1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik vind het ook wel gemakkelijk , kan altijd via de Appie App zien want zijn laatste aankopen waren.
    Regelmatig mooie persoonlijke bonus en airmiles aanbiedingen.
     
  2. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.475
    Leuk Bevonden:
    8.455
    Toevallig heb ik daar laatst nog wat over voorbereid. Waarom zou de data uit het patiëntendossiers niet in een grote verzameling totaal geanonimiseerd kunnen staan, in combinatie met vakliteratuur? Op die manier kan er door middel van medische achtergrond via algoritmes perfecte gepersonaliseerde en efficiënte zorg geleverd worden op basis van effectieve behandelingen bij mensen met een soortgelijke achtergrond en klacht. En dat is inderdaad maar een van de talloze voorbeelden.
     
  3. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    Het verschil ligt voor mij bij het doel van de data.

    Ik wil mijn privacy bij winkel X opgeven voor een betere ervaring bij winkel X, ook hoef ik geen geld te betalen om winkel X binnen te komen.

    Bij mijn betaalrekening ligt dat toch anders; ik gebruik rekening X om te winkelen bij Y en Z, maar ook mijn financiële situatie kan worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Daarnaast betaal ik al een financiële vergoeding voor het bankieren.

    Als het echt volledig optioneel wordt, zonder restricties, is er geen probleem. Helaas kan je je al op je vingers natellen dat ze een aantal voorwaarden gaan stellen.
     
  4. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Dat je kunt kiezen om je gegevens te laten verkopen (welke idioot doet dat overigens?) is in mijn optiek het issue niet. Van een bank moet je verdomme kunnen verwachten dat ze bij uitstek zorgzaam omgaan met de gegevens van hun klanten. Dit soort ideeën zou niet eens in ze op moeten komen.

    Als mijn bank zoiets zou doen zou ik er per direct al m'n rekeningen opzeggen. What's next? Je huisarts die je voor gaat stellen om na een SOA-test de gegevens aan derden te verkopen?
     
  5. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Ooit eens gehoord van iemand die een shitload aan drank heeft gekocht bij een slijterij. Een aantal jaren later ging ie solliciteren bij de politie. Kreeg hij gelijk de vraag waarom hij op die dag zoveel drank heeft gekocht. 8)

    Best extreem hoeveel informatie van je wordt opgeslagen.

    Weet niet of de slijterij dit heeft doorgegeven aan de politie(zal waarschijnlijk niet eens kunnen, ze hebben je naam niet) of dat de politie toegang heeft tot je betaalrekening.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2014
  6. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Volledig mee eens. De klanten van ING zouden er goed aan doen door massaal hun rekeningen per direct te sluiten. Wat een actie zeg.... Pfff...

    Gelukkig heb ik met geen enkele financiële aangelegenheid te maken met de ING.
     
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    ING verstrekt je gegevens net aan derden... Echt leest niemand dat artikel ofzo?
     
  8. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Ik zeg ook nergens dat ze het aan derden je gegevens verstrekken, het gaat om de gedachte zoals nera zegt.

    Bonus kaart gebruik ik niet, net zoals mijn vriendin ook niet. Wou dat ding gelijk al niet bij introductie.

    Die korting kan me geen f#ck schelen. Het is gewoon diep en diep triest dat een bank notabene een model als dit in het leven heeft geroepen.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2014
  9. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Anonieme bonuskaart?
     
  10. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    AH bonuskaart moet toch geen probleem zijn? Niet echt gevoelige informatie. Misschien is het een principe ding?
     
  11. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Een standaard Bonuskaart die niet geactiveerd is geeft alleen de korting en verder niks. Alleen als je 'm koppelt.
     
  12. Ironstar

    Ironstar Active Member

    Berichten:
    345
    Leuk Bevonden:
    62
    Zij inventariseren je gegevens en met behulp van dat profiel sturen ze je
    gerichte reclame. Daarvoor zullen de adverteerders moeten betalen aan
    ING.
    Adverteerders zullen geen toegang tot je financiële gegevens krijgen maar
    als je 'opt-in' akkoord gaat zullen waarschijnlijk je NAW gegevens, mail of
    tel. wel worden doorgegeven vermoed ik?

    Nou wie is de eerste in het testpanel en gaat de kleine lettertjes lezen? :D

    'Cash is King' en daar proberen ze het gepeupel heel snel vanaf te helpen.
    NFC betalen schiet niet snel genoeg op, Chippen sloeg ook niet aan dus
    hebben we het contactloos betalen alvast maar even op uw pinpas
    geactiveerd. /zoekt zijn alu folie.
     
  13. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    NFC zonder pincode met een limiet van € 50 vertrouw ik helemaal niet meer.

    Ik zie de eerste Roemenen als met een handscanner door de stad lopen 8)
     
  14. Ironstar

    Ironstar Active Member

    Berichten:
    345
    Leuk Bevonden:
    62
    NFC wardriving, het moet niet gekker worden, alhoewel ze bij sommige zaken je wifi
    van je mobiel ook al tracken hoorde ik, hoelang je naar iets staat te loeren, passen ze gelijk de prijs aan :p

    Maar zonder gekheid, die tel-sell dingen beginnen interessant te worden,

    [​IMG]

    lekker dik aluminium 8)

    Maar voor ik totaal doordraai, ING, slecht plan, boeh.
     
  15. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Zucht. Zo werkt het dus helemaal niet :emo:

    Ik zal het 1 keer uitleggen.
    ING heeft enorm veel data met betrekking tot betaalgegevens. Zij gaan pakketten aanbieden aan diverse bedrijven waarin zij de mogelijkheid krijgen om een advertentie te richten op een bepaalde doelgroep. Oftewel, bijv. Sport 2000 wil een leuke voetbalschoenen aanbieding gaan doen. Zij geven dan bij ING aan een doelgroep aan die zij willen benaderen, bijv:

    Leeftijd: 20-40
    Die afgelopen 5 jaar in de maand september een paar voetbalschoenen heeft gekocht tussen de 70 en 100 euro.
    Woonachtig in provincie Drenthe

    Dan gaat ING zoeken in de database en koppelt terug: op basis van deze criteria kunnen wij een doelgroep aanbieden van 7620 klanten aanbieden. Om hier 1 advertentie naar te sturen betaalt u €2410.

    NB:
    1: De groep die aangeschreven mag worden moet dat EXPLICIET aangeven via een OPT-IN. Oftewel, je moet specifiek aangeven dat je benaderd wilt worden voor relevante aanbiedingen.
    2: Het sportbedrijf krijgt nergens gegevens, ook niet geanonimiseerd. Ze krijgen alleen te zien wat ze moeten betalen voor welke doelgroep (die ze zelf uiteraard wel bepalen)
    3: Voor als je denkt: och, ING gaat dit binnen 2 jaar verplicht maken met een opt-out... Natuurlijk niet. Die mensen weten ook wel dat dat commerciële zelfmoord is en dan 80& van de klanten dan naar ABN gaan (want het merendeel van de klanten is gewoon onwetend vee blijkt maar weer).
    4. Dit is een experiment. Men kijkt dus of het vanuit de bedrijven goed werkt, maar zal ook de klanten benaderen om te vragen hoe zij er over denken. Vanuit daar worden dan volgende stappen genomen.
    5. Denk aub niet dat een ABN of SNS opeens vredelievende bedrijven zijn die je betaalgegevens nergens opslaan.
    6. Ik werk niet bij ING


    Om iets te vergelijken, als jij je registreert bij Xboxworld, een nieuwe rekening opent bij ABN of je aanmeldt voor de nieuwsbrief van Bol.com: dat zijn dingen waar je meer privacy opoffert dat bij dit. Dit is een beetje alsof je gaat huilen dat je in de lokale krant een advertentie ziet van een lokale bakker en denkt dat die bakker jouw gegevens heeft gekocht en jou via de krant zit te benaderen.
    De gedachte van de ING is dus onschuldiger dan een gmail adres of Instagram account.



    Serieus, ik snap gewoon niet de paniek. Het verdienmodel van ING ligt in de klantendatabase, dus klant is belangrijker dan derde bedrijven (tot bepaalde hoogte uiteraard).
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2014
  16. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Dat gezegd hebbende, Tyrant, ik snap ING eerlijk gezegd ook niet. Maar voornamelijk vanwege jouw frustratie. ING moet zich toch realiseren dat deze controverse niet uit te leggen is? Het gros van Nederland extrapoleert en negeert de nuance van het verhaal. De intenties kunnen weliswaar nog binnen de grenzen geformuleerd zijn, maar als niemand het begrijpt of niemand wil het begrijpen dan heb je niets. Ik stel toch wat vraagtekens bij de baten versus deze enorme negatieve publiciteit.
     
  17. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Ik verwacht ook niet dat dit een succes gaat worden hoor. Ik zou er zelf ook niet aan deelnemen.
    Dat komt ook wel omdat de maatschappij hier nog niet klaar voor is. Dat gedoe met de NSA is natuurlijk veel te vers om dit succesvol te maken. Of het dan marketing technisch een goed moment was om dit te brengen is zeker de vraag, maar ik denk dat ING dat vandaag in een spoedberaadje met het GMT inmiddels ook negatief heeft beantwoord.

    Maar ach, ze zijn er iig actief mee bezig en komen daar voor uit. Denk dat de andere banken ook wel met iets dergelijks bezig zijn. Iedereen met big data, of dat nu een Mediamarkt of een bank is, gaat zich langzamerhand realiseren hoe waardevol big data is. Ik ben momenteel bezig om op werk een CRM project te ingegreren en wat er nu allemaal op de markt is, dat is gewoon zo fascinerend. Maar 80% van wat er mogelijk is, is nog niet wenselijk.
     
  18. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Hoe weet de ING dat ik bij Sport 2000 voetbalschoenen heb gekocht ?
    Die informatie staat namelijk niet op mijn bankafschrift.

    Mag de ING wel data doorverkopen van mensen die geen klant van hun zijn ?
     
  19. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Misschien was dat iets te specifiek, maar ze weten heus wel als jij in maart 400 bij de Intratuin uitgeeft bijv.

    Ze mogen geen data doorverkopen van hun eigen klanten.
    Dan lijkt het me wiedes dat ze ook geen data mogen doorverkopen van mensen die geen klant van hun zijn.
    Oja wacht, er wordt ook helemaal geen data doorverkocht.


    Sterker nog, waarom zou ING in godsnaam hun data verkopen? Dat is nu juist het grootste monopolie wat men bezit. Dan zou het wel oerdom zijn dat monopolie op te geven door het te verkopen. 8)
    Ze doen het veel slimmer: ze laten andere bedrijven geld betalen om een advertentie via ING zelf te versturen. Dat kun je namelijk vaker dan 1x doen.
     
  20. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Iedereen weet dat een 30+ (plusser) met een bierbuik zijn voetbalschoenen bij Sport2000 koopt!

    ;-)
     

Deel Deze Pagina