1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Ik heb Rijles

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Danger, 20 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is waar, CBR is altijd discutabel. En daar komt bij dat de elke examinator een andere rijstijl graag ziet. De ene wil graag dat je door rijd de ander weer niet.
     
  2. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    En jij denkt dat wanneer ze 20 lessen meer zouden volgen dit niet zouden doen?
     
  3. Amigo NL

    Amigo NL Macho NL

    Berichten:
    1.121
    Leuk Bevonden:
    5
    Vragen naar de bekende weg...
     
  4. DC Vogelaar

    DC Vogelaar Happy Hour

    Berichten:
    220
    Leuk Bevonden:
    0
    Vandaag afrijden, maar niet gehaald. Was erg zenuwachtig, zat de halve rit met trillende benen. Ging op zich wel lekker, maar ik met me domme kop parkeer me auto in een invalidevak. Ook ging het kijken nog niet echt perfect. Maaja volgende keer beter.
     
  5. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    @Mickey_MadCap
    Het kijken ging niet perfect ... en van je instructeur mocht jij al afrijden? Welke rijschool heb jij dan in godsnaam? ;) Gewoon de tijd nemen als je wil kijken, desnoods rem je wat af en rijd je wat rustiger. Ga echter niet twijfelend of te snel kijken, dan zak je.


    @TEJI
    Het gaat hier ook om het CBR in Breda. Vlakbij dit stopbord staat een boom, dus het is lastig om te zien. Niet iedereen kan de zenuwen bedwingen en overal op letten. Ach, het was een leuk iets :)
     
  6. DC Vogelaar

    DC Vogelaar Happy Hour

    Berichten:
    220
    Leuk Bevonden:
    0
    Het probleem was echt dat ik gewoon te zenuwachtig was, in de lessen ging alles goed. Zelfs de les voor m'n examen ging goed. Ik maakte echter 2 kijkfoutjes (bij het oprijden van de snelweg, en het wegrijden achteruit bij het parkeren).
     
  7. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Knap lullig. Maar is meestal het geval. Soms rijd je te zeker en soms te onzeker en op BEIDE kan je zakken. Zoek een middenweg, doe lekker rustig aan. Ga niet allerlei manieren verzinnen om je "gefocused" te houden. Alles komt een beetje vanzelf. Rustig aan rijden ( het liefts zien ze je mee gaan met het verkeer ), rustig aan kijken ( 21-22-23 ) en gaan.

    Het oprijden van een snelweg is altijd gevaarlijk. In je dode hoek kan soms maar ineens een debiel opduiken zonder dat je die gezien hebt. Altijd even EXTRA kijken voordat je gaat invoegen ( spiegelwerk dus ). Sterker nog, als je de weg op duik moet je hem al overzien hebben. "Wat rijd er? Wie rijd er? Hoe snel word hier gereden? Hoe lang is mijn invoeg strook? Heb ik genoeg ruimte?" Die dingen zul je moeten onthouden en toepassen.

    Achteruit inparkeren vond ik ook kut. Bij mij ging het echter wel gelijk goed. Komt er iemand op je af, je handeling stoppen en seinen dat de bestuurder jou voorbij mag ( zo laat je zien dat je verstand heb van verkeer :p ). Er staat als't goed is in je theorie boek dat je het verkeer TIJDENS het inparkeren niet mag hinderen. Als je achteruit gaat rijden zonder eerst de situatie in te schatten zak je. Simpel.

    Rustig aan rijden Mickey, rustig aan kijken ... 2 times the charm :)
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2008
  8. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgende week gaan we eindelijk mijn examen plannen! :D
     
  9. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Net mijn eerste rijles gehad.
    Ging best goed, al is het nog wel even flink wennen zeg. Je gaat zo snel al te hard, je hoeft gas of rempedaal echt maar heel lichtjes in te drukken (of gas even loslaten). Had ook niet verwacht dat ze bij 20km/h al naar z'n 2 schakelde en bij 40 naar z'n 3.
    Is ook nog even wennen om niet te dicht langs de rechterkant te rijden, wat je in het begin ongemerkt snel doet.
    Misschien volgende week al met de koppeling spelen. Nog meer om op te letten. Het naar het verkeer en de bochten kijken gaat wel, maar op je snelheid letten, niet te dicht langs de kant rijden, af en toe even gas los, zodat ze omhoog kan schakelen, richtingaanwijzers. Flink wat dingen waar je tegelijk op moet letten en dan komt het schakelen er nog bij.
     
  10. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328


    Te dicht op de de randen rijden doe je inderdaad erg snel in het begin. Probeer altijd boven een pijl te zitten ( op het wegdek ). Dan zit je meestal goed :)
     
  11. Jradman

    Jradman Active Member

    Berichten:
    398
    Leuk Bevonden:
    0
    Mij is verteld dat het op gevoel moet, maar ik had van mijn ma gehoord dat ze heeft geleerd om haar stoel in het midden van de weg te houden, dan zit je altijd goed.

    Dat heb ik voor de lol een paar keer getest, en dat werkt ook prima. :thumbs:
     
  12. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Ik heb echt het gevoel dat ik bijna tegen de linker lijn moet aanzitten. Keek dan ook veel in voornamelijk linkerspiegel om te kijken of ik niet te ver naar rechts ging. :)
    Maar dat went vanzelf wel. Diegene die na mij les had en al de nodige lessen had gehad, moest er ook nog even op letten.
     
  13. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Ik geef jou ongeveer 10 lessen. Dan heb je het schakelen, remmen en de plek op de rijbaan redelijk onder controle :) Mij is toen geleerd dat ik met me "reet" boven een "pijl" moest zitten. Dat zou de ideale plek zijn.

    Het is sindsdien allemaal wel weer veranderd moet ik zeggen...
     
  14. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Ja, zal met een aantal lessen vast wel gaan. Schijn het goed op te pakken, maar voor hetzelfde geld zegt ze dat tegen iedereen. :)
     
  15. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Mocht je uiteindelijk zelf wel een keer schakelen?

    Ik vond dat wel prettig, meteen schakelen en koppeling gebruiken. Ik weet niet hoe je er zelf over denkt uiteraard :)

    En ach, dat gedoe met die rijbaan, het was waarschijnlijk je 1e uur achter het stuur. Die handeling doe je na, zoals Rampy als zegt, een aantal lessen zonder dat je er zelf erg in hebt :)
    Daarna begint het leuke pas :cool:
    Vind je het rijden zelf leuk? Dat scheelt ook weer met het aanleren van de handelingen.
     
  16. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Eerste uur achter het stuur inderdaad. Wel paar keer gecart, maar dat is niet te vergelijken.
    Nog niet geschakeld vandaag. Alleen geregeld even gas los, zodat zij kon schakelen.
    Als het goed is krijg ik volgende week de koppeling erbij.
    Vond het zelf wel prettig, om niet ook gelijk koppeling erbij te krijgen. Uur vliegt al zo snel voorbij.
     
  17. Greathoudini

    Greathoudini Guido's & gangsters

    Berichten:
    225
    Leuk Bevonden:
    0
    volgende week vrijdag mag ik afrijden:D
     
  18. MM90

    MM90 -xxx-

    Berichten:
    511
    Leuk Bevonden:
    0
    Wacht maar tot je zelf mag optrekken, (terug)schakelen etc. Benieuwd hoe vaak je 'm af laat slaan.
     
  19. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Geen idee, weet sowieso nog niet goed waarom / wanneer een motor afslaat.
    Met karten had je dat als je te vol / lang in de remmen ging, veel vaart verloor, waarna ie hem niet meer kon optrekken.
     
  20. MM90

    MM90 -xxx-

    Berichten:
    511
    Leuk Bevonden:
    0
    Hij slaat af wanneer je te weinig gas geeft bij het optrekken, of de koppeling te snel omhoog laat komen. Soms frustrerend in het begin om de/het "timing/gevoel" onder de knie te krijgen. In mijn geval dan...De auto kan btw alleen afslaan bij het optrekken vanuit stilstaande positie, verder niet.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina