1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Ik heb Rijles

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Danger, 20 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Precies, je moet gewoon zoveel mogelijk lessen nemen. Ik had er volgens mij 38 ofzo. 1x gezakt. Maar er zijn ook mensen die na 20 lessen al een examen willen terwijl de lesinstructeur vind dat ze er niet klaar voor zijn, en als ze dan zakken voor het examen zijn ze verbaasd.

    Maar het ligt voor elk persoon anders, de een heeft na 20 lessen ze rijbewijs de ander na 50.
     
  2. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Persoonlijk vind ik dat dus gelul. Niemand die net zijn rijbewijs heeft kan al goed auto rijden. Het halen van je rijbewijs is meer een kans om echt goed te leren rijden door middel van ervaring opdoen. Na 50 uur rijles kan je echt niet "goed" autorijden, na 25 uur ook niet, in beide gevallen ga je pas echt leren als je zelfstandig de weg op gaat. Het is dus echt niet zo dat wanneer je 25 uur les je jezelf gelijk te pletter zal rijden hoor. Ik vind het meer dom excuus en drogreden verhaaltje wat je ophangt Amigo.
     
  3. Lars

    Lars StarFucker!®

    Berichten:
    930
    Leuk Bevonden:
    1
    vuistregel is je leeftijd x 2 in lesuren
    18 jaar:36
    19 jaar:38

    etc etc
     
  4. JeePee

    JeePee Guest

    Klopt ja. Vind die vergelijking nergens op slaan. Autorijden leer je pas op het moment dat je je rijbewijsje opgehaald hebt en zelfstandig in een wagen gaat zitten. Ik heb er 24 uur over gedaan en m'n leraar vond niet dat ik er klaar voor was. Haalde 'm wel in 1x en pas als je zelf in de auto zit, zonder iemand naast je die instructies geeft en mocht het zover komen op de rem trapt, dan rijd je heel anders en begint IMO pas echt het leer proces. Tijdens rijlessen creëer je een basis. En voor die basis heb je in principe echt geen 40 uur nodig. Het échte rijden creëer je nadat je bij het gemeentehuis bent geweest voor je roze pasje.
     
  5. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Ik zal nu al gaan want het wordt steeds duurder, ik heb 4 jaar geleden me rijbewijs gehaald en het is nu al 5 euro ofzo per les duurder geworden.
     
  6. Conquistador

    Conquistador XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.869
    Leuk Bevonden:
    5
    Geëmigreerd ivm studie, familie en vriendin. En ja het is in Spanje heel erg goedkoop vergeleken met in Nederland, na nog geinformeed te hebben hier. Blijkt dat je zelfs bij deze 600 euro voor 2 keer theorie examen hebt betaald en 2 keer praktijk examen stel dat je het niet meteen de eerste keer red.
     
  7. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43

    Waarom zou je met 25 uur extra naast je instructeur opeens beter kunnen rijden? Zoals eerder opgemerkt leer je pas zonder instructeur rijden. Ik heb na 24 lessen en 4 keer examen mijn rijbewijs gehaald. Hoezo 4 keer examen zul je denken? 1e keer was i.v.m. een ingreep.
    De 2 keren daarna voor respectievelijk "Te gehaast" en "Te slordig rijden"
    ........Alsof dat beter was gegaan als ik 2 keer zoveel lesuren had gereden.

    Rijvaardigheid leer je met lessen. Inzicht in het verkeer door veel te rijden. Meer dan die 40/50/60 uur die sommige mensen voor ogen hebben
     
  8. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Omdat je dan meer ervaring op doet. Natuurlijk leer je pas echt rijden nadat je je rijbewijs heb. Maar er zijn genoeg mensen die na 20 lessen de auto nog zo slecht beheersen en nog lang niet klaar zijn om in hun eentje te gaan rijden. Of op een slechte manier rijden. En het feit dat je zo vaak gezakt ben ligt bij jou dus aan je instructeur, als je zakt voor te gehaast, te slordig dan heeft hij jou blijkbaar niet goed genoeg verbeterd tijdens de lessen. Tenzij je op het examen ineens anders reed dan tijdens de lessen.
     
  9. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Ik heb afgelopen jaar pas mijn rijbewijs gehaald, vond het niet echt nodig om dit al gelijk op mijn 18e te halen ivm OV ;)

    Wel gelachen bij het CBR in Breda. Een jongen rijd weg, geeft netjes richting aan en kijkt perfect maar draaide na ongeveer 100~200 meter weer om om weer uit te mogen stappen. Examinator zegt : "Sorry knul, je bent gezakt." waarop de jongen antwoord : "waarop dan?". De examinator loopt met de jongen een aantal meters richting de weg en wijst dan naar het NIET TE MISSEN stop bord. Dat was echt het ultieme face-palm moment.

    Remember kids, a stop sign means STOP.
     
  10. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Damn, dat is wel zuur inderdaad.
    Zelf heb ik er ook nooit haast mee gehad ivm OV.

    Nu heb ik nog wel een jaartraject abbo, maar is het alsnog wel prettig als je dan je rijbewijs hebt. Nu mis ik hem nog niet, maar als je hem eenmaal hebt, heb je vast iets van: 'ik zou niet meer zonder kunnen'.

    Na het halen van mij rijbewijs blijf ik ook nog wel even met de trein gaan. Wil immers ook motorrijbewijs en indien mogelijk erna een motor aanschaffen. Een motor en een auto over een jaar halen is wat te veel van het goede (en financieel niet reëel). :)

    Echte ervaring doe je inderdaad pas op na het halen van je rijbewijs, maar dan nog verschilt het rijgedrag per persoon. Een opa/oma is vaak te voorzichtig en daarmee een gevaar en een jongere snelheidsmaniak te gehaast. Sommigen houden gewoon van flink doortrappen, en kunnen daarmee een gevaar voor andere vormen, hoe ervaren ze ook zijn.
    Maar dan nog zit er gewoon veel verschil tussen iemand die net zijn rijbewijs heeft en iemand die al jaren rijdt. En dat is natuurlijk ook erg logisch.

    Na het voltooien van de tutorial van Guitar Hero speel je bijv. ook niet gelijk op expert, ook al snap je de bedoeling/gameplay en heb je de besturing onder de knie.

    Nog een week en dan heb ik mijn eerste rijles. Ben erg benieuwd.
    Als ik mijn rijbewijs dan over een paar maanden heb ga ik wel eens met de auto naar werk, om te kijken of dat echt zo veel tijd scheelt.
     
  11. Deji

    Deji Fun player

    Berichten:
    274
    Leuk Bevonden:
    0
    Tjongejonge, vraag me af hoe dat kan hoor.
    Zelf heb ik heel vaak tijdens mijn rijlessen vanaf het CBR moeten rijden of vanaf andere plekken naar het CBR toe, dus het gebiedje rondom het CBR kon ik echt wel uit mijn duimpje.
    Hoe kan hij op zijn examen niet weten dat er een stop bord even verderop bij het CBR staat? Is hij daar nooit eerder geweest ofzo? Vaag hoor.
    Ben het er wel mee eens dat je pas echt leert rijden als je je rijbewijs hebt gehaald.
    Als je echt alleen in je auto stapt en de weg op gaat krijg je toch een beetje je eigen rijstijl, bij je rijlessen moet je het echt allemaal uit het boekje doen en precies zo etc. en leer je omgaan met de auto en tegelijkertijd het kijken om je heen en op de weg etc. Dat is inderdaad de basis.
    Had een pakket van ongeveer 28 lesuren.
    Ben zelf 30, dus die rekensom ging voor mij gelukkig niet echt op, zou anders ongeveer 60 lessen nodig hebben, maar hij zei gelijk bij mijn eerste of 2e les al dat ik er aanleg voor had, heb ook in totaal iets van 26 uren gereden en toen examen gedaan, gelukkig in 1 keer gehaald.
    Vind het nog steeds heerlijk om te rijden en had dit veel eerder moeten doen, maar goed, had het ook nooit echt nodig gehad hiervoor..alles was in de stad met de fiets te doen, en mijn werk kon je toch niet parkeren.
    Maar nu met kinderen is het wel stukken makkelijker uiteraard..dus dat heeft mij over de drempel geholpen.:)
     
  12. Amigo NL

    Amigo NL Macho NL

    Berichten:
    1.121
    Leuk Bevonden:
    5
    Als ik zie hoe sommige vrienden een auto besturen... Die swabberen over de weg, kijken vrij weinig in hun spiegel, fixeren en daarnaast rijden ze associaal en met een slok op.

    Mijn instructeur liet me bumperkleven, niet in spiegels kijken, te hard door de bocht, te hard op een dijk, nog nét door oranje etc. Hij liet mij inzien hoe (gevaarlijk) dat voelde en vertelde me hoe dat mis kan gaan... Ik zeg van mezelf dat ik een auto goed kan besturen, tenzij ik met m'n gedachten ergens anders ben, maar dan moet je sowieso niet auto gaan rijden.

    Dan kan ik ook wel argumenten vinden: Naarmate je ouder wordt, word je alleen maar slordiger, denk je dat je de baas over de weg bent en volgt er routine. Niet meer constant opletten, niet in je spiegels kijken, knipperlicht niet gebruiken etc... :emo:
     
  13. serious siem

    serious siem PSN: Serious-Siem

    Berichten:
    786
    Leuk Bevonden:
    6
    oh ooh ooh, vandaag na zoveel veel lessen( heel wat uur) afrijden. En ja hoor, gaan we een rit doen die ik echt 1x in m'n rijles ervaringen had gereden(cluster) in Rotterdam. Opzich niet erg, want je moet overal kunnen rijden.
    Kwam ik dus uit een uitrit, bij een weg met 2 banen waarbij van 2 kanten auto's rijden met een kleine middenberm. stopt er een groot busje, en zegt dat ik moet rijden, met handgebaren etc. dus ik denk, nou dan kan ik in het midden miss wel staan, want van rechts komt nog, kwam die persoon van rechts ook nog eens even zeggen dat ik voor hem mocht met hoop handgebaren. Zegt die examinator: je hebt nu al 2 geirriteerde mensen veroorzaakt.

    Toen kwam moest ik de snelweg op, die snelweg zag ik niet van te voren, dus ik snelheid maken, reed ongvr 60. Er staat file, dus ik denk, ooh, nou dan rij ik wat rustiger, ging ie weer helemaal zeuren en tips geven hoe het moest, maarja, ik denk, ik kan dit zelf wel oplossen hoor.

    toen uiteindelijk was ik bijna bij de rijschool, een kruispunt , gewoon rechtdoor, over 2 banen oversteken. VERGEET ik verdorie achteruit te kijken bij het wegrijden, en bleek er een fietser opeens naast me te zijn gearriveerd. Daar had ik niet genoeg rekening mee gehouden.

    Evaluatie, onvoldoende. Echt, ik was pissig, Heb je zoveel geoefend, en geoefend op coordinatie punten, wordt je door zulke lastige situaties gestrikt.
    Maarja, vallen en opstaan, over 2 weken hoop ik er een punt achter te zetten
     
  14. Remco

    Remco Guest

    Die regel niet gezien?:cool:
     
  15. JeePee

    JeePee Guest

    En jij denkt dat, dat te danken is aan te weinig lessen? Zwabberen over de weg deed ik vanaf minuut één in een auto al niet. Als je dat doet kan je gewoon niet autorijden, ookal heb je 100 uur gelest.

    Te hard door de bocht? Lag je in de berm dan :emo: Iemand met gezond verstand hoeft hier niet voor te lessen. Laat staan extra lessen. Dat is als het goed is net zo vanzelfsprekend als dat 1 en 1 bij elkaar 2 is.

    Agrumenten waartegen? En jonge gasten van 18 kunnen er ook wat van hoor ;)
     
  16. Amigo NL

    Amigo NL Macho NL

    Berichten:
    1.121
    Leuk Bevonden:
    5
    Ik heb het ook niet over jou... Zijn genoeg gasten die zulke dingen juist nodig hebben en dan refereer ik (bv.) naar een heleboel (v)mbo'ers (automonteur :+ ) die dan een dikke auto willen met een lening. Patsen met die auto en flink gas gaan geven als hun vrienden in hun verlaagde golf met dikke bromuitlaat zit. Binnen een jaar rijden zij of tegen een boom of in de sloot, of erger nog, ze rijden iemand anders omver. :emo:

    Misschien een vooroordeel, maar ik zie vaak genoeg zogenaamde stoere gasten, die op de tweede rijstrook snel optrekken, dan moeten invoegen en even die markeringsvlak meenemen. Of inhalen op momenten dat het maar net gaat etc...
     
  17. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan bespaar je je ouders wat centjes. Of geef jij niks om je ouders? :+
     
  18. Remco

    Remco Guest

    Wel om m'n ouders, niet om hun geld;)
     
  19. Greathoudini

    Greathoudini Guido's & gangsters

    Berichten:
    225
    Leuk Bevonden:
    0
    ik had vandaag na 4 weken ofzo weer rijles (kon niet lessen omdat ik aan mn knie geopereerd was) en het ging echt goed. hij vond het beter gaan als ervoor en ik mag over 2 weken afrijden als het goed is:D
     
  20. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Ik slaag op het 4e examen op het traject waar de 1 zegt: "je rijdt hier te gehaast" of "je rijdt te slordig" en waarop de laatste zegt: "je rijdt in ieder geval niet te sloom, ik houd wel van "met het verkeer" meerijden"
    Voor de mensen die bekend zijn in Alkmaar, het gaat om de wegen in De Hoef, vanaf Victory Wok naar het winkelcentrum en al die wijken door

    Vond ik behoorlijk frappant

    Ik weet niet hoe het CBR bij jou is, maar bij ons presteren ze het al 6 jaar om hetzelfde percentage gezakte mensen te halen (46 % als ik mij goed herinner van mijn instructeur)

    Echt, het CBR is een lachertje hier in Alkmaar
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina