1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Ik heb Rijles

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Danger, 20 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb geen ervaringen met een automaat rijbewijs. Maar mensen die bewust kiezen, kiezen vaak geen automaat omdat je dan alleen in een automaat mag rijden. Dus even de bedrijfsauto, je moeders auto of de auto van de buurman lenen zit er dan niet in. In principe rijd een automaat gewoon hetzelfde als een schakel alleen zonder het schakelen. Mijn ervaring is dat je met een automaat altijd heel snel te hard gaat, dat heb je bij een schakel ook maar bij een automaat erger. Verder is het natuurlijk prima rijden en hoeft het geen enkel probleem te zijn als je altijd in een automaat rijd. De meeste mensen die B- automaat willen halen hebben vaak een lichamelijke beperking dacht ik, vanwaar de interesse als ik vragen mag?

    Klinkt bekend. Heb je nooit gehad dat je moet invoegen op een druk punt naar de linkerbaan waarvan de eerste 2 banen voor rechtdoor helemaal vol staan? Of dat je moet keren als je 2 auto's achter je hebt? Mijn rijinstructeur liet me in ieder geval graag dat soort dingetjes doen zodat hij me weer kon wijzen op het feit dat ik niet al mijn spiegels 20x gebruikte.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2008
  2. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Same here, heerlijk dat overzicht


    @Danger,

    Ik vind automaat toch echt een wereld van verschil!
    Heerlijk die rotondes zonder te schakelen.
    Inhalen met de kickdown....lachen :)
    Grootste voordeel is toch wel het filerijden.....alleen ff van de rem af om op te schuiven :)

    Ik snap niet dat mensen die 50000+ km per jaar rijden niet standaard een automaat nemen. Heerlijk, zelfs in een Toyota Aygo van mijn schoonmoeder :+
     
  3. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is inderdaad waar. Ik wou alleen meer aangeven dat er niet echt nadelen zijn aan een automaat in vergelijking met handsgeschakelde versnellingsbak. Maar inderdaad, een automaat bied ook een hoop voordelen. Het rijd erg prettig.
     
  4. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Naja, niet echt dat er mensen staan te wachten, er is bijna altijd de mogelijkheid om zo'n straatje in te rijden en dan achteruit, en wegwezen.

    Maarja, die spiegels gebruik is bij invoegen op de snelweg bijv. ook veels te veel. Die excaminator zei toen ookal op de weg; ''Blijf je kijken?'' Was echt zo'n stuk dat je 3 banen moet opschuiven.
     
  5. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Op je examen moet je per baan die je opschuift elke kijkronde opnieuw doen. Nu zelf rij hoe ik het achteropkomende verkeer in de gaten, kijk in 1x goed en schuif ik in één keer 3 banen op. Veel van wat je nu leert zal je straks toch gaan omzetten in je eigen rijstijl. Maar zolang je je rijbewijs nog niet hebt zul je er toch echt nog aan moeten geloven.
     
  6. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Net ook weer gelest en het ging wel weer lekker. Hij was tevreden over hoe ik omging met de Kooimeer en de Vrieschebrug (spelling?), dit zijn zo'n beetje de probleempunten binnen Alkmaar. Ik hoop dat ik niet al te lang meer hoef te lessen, maar ik denk dat het wel meevalt. Ik zit nu rond de 22 á 23 lessen.

    Die instructeur blijft wel een held trouwens. Ging hij vertellen dat hij, na een maat geholpen te hebben met schilderen, een tafel en 2 stoelen midden op de weg (Voor Alkmaarders: de Vondelstraat) had gezet en daar ff rustig ging zitten chillen. Hij kon er wel van genieten hoe sommige automobilisten gewoon niet wisten wat ze ermee aanmoesten. :+ Mooie kerel.
     
  7. serious siem

    serious siem PSN: Serious-Siem

    Berichten:
    786
    Leuk Bevonden:
    6
    ik moet vrijdag her examen, kortom m'n 2 examen doen.
    één probleempje dat ik heb, is dat ik zenuwwachtig word, en daardoor onzeker, en daardoor fouten maakt. Natuurlijk is goed lessen een oplossing daarvoor, maar naar mijn inziens is mijn basis etc goed gelegd.
    alsnog blijf ik onzeker(karakter ook deels) Heeft iemand tips om zelfverzekerd over tekomen, en daarnaast zelfverzekerd te voelen? En waar kan je examinators mee blij maken?
     
  8. [JeLL!e] HALO

    [JeLL!e] HALO Active Member

    Berichten:
    1.349
    Leuk Bevonden:
    3
    Probeer gewoon lekker jezelf te zijn en niet teveel nadenken. Probeer vooral niet in je fout te blijven hangen als je een klein foutje gemaakt hebt.
    Wat ook kan helpen is een gesprek met je examinator beginnen. Als je gewoon met z'n tweeen een beetje aan het kletsen bent is er een prettige sfeer, voel je jezel meer op je gemak en zal het autorijden beter gaan. Zorg natuurlijk wel dat je je gedachten goed bij de weg blijft houden ;)
     
  9. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Moet je die verhalen horen van de dinsdagavond van die gasten :lol:

    6 rijinstructeurs die krom de kroeg uit lopen :lol:
     
  10. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoeveel lessen hebben jullie gedaan na de eerste mislukking. Rijinstructeur zei dat dat 2 wel goed was.

    Heb ik er totaal 32, is dat niet weining, 2 extra lessen. heb zoiets van doe er nog maar een paar zodat ik het niet een 3e moet doen.
     
  11. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Voor de zenuwen? Er op tijd zijn, desnoods drink je een kopje koffie vooraf, of heb je nog een rijles om beetje in de stemming te komen. Beetje zenuwachtig zijn mag best, maar je moet niet de indruk gaan geven dat je bang bent (ipv zenuwachtig).
    Gewoon proberen aan iets leuks te denken, dat je lekker in je vel zit, stukje gaat rijden en daarna je rijbewijs om mag gaan halen.
    Als je alleen maar denkt dat je zenuwachtig bent, of zenuwachtig wordt, ga je je daar te veel op focussen en wordt het alleen maar erger.
     
  12. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.740
    Leuk Bevonden:
    1.940
    Heb zelf toen ook 2 a 3 extra lessen genomen en ben toen geslaagd. Ligt er natuurlijk aan wat je allemaal fout deed de eerste keer. Ik had puur een paar "slordigheidsfoutjes" maar als er echt cruciale dingen fout zijn gegaan lijkt 2 mij ook wat weinig. Maar je rijinstructeur zal het wel het beste weten lijkt mij zo (als hij mee gereden is tijdens het examen)
     
  13. Furies

    Furies XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.777
    Leuk Bevonden:
    6
    Ik reed de eerste keer af na les 24. Tweede keer na les 25. 8) Toen geslaagd uiteraard. :cool:
     
  14. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Vanmorgen tweede les gehad.
    Was weer even wennen aan het 'soepel/vloeiend' sturen en niet te krampachtig sturen of het stuur vasthouden alsof je op de fiets ziet (een hand bijna boven, ander bijna onder). Na weer even wat 8jes gedraaid te hebben zit je er weer in en gaat het weer lekker.
    Nog steeds even wennen om niet te dicht langs de rechterkant te gaan, maar dat went na een aantal lessen wel.
    Reed ook nog even in een nieuwbouwwijk met hoop slingerbochten en als je dan geen strepen op de weg hebt, maakt het inschatten van de rijhelften stuk lastiger. Nu snij je onwijs snel een bocht af. Maar goed dat het rustig was en er niemand reed. :)

    Ook de koppeling er vandaag bij gedaan. Het is een dieselauto, dus het op laten komen is wat makkelijker dan bij een benzineauto, waarbij ie veel sneller afslaat. Als het druk is, dan wordt het meteen weer een stuk lastiger, omdat je van alles snel tegelijk moet doen, maar ook weer niet te gehaast. Stoplicht die net op rood springt, kleine scherpe bochten maken etc. Dan is het nog even het gevoel en gewenning krijgen om te weten wanneer je koppeling en/of rem moet intrappen. Maar ook dit heeft gewoon wat tijd nodig. Je kan niet meteen alles al goed doen na twee lessen.

    Maandagavond derde les. Ben benieuwd, aangezien ik dan waarschijnlijk het zelf schakelen er bij krijg, maar het ook een stuk drukker zal zijn en het donker is.
     
  15. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    Iedereen die loopt te vermelden dat een benzine motor makkelijker is om af te laten slaan.. Mijn moeder rijdt een benzine auto, en daar heb ik nu een paar x in gereden, daar rij ik net zo makkelijk in weg als de diesel van m'n instructeur.. Je moet toch gewoon kunnen rijden, maakt toch niet uit in watvoor auto je dan zit?
     
  16. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vond zeker wel een verschil zitten tussen de benzine auto van me moeder en de diesel golf waarin ik lesde. De koppeling was inderdaad heel anders, bijvoorbeeld met hellingproef kon ik in de lesauto gewoon rem en koppeling in, rustig koppeling op laten komen en dan rem los en dan rij je weg.
    Als ik dat in de benzine van me moeder zou doen slaat de motor af. Zo zijn er nog wel meer dingen.
     
  17. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Mja, heb zelf geen ervaring met een benzineauto. Ze zij dat het makkelijker was, omdat een benzineauto wat nauwkeuriger is met het op laten komen van de koppeling.
    Is nu meer dat je op je toeren en snelheid moet letten, dan dat het op laten komen van de koppeling zelf moeilijkheden geeft.
     
  18. MM90

    MM90 -xxx-

    Berichten:
    511
    Leuk Bevonden:
    0
    In het begin had ik meer moeite met een dieselauto op te laten komen dan een benzine. Ligt aan de persoon i guess...

    Edit; wat eigenlijk ook weer onzin is gezien het feit je 'n auto ook op de koppeling kan laten lopen.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2008
  19. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.740
    Leuk Bevonden:
    1.940
    Als je eenmaal de koppeling in een diesel goed onder controle hebt is het idd in een benzine ook geen probleem maar als je net begint is het een stuk makkelijker in een diesel. Heb zelf namelijk en in een diesel en een gewone benzine auto lessen gehad en t/m les 10 ofzo vond ik het veel fijner in een diesel
     
  20. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Ik heb eens om mij heen gevraagd, maar weten jullie hoe je moet handelen als je stil komt te staan op een spoorweg overgang o.i.d.?

    Ik heb het met toeval gehad tijdens een gesprek met mijn instructeur, maar vrienden om mij heen konden het goede antwoord niet geven (1e versnelling, koppeling los en op de startmotor weg "bokken")

    Toch wel een kwalijke zaak vind ik
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina