twijfel een beetje waar dit te plaatsen dit lijkt me de beste plek, stukje vande site Service Games over de ontwikkelstudio's van SEGA en hun opkomende spellen = de mening van de redacteur erbij, ziet er over het algemeen genomen aardig uit de game line-up: Next Gen Sega : De waarheid De balans van ons artikel : Next Gen Sega was niet zo erg positief. Dat we echter met onze analyse juist zaten, werd een paar dagen nadien bevestigd door de algemene raad van Sega Japan. De geplande verkoopcijfers werden niet gehaald en aandeelhouders begonnen te morren. Vlug werden er door Sega president Hideki Sato een aantal maatregelen genomen om de aandeelhouders gerust te stellen (en dat was nodig want de aandelen daalden 3 dagen op een rij) : 1. Sega zal in de toekomst minder games gaan ontwikkelen en zich meer gaan concentreren op de populairdere (lees meest verkopende) titels. 2. Waar de verschillende subdivisies de vrijheid kregen om games naar eigen keuze te ontwikkelen, zal nu een commissie (bestaande uit mensen van de verschillende subdivisies) deze projecten moeten goedkeuren, verder opvolgen en begeleiden. Verder werd in mijn artikel duidelijk gesteld dat ik het gevoel had dat Sega in een overgangsfase zat. Ze zoeken nog steeds duidelijk hun weg als third party developer. De games die ze tot nu toe uitbrachten, waren niet steeds van hoog niveau en sommige Segafans gingen al paniekerig aan de alarmbel hangen. Dat is volgens mij nergens voor nodig want de aangekondigde projecten van Sega beloven veel goeds : een next gen Outrun, PDO, Spike-Out X-treme, VO marz enz… Het komende jaar ziet er dus veelbelovend uit. Hoe hebben de verschillende subdivisies het nu gedaan sinds ze third party games zijn gaan ontwikkelen ? Ik geef hieronder een persoonlijke kijk op elke subdivisie. Hoe hebben ze het er in hun next gen avontuur van afgebracht en wat mogen we nog verwachten ? Wow entertainment Het vroegere AM#1 is duidelijk aan een kleine comeback bezig. Na een lange windstilte bewijzen ze met Sega GT 2002 en Hotd 3 waarom Sega liefhebbers een Xbox in huis moeten halen. De overzettingen van DC games Homerun King voor de Gamecube en Sega Bass fishing duel voor de PS2 zien er ook behoorlijk goed uit. De nieuwe projecten van Wow blijven echter stevig verborgen achter de betonnen Sega muren. AM2 Met VF4 en Beach Spikers liet Suzuki zien dat hij nog steeds weet wat een goed spel is. Jammer genoeg is er veel tijd gestoken in het overzetten van DC games naar de next gen consoles : Shenmue II, F355, VC Rebirth. Laten we hopen dat eens de ports achter de rug zijn, we terug echt kunnen genieten van onze favoriete palmboom logo. Het komende jaar ziet er alvast goed uit met Virtua Fighter Quest, Daytona Live en waarschijnlijk een arcade overzetting van VF4 evolution naar de console(s). Hitmaker AM#3 was tijdens de Saturn dagen één van mijn favoriete subdivisies. Ook op de DC hebben ze met Crazy Taxi, Virtua Tennis en Confidential Mission een aantal schitterende games uitgebracht. Jammer schiet er momenteel niet veel van over. Met het inspiratieloze Crazy Taxi 3 en de overzetting van Virtua Tennis 2 naar de PS2 op hun archief, is Hitmaker helemaal verdwenen in het hele next gen wereldje. Gelukkig kunnen ze dit volgend jaar goedmaken met Virtual On : Marz. Amusement Vision AV is waarschijnlijk één van de meest actieve en succesvolste subdivisie van Sega op de next gen consoles. Nagoshi’s team bracht ons Virtua Striker 3 en het goedverkopende Super Monkey Ball. Met Super Monkey Ball 2, Fzero en Spikeout hebben ze trouwens nog een aantal potentiële toppers in handen. Zonder twijfel is AV de snelst rijzende ster bij Sega. Sega Rosso Over Sega Rosso valt -net zoals in hun DC peroide- weinig te melden. We weten alleen dat ze bezig zijn met Sega Rally Championship voor de GBA en dat ze de andere divisies ondersteunen met hun games voor de arcade. Ik vrees dat ook deze generatie hier weinig zal aan veranderen. Smilebit Net zoals Amusement Vision zijn ze bijzonder actief op de next gen hardware. JSRF en Gun Valkyrie waren om vingers en duimen af te likken maar met Panzer Dragoon Orta gooien ze alle registers open. Bovendien is er intussen al een nieuw project in ontwikkeling waarvan velen vermoeden dat het een vervolg is op Panzer Dragoon Saga. Een “thumbs up” voor Smilebit. Overworks Deze divisie zou in het komende jaar wel eens heel belangrijk voor Sega kunnen worden. Met Skies of Arcadia : legends voor GC, Shinobi en de nieuwe Sakura Taisen remakes voor de PS2 hebben ze hun handen vol. Overworks games zijn steeds vrij lang in ontwikkeling maar het eindproduct is altijd zeer geslaagd. Sonic Team Voor mij één van de grootste teleurstellingen op de next gen systemen. Sonic Team is zonder twijfel mijn favoriete Sega divisie. Met de SA2 en de Sonic Mega collection overzetting naar de GC en de PSO overzetting naar alle next gen consoles, is dit het enige wat Naka en co. momenteel op hun actief hebben. Laten we hopen dat met het nog onbekende PS2 spel en een nieuw Sonic spel, we volgend jaar beterschap mogen verwachten. United Gaming Artists Wat UGA in ontwikkeling heeft blijft voor iedereen een raadsel. Waar ze toe in staat zijn hebben ze al bewezen met Rez en Space Channel 5. Laten we hopen dat dit relatief kleine team binnenkort hun nieuwe projecten bekent maken. Sega Rally 3 lijkt het meest waarschijnlijke. Ook hier merken we dat sommige divisies in een overgangsfase zitten. Deze overgangsfase wordt vooral gekenmerkt door de vele ports van DC games naar de next gen consoles. Zodra deze achter de rug zijn zullen we hopelijk de ‘echte’ Sega magie terug mogen verwelkomen. Want eerlijk is eerlijk, van Sonic Team, UGA, Hitmaker en AM2 mogen we als Segafans meer verwachten. Amusement Vision, Overworks en Smilebit daarentegen varen nu al de juiste koers. Laten we hopen dat met de tegenvallende resultaten van dit jaar, Sega geprikkelt zal zijn om nog meer baanbrekende games uit te brengen. 2003 belooft alvast een goed jaar voor Sega liefhebbers. Laat dat een troost zijn als je het zoveelste negatieve Sega bericht leest op één of andere website. PS. De inhoud van dit artikel is mijn persoonlijke mening en komt niet noodzakelijk overeen met de mening van andere Servicegames medewerkers. Gunther van Houdt