1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.004
    Leuk Bevonden:
    9.566
    En daarna vliegt Kerry door om samen met UK en andere eurolanden te bespreken of ze Rusland én Syrië willen straffen voor de oorlog in Syrië. Wow.
     
  2. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
  3. Xandorra

    Xandorra Eigenlijk best wel gezellig

    Berichten:
    1.258
    Leuk Bevonden:
    554
    Toch wel grappig dat een hele kleine deel van de bevolking die tegen Zwarte Piet is meer voor elkaar krijgt dan de overige 75 % die het wel wil behouden.
    Meesten stemmen gelden was het toch ?

    verstuurd via Tapatalk
     
  4. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Ik zou, als ik een bedrijf had dat programma's maakte voor de gehele samenleving, mij ook neutraal opstellen. Vind hun oplossing nog niet eens zo gek. Want de aanhangers van zwarte piet zeggen toch altijd dat ze niet zwart zijn van komaf, maar van de schoorsteen. Nou, als dit het offer is dat we moeten doen zodat er vanaf nu radiostilte is over het onderwerp, ben ik grote voorstander.

    En daarnaast, voor elke zeurende zwarte mevrouw/meneer, kan ik ook wel 10 kansloze witte mensen aanwijzen die hun mening met capslock, zonder komma's en met extra veel spelfouten op facebook onder dit soort nieuwsberichten plaatsen.
     
  5. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Xandorra vindt dit leuk.
  6. Cyndris

    Cyndris Member

    Berichten:
    800
    Leuk Bevonden:
    369
    Ja want dat ze nu schoorsteenvegen hebben ipv een compleet zwarte huid is inderdaad wereldbewegend, zulke macht moet je bang van worden. Ben er helemaal klaar mee dat zoveel mensen (met name op FB) doen alsof het hele feest afgeschaft wordt na zo'n maatregel, doe toch eens rustig man. Van alle oplossingen voor deze rotdiscussie vind ik een schoorsteenpiet de beste. Sinterklaas bestaat, de piet blijft maar nu wat schoner, de kinderen krijgen cadeaus, iedereen blij. En nu kruidnoten eten verdomme.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2016
    L.A., Matrix en Kimi NL vinden dit leuk.
  7. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Dit dus.


    Ik was vroeger wel ok met Zwarte Piet, totdat ik in de laatste jaren heb gezien hoe zó veel Nederlanders zulke racistische troep uit kunnen spuwen. Enerzijds verdedigen dat Zwarte Piet niet racistisch zou zijn, en tegelijkertijd critici uitmaken voor landverraders, apen of -hoe ironisch- zwarte piet. Dat rijmt gewoon niet, en Nederland moet zich dieprood schamen.
     
  8. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.004
    Leuk Bevonden:
    9.566
    Je kunt wel stellen dat de discussie over Zwarte Piet het racisme eerder heeft aangewakkerd :p
     
  9. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Eens.

    Het probleem is gewoon dat domme mensen (want dat zijn die mensen in de regel die op FB dat soort uitspraken doen in mijn ogen) eerder schrijven dan denken. En laat die mensen nou ook zichzelf veelal in een slachtofferrol plaatsen, waardoor ze eenvoudiger overgaan tot racistische uitspraken.

    Racistische uitspraken doen staat in mijn ogen ook gelijk aan een gebrek aan intelligentie.
     
  10. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.004
    Leuk Bevonden:
    9.566
    Hoezo dat nou weer? Intelligente mensen kunnen ook best racistisch zijn.
     
  11. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
    Goed, ik heb zelf 2 kids en sta elke intocht braaf met beide te kijken hoe ze aan het glunderen zijn van blijdschap als ze weer een stel pepernoten of cadeau's in hun handjes krijgen. Kinderen zien er geen racistische achtergrond in. Waarom niet? Omdat kinderen zelf wel invullen waar Zwarte Piet vandaan komt. Het is gewoon een Nederlandse traditie waarin door iemand de wel-of-niet racistische achtergrond naar voren word gehaald.

    Gek genoeg zijn er zowel voor als tegenstanders geweest en word er klaarblijkelijk naar de tegenstanders geluisterd. Elk jaar staan er duizenden mensen blij te zijn met hun kroost om de Goedheiligman te verwelkomen in ons land. De duizenden die het prima vinden t.o.v de honderd die dat niet vinden. Wat mij dan vreselijk tegenstaat is het feit dat degene die tegen zijn in de oren van kinderen staan te schreeuwen dat "ZWARTE PIET IS EEN RACIST! SINTERKLAAS IS NEP!" of dingen afpakken die racistisch overkomen. Daar kan ik heel slecht tegen. Je zou je kapot moeten schamen. Prima als je ergens op tegen bent .. prima als je hiervoor met mensen een statement wilt maken ... maar laat de mensen die wel genieten van een kinderfeest ook in hun waarde.

    Gek genoeg krijgen de nay-sayers nu hun zin omdat het beeld van Zwarte Piet veranderd. Geen probleem, kan gebeuren. Echter had het in mijn ogen net zo fair geweest als je de Zwarte variant van Piet gewoon had behouden naast alle andere die er rondlopen. Nu heb je blauwe (ruzie met de Smurfen), gele (ruzie met de Aziaten), witte (ruzie met de blanke) en stroopwafel (ruzie met Kanjers) Pieten. Ja, Sinterklaas en zijn Pieten is gebasseerd op racisme ... maar je mag godverdomme toch hopen dat er in de afgelopen jaren toch anders naar zo'n feest word gekeken. Niets is minder waar.

    Waar stopt het nou precies? Het is een lastige discussie waarin ik ook niet zo goed weet de boel goed te formuleren...
     
    Mallakai vindt dit leuk.
  12. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Ik verwoord het misschien slecht, maar wat ik bedoel is dat de basis van racisme niet meer is dan het onderscheid maken in kleur, vorm of iets anders. Waarbij je een eigenschap die je naar alle waarschijnlijkheid zelf hebt boven dat van een ander verheft. En in het geval van racisme op huidskleur, ook nog eens een eigenschap waar je niets aan kunt doen, wat het des te triester maakt.

    Daarnaast doen ze(die mensen die zo racistisch reageren) het tegenwoordig ook nog, op persoonlijke titel, in het openbaar (reacties over FB-bericht van RTL). Wat allerminst een teken, in mijn ogen, van intelligentie is.
     
  13. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.004
    Leuk Bevonden:
    9.566


    Onderscheid maken in kleur is gewoon een natuurlijke eigenschap ben ik bang.
     
  14. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    blootgelegd*
     
    L.A. en Matrix vinden dit leuk.
  15. Juunanagou

    Juunanagou Live streamer XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.010
    Leuk Bevonden:
    1.066
    Enige probleem dat ik wel voorzie met deze zwarte pieten is dat er zwarte pieten zullen zijn die kinderen herkennen, en zich gaan afvragen waarom Miep en Kees zich voor doen als zwarte piet, maar daar zullen ze hopelijk wel een officieel verhaal/verklaring voor kunnen verzinnen. Vind het iig wel de beste oplossing betreft de discusie dusver. Beter dan stroopwafel piet, clown piet en regenboog piet. Want dit past tenminste in de lore.

    Blootgelegd vind ik dan weer een overdreven woord, aangewakkerd/versterkt vind ik een beter bewoording. Alles waar een decenia aan gewerkt is om racisme zoveel mogelijk uit de samenleving te halen in Nederland is binnen een paar jaar compleet verneukt door het zwarte pieten discussie. Bij blootleggen moet ik denken aan mensen die in het geheim/thuis stiekem haatpreken en dat dat nu naar buiten is gekomen. Bij versterken moet ik denken aan huismoeders die op facebook hun mening gaan lop
     
    Jorrie vindt dit leuk.
  16. Reson

    Reson Active Member

    Berichten:
    770
    Leuk Bevonden:
    635
    Meen je dit nou?

    Die shit word je gewoon aangeleerd door je ouders en omgeving. Zolang kinderen nog niet kunnen praten maken ze echt geen onderscheidt in mensen.
     
  17. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Ik vind het prima dat het veranderd wordt. Kinderen maakt het niks uit. Ook al zijn ze paars.
    En er zijn mensen die het racistisch vinden en dat kan ik wel begrijpen. Dus waarom niet veranderen. Veranderd verder niks aan het feest.
     
  18. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Vind het juist een goede ontwikkeling. Natuurlijk is het een kinderfeest, natuurlijk is het traditie, maar de wereld evolueert. Zodoende dien je hierin mee te gaan. Zwarte Piet stamt af van de gedachtengang (in die tijd) dat ''zwarten'' een dienende rol moeten hebben, dus knecht. (VOC, etc je weet het wel). Tel daarbij op dat ze kroeshaar hebben, dikke lippen en nog is grappig en dom karakter-trekjes hebben. Tja, dan zou ik mij ook soms k. u. t. voelen als een kind: Hey, daar is Zwarte Piet roept.

    Het is een kinderfeest, maar het voeren van informatie, bewust en onbewust gaat bij kinderen vanaf hun geboorte al een rol spelen. Wil niet zeggen dat ze gelijk denken dat alle zwarten dienend moeten zijn, maar bekijk het als ''' met de paplepel erin gegoten''.

    Ook ik sta iedere jaar met 2 koters netjes bij aankomst van Sinterklaas en vind dit een goede ontwikkeling. Wij luisteren naar mensen die onderdeel zijn van onze maatschappij en brengen daar ''waar nodig'' is verandering in.

    Hulde. Mijn kinderen zullen net zo hard schreeuwen als Sinterklaas met zijn hulpjes aanmeert.
     
    Gyrrack en Matrix vinden dit leuk.
  19. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Zo keek ik er vroeger ook naar. Ik dacht "als kinderen niet opgroeien met racistische ideeën, dan is het niet racistisch". Inmiddels kijk ik er anders naar. Racisme wil -in mijn ogen- zeggen dat je iemand denigreert op basis van afkomst. In die optiek is Zwarte Piet inderdaad niet (meer) racistisch. Echter, mensen vinden het wel kwetsend en dan moet je je afvragen of je het nog wel zo wil doen.

    Ik wil niet weten wat een Amerikaan denkt als hij hier eind november op vakantie komt. Als je vijf minuten nodig hebt om uit te leggen dat het echt, écht geen blackface is dan is er toch iets mis. Zwarte Piet heeft zwaar racistische roots en dat hebben we opgelost door het verhaal in de loop der jaren aan te passen, maar aan het uiterlijk hebben we niets gedaan. We hebben ons er gewoon omheen geluld. Maar die pruik, die lippen en die oorbellen, voegen NIETS toe aan het verhaal, terwijl het onnodig kwetst.
    Dat kan heus een tandje minder.

    Dan zeg ik bewust een tandje, want ik moet ook niets hebben van regenboogpieten. Maar ik geloof er in dat we Zwarte Piet kunnen opfrissen naar de 21e eeuw zonder de traditie te verkrachten.


    Demonstranten die op een met de gemeente afgesproken plek gaan staan, zijn -vind ik- niet te vergelijken met al dit soort dingen:

    [​IMG]

    Ja, dat kan ik heel goed begrijpen: Het is vanzelfsprekend goed om rekening te houden met andermans gevoelens, maar het is inderdaad een slippery slope. Je kunt niet alles maar blijven aanpassen. Dan krijg je een samenleving zoals Amerika waar echt alles als taboe of beledigend wordt aangemerkt.
    Ik vind de discussie over Monsieur Cannibale in de Efteling bijvoorbeeld echt ver gaan; dat is één sprookjesfiguur! :F:
     
    Gyrrack en AnubisNefer vinden dit leuk.
  20. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    _O_ sterkste post met 1 woord ooit.
     

Deel Deze Pagina