1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Ik heb Rijles

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Danger, 20 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    [Rijbewijs] Ik heb Rijles

    [​IMG]
    [​IMG]

    Inmiddels het tweede deel voor alle vragen, opmerkingen, ervaringen met betrekking tot de kunst van het sturen. Voordat men in Nederland mee mag doen met het verkeer in een personenauto, officieël rijbewijs categorie B moet men een aantal stappen doorlopen.

    -Theorie examen op één van de beschikbare CBR locaties.
    -Tussentijdse Toets also known as Bijzondere Verrichtingen (Optioneel, geeft je een vrijstelling voor bijzondere verrichtingen tijdens het praktijk examen)
    -Praktijk examen afgenomen door een gecertificeerde CBR examinator

    Pas wanneer je alle 2 (of 3 ) de examens met succes hebt afgerond mag je jezelf een bestuurder Categorie B noemen!

    Theorie examen

    Het theorie-examen voor de auto bestaat sinds 1 maart 2009 uit drie onderdelen:

    * Een onderdeel over gevaarherkenning (25 vragen);
    * Een onderdeel over verkeersregels (30 vragen);
    * Een onderdeel over verkeersinzicht (10 vragen).

    Wanneer geslaagd?
    Je slaagt voor het theorie-examen als:

    * je tenminste 12 vragen goed hebt (van de 25) van het onderdeel gevaarherkenning en
    * je tenminste 35 vragen goed hebt (van de 40) van de onderdelen verkeersregels en verkeersinzicht.

    Kosten:
    Je kan reserveren via de site van het CBR, kost 31,40 per examen, wanneer je via de rijschool reserveert betaal je vaak 31,40 + "reserveringskosten".
    Tips: Onderschat het examen niet, leer er goed voor en maak een aantal proefexamens voordat je op gaat voor het "echte" examen.
    Meer: http://www.cbr.nl http://gratistheorie.nl http://google.nl

    Praktijk Examen

    De examinator let onder meer op je beheersing van de auto, kijkgedrag, voorrang verlenen en het rekening houden met andere weggebruikers. Hij beoordeelt je op zeven examenonderdelen, zoals het in- en uitvoegen, het gedrag bij kruispunten en de bijzondere manoeuvres.

    Als je voor dit praktijkexamen tijdens de tussentijdse toets een vrijstelling hebt verdiend voor de bijzondere manoeuvres, dan wordt dit onderdeel overgeslagen. (De vrijstelling geldt altijd alleen voor het eerstvolgende examen na je tussentijdse toets).
    Tips: Neem je hoefijzer, klavertje vier of konijnenpootje mee.


    Actuele info : http://www.cbr.nl

    Veelgestelde vragen:

    Mag ik rijlessen op mijn 17e?
    - Jongeren kunnen vanaf 2010 al vanaf 16,5 jaar beginnen met rijlessen. Als de ouders toestemming geven, mogen ze als ze 17 jaar zijn de weg op. Maar dan wel onder begeleiding van een ervaren automobilist. Die moet dan wel minimaal 10 jaar rijervaring hebben en mag in het verleden geen grote verkeersmisdrijven hebben gepleegd. Deze begeleiders krijgen een speciale pas.

    Wat kost een rijles?
    - Afhankelijk van de rijschool vaak tussen de 30 tot en met 50 euro per uur. Een goedkope rijschool wil niet zeggen een goede rijschool. Kies je rijschool uit met behulp van het slagingspercentage en op basis van persoonlijke ervaringen van mensen in je omgeving.

    Voor alle andere vragen, raadpleeg CBR, Google of dit topic! Vragen, meningen, ervaringen, felicitaties, brand los!

    Motor?
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2010
  2. Boertje_PSV

    Boertje_PSV Hedde druksop

    Berichten:
    980
    Leuk Bevonden:
    11
    nog 369 daagjes:) en dan zit ik voor het eerst achter het stuur:)!!
     
  3. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Dus eigenlijk ben je gewoon zestien? :+
     
  4. Berrie

    Berrie Nakkie d'r bij?

    Berichten:
    2.791
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de uitleg.
    Kan ik wel gebruiken, nog 3 maandjes.
    Wanneer begonnen de meeste mensen te leren?

    En zijn er online examens te oefenen?
     
  5. Boertje_PSV

    Boertje_PSV Hedde druksop

    Berichten:
    980
    Leuk Bevonden:
    11
    nee ben te laat geboren
    :{:+
     
  6. Joene90

    Joene90 Active Member

    Berichten:
    3.970
    Leuk Bevonden:
    1
    Mag volgende week donderdag weer examen doen :) Heb nog 3 lessen gepland, moet lukken aangezien ik afgelopen donderdag op een inschattingsfout (en daarop volgend een ingreep) gezakt ben, maar het voor de rest goed ging. Alleen klote dat ik nou die bijzondere verrichtingen weer moet doen...
     
  7. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    lol :+

    Ik mag donderdag weer lessen, moet nou toch eens een x op examen gaan!
     
  8. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien wel handig, als je een ID meeneemt. Kijk even of de foto niet te oud lijkt. Vandaag begon die gast er helemaal moeilijk over te doen. ID komt uit 2003 en is nog een jaar geldig. Maarja, kwam goed, mocht het toch doen.

    Niet gehaald, zat te lang achter een vrachtwagen voordat ik hem ging inhalen. Was te voorzichtig volgens hem.
     
  9. Pim

    Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.887
    Leuk Bevonden:
    76
    Dat is het dan waarschijnlijk niet alleen hoor.
    Zo'n klein dingetje telt gewoon op bij de algemene indruk of je het wel/niet kan..
     
  10. daantjuh_15

    daantjuh_15 Active Member

    Berichten:
    298
    Leuk Bevonden:
    0
    nu zo'n 26 rijlessen gehad, donderdag men tussentijdse toets! en 5 november het examen. theorie vorige week gehaald met maarliefs 6 fout haha, maar gelukkig wel in 1 keer!:+
    had eigenlijk men rijbewijs nu al moeten hebben, maar doordat ik zolang wachte met men theorie moest alles verschoven worden helaas..:x
     
  11. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Ik ga vrijdag weer... Dan ga ik maar eens vragen wanneer die examen gaat aanvragen want ik word ongeduldig!

    23 lessen atm, maar kom geen steek verder dan 4 lessen geleden.
     
  12. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    23 lessen en nu al zeuren? Doe je 2 uurs lessen ofzo?
     
  13. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Naja, dat was eigenlijk het eniste punt dat hij zei bij de bespreken. Veder vond hij me niet vlot genoeg rijden, dus in combinatie met dat punt. En zei dat ik geen beslissing durfde te nemen. Dus ook eigenlijk te voorzichtig rijden.
     
  14. Conquistador

    Conquistador XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.869
    Leuk Bevonden:
    5
    Binnenkort ga ik beginnen met motor rijlessen in Spanje, om het te halen alles bij de 1e keer dan zal het me zo een 600 euro kosten. Ben benieuwd hoe het er hier aan toe gaat, nog eventjes sparen en dan beginnen.
     
  15. Maluku-Ak

    Maluku-Ak Active Member

    Berichten:
    905
    Leuk Bevonden:
    35
    Ik ga binnenkort ook beginnen met mijn rijlessen. Op 3 november heb ik mijn eerste les. Klopt het wat ik hoor over dat rijscholen een bepaalt zakkingspercentage moeten hebben of iets dergelijks? En is het daarom ook slimmer om laat op de dag je praktijk examen te doen?
     
  16. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    600 euro totaal voor je rijlessen enzo in Spanje, damn.

    Waarom zit je in Spanje (geëmigreerd ivm studie/familie ofzo)?

    Zelf heb ik volgende week donderdag mijn eerste rijles. Ben benieuwd.
     
  17. Remco

    Remco Guest

    Ben inmiddels al een poosje 18, maar heb gewoon echt geen zin om te beginnen.. Ga waarschijnlijk tegelijk met m'n vriendin lessen, die wordt in november 18.. Zodat we elkaar een beetje kunnen stimuleren. Gelukkig krijg ik het van m'n ouders, anders was ik nooit begonnen, aangezien ik geen centjes heb:cool:
     
  18. Gallardo

    Gallardo De vrolijke strijder

    Berichten:
    704
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik moet ook nodig beginnen met lessen. Ben inmiddels al bijna anderhalf maand 18, maar ja het geld moet nog binnen komen. Ook weet ik niet echt hoeveel lessen nou echt gemiddeld zijn.. Een vriend van me heeft 7 lessen gehad, theorie al binnen en mag begin november afrijden... Volgens mij is dat wel extreem weinig of niet? Moet je eerder denken aan een 30 lessen of is dat weer overdreven veel?
     
  19. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Denk dat het gemiddelde iets van van 30-35 lessen van een uur is.
     
  20. Amigo NL

    Amigo NL Macho NL

    Berichten:
    1.121
    Leuk Bevonden:
    5
    Ik had er 50 uur opzitten, maar kan wel goed autorijden nu. Belangrijk voor je hele leven... Sommigen kunnen na 25 uur afrijden en halen (door mazzel (niet altijd)) hun rijbewijs, 3 maanden later zijn ze of hun rijbewijs kwijt of hebben ze zichzelf te pletter gereden. :):
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina